Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

rob040

Golden Member

Hoe kan dat nou? Alles wat een land binnenkomt moet toch via de douane?

Ha MGP,

Interessant weet jij wat de reden daarvan is :?
En voor welke landen geldt dit dan zomaar verkopen !
Dan is het kennelijk wel veilig volgens de E.U. richtlijn wie daar dan ook kennis van zaken over heeft......

T.N.T. post de internationale tak heeft in Hong Kong een order processing daar wordt de postzegel betaald volgens oude afspraken.
De Chinese overheid betaalde dat of dat nog zo is ?
Dat kleine spul van ons kost eigenlijk niets het zijn de gaten vullen in de containers......

De vergoeding die de post krijgt is om het pakketje bij jou voor de deur af te leveren.
Ik denk omdat het zoveel is geworden dat het niet meer te bekostigen is vandaar de € 4,- daar kan ik me iets bij voorstellen.
Als ik een pakketje van de universiteit in Taipei ontvang zijn de gemiddelde verzendkosten € 18,- voor papier ik denk normaal voor de handeling.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Op 10 juni 2021 19:41:09 schreef rob040:
[...]
Dat klopt, maar dan wordt er in dat land al BTW afgedragen zodra ze het inklaren.

Ik heb zelf meer het idee dat het vanuit Spanje of Polen kan dat het dan sneller bij je is maar dat her niets met BTW te maken heeft. En dat klopt ook wel want of ik het nu vanuit China of Spanje laat komen de prijs blijft onveranderd, de verzendkosten zijn wel verschillend maar niet zo veel dat er ook btw en douane kosten worden ingehouwen.

Op Ali zie je ook dat verzenden bijna niet meer gratis is en dan loont het wel als ze ook voorraad in bv Spanje houden dat drukt de verzendkosten. In principe hoeft er over voorraad bij een winkel ook over verschillende landen ook niet eens btw betaald worden dat is pas bij de eindgebruiker. Maar dat weet ik niet heel precies hoe dat zit.

Als ik iets op eBay uit Amerika bestel dan zie je het ook duidelijk als er BTW voor je word ingehouwen. Er staat dan zoiets van, dit zijn de geschatte douane en btw kosten onder voorbehoud.
Maar meestal klopt het en loopt het zo door de douane.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 10 juni 2021 22:55:15 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Voor bedrijven is iets uit Spanje of Polen (of een ander EU land) een stuk simpeler als iets van buiten de EU.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op Ebay zie je meteen de volledig prijs als je inlogt, via coockies weet men soms ook waar je woont.
Niet van extra dit en dat erbij. Met verzendkosten hebben sommigen grote bedragen staan, foei.

Op 10 juni 2021 20:12:17 schreef rob040:
Hoe kan dat nou? Alles wat een land binnenkomt moet toch via de douane?

Zoals iedereen misschien al ondervonden heeft werden de pakjes herlabeld met een EU afzender, maar de ganse opzet was frauduleus.
Sommige landen hebben ingegrepen en nu is dat ook gedaan.
Ik krijg alle pakjes weer uit China, alles apart verpakt.

https://www.hln.be/zaventem/dertig-ton-goederen-geblokkeerd-op-brucarg…

LDmicro user.
rob040

Golden Member

Ah, nu snap ik het. De waarde op het CN22 formulier is vaak veel te laag.
En dan wordt het pakket doorgestuurd zonder BTW te heffen.
Ik vraag me af of die Chinezen het na 1 juli dan wel eerlijk gaan doen (denk het niet...).

Sine

Moderator

Die Chinezen zien hun Europese markt ook niet graag opdrogen, reken maar dat die met een oplossing komen. Al was het maar in de vorm van lokale distributiecentra.
En daar is men ook al mee bezig, je kunt steeds meer bestellen vanuit Spanje, Polen, Frankrijk en Duitsland.

PostNL zijn ook gangsters btw, die komen gisteren pas met de melding dat het 1 juli over is in hun app.

Op 11 juni 2021 00:17:04 schreef rob040:
Ik vraag me af of die Chinezen het na 1 juli dan wel eerlijk gaan doen (denk het niet...).

Het zal afwachten zijn hoeveel controle er zal zijn, in ieder geval zal de berg goederen/afval die uit China verzonden wordt een heel stuk minder zijn en dat zullen ze zeker voelen.

Als hobbyisten zullen ook wij dat voelen want ik verwacht een dezer dagen mijn laatste pakje en that's it, voor mij geen bestellingen meer zolang er geen duidelijkheid is qua kostprijs.

LDmicro user.

Ha rob040,

Er is nog iets anders het is in China zo ( en dit geldt voor meer landen ) dat als je verkoop onder een bepaald bedrag valt heb je ten eerste geen papier rompslomp en je valt buiten de weet ik hoeveel % afdracht heb aan de regering !
Dit is dan ook de reden dat heel vaak elk onderdeel appart verpakt wordt het is dus niet voor jou maar voor het winkeltje zelf.........

In Rotterdam was de aanzet gedaan bij Maashaven oude graansilo terrein om het China handels centre te bouwen door de banken crisis in 2008 is er waarschijnlijk een kink in de kabel gekomen er is al wel een gigantische vloer gestort maar verder geen activiteit !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

MGP,
Jep, ik heb de afgelopen maanden zoals dat een goede hoarder beaamt nog even wat 'consumables' gehamsterd ;)

@electron920
Nou, stiekem komt daar toch het een en ander vandaan, ik krijg behoorlijk wat post uit Schiedam, niet zelden veel sneller dan het direct uit China kan komen.

Nou het kan ook heel anders lopen... Ik blijf met mijn orders meestal onder de €22,- maar als ik dan toch op alles BTW en invoerrechten moet betalen kan ik echt losgaan in China ;-)

Afgelopen jaar bijna 30 bestellingen AliExpress en wat LCSC (grotere bestellingen) en natuurlijk JLCPCB.

Ik heb wel een KVK nummertje dus die BTW krijg ik wel weer terug en de invoerrechten is bijna niets. Ben alleen allergisch voor DHL met die absurde orderhandlingskosten.

Het was bedoeld om de Europese leveranciers ook een kans te geven op deze markt maar ook met 25% opslag (21% BTW en 4% invoerrechten) zijn ze nog veel goedkoper in China.

LCSC en JLCPCB hebben al de EuroPacket optie waarbij zij de BTW en invoerrechten regelen net zoals Mouser en Farnell dat al deden.

Zakelijk gezien verandert er weinig, als je geen BTW betaald hebt moet je het administratief boeken maar mag je het gelijk weer aftrekken. Je betaalt nu alleen ook invoerrechten ook over de orders van minder dan €22,-.

Ha Sine,

Dat is correct maar daar is dan ook de Koninklijke TNT Post B.V. gevestigd.

Het heeft op die locatie een eigen trein station net voor Rotterdam Centraal !
Hier komen alle pakketten uit b.v.b. Schiphol en Groningen aan ook is hier de Douane gevestigd voor de invoer documenten.....
Niet alle zendingen lopen via T.N.T. vanuit Hong Kong er zijn ook andere vervoerders veel loopt via Pakistan en India het is maar net waar er plaats is voor je pakketje.
En misschien is wel zo dat de Nederlandse Chinese handeling daar gevestigd is tenslotte kan niet iedereen Chinees lezen ;)

PS: @djoveld,

Dat zie je goed en wat wordt er dan in de E.U. gemaakt op ons terrein amper overigens is de afspraak Europees dat indien je een product naar een land invoer deze voorzien moet worden van een handleiding in die taal of geldt dat niet meer.......
Dat zijn krampachtige ideeën die voor geen meter werken laten we zelf eens iets maken wat betaalbaar is !

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 11 juni 2021 09:45:51 (24%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kijk, wat er speelt is dat je tot nu toe makkelijk kon sjoemelen. Door ipv 27 euro op te geven 21 euro, hoef je geen BTW en ook geen inklaringskosten te betalen. Als je 200 stux X koopt voor 39 euro, kan je 2 pakketten met 100 stuks laten komen. Geen probleem. De extra verzendkosten zijn lager dan de BTW en inklaringskosten.

Winkels als Banggood bieden iets aan als EU direct. Ze beloven dat je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Enerzijds, heb ik van horen zeggen dat dit soms gewoon met de post gaat en dat ze hopen dat er bij invoer geen kosten geheven worden. Indien toch, dan betalen ze je die terug. Anderzijds, lijkt het er op dat ze in bulk ingevoerd worden en dan binnen EU verscheept. Daar is natuurlijk een super-illegale stap bij betrokken dat het "ingevoerd" wordt zonder de kosten (BTW) te betalen. Best case voeren ze 10000 euro aan goederen in terwijl ze 21% BTW afdragen, maar slechts 1x de 14.50 inklaringskosten betalen. Samen met postverzending "binnen EU" die betaalbaar is zouden ze uit de kosten kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat die 21% die deal om zeep helpt. Die 21% is gewoon te veel, dat kunnen ze niet helemaal betalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 11 juni 2021 09:42:10 schreef rew:
Winkels als Banggood bieden iets aan als EU direct. Ze beloven dat je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Jep, en je kunt er donder op zeggen dat ALI ook iets dergelijks gaat doen als ze hun leveringen naar de EU zien opdrogen de komende maand(en)

PostNL is met de huidige pandemie regelmatig in het nieuws, en bij de filpmjes van de postsorteercentra is goed te zien hoe veel 'aliexpress vuilniszakken' er over de banden gaan.
Dat is werkelijk een gruwelijke berg in verhouding met de reguliere pakketten.

Het huidige systeem was voor mij niet slecht, mijn orders zijn zelden boven de 22E, en als het op aantallen aan komt splitte ik het in meerdere orders zodat alles onder de 22 euro bleef.

Ha rew,

Toch ook hier een kleine aanvulling en dan hou ik er persoonlijk over op het wordt dan wel erg politiek......
Enige informatie vanuit het continent, AliExpress en Banggood voor ons twee bekende die hebben geen illegale constructie nodig.
Deze verzend bedrijven webshops zijn zo groot die hebben een goede handelsdeal met Europa / Nederland die betalen helemaal geen B.T.W. deze belasting is voor de handelaar ( beperkt ) en de consument ( volledig ) !
Kijk ( wij ) / Nederland mag straks weer kalfjes naar China exporteren.....

Ik bestelde veel in de V.S. uit het lab van linear technology toen ze zijn samen gegaan met analog devices voor prijzen veel goedkoper dan hier in Europa als het überhaupt te koop was.
Daar heb je heel veel verkopers die gebruik maken van het Global shipping program je betaald de inklaring kosten en B.T.W. gelijk over het bedrag scheelt heel veel tijd en gedoe......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fatbeard

Honourable Member

Overigens blijven de allergoedkoopste AliExpress-producten, tot een waarde van ca € 4,75, ook na 1 juli belastingvrij. Heffingen onder de één euro hoeven namelijk niet afgedragen te worden.

bron: HCC nieuwsbrief

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Thanks. Kan ik dus alleen maar de allergoedkoopste troep blijven bestellen...

rob040

Golden Member

Op 17 juni 2021 11:37:43 schreef fatbeard:
[...]
bron: HCC nieuwsbrief

Dat het niet afgedragen hoeft te worden zal ongetwijfeld kloppen.
Maar ze kunnen het wel (laten) heffen (en dan kan PostNL bijvoorbeeld rustig 4 euro vragen voor de administratieve afhandeling).
Aanslag wordt dan nihil.
Of zouden ze zo flauw niet zijn?

Of zouden ze zo flauw niet zijn?

De tijd zal het leren, ik acht ze er wel toe instaat gezien de wijze waarop ze de bezorgers uitknijpen / schijn zzp constructies ed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik denk dat het precedent is dat ze nu niets rekenen voor de "geen heffing onder de 22 euro" poststukken.

Zoals ik al zei: ook postnl heeft geen zin in grote verschuivingen van waar ze personeel voor nodig hebben. Het PostNL punt wat godzijdank geen postnl punt meer is, had op een gegeven moment te weinig ruimte voor alle pakketten. Als ze nu ineens voor 1 miljoen pakketten per dag moeten gaan afrekenen is dat lastig af te handelen. (de bezorgers doen het niet meer: geld vragen. Als je moet betalen moet je naar een postnl punt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

... waarvan je dan mag hopen dat het op de aangegeven tijden open is ...
In mijn buurt is het 'overgenomen' door een vaag koeriersbedrijfje wat vaker dicht dan open is :(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
flash2b

Special Member

Toch wel vreemd dat nergens nog concrete info staat hoe die gaat werken op bijvoorbeeld AliExpress (of Banggood).

Tijdens het afrekenen BTW betalen snap ik nog maar ook die €4 voor de extra kosten naar de vervoerder in datzelfde uit-check process?

Of krijg je een mail van de vervoerder om te betalen en wordt daarna je pakket vrijgegeven?

En als je een kapot item krijgt, krijg je bij een dispute natuurlijk niet die €4 terug.....

Hopelijk komt er ook een verzamel verzendmethode want anders worden weerstandjes van 10 verschillende aanbieders €40 duurder ipv €4 nog afgezien van de BTW.

Dé reden voor mij was om bij AliExpress iets te kopen dat je er dingen kan vinden die hier niet eens worden verkocht en ook nog voor een klein bedrag. Voor reparatie heel handig of accessoires voor meet spulletjes.

rob040

Golden Member

Volgens mij is het zo dat als je bij het afrekenen al BTW betaald, de pakjesbezorger dan niets meer rekent.
Die hoeft immers niets te doen, de verkoper int de BTW en draagt die af.

flash2b

Special Member

Ik hoop het ook maar op de site van onze blauwe vrienden staat:

Vanaf 1 juli betaalt u ook btw bij aankopen ónder de € 22. U moet ook altijd 'inklaringskosten' betalen bij uw bezorger en misschien zelfs invoerrechten. Hou daar rekening mee, zo komt u niet voor verrassingen te staan.

bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/con…