De fiscus interesseert dat niet (die krijgt z'n BTW). De chinees interesseert het nog steeds niet. Die heeft al het extra werk van onbezoldigd BTW innen voor de fiscus er al bij.
Hoe werkt dat dan met bv paypal. Die kan dat werk toch doen als een soort intermediair. De chinees krijgt zijn deel van het geld en de belasting de rest. Is voor de Chinees geen extra werk, behalve dat hij eenmalig op de site(Ali) moet instellen dat voor verzenden naar NL er 19% bij komt.
Dus ik zie geen extra werk.
Je kan natuurlijk alsnog alles versturen naar Paramaribo en het daar laten doorsturen naar NL, weet je zeker dat het de aandacht van de douane honden heeft. .
Maar Henk, het maakt vanuit BTW oogpunt toch niet uit of het rechtstreeks vanuit China of via een EU magazijn geleverd wordt?
Juist wel daar kan je BTW verlegd voor gebruiken/ aanvragen. Het grote nadeel van die voorraad (pakhuizen) is dat je die wel moet kunnen verkopen. Er bestaat dus een kans dat je ergens mee blijft zitten, en dus voor ons als consument altijd duurder. Ook duurder omdat er extra handelingen nodig zijn en personeel in NL duurder is.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002223624171.html?spm=a2g0s.9042311…
Gisteren bovenstaande besteld op Ali en het laten komen vanuit Frankrijk was duurder dan Spanje en die was weer duurder dan polen. En dat heeft alles te maken met de extra kosten en dus ook de arbeidskosten. En in polen is dat net wat gunstiger op dit moment en heb ik dan ook voor gekozen. En uit China is het goedkoopst. En ik geloof eigenlijk niet dat daar al BTW bij zit, maar het enkel de extra kosten zijn.
Dus erg leuk allemaal maar als je er toch btw betaalt moet worden kan je net zo goed uit China blijven bestellen. En kan het zelf met de 4,- extra voor de postbezorger nog steeds goedkoper zijn.
Maar het snelheid voordeel vanuit Europa is soms ook een voordeel. Voorlopig blijf ik gewoon bestellen wat ik nodig heb en zie het volgende maand wel
[Bericht gewijzigd door
benleentje
op zondag 20 juni 2021 17:06:23
(17%)