Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

> betalen bij uw bezorger e

Hier wordt "PostNL" als bezorger gezien. En die regelt het door je pakje naar een pakketpunt te sturen ipv door de bezorger te laten regelen.

Dus denk maar niet dat je dat soort pakjes nog thuisgeleverd krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ja, die gaan uit van innen via de pakjesbezorger.
Maar als je naar eBay kijkt en met name USA, dan is er al de mogelijkheid om vooraf alles te voldoen.
Dat zal dus via het platform lopen en ik hoop dat iedereen (platform of groot bedrijf) op die manier gaat werken.
En de inklaringskosten zullen daar ook in zitten, al verwacht ik dat het veel minder zal zijn dan 4 euro.
Kan als het ware geautomatiseerd worden in de systemen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Gisteren brief gekregen van BPost in België. Betalen aan de postbode zit er niet in. Ook niet bij afhalen in een postpunt. Eerst online betalen en als ze dan goesting hebben zal het geleverd worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Betalen aan de postbode zit er niet in. Ook niet bij afhalen in een postpunt.

Lijkt me voor de postbode / medewerkers van de postpunten ook een stuk fijner. Er gaan de komende maanden nog de nodige pakketjes binnen druppelen die voor 1/7 besteld zijn. De ontvangers zullen zeker bij artikelen met beperkte waarde niet blij zijn met de extra kosten...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb nog wat in bestelling staan bij AliExpress, de verkoper(s) zijn goed op de hoogte van de ontwikkelingen in Europa dus zetten alles op alles om het voor 1 juli de EU binnen te krijgen.
AliExpress gaat over op het loket systeem dus zijn er alleen nog inklaring kosten voor boven de 22€.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5236447/webwinkels-niet-europe…

Dus even wachten met "goedkoop" bestellen tot 1 juli. :-)

benleentje

Golden Member

Daar is natuurlijk een super-illegale stap bij betrokken dat het "ingevoerd" wordt zonder de kosten (BTW) te betalen.

Dat is iets waar mijn kennis tekort schiet. Maar ik dacht zelf dat zolang het nog bij een soort winkel handelaar licht het in ieder geval niet btw plichtig is maar hoe dat zit met ingevoerd zijn weet ik niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
flash2b

Special Member

Op 17 juni 2021 16:09:48 schreef rob040:
En de inklaringskosten zullen daar ook in zitten, al verwacht ik dat het veel minder zal zijn dan 4 euro.
Kan als het ware geautomatiseerd worden in de systemen.

Het is gewoon onduidelijk op dit moment, de post.nl kosten zijn €4 volgens https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/

Bij mij zitten er nog maar 2 (<4 EUR) pakketjes "in de pijplijn" die op "verzending met lokaal transportbedrijf" staan eentje 4-6 en eentje 9-6, maar die status kan in mijn ervaring lang duren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb zo een pakketje dat sinds 1/6 in het land is.

Kunnen ze nog perfect rekken tot na 1/7.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
flash2b

Special Member

Zoals ik via de link van Johnny Guitar Watson lees, dan kan het dus zijn als het niet voor 1/7 in je bus zit je er een kas is dat je €4 moet betalen en misschien ook nog BTW.

Voor mijn pakketjes is de waarde <4 EUR dus de BTW zal wel los lopen.

Op 17 juni 2021 17:23:50 schreef Johnny Guitar Watson:
Ik heb nog wat in bestelling staan bij AliExpress,

Ik ben nog in onderhandeling over een beschadigd artikel (9€ firewire kaartje met 3€ verzending) met de verkoper. Als hij het opnieuw stuurt, moet ik waarschijnlijk alsnog BTW betalen...

Ik denk dat ik maar voor een refund moet gaan...

rob040

Golden Member

Hier eenzelfde probleem, 5x 27C64 besteld en gisteren 3 stuks M2764 en 2 stuks 27C64 die dood zijn.
De 3 verkeerde doen het wel, maar niet wat ik wil hebben.
Verkoper komt met een oplossing, benieuwd wat hij voorstelt.

Ik heb wel zitten denken dat als hij ze opnieuw stuurt het als "sample" moet.
Hopelijk gaan die gewoon door.

bprosman

Golden Member

Op 17 juni 2021 22:09:31 schreef rob040:
Hier eenzelfde probleem, 5x 27C64 besteld en gisteren 3 stuks M2764 en 2 stuks 27C64 die dood zijn.
De 3 verkeerde doen het wel, maar niet wat ik wil hebben.
Verkoper komt met een oplossing, benieuwd wat hij voorstelt.

Ik heb wel zitten denken dat als hij ze opnieuw stuurt het als "sample" moet.
Hopelijk gaan die gewoon door.

Vraag me af waar de "Deurne" voorraad Eproms gebleven is. Daar lag een kleine berg.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 juni 2021 18:14:17 schreef benleentje:
[...]Dat is iets waar mijn kennis tekort schiet. Maar ik dacht zelf dat zolang het nog bij een soort winkel handelaar licht het in ieder geval niet btw plichtig is maar hoe dat zit met ingevoerd zijn weet ik niet.

Het basis princiepe is dat er OVERAL BTW op betaald is. Daar zijn de laatste tijd een paar uitzonderingen op.

* Binnen EU leveringen tussen bedrijven. Beide bedrijven geven door aan hun eigen belastingdienst dat ze dit doen.
* "BTW Verlegd". Dit is de naam van een regeling, maar ik weet niet precies wanneer dat kan. Het ontvangend bedrijf moet toestemming hebben van de belastingdienst.
* Transport bedrijven als DHL kunnen spul in Duitsland hebben wat voor NL bedoeld is, dan is dat verzegeld of zoiets zodat het uiteindelijk door de NL douane gaat. (in de praktijk wordt de aangifte digitaal al gedaan terwijl m'n pakjes nog in china zijn!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Zeevaart, ook btw vrij.

Btw verlegd is de BTW door de laatste in de rij laten berekenen en de bedrijven daartussen btw vrij doorschuiven.

[Bericht gewijzigd door Jinny op donderdag 17 juni 2021 22:38:06 (72%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob040

Golden Member

Op 17 juni 2021 22:19:31 schreef bprosman:
[...]
Vraag me af waar de "Deurne" voorraad Eproms gebleven is. Daar lag een kleine berg.

Ha Bram,
Dat weet ik ook niet, nooit geweten dat er voorraad was en nooit in de loods geweest.
Wie het weet mag het zeggen. ;-)
Ik neem even aan dat ik geen "gewone" in de plaats van een C-versie kan zetten?

bprosman

Golden Member

Op 17 juni 2021 22:40:32 schreef rob040:
[...]
Ha Bram,
Dat weet ik ook niet, nooit geweten dat er voorraad was en nooit in de loods geweest.
Wie het weet mag het zeggen. ;-)
Ik neem even aan dat ik geen "gewone" in de plaats van een C-versie kan zetten?

Als je het hogere stroomverbruik voor lief neemt en qua snelheid uitkomt kan dat wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

BTW verlegd is zelfs verplicht voor bepaalde goederen en diensten. In elk geval diverse telecomdiensten, en ik meen ook mobiele devices en laptops. Deze categorieen zijn een aantal jaar geleden toegevoegd vanwege BTW-carrousselfraude.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

IK zie dat mijn vraag niet duidelijk is overgekomen, maar als de btw verlegd is en het komt ergens nl binnen, hoe zit het dan met de inklaringskosten ed? Want volgens REW zou dat mogelijk nu illegaal kunnen gaan. Terwijl ik denk dat het gewoon kosten scheelt om in bulk te sturen naar een pakhuis, maar je als consument wel de btw moet betalen als je uit dat pakhuis geleverd krijgt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

De consumentenbond is er vrij duidelijk over :
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/tips-voor-het-kopen-bij-ee…

Dus samengevat (zo lees ik het) komt er 21% (BTW) bij, die kun je vooraf betalen, AliExpress faciliteert dit. Dan komen er geen afhandelingskosten.
Boven de 150 Euro invoerrechten (17%).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

en hoe gaan ze dat in europa dan zien? komt er een sticker op? komt er een barcode op dat de belasting werd betaald?
wat als je 5 artikels koopt op ali van 1€, de verkoper zet slechts 1 artikel van 1€ op de verpakking maar steekt ze er alle 5 in, BTW betaald op die 1€?

zie niet echt in hoe ze het frauderen gaan voorkomen zo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rob040

Golden Member

Het blijft lastig om fraude te voorkomen.
Ook als je niet vooraf de BTW afdraagt en de carrier die BTW moet innen (plus hun kosten) kijken ze in principe naar de waarde op het aangifte biljet (CN-22). Die wordt nu al vaak te laag opgegeven en ik verwacht in de toekomst geen verandering.

Zaken die duidelijk zijn (bijvoorbeeld een Apple iPad voor $ 21,=) zal opvallen en naar werkelijke waarde worden belast.

fzwart

Golden Member

Ik heb het laatste halfjaar toen ik hoorde dat dit er nu echt aan zat te komen behoorlijk ingekocht. Ook duurdere zaken en er is echt nog nooit een probleem geweest met extra kosten hier.
Ik wacht nog op één pakket en dan is het klaar en afwachten hoe het in de toekomst gaat want er zal vast wel iets bedacht worden om het goedkoop te houden. Deze handel is te belangrijk voor de chinezen om zomaar in te storten.

Word nog wel spannend tot de laatste dag :)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 19 juni 2021 16:09:51 schreef fcapri:
en hoe gaan ze dat in europa dan zien? komt er een sticker op? komt er een barcode op dat de belasting werd betaald?
wat als je 5 artikels koopt op ali van 1€, de verkoper zet slechts 1 artikel van 1€ op de verpakking maar steekt ze er alle 5 in, BTW betaald op die 1€?

zie niet echt in hoe ze het frauderen gaan voorkomen zo

Zoals ik eerder al zei: De Nederlandse belastingdienst gaat Aliexpress en Ebay als verkopers aanspreken om de 21% BTW af te dragen. Dus bij de aanschaf zal Aliexpress gewoon 21% BTW moeten rekenen en dan afdragen aan de Nederlandse belasting dienst.

Hoe dit bij de grens als "BTW reeds betaald" herkend gaat worden, weet ik niet. Idealiter heeft Aliexpress dan een online verbinding met de Nederlandse belastingdienst: "10 euro aan spullen voor fcapri" hetgeen dan door de belastingdienst met public-key crypto gesigneerd wordt. Dat kan dan met de openbare key van de belastingdienst gecontroleerd worden.

En dan hoeft de belastingdienst alleen maar tegen postnL te zeggen dat ze de belastingdienst handtekening moeten controleren. En postnl kan je controleren door eens in de zoveel tijd de "hebben we gecontroleerd, was OK" bak te dubbelchecken.

Het zal wel minder high-tech gaan. Maar we gaan het zien. Duurt niet lang meer.

Ik krijg binnenkort weer een verzamelpakketje. Daar zitten dan drie bestellingen in. Maar het complete label van 1 van de drie is dan overgenomen op de buitenkant. Ik hoop dat ik gelijk heb: €11.25+€3.84+€16.82 ... 2x gemikt om onder de 22 te blijven.....

Edit: Consumentenbond link van bprosman bevestigd wat ik net zeg: Aliexpress gaat de BTW heffen (dus ook voor dingen onder 4.75).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Niet naar jou gericht maar daar is de Nederlandse belastingdienst totaal niet capabel voor, geef die ambtenaren eerst maar een jaar of 3 om de puinhoop op te ruimen :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ja,ok, aliexpress gaat het goed. en morgen komt een verkooppunt online chinaexpress en die doen geen btw. hoe herkend europa dan dat ze van ali komen? dat met die crypto key en miljoenen pakketten die binnenkomen, dat komt niet goed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken