Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

bprosman

Golden Member

Op 19 juni 2021 21:32:04 schreef fcapri:
ja,ok, aliexpress gaat het goed. en morgen komt een verkooppunt online chinaexpress en die doen geen btw. hoe herkend europa dan dat ze van ali komen? dat met die crypto key en miljoenen pakketten die binnenkomen, dat komt niet goed

Er zal best een lijst met "Trusted sellers" komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Op 19 juni 2021 16:09:51 schreef fcapri:
en hoe gaan ze dat in europa dan zien? komt er een sticker op? komt er een barcode op dat de belasting werd betaald?
wat als je 5 artikels koopt op ali van 1€, de verkoper zet slechts 1 artikel van 1€ op de verpakking maar steekt ze er alle 5 in, BTW betaald op die 1€?

zie niet echt in hoe ze het frauderen gaan voorkomen zo

ALs op Ebay uit Amerika bestel is 9 van 10x de btw al door mij betaald en dat rolt er zo doorheen, ik weet ook niet precies hoe ze het doen maar het kan dus wel. IK denk dat de bv een Amerikaanse Pakket bedrijf die BTW afdracht verzorgt en ze dat dan ook op het pakket mogen vermelden.

Maar fraude voorkom je er niet mee, maar betere automatisering en op elkaar afgestemde systemen zou dat wel beter moeten opmerken. In NL dus makkelijk omdat iedereen hier bij twijfel gelijk een fraudeur is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

In NL dus makkelijk omdat iedereen hier bij twijfel gelijk een fraudeur is.

Laat dat 'bij twijfel' maar weg. Fraudeur tot het tegendeel bewezen is.

Leuk dat de internetchinees BTW gaat heffen... maar... kun je dan ook ergens een BTW bon halen? Als je er wel eens 'zakelijk' bestelt, dan is dat wel zo fijn. Uiteraard heeft de NL fiscus liever van niet.

Volgens de Nederlandse wet moet je als leverancier een BTW bon verschaffen zodra de koper zich bekend maakt als ondernemer.

Dan kan je zeggen: "Aliexpress zal wel geen boodschap hebben aan de nederlandse wet.". En dat durf ik te betwijfelen: De nederlandse belastingdienst heeft wel wat macht over Aliexpress: Als jullie je aan de Nederlandse regels houden, dan kan je artikelen van 3-22 euro gewoon blijven verkopen, als je dat niet doet gaat postnl 4 euro inklaringskosten rekenen voor ieder pakketje. Dan kan je er donder op zeggen dat de verkopen van de 1-10 euro dingen inkakken. Kies maar...

Ik verwacht wel dat het gaat lukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Zo makkelijk is het natuurlijk niet: ze dragen netjes BTW af, dus de fiscus (en dus de douane) zul je er niet over horen. Ali zal het jeuken - ze hebben er alleen werk aan en het levert ze niks op.

Blijft over: de zakelijke klant die moet gaan muiten. Ik moet nog maar zien dat het goed komt. Voorlopig gok ik erop dat de fiscus gewoon lekker gaat kasseren en de ondernemer de BTW gewoon niet terug kan halen.

GJ_

Moderator

Op 20 juni 2021 09:26:44 schreef EricP: Voorlopig gok ik erop dat de fiscus gewoon lekker gaat kasseren en de ondernemer de BTW gewoon niet terug kan halen.

Dat komt dan omdat je een leverancier hebt gekozen die te lam is om fatsoenlijke facturen af te geven. Daar kan de fiscus dan weer niks aan doen. Je kunt niet van hen verwachten dat ze jou op je blauwe ogen vertrouwen bij het weggeven van o.a. mijn geld.

Ha rew,

Ik kan enigszins je strekking volgen maar..... in heel veel landen kent men geen B.T.W. dus hoe zie je dat voor je of beter gezegd hoe ziet de belastingdienst dat ?
Dat wij nu in januari 1969 de B.T.W. afkomstig uit de V.S. hebben ingevoerd en met ons meerdere landen !
Maar daar doet niet de hele wereld aan mee...... nu koop ik iets als bedrijf daar zit nu geen B.T.W. over dus heb ik geen voordruk.
In de voorgestelde situatie moet er B.T.W. door de verzender worden geheven maar in dat land bestaat dat niet dus ??? maar goed laat ik zeggen de leverancier rekent B.T.W. in overleg met mij en geeft mij dat zelfde bedrag aan korting prijs blijft hetzelfde voor mij.
Aan de grens zegt de douane prima B.T.W. is opgegeven dit zijn de inklaring kosten.
Vervolgens kan ik de B.T.W. verrekenen als voordruk dan ben ik nog goedkoper uit dan voorheen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Op 20 juni 2021 11:07:12 schreef electron920:
In de voorgestelde situatie moet er B.T.W. door de verzender worden geheven maar in dat land bestaat dat niet dus ??? maar goed laat ik zeggen de leverancier rekent B.T.W. in overleg met mij en geeft mij dat zelfde bedrag aan korting prijs blijft hetzelfde voor mij.

Dan betaalt de verkoper dus jouw BTW. Dat kan, maar waarom zou hij dat doen?

Op 20 juni 2021 11:07:12 schreef electron920:
In de voorgestelde situatie moet er B.T.W. door de verzender worden geheven maar in dat land bestaat dat niet dus ???

Er zijn twee opties. De verzender draagt in de EU BTW af, of niet.

Vroeger was het vrijwel altijd de "of niet": Er wordt bij binnenkomst BTW geheven. (en de vervoerder rekent dan ook kosten voor het regelen daarvan tot voor kort ongeveer 15 euro).

Buitenlands (buiten EU) bedrijven kunnen vanaf nu ook er voor kiezen om BTW te rekenen. Ze hoeven dan niet voor ieder land apart BTW aangifte te doen, maar kunnen dat in 1x doen voor de hele EU. Dit zou je als bedrijf kunnen doen als je niet wil dat je klanten geconfronteerd worden met die kostenpost van het aangifte doen door de vervoerder.

Maar dat niet alleen, de EU heeft Aliexpress en Ebay aangewezen als plaatsvervangend verkoper. Die worden VERPLICHT om deze aangifte te gaan doen. Een artikel op Aliexpress wat 10 dollar kost moet je dan 12.10 voor betalen en dat gaat dan met de maandelijkse BTW-aangifte van Aliexpress mee.

In beide gevallen zou ik als ondernemer een BTW bon moeten krijgen.

Bedrijven als JLCPCB, dealextreme en Banggood zouden voor de optie kunnen kiezen: Netjes BTW aangifte doen en de pakjes als zodanig markeren.

Hoe de controle gaat werken en hoe pakjes als "BTW BETAALD" gemarkeerd gaan worden weet ik niet. We gaan het zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Jou uitleg is helder, ik denk dan ook dat het de reden is dat Ali, Banggood, Microsoft, Twitter, Amazon, Facebook enz zich in het land zelf vestigen ook al is het soms alleen maar een brievenbus.....

Maar ik blijf nog steeds met de vraag als een land geen B.T.W. stelsel heeft dan gaat het volgens mij niet werken.
Als ik iets koop bij Reichelt als bedrijf dan is de B.T.W. verlegt dat wil zeggen Reichelt hoeft geen B.T.W. in Duitsland af te dragen en ik geeft deze B.T.W. op en moet deze afdragen maar omdat dit voordruk is kan ik op het zelfde moment de B.T.W. verrekenen mat mijn te ontvangen omzetbelasting van de eindverbruiker.
Dit voorkomt het onnodig rondpompen van geld binnen Europa ons continent is voor de ondernemer B.T.W. vrij 0 % tarief........

Wat nu als AliExpress ( als voorbeeld ) zich in Nederland vestigt dan betaald het zogenaamd B.T.W. aan het moederbedrijf in China ( die kennen helemaal geen B.T.W. ).
Dan mag volgens de B.T.W. regels AliExpress de omzetbelasting als voordruk in de boeken noteren en verrekenen met de omzetbelasting, de B.T.W. naar de consument in Nederland.
Dit is waar de Uni op tegen was het onnodig rondpompen van geld kost veel arbeid aan controle en levert niets op welk figuur heeft dit verzonnen :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EricP

mét CE

Dat wij nu in januari 1969 de B.T.W. afkomstig uit de V.S. hebben ingevoerd en met ons meerdere landen !
Maar daar doet niet de hele wereld aan mee...... nu koop ik iets als bedrijf daar zit nu geen B.T.W. over dus heb ik geen voordruk.
In de voorgestelde situatie moet er B.T.W. door de verzender worden geheven maar in dat land bestaat dat niet dus ??? maar goed laat ik zeggen de leverancier rekent B.T.W. in overleg met mij en geeft mij dat zelfde bedrag aan korting prijs blijft hetzelfde voor mij.
Aan de grens zegt de douane prima B.T.W. is opgegeven dit zijn de inklaring kosten.
Vervolgens kan ik de B.T.W. verrekenen als voordruk dan ben ik nog goedkoper uit dan voorheen.

Neen. Als jij in China wat koopt, dan is de formele regeling dat je dat met (Chinese) BTW koopt (let wel: die kan 0 zijn!). Vervolgens wordt het geexporteerd. Dan kun je (formeel) de Chinese BTW terug halen. Dan wordt het geïmporteerd. Dan moet je NL BTW afdragen. Daar krijg je een BTW-bon van. Die kun je dan vervolgens weer in de boekhouding stoppen en terug halen. Let wel: dat kan alleen met in NL afgedragen BTW.
Het gaat dus fout nu de internet chinees gaat innen voor de fiscus maar er geen fatsoenlijke factuur van stuurt.

In het geval van EUSSR landen kan men 'BTW verlegd' werken: ik koop wat in Duitsland. Ik geeft aan dat ik in NL ondernemer ben. Ik heb een BTW nummer. Mijn leverancier MAG (let wel: mag, MOET niet) mij ten dienste zijn om gebruik te maken van de BTW verlegd regeling. Ik krijg de meuk zonder Duitse BTW. Mijn leverancier neemt in zijn boekhouding op dat het met 'BTW verlegd' naar mij verstuurd is, inclusief mijn BTW nummer. Ik moet de BTW afdragen naar Nederlands systeem. En gelijktijdig kan ik het in de boekhouding weer opvoeren als 'betaalde BTW' (en haal ik het dus weer terug). Bij controle van mijn leverancier, moet die dus aan kunnen tonen dat hij terecht geen BTW gerekend (en dus ook niet afgedragen!) heeft. Vervolgens zou de fiscus van mijn leverancier de fiscus in NL kunnen tippen dat ik BTW-verlegd heb ingekocht. Fiscus-NL zou dan dus kunnen gaan controleren of ik het ook netjes heb afgehandeld.

Ja, het is lekker geld rond pompen... En een hoop zinloos werk. Goed gezien.

In de praktijk zal de chinees het wel moeten afdragen. En nou die BTW-bon nog zodat de ondernemer het ook kan terug halen. De fiscus interesseert dat niet (die krijgt z'n BTW). De chinees interesseert het nog steeds niet. Die heeft al het extra werk van onbezoldigd BTW innen voor de fiscus er al bij.
Vooralsnog heeft de koper het nakijken. Tot die hard genoeg begint te muiten over 'BTW-bon'. Voorlopig zal het er wel op neer komen dat alles gewoon 21% duurder wordt. Met nog wat handling kosten erbij.
Nou deed ik er zakelijk toch al niet zo veel. Dat zal nu wel ongeveer niks meer worden. Met prijsverhoging, levertijd en de vraag of er geleverd wordt is het dan niet interessant meer.

Ha EricP,

Ik geloof dat jou versie redelijk aansluit met mijn laatste post richting @rew.
Ik betaal nu ook al 21 % B.T.W. soms helemaal verkeert zijn halffabricaten moet dus lage tarief zijn maar daar komen ze niet uit en dat is te begrijpen.......

Ik weet wel zeker dat het volgende gebeurt firma's als Banggood en AliExpress ( daar koop ik niet ) en veel meer firma's zijn al gevestigd in Europa alleen nog niet actief als dat gebeurt kommen de spullen uit China op een of een aantal punten binnen en vindt de distributie gewoon plaats zoals elk ander in de E.U. gevestigd bedrijf.
Nu gebeurt het mij al wel eens dat ik binnen 4 dagen de spullen binnen heb dat is onmogelijk vanuit China of Taiwan......
Het enige is de kleine man van CO die is weer de klos...... als er een alternatief was prima maar wij in Europa maken geen amateur spulletjes of, een gaatjes boardje zelfs een stukje draad niet meer |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Op 20 juni 2021 15:51:36 schreef electron920:
Ik weet wel zeker dat het volgende gebeurt firma's als Banggood en AliExpress ( daar koop ik niet ) en veel meer firma's zijn al gevestigd in Europa alleen nog niet actief als dat gebeurt kommen de spullen uit China op een of een aantal punten binnen en vindt de distributie gewoon plaats zoals elk ander in de E.U. gevestigd bedrijf.

Maar Henk, het maakt vanuit BTW oogpunt toch niet uit of het rechtstreeks vanuit China of via een EU magazijn geleverd wordt?
Ik neem aan dat een bedrijf dat alleen doet als het hem voordeel oplevert (dus of snel kunnen leveren, of makkelijker BTW kunnen afdragen, of...).

benleentje

Golden Member

De fiscus interesseert dat niet (die krijgt z'n BTW). De chinees interesseert het nog steeds niet. Die heeft al het extra werk van onbezoldigd BTW innen voor de fiscus er al bij.

Hoe werkt dat dan met bv paypal. Die kan dat werk toch doen als een soort intermediair. De chinees krijgt zijn deel van het geld en de belasting de rest. Is voor de Chinees geen extra werk, behalve dat hij eenmalig op de site(Ali) moet instellen dat voor verzenden naar NL er 19% bij komt.

Dus ik zie geen extra werk.

Je kan natuurlijk alsnog alles versturen naar Paramaribo en het daar laten doorsturen naar NL, weet je zeker dat het de aandacht van de douane honden heeft. ;).

Maar Henk, het maakt vanuit BTW oogpunt toch niet uit of het rechtstreeks vanuit China of via een EU magazijn geleverd wordt?

Juist wel daar kan je BTW verlegd voor gebruiken/ aanvragen. Het grote nadeel van die voorraad (pakhuizen) is dat je die wel moet kunnen verkopen. Er bestaat dus een kans dat je ergens mee blijft zitten, en dus voor ons als consument altijd duurder. Ook duurder omdat er extra handelingen nodig zijn en personeel in NL duurder is.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002223624171.html?spm=a2g0s.9042311…

Gisteren bovenstaande besteld op Ali en het laten komen vanuit Frankrijk was duurder dan Spanje en die was weer duurder dan polen. En dat heeft alles te maken met de extra kosten en dus ook de arbeidskosten. En in polen is dat net wat gunstiger op dit moment en heb ik dan ook voor gekozen. En uit China is het goedkoopst. En ik geloof eigenlijk niet dat daar al BTW bij zit, maar het enkel de extra kosten zijn.
Dus erg leuk allemaal maar als je er toch btw betaalt moet worden kan je net zo goed uit China blijven bestellen. En kan het zelf met de 4,- extra voor de postbezorger nog steeds goedkoper zijn.

Maar het snelheid voordeel vanuit Europa is soms ook een voordeel. Voorlopig blijf ik gewoon bestellen wat ik nodig heb en zie het volgende maand wel

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 20 juni 2021 17:06:23 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Als die pakhuizen vóór de douane liggen (veem) dan zou je spullen die daar op voorraad liggen, ook elders kunnen verkopen als ze te lang blijven liggen. Er zal vaak genoeg ruimte zijn op retourroutes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

@benleentje: Mooi voorbeeld van prijsverschillen.
Uit China is het inderdaad zonder BTW, want nog voor 1 juli en China heft geen BTW.
Als het uit een EU magazijn komt, dan zal de BTW uit het land waar het vandaan verstuurd wordt worden geheven, dat kan een paar procent schelen.

Op 20 juni 2021 13:46:47 schreef rob040:
[...]
Dan betaalt de verkoper dus jouw BTW. Dat kan, maar waarom zou hij dat doen?

hij doet dat omdat jij hem dat vraagt omdat je aldus administratieve kosten voor inklaren kan vermijden.... zowat de beginreden van dit topic.

Je moet sowieso invoerrechten en btw betalen. Als dat al geregeld is voor de verzending (dus jij hebt dat betaald aan de verkoper en die geeft het als dusdanig aan) dan vermijd je extra kosten voor de afhandeling alhier.

rob040

Golden Member

@kris: Het ging over korting geven ten bedrage van de BTW.
De BTW moet worden afgedragen, dus komt het alleen uit de zak van de verkopende partij. Hij verliest er dus op (tenzij hij een hele hoge marge heeft).

Ja Rob, ik had je quote van electron niet goed gelezen :-)

maar gaat niet enkel over btw, ook invoerrechten.

als ze dat niet doorrekenen, dan blijven de prijzen dezelfde als ze nu zijn, maar wat denk jezelf?

Misschien een idee ommsamen de interessante zaken die op alieexpress voorbij komen en via eu warehouse verzonden worden te delen.

Ikzelf bestel regelmatig arduinos, maar zie daar een behoorlijke prijsstijging aankomen.

Met vriendelijke groet, Rob

https://nl.aliexpress.com/item/1005002223624171.html?spm=a2g0s.9042311 @rob040 Ik zie bij dit 'dankbare' voorbeeld staan dat de verzending 4 euro kost. Dit lijkt toch bizar veel op het handlingsbedrag wat in dit topic wordt benoemd. Maar misschien heb ik niet goed gelezen, en is juist díe constatering er zo dankbaar aan :-)

[De BTW is geïmplementeerd in (de) nieuwe(?) prijzen en op de handlingskosten wordt een vlucht vooruit (€4) genomen. Supervoordelig voor iedereen ;-) Zo wordt de koper van de toekomst nooit 'verrast' door extra kosten bij levering.]

flash2b

Special Member

2 weken geleden iets besteld met label "Ship from France" met "Seller Shipping Method" (zoals het voorbeeld hierboven). Het was iets duurder als uit China, maar niet veel. Uit de tracking code die op het pakket stond, en anders was als de tracking code die ik kreeg van Ali, bleek dat het gewoon direct uit Shenzhen kwam en daarna via DHL werd afgeleverd. Levertijd was 14 dagen. Het pakket had Frankrijk nooit gezien.

Ik heb ook "EU shipping" uit Spanje en EU shipping uit Polen uitgeprobeerd, die kwamen in 5 dagen via GLS en DHL. Pakketten kwamen volgens log echt uit Spanje en Polen.

rob040

Golden Member

@tin.soldier: Op dit moment is BTW heffen nog niet aan de orde (dus op goederen van buiten de EU), dus ik denk dat de China prijs "kaal" is en de verzendkosten zijn toevallig 4 euro.
Als het vanuit EU magazijnen wordt geleverd, dan zit er wel BTW bij.
De verzendkosten binnen de EU zijn opvallend laag, maar dat kan komen dat andere landen nog geen "rare" PostNL redenatie hebben.
Hier mag je alleen brieven versturen met een laag tarief, zitten er goederen in, dan wordt het volgens mij ineens een brievenbus pakketje.

Ha tin.soldier,

Dat is al zeker 2 jaar die € 4,- misschien niet bij AliExpress of Banggood maar daar koop ik niet, omdat ik geen controle op de kwaliteit heb !
Ik koop in Hong Kong of Taiwan daar ken ik de verkoper maar dit zijn kleine leveranciers en die betalen b.v.b. 4,- Euro aan T.N.T. of D.H.L of D.P.D. voor de verzenddocumenten al die grote transporteurs zijn gevestigd in Hong Kong, China main land en / of Taiwan........

Dus laat je niets wijs maken over 4 Euro wat ineens uit de lucht komt vallen het is gewoon dubbel op daar betaal je en hier nog een keer :(
Maar wat ik niet weet is.. als ik bij mijn leverancier koop of er ook hier nog een keer 4,- Euro in Nederland gerekend wordt ?

@flash2b,

Zoals ik al schreef dat heb ik ook een keer mee gemaakt 4 dagen en volgens mij ook uit Polen

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bapaktus

Special Member

Op 9 juni een extra lampje voor op mijn draaibank besteld.
Vanochtend ontvangen.12 dagen dus.
Doosje was verpakt in aluminium folie van 0,05mm.
Douaneverklaring van United Kingdom _/-\o_ , bezorg door PostNL.
Ik heb trouwens niets tegen een import belasting. :)
Verwachten nu nog 1 pakje uit China.
We zijn benieuwd.
ruud