Up/Down counters voor scorebord

Hallo,

Voor mijn schoolwerk heb ik de opdracht gekregen om een soort mini-scorebord na te bootsen aan de hand van 3 PCBs. 1 pcb word gebruikt als gestabiliseerde voeding, 1 wordt gebruikt om 4 7-segment displays op te plaatsen (2 teams, score van 0-99), en 1 pcb om een schakeling te maken van elektronische counters en 5 knoppen voor de bediening van de score (score + en - voor beide teams en 1 knop die reset).

Ik heb al veel opgezocht over up/down counters maar ik geraak er toch niet helemaal uit. Bij elke IC dat ik vind heeft hetzelfde 'probleem'. Of de IC + of - doet hangt af van een andere pin van de IC. Is er een IC waarbij dit niet is? Of is er een andere manier hoe ik dit 'probleem' kan oplossen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Rafael

Op 29 juli 2021 22:15:14 schreef TRafael:
Of de IC + of - doet hangt af van een andere pin van de IC. Is er een IC waarbij dit niet is? Of is er een andere manier hoe ik dit 'probleem' kan oplossen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Rafael

Je zal echt aan moeten geven wat een IC moet doen, optellen of terugtellen. Het IC weet zelf niets......

Dus dan moet je een schakeling toevoegen die de pinnekes goed zet.

Sine

Moderator

Het scorebord? Doen ze die oefening nog steeds?

Daar kwamen hier jaaaren geleden al vragen over (hint hint)

Oh, als je toch bezig bent ... google eens naar "switch debouncing"

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 29 juli 2021 22:50:14 (24%)

Mag ik vragen welke zoekterm je dan invoert om tot een mogelijk resultaat te komen?
Up/down counter levert toch onmiddelijk resultaten,niet? Welke beperkingen hebben de voor de hand liggende oplossingen voor je?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik denk dat de TS graag een chip had gezien die een "count up" input had en een "count down". Prima oefening: Die bestaan kennelijk niet.

Dus een counter chip heeft een "count" input: "Nu tellen!" en een andere input die aangeeft of er up/down geteld moet worden.

Wanneer moet er geteld worden? Heb je dat signaal ergens? Nee? Kan je het maken?

Als er op + gedrukt wordt, wat voor niveau moet het up/down signaal dan hebben?

Als er op - gedrukt wordt, wat voor niveau moet het up/down signaal dan hebben?

Heb je dat signaal ergens? Nee? Kan je het maken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De 192 voldoet daar niet aan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Iets als de CD40110 kan ook (wordt nog steeds gemaakt door TI)
(voor 2 teams: 2x uitvoeren, resets aan elkaar knopen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 30 juli 2021 10:27:08 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of een combinatie van deze 2 schakelingen.
In de video kun je een simulatie zien van 1 digit en in het schema zie je hoe je 2 74192's aan elkaar koppelt.
Je zult ook nog wat aan ontdendering van de drukknoppen moeten doen.

https://www.youtube.com/watch?v=9l-Nb8sATfM
https://www.uploadarchief.net/files/download/digitale%20bandteller.jpg

In dit schema is het bovenste gedeelte, met die logische poorten, niet van tel.

LDmicro user.

Hoewel de scholen het acceptabel lijken te vinden als de studenten CO aan het werk zetten om hun project uit te werken, ben ik het daar niet mee eens.

Als TS geen chip kan vinden die een aparte up en down input heeft, dan
is het toch veel instructiever om hem (eerst) te laten leren hoe ie zoiets zelf maakt alvorens te verklappen dat ze gewoon bestaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 juli 2021 15:14:55 schreef rew:
Als TS geen chip kan vinden die een aparte up en down input heeft, dan
is het toch veel instructiever om hem (eerst) te laten leren hoe ie zoiets zelf maakt alvorens te verklappen dat ze gewoon bestaan.

Die is tenminste nog eerlijk, anderen zouden een scorebord schema vragen voor hun club ;)

Die scholen weten ook wel dat internet vol van die schema's staat, je moet enkel de juiste benaming(en) weten en liefst in het Engels.

LDmicro user.

Je moet je bedenken wat zo'n school aan de student probeert te doceren.

Een deel is: je hebt een schema, bouw dat.

Maar in deze opdracht zit ook: "maak dat schema". En waarschijnlijk hebben ze een beetje les gehad waarin logische poortjes en LSI/MSI chipjes tersprake zijn gekomen.

Als een student dan (aldanniet via een forum) een relatief kant-en-klaar schema opduikelt en dat bouwt ipv zelf wat te verzinnen dan is dat m.i. niet de bedoeling. Dat zelf verzinnen hoort bij de oefening.

Als de student dan vast komt, "ik zou denken dat er wel teller chipjes te krijgen zijn, maar ik kan er geen vinden", dan kan je helpen met: "Dat heet een "counter" in het engels, zoek eens daar op". Dan heeft de oefening nut.

Er komen er veel te veel van zo'n school af die gewoon bij de simpelste dingen (bijvoorbeeld: "Maak een scorebord met up-down knoppen") meteen met de handen in het haar zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb lang genoeg bijles gegeven aan studenten en weet redelijk goed hoe dat in zijn werk gaat.
Als je denkt dat ze zomaar zo'n schema uit hun mouw zullen schudden, vergeet dat maar, ze kunnen dat niet, zelfs docenten vragen dat niet.

Ze moeten enkel goedkeuring van hun docent krijgen om met het gevonden schema verder te gaan.

En dan beginnen hun problemen pas, uitzoeken hoe het werkt, ontwerp aanpassen, pcb's maken, testen en alles op papier proberen te krijgen...maanden werk.

Maar dat is mijn ervaring O-)

LDmicro user.

Als je denkt dat ze zomaar zo'n schema uit hun mouw zullen schudden, vergeet dat maar, ze kunnen dat niet

Aan het begin van de opleiding niet nee. Maar aan het eind van de opleiding zouden ze dat toch wel moeten kunnen. Bij mij waren dit gewoon proefwerkvragen.

Zoiets als: Ontwerp een teller. Die in manchester code telt. Of zo. En dan zat je een uurtje te zweten en bergen databoeken door te worstelen om de juiste ttl chippies te vinden.

Een erg leuke opdracht was het bedenken van een kleine processor met ttl bouwstenen.

Tijdens de praktijk zat je printjes (met smArtWork) en reprocamera's en etsbaden te ontwerpen en bouwen.

Waanzinnig leuke tijd was dat. Je zat natuurlijk ook verschrikkelijk te beunen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 30 juli 2021 22:10:36 (15%)

In deze tijd had ik wel verwacht dat een student deze opdracht met een PIC-je mag oplossen. Ook op CO is genoeg commentaar als iemand een schakeling wil bouwen met veel digitale IC's terwijl het geheel in één PIC-je past.
Maar ja het hangt ook sterk af wat voor soort opleiding de student volgt.

Op 30 juli 2021 22:07:18 schreef Ex-fietser:
Aan het begin van de opleiding niet nee. Maar aan het eind van de opleiding zouden ze dat toch wel moeten kunnen. Bij mij waren dit gewoon proefwerkvragen..

Dan ben jij een speciale ;) ik heb nog nooit een laatstejaars student(+-18j) gezien die dat kon.
Gezien de opdracht zal hij niet ouder zijn dan 18j.

En zoals Ohm pi opmerkt zullen die nu wel beter zijn met controllers.

LDmicro user.

Op 30 juli 2021 22:07:18 schreef Ex-fietser:
[...]
Waanzinnig leuke tijd was dat. Je zat natuurlijk ook verschrikkelijk te beunen.

Als je dat niet doet, mis je het diepste van het vak. Mijn baas heeft in 1986 alleen gevraagd op welk budget ik de bouw van onderstaande klok geschreven had...... 8)7

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 2 augustus 2021 11:11:44 (23%)

mel

Golden Member

toch wel minimaal DCF gestuurd ,toch? ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 juli 2021 22:44:49 schreef ohm pi:
In deze tijd had ik wel verwacht dat een student deze opdracht met een PIC-je mag oplossen.

In een opleiding moet (m.i.) ook iets zitten van: "Dit zijn de bouwstenen, zo is het opgebouwd". Dat betekent:
* Dit is een transistor.
* met twee transistoren kan je een inverter bouwen.
* met vier transistoren kan je een NAND bouwen (en NOR).
* met een zwik van dat soort poortjes kan je bijvoorbeeld een counter bouwen.
* met een zwik counters, ram blokjes, en controle logica kan je een MCU bouwen.

En het prakticum hoort dan ook her en der de studenten met een stap van de opbouw te laten oefenen/spelen. Voor mijn part: Laat een NAND zien, geef de opdracht om een NOR te bouwen. Maar dus iets verder in het verhaal: Maak een scorebord met de counter-chipjes als bouwblokjes.

En als je dan JOU punt over wil brengen, dan geef je ze vervolgens een geschikte microcontroller en de opdracht om het nog eens te doen maar nu met de microcontroller. (door een beetje te sturen, bijvoorbeeld een microcontroller met > 40 GPIOS aan te bieden en direct aan te sluiten 7 segmenten displays.... kan je het punt: "Je hebt veel minder componenten nodig" goed overbrengen).

Je hoeft niet compleet "chip-ontwerper" te worden als je uiteindelijk microcontrollers gaat programmeren, maar om microcontrollers te programmeren is het nuttig dat je ook een idee hebt hoe zo'n ding van binnen werkt. Je /kan/ uiteindelijk meer als je een idee hebt hoe het werkt ipv dat je het gewoon als black-box beschouwt.

Even een voorbeeldje: Als je weet dat aan een IO pad van je microcontroller ESD beveiligings-diodes zitten, dan SNAP je ineens waarom er staat: max VCC+0.4V. Anders gaat die diode geleiden. Als je dat niet snapt dan zijn er zo veel "random details" die je uit je kop moet leren dat je geen tijd / ruimte meer hebt voor nuttige dingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/