80Ah is een ander paar mouwen inderdaad. Je zou dan haast een 'zelfbouw' pack van kleinere maken. Ze bestaan trouwens wel. De eerste hit op startpage levert iets van RS op (voor een prijs waarvan ik denk... daar kan ik wel ff verder voor shoppen, maar dat is een andere discussie; in de UK al voor de helft). De datasheet niet bekeken, maar op het plaatje staat 'cyclic application'.
Als ze in die omvang allemaal zo duur zijn, dan kun je beter een paar start accu's nemen. Ja, die gaan stuk (en best snel ook). Maar ik geloof nooit dat die deep-cycle varianten 4x zo lang mee gaan.
Mits daarvoor geschikt, kun je gel accu's prima voor deep cycle gebruiken. Maar... ze moeten er wel voor gemaakt zijn (de 'standby use' zijn dat nadrukkelijk niet). Daarnaast zijn ze erg gevoelig voor 'overladen'.
Sonnenschein heb ik ook wel eens gehad. Nooit, maar dan ook nooit meer... Steek die maar op een plekje waar de zon niet schijnt.
'Speciaal voor scoot mobiel' is natuurlijk ook een mooie reclame kreet. Kijk uit dat je niet voor de kreet betaalt. Misschien heeft die handelaar ze wel speciaal voor scootmobielen gekocht!
Er is ook zat 'gewoon nat' in 'tractie' te koop - dat zal iets goedkoper zijn (en het moet natuurlijk fysiek passen). Maar ook daar: als de lader z'n werk niet goed doet, dan zal het niet werken.
Goed, eerst maar ff onderzoek doen naar wat er nou daadwerkelijk gebeurt. Er wordt wel druk gespeculeerd op 'accu', maar het zou ook zomaar 'lader' of 'plug' (naast nog wat andere oorzaken) kunnen zijn.
@Ghia: Lithium spul is natuurlijk wel leuk. Maar een andere lader, iets andere spanningen (waardoor de ingebouwde electronica mogelijk roept 'is leeg' zonder dat het zo is. Of niks doet terwijl dat wel nodig zou zijn). Daarnaast nauwelijks te blussen mocht het in de fik gaan. Voor iets nieuw te ontwikkelen: zeker even naar kijken. Iets wat bestaat: niet teveel aan gaan knoeien (alhoewel... met een knappe Victron lader is het laad probleem alvast opgelost...).
ZO dramatisch als ze het daar voorstellen is het niet (of hoeft het in elk geval niet te zijn). Ik ken genoeg accupacks (gewoon nat) van zeg 800Ah die 5-8 jaar mee gaan. Dat is toch zomaar 1000 tot 1500 cycles. En ja, die zijn in zeker een derde van de cycles 'leeg'.