Een nieuwe accu voor scootmobiel

bprosman

Golden Member

Zoals in andere topics al voorbij gekomen is, mijn vader heeft een scootmobiel (4 wielen), met 2 x 12V accu.

Ik begrijp dat het misschien 'Glazen bol' werk is maar hij heeft vorig jaar Oktober 2 nieuwe (scootmobiel) accu's gekocht bij een "accuboer" , en nu , zijn ze al zover heen dat het ding 3 keer per dag bijgeladen moet worden. En hij rijdt er echt niet de hele dag mee.

Het laden gaat via de motor controller, acculader (24V) komt op een XLR plug, en gaat dan naar de controller.

In eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat de scootmobiel "zwaar" liep, (vanwege die kapotte schokbrekers) maar in een andere scootmobiel het zelfde effect (zeer snel leeg).

Dus ja, mijn idee is dat het natuurlijk een slechte kwaliteit accu's is geweest. Het laden "teveel" is geweest ('s-avonds / 's-nachts) hangt het ding aan de lader. Lader misschien niet goed ? Te zwaar belast vanwege het schokbreker probleem ?

Is daar iets te halen met een soort "balancer" ?
Iemand ideeen ?
Is er een manier om de capaciteit van die accu's nog te meten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Welk merk accu is het?
Meet ook de spanning van elke accu apart eens.

Merk en type accu's ?

Is er een manier om de capaciteit van die accu's nog te meten ?

Volledig opladen en dan met een paar halogeen of autokoplampen ontladen. Dit per accu doen uiteraard.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Als het een beetje bekende accu is, dan is er ook een datasheet van (met laad/ontlaad gegevens)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

12V SLA accu's koop je van Yuasa. Punt. En dan zelf ff kijken welke serie je hebben wilt. HQ levert ze ook. Zooi.
Let op dat je een model hebt wat cyclisch gebruikt kan worden. Een model voor 'standby use' is met 100 cycli wel 'af' volgens spec. Dus na een half jaar... het zou zomaar kunnen.

Daarnaast kunnen SLA accu's erg slecht tegen overladen (en onderladen gaat hoe dan ook fout). Dus: wat doet je lader? Is dat volgens datasheet van de fabrikant?

Komen de accu's vol? Ik was laatst bij een bootje, accupack was zo snel leeg. Al 2x vervangen. Maar niks. 2 tellen meten leerde dat er best veel spanningsval in 1 van de draden van de lader was. Conclusie: die lader denkt op 28V8 te zitten (en zit daar feitelijk ook...). De accuset op 26.9. De lader zegt: ok, nog 4 uur absorption en dan is het klaar. Na 4 uur zit die accuset op 27.4 (en kan dus nog een hele tijd door). Lader stopt (want: 'accu vol').
Ofwel: meten op het accupack wat er nou daadwerkelijk gebeurt (XLR is gebruikelijk, maar IMHO niet zo geschikt hiervoor).

Daarnaast: zou het kunnen dat er iets in dat scoot ding stroom blijft gebruiken? Stoelverwarming? Lamp? (ik verzin maar wat hoor...). Ook hier: meten.

Nu heb je een paar suggesties. Onderzoek ter plaatse zal je verder moeten helpen.

bprosman

Golden Member

Inderdaad iedereen bedankt voor de suggesties, ik ga komend weekend even eea meten en even een foto maken welk type accu het is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

12V SLA accu's koop je van Yuasa. Punt.

Even aan het Googlen, en misschien kijk ik verkeerd, maar kan zo snel geen 77Ah...80Ah versies vinden van Yuasa

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Loodaccu's zijn eigenlijk helemaal niet zo goed geschikt voor dit soort werk.
Als startaccu in een auto gaan ze wel makkelijk 6-8 jaar mee,
alhoewel ze het in moderne auto's wel steeds moeilijker krijgen.
Maar wat zijn eigenlijk nu 600 cyclussen als je een top accu hebt en alles mee zit.
Lekstroompje, oxide een keertje geheel ontladen of in de vrieskou
buiten met te weinig energie er in.
Hoppa, ga je zo naar 300-400 cyclussen.

Zie het bij electro scooters, ik kom er heel veel tegen met 600-1000 km op de teller. Accu's helemaal opgezwollen.

Jammer dat LTO in Nederland nog in de babysokjes fase zit.
Maar ja, daar is straks niet meer zo veel aan te verdienen als zo'n
accu een dikke 20 jaar mee gaat.

Meten is hier weten hoeveel laadstroom de controller afgeeft of hoeveel weerstand er in het circuit zit.
Voel ook eens hoe warm de motor wordt, daar een lekstroom?

bprosman

Golden Member

Loodaccu's zijn eigenlijk helemaal niet zo goed geschikt voor dit soort werk.

Het zijn Gel- accu's speciaal voor een scootmobiel.
Merk weet ik komend weekend.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Ook dat zijn geen dingen die blij worden van deep-cycle gebruik.

En naast Yuasa zijn er meer goede, panasonic, sonnenschein, ...

EricP

mét CE

80Ah is een ander paar mouwen inderdaad. Je zou dan haast een 'zelfbouw' pack van kleinere maken. Ze bestaan trouwens wel. De eerste hit op startpage levert iets van RS op (voor een prijs waarvan ik denk... daar kan ik wel ff verder voor shoppen, maar dat is een andere discussie; in de UK al voor de helft). De datasheet niet bekeken, maar op het plaatje staat 'cyclic application'.
Als ze in die omvang allemaal zo duur zijn, dan kun je beter een paar start accu's nemen. Ja, die gaan stuk (en best snel ook). Maar ik geloof nooit dat die deep-cycle varianten 4x zo lang mee gaan.

Mits daarvoor geschikt, kun je gel accu's prima voor deep cycle gebruiken. Maar... ze moeten er wel voor gemaakt zijn (de 'standby use' zijn dat nadrukkelijk niet). Daarnaast zijn ze erg gevoelig voor 'overladen'.

Sonnenschein heb ik ook wel eens gehad. Nooit, maar dan ook nooit meer... Steek die maar op een plekje waar de zon niet schijnt.

'Speciaal voor scoot mobiel' is natuurlijk ook een mooie reclame kreet. Kijk uit dat je niet voor de kreet betaalt. Misschien heeft die handelaar ze wel speciaal voor scootmobielen gekocht!
Er is ook zat 'gewoon nat' in 'tractie' te koop - dat zal iets goedkoper zijn (en het moet natuurlijk fysiek passen). Maar ook daar: als de lader z'n werk niet goed doet, dan zal het niet werken.

Goed, eerst maar ff onderzoek doen naar wat er nou daadwerkelijk gebeurt. Er wordt wel druk gespeculeerd op 'accu', maar het zou ook zomaar 'lader' of 'plug' (naast nog wat andere oorzaken) kunnen zijn.

@Ghia: Lithium spul is natuurlijk wel leuk. Maar een andere lader, iets andere spanningen (waardoor de ingebouwde electronica mogelijk roept 'is leeg' zonder dat het zo is. Of niks doet terwijl dat wel nodig zou zijn). Daarnaast nauwelijks te blussen mocht het in de fik gaan. Voor iets nieuw te ontwikkelen: zeker even naar kijken. Iets wat bestaat: niet teveel aan gaan knoeien (alhoewel... met een knappe Victron lader is het laad probleem alvast opgelost...).
ZO dramatisch als ze het daar voorstellen is het niet (of hoeft het in elk geval niet te zijn). Ik ken genoeg accupacks (gewoon nat) van zeg 800Ah die 5-8 jaar mee gaan. Dat is toch zomaar 1000 tot 1500 cycles. En ja, die zijn in zeker een derde van de cycles 'leeg'.

die scoot boeren kopende meestal de goedkoopste batterijen in dat ze vinden in hetzelfde formaat, en verkopen ze duur door. mijn ma hetzelfde gehad.
zo zitten er dan vaak geen deep cycle cellen in maar gewone lood accu's voor een telefooncentrale of dergelijke. die zijn dan na 100cycli gewoon op.
als je dus elke 2dagen een ritje doet, en ze dan 50% leegtrekt, is die na 400Dagen op

rijd je ze dagelijk leeg tot 50%, is de fun voorbij na 200dagen of een goeie 7maand
rijd je ze dagelijks volledig leeg.... is de fun na 3maand voorbij

start accus gaan een goeie 60-80 cycli kunnen doen en zijn op. daar zitten enorm veel dunne platen in (meer oppervlakte is hogere startstromen), en die zijn zo weg.
deep cycle zijn dikkere loden platen en veel minder erin, kunnen minder stroom leveren maar doen makelijk 1000 laadbeurten (tot 50%)

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 19 juli 2021 21:05:16 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

80Ah gelaccu's zijn niets abnormaals in een rolstoel of scootmobiel. heb er jaren geleden vaker mee te maken gehad. mensen die er dagelijks afhankelijk van waren hadden er dan ook vaker per jaar problemen mee. vaak stekker van de lader stuk of lader zelf stuk. ook gehad dat de accu's ( 2 in serie ) problemen gaven, dus dmm erop en een ritje maken met de meter op schoot. dat leverde al snel 1 accu op die onder de 11V schoot op ondanks dat het ding net van de lader af kwam. in 3 jaar tijd waren die accu's op. geen goedkope dingen ook, want agm in 85Ah voor deze toepassing zijn vaak speciale ook nog.

en idd scooterboeren zetten er goedkope bras in, die snel zat weer overlijd. tevens al spul wat te lang zonder lader heeft gestaan, beste hang je agm aan de lader, zeker in de winter.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 19 juli 2021 22:31:26 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

80Ah gelaccu's zijn niets abnormaals in een rolstoel of scootmobiel.

Zitten er zelfs 2 in. Motor (en sommige/gedeeltelijke verlichting) draait op 24V.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@ Ericp

Daarom ga ik een test doen met 2 scooters.
Eentje weer origineel met bijna nieuwe loodaccu's.
De andere voorzien van tweedehands LTO.

In LTO's zit het Lithium veel veiliger 'verwerkt' waardoor deze chemie
naar mijn mening dicht in de buurt komt van loodaccu's.
Hoe de controller er op gaat reageren en of de loodaccu lader de LTO's
op de juiste manier van spanning gaat voorzien??

LTO is nieuw en behoorlijk 'duur' en begrijp nog niet waarom het niet
op grotere schaal toegepast wordt.
Immers kan je scootmobiel er weer 50 jaar mee vort.

Tidak Ada

Golden Member

Moet je hier geen tractie accu's inzetten?
Niet alle gelaccu's zijn dat. Of die scoot-mobil boeren dat weten? :?
Die zijn wel wat duurder, maar dan ook voor het specifieke gebruik ontworpen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Inmiddels even gekeken, er zitten deze accu's in :

https://www.accuserviceholland.nl/ev12075-accu-12-volt-75-ah-electric-…

Van de(ze) accuboer een andere lader gekregen waar de laadkarakteristiek kan worden ingesteld tussen :

  • Gel
  • Gel met compensatie lading
  • AGM
  • AGM met compensatie lading
  • Semi tractie (aangeraden werd die te gebruiken)
  • Semi tractie met compensatie lading.

Hij schijnt ze te kunnen testen / meten , als ze (te) hard achteruit gegaan zijn word mijn vader (financieel) gecompenseerd op een stel nieuwe.
Dus er lijkt nog wel wat "garantie/service" op te bestaan

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ook weer zo'n merk wat een adres uit NL afkomstig erop zet, terwijl die dingen met grote kans china productie zijn. dan wegen ze standaard al minder als eenzelfde formaat en capaciteit accu afkomstig uit een bekende fabriek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

LP ... hmja.

Hier heb ik toch net wat meer vertrouwen in:
https://www.accuservicedreumel.nl/rec80-12i-yuasa-12v-80ah-cyclische-l…

Iets waar ook een datasheet van te vinden is:
https://www.yuasa.co.uk/yuasa/datasheet/index/sku/REC80-12I/

-edit-

Ok, die is er van die LP ook ...
https://www.landportbv.com/media/pdfs/EV12-75_-_EV_SERIES_-_VRLA_AGM_B…

En die beweert flink wat meer cycles te doen dan een Yuasa, hmmok, tijd zal het leren.

Op 19 juli 2021 22:29:37 schreef testman:
80Ah gelaccu's zijn niets abnormaals in een rolstoel of scootmobiel. heb er jaren geleden vaker mee te maken gehad.

Inderdaad, Jaren geleden was er geen beter alternatief (prijs/prestatie) Dat is tegenwoordig wel anders gelukkig.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 27 juli 2021 17:18:37 (24%)

Op 27 juli 2021 17:09:04 schreef Sine:

Ok, die is er van die LP ook ...

En die beweert flink wat meer cycles te doen dan een Yuasa, hmmok, tijd zal het leren.

Volgens de specsheets is de LP 22,5kg en de Yuasa 27kg. De bouw heeft vast invloed maar in principe wil je bij deep-cycles gewoon dikke platen, dus veel gewicht.

Of denk ik nu weer te gemakkelijk?

(Voor de grap even mijn no-brand 55Ah deep cycle van 90euro vergeleken met de Yuasa 55Ah: 16,5kg vs 17kg.)

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 27 juli 2021 21:13:00 (12%)

Test gaat niet meer door met de loodaccu's.
Dingen zaten bij de scooter die ik gekocht had met een rekening van
nog geen jaar oud.
Na paar km was het al gebeurt.
Twee hadden nog voltage, twee waren gewoon stuk.

Uit veel datasheets is duidelijk te zien dat lood gewoon niet
geschikt is voor dit soort werk. Na 300-500x laden is de puf eruit en moet je alles goed doen.

Berichten over LTO worden steeds beter. 15000-20000 cycli.
Bijna net zo toe te passen als loodaccu's.
Laden doe ik met de loodaccu laders.