Arbeidsfactor van scheidingstransformator

Anoniem

Ik zit in mijn laatste jaar elektriciteit.
Tijdens mijn laatste examen had ik een vraag over een scheidingstransformator.
De vraag was welke invloeden heeft het op de arbeidsfactor.

Ik weet (of denk te weten) dat het de arbeidsfactor vermindert en dat er aan de primaire kant minder spanningsvallen zijn.
Maar ik weet niet juist waarom?

Misschien kunnen jullie mij een beetje opweg helpen.

Dank jullie bij voorbaat

Sine

Moderator

Wat is een transformator met een open secundaire?

Wat voor een cos-phi verwacht je dan primar?

Anoniem

Aan de secundaire kant sluit je bv je pc’s aan dus electronica dat snel
Kapot kan gaan.
Cos phi kan verschillen.

de vraag was "wat is een transformator met een open secundaire", met de bedoeling dat je even een imaginair vervangschema maakt van een niet belaste trafo, en niet dat je er snel stukgaande elektronica aan gaat hangen...

eenvoudig geformuleerd: wat is een trafo als je er secundair niks op aansluit?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Is de vraag misschien intussen veranderd? Ik begrijp de antwoorden helemaal niet.

'De invloed op de arbeidsfactor', daarin mag je wel heel precies zijn. Arbeidsfactor waarvan? Het hele systeem?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 25 juni 2021 00:19:13 schreef kris van damme:
de vraag was "wat is een transformator met een open secundaire", met de bedoeling dat je even een imaginair vervangschema maakt van een niet belaste trafo, en niet dat je er snel stukgaande elektronica aan gaat hangen...

eenvoudig geformuleerd: wat is een trafo als je er secundair niks op aansluit?

Nog last van je inenting Kris? Dat was de vraag helemaal niet. Sine heeft dat ervan gemaakt.

Mete zou er beter aan doen de vraag letterlijk te formuleren. Zo kun je alle kanten uit.

Deze eenvoudige eerstejaarsvraag kan indien geen rekenelementen opgegeven zijn simpel worden beantwoord.

Bij nullast gedraagt de transfo zich als een gewone spoel. De arbeidsfactor neigt dus naar nul. Hangt samen met de Ohmse weerstand en de nullaststroom van de primaire wikkeling. Bij een transfo voor hogere vermogens met dikker draad op de primaire zal bijgevolg de verwachte arbeidsfactor iets dichter bij nul liggen. Je zou dit nog kunnen opfleuren met een rekenvoorbeeldje van een weerstand en een zelfinductie in serie.

Bij vollast zal de arbeidsfactor ongeveer gelijk zijn aan die van de secundaire belasting, ook weer met een kleine marge te wijten aan de transfo eigenschappen.

Een laatstejaars elektriciteit zou dit weggevertje toch moeten zelf kunnen bedenken en wat die opmerking over 'minder spanningsvallen' hierbij komt doen?

Op 25 juni 2021 10:25:45 schreef grotedikken:
Nog last van je inenting Kris? Dat was de vraag helemaal niet. Sine heeft dat ervan gemaakt.

Nee, Sine zit niet de vraag te verdraaien, maar omdat dit een school-vraag is, stelt sine een vraag die er hopelijk toe lijdt dat de TS zelf tot de oplossing kan komen.

Verder lezend: Jij houdt je niet aan de FAQ en gedragsregels met je posting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 25 juni 2021 12:29:10 schreef rew:
[...]Nee, Sine zit niet de vraag te verdraaien, maar omdat dit een school-vraag is, stelt sine een vraag die er hopelijk toe lijdt dat de TS zelf tot de oplossing kan komen.

Verder lezend: Jij houdt je niet aan de FAQ en gedragsregels met je posting.

En jij niet aan de spellingsregels ;-) (ergens toe leiden, niet lijden.) . Overdrijf je niet een heel klein beetje? Mag het niet gezegd worden dat zo'n elementaire vraag gesneden koek zou moeten zijn voor een laatstejaars. Zeker als hij na de examens de tijd heeft er rustig over na te denken.
Ik meen dat het niveau in mijn tijd toch een stuk hoger lag.
Bovendien is het Kris Vandamme die de vraag verdraait afgaande op wat Sine schreef. Dus je bent gebuisd als would-be mod :-)

Anoniem

Toen ik het antwoord las begrijpte ik het maar op school hadden ze het anders geformuleerd daarmee dat ik het op eerste zich niet begrijpte.

Is er iemand die het antwoord weet op mijn vraag waarom de arbeidsfactor vermindert bij een scheidingstransformator?

Anoniem

Hoe moed ik de vraag dan begrijpte? stel hem dan letterlijk zoals hij gesteld werd. En ik heb het antwoord al gegeven.

Op 25 juni 2021 12:29:10 schreef rew:
[...]Nee, Sine zit niet de vraag te verdraaien, maar omdat dit een school-vraag is, stelt sine een vraag die er hopelijk toe lijdt dat de TS zelf tot de oplossing kan komen.

Zo is het. aangezien TS de denkvraag van Sine niet helemaal begreep hielp ik TS en Sine daarmee iets verder om zo tot het inzicht te komen .

GD zag het licht niet. dan zit ie maar in het donker.

Op 25 juni 2021 12:48:21 schreef Mete:
Toen ik het antwoord las begrijpte ik het maar op school hadden ze het anders geformuleerd daarmee dat ik het op eerste zich niet begrijpte.

Is er iemand die het antwoord weet op mijn vraag waarom de arbeidsfactor vermindert bij een scheidingstransformator?

tuurlijk wel, maar door oplossen denkvraagje hierboven kom je automatisch verder

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 25 juni 2021 12:56:50 (32%)

Anoniem

Moest het een 12 jarige beginner zijn zou ik akkoord gaan.
Hier gaat het over iemand die straks afgestudeerd is en gaat solliciteren. Die hoort niet meer bepampeld te worden. Die moest zoiets basic al lang begrijpen. Iedereen kan een fout maken bij een onduidelijke examenvraag maar Mete lijkt de materie niet te begrijpen.

En als de originele vraag ook maar enigszins trekt op wat hij hier nogal verwarrend aanbrengt dan heb ik hem al het antwoord gegeven, tenzij je natuurlijk van oordeel ben dat ik het verkeerd heb. Ik ben al 43j van school af. Dat zou pas een geldig excuus zijn :-)

Op 25 juni 2021 13:54:47 schreef grotedikken:

Hier gaat het over iemand die straks afgestudeerd is en gaat solliciteren.

dat is het ergste. Van iemand die al zo ver zit verwacht je dit soort vragen niet meer.

Anoniem

Ik zie dat je het toch met me eens bent.

Op 25 juni 2021 12:48:21 schreef Mete:
Is er iemand die het antwoord weet op mijn vraag waarom de arbeidsfactor vermindert bij een scheidingstransformator?

Zoals GD perfect omschreef verandert de arbeidsfactor niet of toch heel heel minim.

De arbeidsfactor bij een trafo is afhankelijk van wat er aan de sec. van die trafo hangt, zoek dat maar eens op.
Een gloeilamp heeft een cosPHI van ~1 zowel met als zonder scheidingstrafo.

Gezien de examens maar enkele dagen meer duren geven we vanwege het tijdsgebrek toch het antwoord.

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Op 25 juni 2021 12:48:21 schreef Mete:
Toen ik het antwoord las begrijpte ik het maar op school hadden ze het anders geformuleerd daarmee dat ik het op eerste zich niet begrijpte.

Is er iemand die het antwoord weet op mijn vraag waarom de arbeidsfactor vermindert bij een scheidingstransformator?

Je schrijft slecht en je leest slecht. :(
Geef eerst eens antwoord op de gestelde vragen, het liefst in fatsoenlijk en begrijpelijk Nederlands.
Ik zou beginnen met de orginele opdracht, het liefst zo letterlijk mogelijk.

Don't Panic!

Op 25 juni 2021 14:00:44 schreef MGP:
[...]
Zoals GD perfect omschreef verandert de arbeidsfactor niet of toch heel heel minim.

Gezien de examens maar enkele dagen meer duren geven we vanwege het tijdsgebrek toch het antwoord.

O, jullie willen jij wilt dat hij niet slaagt?

Anoniem

Ik zit in mijn laatste jaar secundaire onderwijs met de verschillende transformatoren heb ik het een beetje moeilijk en dit zijn de vragen van de vorige examen en ik ben nu aan het studeren voor mijn herexamen.

Sorry voor het ongemak

Op 25 juni 2021 14:06:55 schreef kris van damme:
[...]

O, jullie willen dat hij niet slaagt?

Integendeel! ik hoop van harte dat hij slaagt.
Ben bereid mijn vergissing toe te geven als je mij het antwoord geeft.

Wat is er dan mis?

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 juni 2021 14:13:55 (27%)

LDmicro user.

Op 25 juni 2021 14:10:17 schreef MGP:
[...]
Wat is er dan mis?

dit :

Zoals GD perfect omschreef verandert de arbeidsfactor niet of toch heel heel minim.

De arbeidsfactor veranderd altijd met een trafo ertussen (wordt meer inductief). van heel veel tot heel weining, das afhankelijk van de relatieve belasting van de trafo. intussen GD zijn commentaar gelezen en die was anders dan die van jou..

Sine

Moderator

Op 25 juni 2021 13:54:47 schreef grotedikken:
Moest het een 12 jarige beginner zijn zou ik akkoord gaan.
Hier gaat het over iemand die straks afgestudeerd is en gaat solliciteren. Die hoort niet meer bepampeld te worden.

Maar die mag je wel nog eens zelf laten redeneren ... en blijkbaar is dat nodig.

Van buiten knallen hoe iets werkt is wat anders dan begrijpen hoe iets werkt.

Op 25 juni 2021 14:16:23 schreef kris van damme:
De arbeidsfactor veranderd altijd met een trafo ertussen (wordt meer inductief). van heel veel tot heel weining, das afhankelijk van de relatieve belasting van de trafo.

Ok die wist ik wel maar ik ging uit van de vollast, als je maar zeer weinig stroom afneemt dan speelt de nullaststroom wel mee.
Maar hiervoor ging hij toch niet gebuisd zijn als hij het andere had onthouden, zeker weten :p

LDmicro user.

Op 25 juni 2021 14:09:35 schreef Mete:
Ik zit in mijn laatste jaar secundaire onderwijs met de verschillende transformatoren heb ik het een beetje moeilijk en dit zijn de vragen van de vorige examen en ik ben nu aan het studeren voor mijn herexamen.

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de gestelde vraag: laat hier eens de letterlijke opdracht zien.

Wat de arbeidsfactor betreft maakt het natuurlijk wel uit waar die bepaald wordt.

Op 25 juni 2021 14:42:34 schreef KlaasZ:

Wat de arbeidsfactor betreft maakt het natuurlijk wel uit waar die bepaald wordt.

uiteraard. als je er na meet speelt hij geen rol, maar dat geld zowat voor alles wat voor je meter staat, tot aan de turbine in de centrale toe...

dus logischer wijze meet je voor de trafo, tenzij het een strikvraag is..

Anoniem

@Sine, Ik zal me beperken tot de vraag waarom de opmerking door Mete: "minder spanningsvallen" anders word ik weer tot de orde geroepen door quasi-mod(o) Rew wegens onethisch gedrag.