Op 30 juli 2021 22:44:49 schreef ohm pi:
In deze tijd had ik wel verwacht dat een student deze opdracht met een PIC-je mag oplossen.
In een opleiding moet (m.i.) ook iets zitten van: "Dit zijn de bouwstenen, zo is het opgebouwd". Dat betekent:
* Dit is een transistor.
* met twee transistoren kan je een inverter bouwen.
* met vier transistoren kan je een NAND bouwen (en NOR).
* met een zwik van dat soort poortjes kan je bijvoorbeeld een counter bouwen.
* met een zwik counters, ram blokjes, en controle logica kan je een MCU bouwen.
En het prakticum hoort dan ook her en der de studenten met een stap van de opbouw te laten oefenen/spelen. Voor mijn part: Laat een NAND zien, geef de opdracht om een NOR te bouwen. Maar dus iets verder in het verhaal: Maak een scorebord met de counter-chipjes als bouwblokjes.
En als je dan JOU punt over wil brengen, dan geef je ze vervolgens een geschikte microcontroller en de opdracht om het nog eens te doen maar nu met de microcontroller. (door een beetje te sturen, bijvoorbeeld een microcontroller met > 40 GPIOS aan te bieden en direct aan te sluiten 7 segmenten displays.... kan je het punt: "Je hebt veel minder componenten nodig" goed overbrengen).
Je hoeft niet compleet "chip-ontwerper" te worden als je uiteindelijk microcontrollers gaat programmeren, maar om microcontrollers te programmeren is het nuttig dat je ook een idee hebt hoe zo'n ding van binnen werkt. Je /kan/ uiteindelijk meer als je een idee hebt hoe het werkt ipv dat je het gewoon als black-box beschouwt.
Even een voorbeeldje: Als je weet dat aan een IO pad van je microcontroller ESD beveiligings-diodes zitten, dan SNAP je ineens waarom er staat: max VCC+0.4V. Anders gaat die diode geleiden. Als je dat niet snapt dan zijn er zo veel "random details" die je uit je kop moet leren dat je geen tijd / ruimte meer hebt voor nuttige dingen.