Bij mijn Fluke 196B scopemeter zit niet de originele voeding. De DC voedingssteker steker klopt niet en die heb ik met de hand aangepast. Het moet een lange smalle versie zijn, met een aansluiting ca 5,5 en inwendig denk ik iets van 2mm.
De plug die er nu aan zit werkt wel, maar de binnendiameter is te groot, zodat hij bij beweging geen contact maakt.
Wie kent die steker en weet waar ze te koop zijn?
Een kabeltje van een defecte originele adapter is ook welkom.
Een standaard steker past er niet in, omdat het chassisdeel meer dan 2 cm verzonken zit.

Je wilt het origineel houden? Of aanpassen intern zodat er een normale plug in past. Dan voldoet de Fluke niet meer aan de veiligheidseisen. Maar dat kan voor eigen gebruik geen probleem zijn. Foto van een gemodificeerde Fluke 867B.

(moet de kast even goed dichtzetten)

Mechanisch aanpassen aan de 196B is lastig.
Ik heb nu een plug, die een lange metalen schacht heeft en daardoor kon ik nog wat van de diameter van de behuizing van de plug afhalen. Het metalen stuk mag gewoon de gangbare lengte hebben.

Hoewel de foto misschien anders doet vermoeden als je helemaal onderin kijkt, is hij toch volgens mij bedoeld voor de bekende concentrische plug.
Misschien heeft iemand een afbeelding van de originele plug en de maten. Dat zou wellicht helpen bij het zoeken.

Op 6 juli 2021 12:52:50 schreef RAAF12:
Deze? https://docs.rs-online.com/672e/0900766b8169ce6f.pdf

Dergelijke connectors zijn gangbaar, maar dan is ook de behuizing diameter te groot.
Soldeerbare slanke pluggen heb ik nog niet gevonden. Als ik een nieuwe adapter koop, is het probleem ook opgelost, maar als ik een plug vind.....

Deze van de conrad past goed: https://www.conrad.nl/p/conrad-components-laagspannings-connector-stek…

Gebruik deze zelf ook voor een Fluke 199C, maar past in een 123/124 of de oude serie 9x scopemeters.

Op 6 juli 2021 13:35:55 schreef Lexy:
Deze van de conrad past goed: https://www.conrad.nl/p/conrad-components-laagspannings-connector-stek…

Gebruik deze zelf ook voor een Fluke 199C, maar past in een 123/124 of de oude serie 9x scopemeters.

Deze in de link van Lexy komt inderdaad in de buurt van de fluke 199B stekker. Hier onder een foto (origineel fluke) van eentje dat ik indertijd heb geopereerd. De lader is dezelfde als de 196B. De volledige 190 serie heeft dezelfde lader.

Op 6 juli 2021 12:59:13 schreef buzzy:
[...]Als ik een nieuwe adapter koop, is het probleem ook opgelost, maar als ik een plug vind.....

Een nieuwe originele lader kost 195€ zonder BTW. Wij hebben een bestelling lopen. Nieuwe batterijen varieren van het type scope tussen de 215 en 355€ zonder BTW.

ik zou een goedkope universele lader kopen ,deze geven meestal meerdere instelbare spanningen op , daar zitten een heleboel stekkers bij , daar past er vast 1 van , snoertje eraan solderen , en isoleren met krimpkous , meestal zit er in de meter een stabilisatie zodat die voeding ook wel bruikbaar is.

Op 6 juli 2021 14:51:24 schreef jan hoeve:
ik zou een goedkope universele lader kopen ,deze geven meestal meerdere instelbare spanningen op , daar zitten een heleboel stekkers bij , daar past er vast 1 van , snoertje eraan solderen , en isoleren met krimpkous , meestal zit er in de meter een stabilisatie zodat die voeding ook wel bruikbaar is.

Die dingen ken ik wel en heb de losse stekertjes wel vaker misbruikt, maar hier gaat dat niet werken.

Ali heeft hem ook https://nl.aliexpress.com/item/32693573158.html een adapter met stekker.
Ik bouw zelf pluggen met 2 componenten epoxyhars van de Hema. Destijds met die 867B Graphical meter had ik het iets anders opgelost. Zo dus!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/101257/last#highlight=867b

Voor mijn Fluke 863 heb ik een 'aangegoten' dc plugje gemodificeerd.
Ik heb het kunststof van van het plugje helemaal weggesneden en met 2 componentenlijm in het kapje van een haakse tulp conrector gemonteerd.
Werkt al jaren probleemloos.

Op 6 juli 2021 15:20:06 schreef Thevel:
[bijlage]
[bijlage]Voor mijn Fluke 863 heb ik een 'aangegoten' dc plugje gemodificeerd.
Ik heb het kunststof van van het plugje helemaal weggesneden en met 2 componentenlijm in het kapje van een haakse tulp conrector gemonteerd.
Werkt al jaren probleemloos.

Is hiervan het contactdeel hetgeen Lexy in de link van Conrad aangeeft?Overigens werkt mijn aangesneden steker ook goed, maar als je hem beweegt, dan onderbreekt de spanning en aangezien in de scopemeter geen accu meer zit, is dat hinderlijk.
Ziet er wel goed uit.

Volgens mij heb ik een stekkertje uit een universeel adapter setje gebruikt maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.
Het kan ook zijn dat er onder de krimpkous een dun metalen of kunststof busje zit maar ook dat weet ik niet meer.

[Bericht gewijzigd door Thevel op (33%)]

Op 6 juli 2021 15:38:28 schreef buzzy:
[...]Is hiervan het contactdeel hetgeen Lexy in de link van Conrad aangeeft.

Ik denk het niet, deze van Conrad (Lexy) en de originele die ik geef op de foto hebben een zwarte kunststof verdikking op het uiteinde van de stekker, die van Thevel niet. Ik denk dat daar het probleem zit wat stabiliteit betreft, zeker als je zonder batterij werkt. Die van Conrad benadert het origineel het best dus dat is het proberen waard.

Op 6 juli 2021 14:31:52 schreef Robbe de Smet:
Een nieuwe originele lader kost 195€ zonder BTW. Wij hebben een bestelling lopen.

Als een defecte voeding met kabeltje in de kliko gaat, wil ik wel aangeven waar de kliko staat ;)

[Bericht gewijzigd door buzzy op (39%)]

had zo'n voeding met engelse stekker aan de adapter. irritant met dat loskomende verloop steeds. tot bleek dat samlex ook diezelfde adapter behuizing had, die lag er nog 1 in mn adapter kist met eurostekker.

Op 6 juli 2021 15:38:28 schreef buzzy:
... maar als je hem beweegt, dan onderbreekt de spanning en aangezien in de scopemeter geen accu meer zit, is dat hinderlijk.

In de vrije accu-ruimte een paar vette elco's zetten. Is niet een echte oplossing, maar onderdrukt met een beetje mazzel wel stoorpulsen.

Een vervang accu kost ong. 40 euro bij bekende vervangaccu bedrijven.
Fluke vraagt voor alles de hoofdprijs.

De buitenmaat van mijn lader (fluke 97) is ong.5 mm in het gaatje past net geen 2 mm boortje dus is iets van 1,8 of 1,9 mm

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (35%)]

Op 6 juli 2021 17:18:48 schreef buzzy:
[...]
Als een defecte voeding met kabeltje in de kliko gaat, wil ik wel aangeven waar de kliko staat ;)

Dat begrijp ik maar al te goed, de transfo's worden gehouden voor eventuele wisselstukken. Eentje is er ooit in het schroot verdwenen waarvan het kabeltje gerecupereerd werd. Er werden banaantjes aangezet met een kleine ompoolbeveiliging.

Het connectortje dat ik gisteren postte gaan we op de één of andere manier aan de originele transfo monteren, lukt dat niet dan wordt het eentje voor wisselstukken.

Op 6 juli 2021 19:14:31 schreef F_S:
Een vervang accu kost ong. 40 euro bij bekende vervangaccu bedrijven.
Fluke vraagt voor alles de hoofdprijs.

Gr.F_S

Fluke vraagt inderdaad de hoofdprijs. We hebben ook overwogen om de goedkopere vervang accu's te bestellen. Doch hebben we beslist voor het origineel te gaan.

We hebben een 8-tal draagbare flukescopes in ons bezit. Voor 5 laders en 7 accu's zitten we aan ongeveer 2300€ zonder BTW.

Ik beweer niet dat die vervangaccu's slechter zouden zijn, want voor mijn gps (privé gebruik) ben ik voor de goedkopere versie gegaan.

Op 7 juli 2021 09:26:00 schreef Robbe de Smet:
[...]
Het connectortje dat ik gisteren postte gaan we op de één of andere manier aan de originele transfo monteren, lukt dat niet dan wordt het eentje voor wisselstukken.

Daar was ik al bang voor..... :S

Nog ff wat extra info ter verduidelijking, hier een vergelijking van de Conrad versie en de orginele Fluke:

Qua maatvoering (nagemeten met een schuifmaat) komen ze 100% overeen (Tot aan het 'dikke stuk' van het orgineel, daarna niet meer :+ ).

Als adaptor gebruik ik een Mean Well SGA25E18-P1J (18Volt, 1,38A):
https://www.conrad.nl/p/mean-well-sga25e18-p1j-stekkernetvoeding-vaste…

De kosten van dit alles is 20,- voor de adapter en ~3Euro voor de connector.

De orginele adapter meld een uitgangsspanning van 17.8V, dus 18V komt in de buurt. Maar als je de adapter gaat meten, meet je een open spanning van 24V en als je de adaptor aansluit op een Fluke 199C, dan zakt de spanning in tot 20V.

Het ingangs circuit van de Fluke is niet heel kieskeurig en uit ervaring weet ik dat vanaf ongeveer 15V de boel al goed werkt. Ik zou echter niet veel meer dan 20V er op zetten.

Oja, wel ff opletten: De centrale pin is de negative aansluiting!!

Deze benadert inderdaad goed het origineel, spijtig van de trekontlasting dat niet aanwezig is. Hoe heb je dat opgelost, opgevuld met silicone, lijmpistool,...?

D'r zitten van die standaard metalen lipjes aan die je om de kabel kan klemmen. Maar die zijn zo klein, dat ze maar om 1 ader passen. Verder geen trekontlasting gemaakt. Je kan eventueel de connector wel vol gooien met lijmpistool lijm en eventueel een krimpkous er omheen. Ik vind dat zelf niet nodig.