Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Geen idee TA, geen idee.
Al een paar dagen last van..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Sterkte en ga lekker slapen :z dat helpt :) een welgemeend truste

/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Alex P

Golden Member

Dit zat er ook nog bij, was ik vergeten. Twee bipin-dingetjes, hart-op-hartafstand ca. 12,5 mm (een halve inch is dat geloof ik). De blanke draadjes passen in het zwarte aansluitblok onder het stopcontact.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
maartenbakker

Golden Member

Voor LED-TL buizen vermoed ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Super veilig 230V op een speaker aansluit connector. "En nou maar HOPI dat je de contacten niet aanraakt ;) "

Ik gebruik mijn EverFine PF9901 voor dit soort testen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1772971#1772971

Jeever

Golden Member

ET3255, 5½ digit multimeter van EastTester
Aangekocht voor een test als voorbeeld van een goedkope Chinese 5½ digit multimeter.
Besteld voor € 257,87 bij het Chinese Banggood op 7 juni, op 10 juni ontvangen.
Uit de tracking-code CQ616086601DE valt af te leiden dat het 'land van origine' zogenaamd Duitsland is. Geen problemen met invoer en BTW.

Uiteraard snel even wat voorlopige testjes uitgevoerd die ik met jullie wil delen. Ik heb vergeleken met mijn Fluke 8842A. Die heeft geen RMS-board ingebouwd, dus ik kan alleen Vdc, Idc en Ω vergelijken.
Dit zijn de resultaten van die snelle tests:

Uitgebreide test en teardown volgen als de tijdschriften-scan-indexering-gekte wat achter de rug is.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
eSe

Honourable Member

Dit zat er ook nog bij, was ik vergeten. Twee bipin-dingetjes, hart-op-hartafstand ca. 12,5 mm (een halve inch is dat geloof ik). De blanke draadjes passen in het zwarte aansluitblok onder het stopcontact.

Dit lijkt op het soort stekkertjes dat ik (en anderen) in de jaren '80 gebruikte voor lichteffecten met 'TL' lampen in disco's.

Honderden van die stekkers gebruikt bij sturingen voor looplicht/lichtorgel/stroboscoop/dimmers met TL buizen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
blackdog

Golden Member

Hi Jeever, :-)

Ik zie uit naar hoe de 5,5 digit meter er van binnen uit ziet.
Ik zag een filmpje op youtube waarbij de binnenzijde er niet echt prof uit zag.

Misschien had de gene die zijn ET3255 meter liet zien een pre productie model, met een extra printje met spaghetti draden aangesloten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 juni 2021 23:22:26 schreef Jeever:
ET3255, 5½ digit multimeter van EastTester
Aangekocht voor een test als voorbeeld van een goedkope Chinese 5½ digit multimeter.

Keurig voor een dergelijke prijs.
Reviews van andere ET meters zijn ook erg goed, staat op mijn lijstje als er weer eens wat aan vervanging toe is :)

RTFM, dan pas vragen...

Tja ik ga dan volgens de meesten mensen hier voor de wat erg oude zooi en dan ook nog voor het wat hogere frequentiedomein, maar ik ben er gelukkig mee.

En als ik het vergelijk met moderner meestal digitaal geweld werkt dit spul eigenlijk erg prettig. Even switchen tussen de verzwakkers, de span en videofilters werkt vind ik persoonlijk makkelijker en intuitiever dan op de modernere vergelijkbare varianten zoals bijvoorbeeld de FS8 van Rohde & Schwarz.

Helaas is denk ik het YIG filter defect. Het loopt niet meer mee met de frequentieband. De regelspanning is er echter wel. Ik heb het nog niet aangedurft om dit te repareren. Hierdoor werkt het toestel alleen op de lagere banden. Maar op die lage banden werkt het dan wel goed. En ondanks dat alles analoog is is de frequentie stabiliteit gewoon fantastisch.

blackdog

Golden Member

Hi Ex-Fietser, :-)

Over het algemeen is de oude apparatuur beter opgezet wat bediening betreft.
Moderne apparatuur heeft veel meer functies onder knoppen zitten.

Werk je met twee stuks moderne apparatuur tijdens een meting, dan kan je nog wel in je "meet flow" blijven als je iets wilt omschakelen.
Maar bij nog meer meet apparaten tegelijk wordt dat toch wel lastig met de functies vaak drie lagen diep verstopt.

Ieder voordeel heeft zo zijn nadeel. :+

Ik ben nog steeds heel blij met mijn HP3400 en de Fluke 8820A RMS breedband meters.
Maar vergis je niet in de HP3458A DMM, je hebt daar echt een cursus voor nodig om die optimaal in te stellen en die is ook al ruim 30 jaar oud.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Over het algemeen is de oude apparatuur beter opgezet wat bediening betreft.
Moderne apparatuur heeft veel meer functies onder knoppen zitten.

Waarschijnlijk lijkt dat ook zo. De meeste oudere techneuten hebben geleerd om techniek en problemen daar in op een bepaalde manier te benaderen. Ik heb me op een moderne digitale scoop wel eens suf gezocht naar de ac/gnd/dc schakelaar. Het is vaak een van de eerste dingen waar ik naar grijp als ik begin met meten. Uiteraard zat het er wel op maar ergens verstopt in een menu. En ik zat gewoon in een verkeerd menu. Om een of andere reden zitten jongere mensen vaak wel sneller in het juiste menu. Ze vliegen het meetprobleem als het ware anders aan en komen daardoor meteen op het juiste menu uit.

Mensen met veel meet-ervaring in oudere scoops met beeldbuizen en meetinstrumenten met wijzers kunnen daar heel goed mee omgaan. Een display werkt toch gewoon anders. Ook gesimuleerde wijzers op een display doen niet wat een echte wijzer doet. Een scoopbeeld op een digitale scoop dijt als je de frequentie verhoogt of verlaagt links en rechts naar buiten uit. Op een oude analoge scoop staat het beeld links in de hoek vast en groeit het naar rechts buiten het beeld.

Het is allebei goed en het een is niet slechter dan het ander ofzo. Alleen in heel bijzondere gevallen kun je verschillen krijgen. Vaak is het digitale stukje een aanwinst. Op een moderne digitale scoop is het ideaal om meteen de frequentie, spanning, dutycycle te meten zonder andere extra apparaten te moeten aansluiten.

Maar die analoge powermeter (HP432A) met wijzer rechts op de foto is werkelijk ideaal om bijvoorbeeld een eindtrapje uit te vanen. Het metertje reageert zo mooi en relaxed en toch wel zo snel dat het meteen reageert als je een trimmer een klein stukje verdraait, dat zie je niet snel bij andere meters.

De digitale Rohde & Schwarz meetzender op de zaak is ook een dure jongen en een heel mooi meetinstrument. Maar de powermeting in dat ding is gewoon veel en veel minder handig.

Add.

Ik bedoel dus deze powermeter:

Ha Ex-fietser,

Leuk om te zien, alleen dat type analyzer heb ik niet de rest wel :)
Welke sensoren heb je bij de power meter ik heb een 30 meter kabel en diverse golfgeleider koppen maar ook coaxiaal tot ik geloof 18 GHz.
Ik weet niet of ik er nog iets mee gaat doen.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb alleen deze kop: (er zit nu een N->sma steker op)

Het is de HP478A 30mW 10 GHz.

Wil jij je koppen kwijt? En zijn die ook voor dit meet instrument.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 11 juni 2021 14:17:58 (12%)

Ha Ex-fietser,

Dat kan ik stuur je volgende week een P.M. ik heb het al eens gepost volgens mij misschien een jaar of twee geleden komt goed...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jeever

Golden Member

Op 11 juni 2021 08:56:45 schreef blackdog:
Ik zie uit naar hoe de 5,5 digit meter er van binnen uit ziet.
Ik zag een filmpje op youtube waarbij de binnenzijde er niet echt prof uit zag.

Ik zocht dat filmpje en schrok nogal. Het slechtere knutselwerk! Dus heb ik mijn exemplaar van de ET3255 toch nu al open geschroefd. Dat exemplaar uit de video is dus inderdaad een pre-productie exemplaar. Bovenaanzicht van mijn exemplaar:

De spanningsdelers:

De stroomshunt met de zekering en de netschakelaar:

Een volledige test van deze meter staat op mijn agenda voor volgende maand.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
blackdog

Golden Member

Hi Jos, :-)

Dank voor de voorlopige update, dat ziet er in ieder geval al een stuk beter uit!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

ENGELSE HANDLEIDING ET3255 OP GOOGLE DRIVE
Voor het geval dat iemand interesse heeft in deze meter, ik heb de Engelstalige handleiding gescand en op Google Drive gezet:
https://drive.google.com/file/d/1U7s1KJQ3DmrovZW-Bqid_DuYTm_8VeZB/view…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Hoe ik er aan kom weet ik niet.
Hij werkt, ik gebruik hem niet maar staat voor de sier in de antiek hoek.
Ik denk dat het een zelfbouw meter is lang geleden gebouwd.

RAAF12

Golden Member

oepz

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 6 augustus 2021 17:43:36 (96%)

RAAF12

Golden Member

Dat lijkt mij ook, zo'n losse Neuberger mA meter is onverwoestbaar als die netjes wordt gebruikt. 'Aristona' geleend van een apparaat er boven is dan wel weer koddig om te zien. Dat was hot in die tijd, mijn vader figuurzaagde zoiets voor een luidsprekerkast. Maar dan plat, geen 3D....

https://www.2dehands.be/a/verzamelen/retro/m1656059381-philips-logo-lu…

Jeever

Golden Member

OWON XDS2102A oscilloscoop
Omdat er weer € 400,00 ontvangen was van donoren en affiliate advertenties op mijn blog brandde het om mijn drie jaar oude acht bit 100 MHz Hantek DSO5102P oscilloscoop te vervangen door iets beter. Mij stoorde immers, levenslang gewend aan het mooie beeld van analoge oscilloscopen, de 'trapvormige benadering' weergave door zo'n digitale acht bit scope. Hogere resolutie of grotere bandbreedte? 12 bit of 200 MHz? Ik koos dus voor het eerste en na een Google zoektocht kwam ik terecht bij de OWON XDS2102A. Een scope met identieke 100 MHz analoge bandbreedte, maar met 1 mV/div gevoeligheid en met 12 bit ADC's. Te koop bij Eleshop voor € 387,00. Ik had al twee apparaten van OWON getest en was onder de indruk gekomen van de uitstekende hardware van die apparaten. Klasse! Dus maar de gok wagen en deze oscilloscoop kopen.

De bandbreedte
Mijn DSO5102P beweerde een analoge bandbreedte van 100 MHz te hebben, maar haalde dat absoluut niet. Dus benieuwd wat de XDS2102A te bieden heeft. In het onderstaande oscillogram ziet u het 100 MHz uitgangssignaal van mijn TF2015 HF-generator van Marconi. De twee horizontale cursorlijnen geven de toppen aan van het signaal bij 10 MHz. Er is dus bij 100 MHz sprake van een amplitude daling, maar deze is onvergelijkbaar kleiner dan alles dat ik bij diverse tests van zogenaamde 100 MHz scope's heb gezien.
Let ook even op de nauwkeurige meting van de frequentie van het signaal, links onder in het beeld.

De digitale ruis op kleine signalen
Met mijn DSO5102P was het absoluut onmogelijk om mV-signalen storingsvrij op het scherm te krijgen. Zelfs met maximaal ingeschakelde 'average' werd het beeld volledig verstoord door digitale artefacten. In het onderstaand oscillogram ziet u de weergave van een sinus van 1 kHz en 1 mV met een average van 128. Het signaal komt uit een Philips PM5109S sinusgenerator en werd met een Philips PM2454 op exact 1 mV afgeregeld. Wel een beetje last van digitale ruis in het beeld, maar onvergelijkbaar met alles dat ik tot nu toe heb gezien. Alweer, let u even op de nauwkeurigheid van de weergave van de effectieve spanning links onder in beeld!

De stijgtijd
In het onderstaand oscillogram ziet u een 5 MHz puls die uit de TTL-uitgang komt van mijn UTG9005C functiegenerator, afgesloten met een 50 ohm terminator en met een tijdbasis van 20 ns/div.

Conclusie
Tot hier mijn eerste indrukken van deze OWON XDS2102A. Dit apparaat lijkt mij een perfecte match tussen enerzijds het goedkope acht bit marktsegment en anderzijds de echte professionele, maar voor de hobbyist onbetaalbare scope's.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
flash2b

Special Member

Eindelijk heb ik weer iets te showen, vers uit Bad Bentheim.

Het is een Siemens Zeitmesser M 09005-A23-A1 welke volgens mij kan meten tussen het opkomen of afvallen van relais contacten met een resolutie van 10ms en maximaal 99.99S. Er zit ook een adapter voorzet voor 220/110V bij.

De aansluitingen zijn denk ik Massa, Contact 1, Contact 2, Reset. Met de schakelaars kan Contact 1 of 2 Maak en Verbreek worden gekozen. De overige knoppen zijn denk ik om de tijden uit te lezen en handmatig te resetten.

Klein probleempje is de voeding aansluiting:

De pinnen zitten 7mm uit elkaar en een netaansluiting "achtje" pas dus niet. Ook ben ik niet 100% zeker of er 230V moet worden aangesloten. Ik heb het ding proberen te demonteren maar kom niet verder als de achterkant er af en dan zie je een grote koelplaat waaronder een drie poter zit. Met een zaklamp zag ik wel een transformator.

De aansluiting meet: ohms (DC) 336Ω, impedantie (1KHz) 36KΩ en inductie (100Hz) 37,5H dus ik denk wel dat het een netaansluiting is.

Iemand bekend met dit apparaat en de werking ?

Verder zou het handig zijn als iemand een stekker weet of beschikbaar heeft voordat ik zelf een stekker ga maken.

Update 30-08-2021
Op the EEVBlog forum is de stekker geïdentificeerd als een Hirschmann Stak2 deze. Bovendien is bevestigd dat het een netaansluiting is voor 230V. Verder dook er een klein stukje over dit apparaat uit een catalogus op.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/siemens-zeitmesser-m-09005-a23-a1/?action=dlattach;attach=1257226;image

Als alternatief voor de Stak2 connector vond ik deze die er op zijn kop in kan (geen aarde, dat wel):

Toen kon ik eindelijk het apparaat inschakelen:

De Zeitmesser werkt prima en helemaal volgens verwachting dus ik ben zeer tevreden.

Dit topic is gesloten