Vergeleken met de veel recentere Fluke 287/289 start de 867B nog relatief snel op. De 287/289 heeft ruim 8 seconden nodig om het meetscherm weer te geven. De 867B doet er 6 seconden over mét helpscherm.

Wanneer je echter op "Display Mode" drukt zodra het helpscherm zichtbaar wordt, ga je onmiddellijk naar het meetscherm. Dan duurt het opstarten slechts 4 seconden.

Uiteraard is het geen groot probleem maar met een batterijvreter als de 867B ben je sneller geneigd de meter tussen metingen even uit te zetten en dan beginnen de seconden wel mee te wegen. Daarom is het jammer dat het helpscherm niet uitschakelbaar is in de Setup.

Zal het ding toch maar gaan repareren evt gooi ik het ook op EEV blog, van dat piepkuiken Dave. Hier alvast wat foto's.

Voeding is slecht, later meer ze zijn hier met een Kango een zonnescherm aan het losbikken. AAAAAAHHHHHHH.

Het schema: https://assets.fluke.com/manuals/863_867_smeng0000.pdf

Ik meen dat je een verkeerde adapter had gebruikt, dus ik zou kijken naar pagina 6-7 naar dit deel:

Een beetje moeilijk te zien op de foto, maar de solderingen van de pinnen (van de detailfoto van de onderkant) lijken zo'n ringetje te hebben dat op een scheurtje wijst.

Maak eens een foto daarvan onder een 45 graden hoek? Misschien is er niets aan de hand.

Soldering is ok heb die nog even nagesoldeerd op het massavlak even flink stoken! @flash Er was een IC gewisseld tijdens coronatijd zo te zien maar nog even verder zoeken, waarom. Dit zijn een paar beelden, maar het meten komt later. Ook US draad voor de schroeven waarmee het plastic shield vastzit. Dat wordt zoeken..

Nog 6 1.2V accu's gevonden, had geen 1.5V in voorraad.

edit: nog niet gemeten, zit nu op een ander adres

Doet keurig 10,001V DC op de JBerg54 calibrator en de 230V werkt ook na inschakelen, alleen wordt ie steeds trager met meten. Even verder zoeken hoe dat met het IC zit. Ik had het terug gesoldeerd en niet vervangen staat me bij.
U26 * TRANSISTOR,SI,N/P-MOS,DUAL,2W,SOIC 929997 Deze 8 poter zit gesoldeerd naast de switch op de achterzijde PCB.
EDIT: en niet vergeten de grijze elastomeer te plaatsen voor het contact met de flex-kabel!

JBerg54 cal

testverslag https://www.circuitsonline.net/forum/view/131646

De mijne gisteren binnen gedaan bij Fluke Gent om mijn oudje te laten repareren (batterijcontacten afgebroken) en eens opnieuw te laten kalibreren. Brengt wel een traan in de ogen om te zien dat hij anders nog 100 percent werkt. Ga blij zijn als ie terug is. Erg aan gehecht, mijn allereerste meter. Nog met die eigenaardige aansluiting om op te laden en lader, dat werkt wel nog, maar ik kan hem niet meer gebruiken met NiMh accu's, contacten zijn afgebroken. Heb CalNet kalibratie gevraagd, genoeg voor thuis.

Kosten vallen nog mee, ik ga erg blij zijn als ie weer bij me terug is. Ik zou echt kunnen wenen als ik hem niet meer terug zie, zo erg ben ik eraan gehecht geworden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Ah ja dat had ik opgelost door een normaal chassisdeel in de zijkant te plaatsen omdat die plug en/of battery eliminator amper of tegen veel teveel $$$ te koop was. Ik kan de opdruk op de 8 poter erg slecht lezen. Ga toch weer eens met de loupe en macro lens aan de slag. En dan maar hopen dat het partnummer van Fluke geen factory selected component betreft met uitgelezen eigenschappen. Ik vind ook een prachtig apparaat en erg prettig in gebruik op de werktafel. Ik zit nu middenin de verbouwing met drilboren, gehijs en gehak dus ben ik niet zo actief bezig. Mooi Maaike dat je al bijna kan genieten van deze meter!

Ja maar ik pruts er zelf niet graag aan, geen ervaring met zo een nauwkeurig toestel en toen ook duur. Ik wilde hem echt niet zelf open schroeven en dan kapot repareren. Hij is wat traag maar ja wel nog altijd geweldige meter. En dat circuit binnen met al die chips, zeer complex.

Nee ik zou er echt niet kunnen van slapen als hij er niet meer was, dat vinden jullie misschien wat vreemd. Maar bij Fluke zelf is ie in goede handen!

Ik kan mij voorstellen dat je wat bang bent om de meter te verprutsen. Je doet waar je goed in bent en dat getuigd van inzicht wat de beperkingen zijn. No big deal. Ik ben benieuwd hoe die verende contacten zo konden deformeren.

Die contacten zijn nogal stevig in koper, ik deed er gewoon nieuwe oplaadbare in van Eneloop en een paar contacten braken gewoon af toen ik de batterij erin probeerde te zetten. Er was wel wat spanning, maar ja veel kan je niet verkeerd doen denk ik. Geen idee hoe dat is kunnen gebeuren... Metaalmoeheid door de jaren?
Je wil niet weten hoe ik me voelde op dat moment... Ik wist me geen raad, en had er veel spijt van.

De originele batterij in NiCad doet het nog wel met de oplader, maar voor korte duur. Die accu is ook bijna dood denk ik.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (10%)]

Ha CrossFireX,

Je kunt die originele accu prima openmaken, en dan de cellen vervangen. Er zitten alleen accucellen in dat doosje, geen BMS of zo. Bijkomend voordeel is dat moderne cellen een grotere capaciteit hebben.

ik ben inmiddels aan m'n 2e set vervangings accus '(1e vervanging in 2004, 2e keer in 2020). dus ook vervangende NiMH gaan best lang mee.

M'n huidige cellen: 2100mAH NiMH GP model GP211AFH (Farnell 1842867)
Meteen even gekeken bij Farnell: zij hebben ze helaas niet meer...

groet, Gertjan.

Dat zou wel leuk zijn, dat zou ik nog wel aan durven. Maar in mijn meter zelf ga ik niet prutsen, totaal geen ervaring met een nauwkeurig meetinstrument om te repareren. Goed om te weten, ik kom er nog op terug als ie weer terug is van Fluke, ze gaan mij bellen als ie klaar is volgende week nog. Ik ken al die verhalen van kapot repareren maar echt te goed overal, dat doe ik dus niet. Iedereen wil tegenwoordig zelf zo een HDMI connector vervangen en hebben dan afgeriste contacten en smd onderdelen. Nee daar wil ik niets van weten.

En als ze het dan compleet kapot hebben, komen ze hier om hulp vragen of sturen die naar repair waar je dan extra $$$ mag betalen voor je onwetendheid!

Bedankt GertJan, ik zal je dan wel eens vragen wat ik precies allemaal moet doen! Leuk om te weten dat ik ook niet de enige ben zo een fantastische meter op de tafel.

zijn er ook spares voor deze meter te krijgen:

zie vraag en aanbod, mijne is van een hooibaal afgedonderd en er is een lipje van de bettrijhouder afgebroken.

een passende accu zou ook fijn zijn trouwens...

dank je, ik zie dat de shorting bar een apart nummer heeft:

948687

heb die bij een dealer nu opgevraagd..

Goed dat het je hebt gechecked daar had ik overheen gekeken!
Naar mijn idee bestaat dat ding uit 1 geheel.....

Ik heb zo een accu pack besteld bij Amazon BE voor 27 euro, lijkt me ook wel nuttig. Had ik dat eerder geweten, maar goed morgen al in huis. De oude Ni-Cad gaat naar het container park morgen.

Voor die prijs kan je het zelf bijna niet maken, dus dat is in dit geval een NO-Brainer...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]

Ik heb evt. nog een losse, originele Fluke lader, daar staat op: voor Nicad only... die losse laders werden gebruikt om diverse packs te laden. Makkelijk als de meter even niet op de netvoeding was aangesloten.

Op dinsdag 17 juni 2025 20:15:41 schreef CrossFireX:
Ik heb zo een accu pack besteld bij Amazon BE voor 27 euro, lijkt me ook wel nuttig. Had ik dat eerder geweten, maar goed morgen al in huis. De oude Ni-Cad gaat naar het container park morgen.

Dat is een NiMh en geen NiCad. Een NiMh wordt met Delta V geladen, als hij bijna vol is zakt de spanning heel even in. De lader weet dan dat hij vol is. Zover ik weet mag je ze niet het zelfde laden. Ik heb een AA lader waar een schakelaar opzit om te kiezen.

De NiCd open maken, een dikke 63V of 100V elco opladen tot 40V, Dan kortsluiten over een van de NiCds. Zo voor iedere cell. (zoek op NiCd zappen)

NiCd is geweldig maar laag van capaciteit en memory effect maar gaan heel lang mee, Lithium is geweldig, lage zelfontlading maar link, NiMh is het debiele neefje :-) hoge zelfontlading, geen geweldige capaciteit korte levensduur gedoemd uit te sterven (Mijn mening, niet wetenschappelijk onderbouwd)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Op dinsdag 17 juni 2025 19:55:56 schreef RAAF12:
Goed dat het je hebt gechecked daar had ik overheen gekeken!
Naar mijn idee bestaat dat ding uit 1 geheel.....

[bijlage]

Dankzij jou hoor, want door jouw post kwam ik hetzelfde plaatje tegen.

Inmiddels bericht dat de Fluke dealer opgevraagd heeft of deze nog leverbaar is..
Ik vrees ervoor, maar we gaan het zien.

Anders maak je toch zelf zo'n batterij-lip. Helemaal nieuw of soldeer het op het restant. Heb ik wel vaker gedaan bij bv restauratie van een oude meter. Of veertjes. Meestal haal ik ze uit bv batterijdoosjes van kerstverlichting (die waar 2 of 3 AA in gaan) of een of ander sloopding uit het recycle-hok van loods 3 waar ik werk als vrijwilliger. Ik heb hier ook een stuk vernikkelde plaat waar ik zoiets uit knip.

Ik heb geen verenstaal.

Maar laten we even kijken waar Fluke mee komt.

Externe oplader, handig als er meerdere accupacks zijn om te wisselen.

En kan 2 soorten accu's opladen

R23 mist, blijkbaar ooit even snel eruit gehaald.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

fluke kan niet meer leveren.
dus moet ik zelf iets gaan verzinnen. Ik heb gezien dat de verbinder er gewoon op gesoldeerd zit, dus idd wellicht en barrihouder kopen en slopen een optie

keep you posted

overigens is een origineel accupack best wel prijzig in verhouding met Amazon.