Droger draait (soms) niet. Zthb485

Lucky Luke

Golden Member

Waarde co-ers,

Ik heb een probleem met mijn wasdroger. Hij draait soms niet: de motor bromt wat maar de trommel draait niet. Als ik dan de deur open doe en de trommel een stuk verdraai (en de deur weer dichtdoe) draait ‘ie daarna weer wel.

Het is een zanussi ZTHB485 (P542867) (91609722200).

Ik heb ‘m open gehad. De riem die over de trommel loopt zit nog prima strak voor zover ik kan inschatten. Volgens mij slipt dat niet maar staat de boel echt vast als ‘ie niet draait.

De condensator op de motor* meet 18 uF (met een multimeter). Dat komt overeen met het opschrift ervan. (Al vind ik op internet vervangers van 9 uF !?)

Aan de achterkant van de trommel zat vrij veel stof vast tussen de rand, dat heb ik weggehaald. De voorkant ben ik niet bij geweest. (Hoe kun je daar bij en heeft het zin daar stof tussenuit te willen halen?)

Daarna nog steeds hetzelfde euvel. (En omdat trommel en waaier op dezelfde motor zitten betekend dat ook dat de was minder goed droog wordt en/of je af en toe halverwege het ding moet helpen).

Omdat ik er niet heel makkelijk bij kan dacht ik eerst even hier advies in te winnen over wat ik nog meer kan bekijken/proberen.

EDIT: * niet op de motor dus, maar op de compressor... Die van de motor is wel 9 uF. Nuja, bij mij 4. "There 's your problem".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bij deze zowat altijd de 9uF condensator. De 18uF is van de warmepompmotor aka compressor.

Stofverlies is meestal slecht onderhoud van de filters onderaan. De luchtdruk vd ventilator begint dan spleten te zoeken om de druk kwijt te raken. Stof en vocht gaan dan mee erdoor. Het beste bij deze is gans uiteen. En de 2 trommeldichtingen na te kijken en eventueel de voorste vervangen. De condenor en verdamper kunnen meestel een badje gebruiken.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 18 juli 2021 17:38:11 (66%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD condensator OF viltband voorzijde loopt vast...

Lucky Luke

Golden Member

Op 18 juli 2021 17:34:44 schreef EricN:
Bij deze zowat altijd de 9uF condensator. De 18uF is van de warmepompmotor aka compressor.

Ah! Er zijn er dus 2! (Achteraf, ergens wel logisch. Maar op de dag dat ik de droger open had was er stress en stress leid tot verslechterde waarneming.)

De 18 uf heb ik nagemeten, dat is de linker. Zit inderdaad aan de compressor (zie ik nu op de foto).
Dan zit er onder die witte kap rechts daarvan zeker de condensator van de motor?

(Dan moet dus de droger toch weer een keertje van z'n plek getild worden wil ik er bij kunnen...)

Condensor en verdamper een badje: Ja, die zit vol stof. Al maak ik die filters ervoor altijd wel schoon, het gaat er gewoon doorheen...

Hoe kom ik daar makkelijk bij? Een en ander zit in een bak die niet open lijkt te kunnen en er zitten leidingen aan vast naar de compressor... Gewoon de voorkant met een spons? Of kan het ding er daadwerkelijk uit en in een badje?

(Dit is de achterkant, van de voorkant heb ik geen foto).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

motorcondensator is wrs rood en blauw die onder de kap weggaat. vervuilde verdamper/condensor is bij warmtepompdrogers een langzame killer, systeem wordt te warm en nekt de compressor. pas nog een amerikaanse koelkast gehad die dat ook had, condensor was veel te vuil, compressor in puin gelopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De gasleiding kan niet uit elkaar. Om het gassysteem te kuisen is een ganse sloop nodig

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD de condensator onder de kap, rechts.. Voor goede reiniging alles demonteren zoals op foto van EricN

Lucky Luke

Golden Member

condensator gevonden:

En na het losmaken van 3 torx schroefjes (De derde zit geniepig tussen de draden), en de 2 slangen van het pompje, kan ik er ook bij:

Het is een 9uF -2+8% 425V~10000h /cl.B 475VZ3000h/cl.C van ducati energia met als extra opschriften 416.25.6 192 en 125002023

(Droger staat in een hoekje, bovenop de wasmachine. Tussen droger en muur zie je hoeveel werkruimte ik had. Dat is dus eigenlijk net te weinig maar het gaat. Ik ben vrij compact. Van zijn plek tillen van de droger had meer moeite gekost / 2 personen nodig gehad)

En hij meet 4 uF:

Een versche condensator is besteld (Bij zanussi zelf :) Ik vind het netjes dat ze spares verkopen).

Alles uit elkaar zoals bij EricN... Ik weet niet of ik daar de moed voor kan verzamelen...
Bovendien lopen bij mijn droger de koelleidigen dòòr de kunststof kap...

(Foto is van het stofzuigen van de "buitenkant van de binnenkant". (De kunststof kappen rond de condensor). Het zwarte ding is de zuigmond van de stofzuiger.)

Ik overweeg ofwel een compressortje te lenen en van achter naar voren (achterkap er af, filter aan de voorkant ook er uit en open) het stof er uit te proberen te blazen, ofwel met een plantenspuit te proberen van voren af de boel schoon te spoelen. Indien de plantenspuit, dan uiteraard uitkijkend niet de hele boel blank te zetten (zo weinig in de plantenspuit doen dat de boel niet kan overlopen en als de plantenspuit leeg is de droger even zichzelf laten leegpompen. Stekker er uiteraard uit tijdens het plantenspuitgepruts). En derde wild plan is om er op de een-of-andere manier een touwtje door te rijgen en de boel te flossen... Maar ik vrees dat het allemaal niet zo goed zal willen. Er zit iets van 6 a 7 jaar aan aangekoekt stof in...

Andere adviezen uiteraard welkom. Maar als het allemaal niet lukt maak ik 'm zo goed en kwaad als het gaat een beetje schoon en blijft het draaien zolang het heel blijft...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zie dat je het pompje er ook uit hebt. Op je foto zit het transparant vlottertje er nog in. Hoe ziet dat wateropvangbekken waar de pomp en vlotter in zit er uit?

Een half werk oplossing is de pomp en vlotter er uit halen. Een waterstofzuiger er in en dan vanvoor in de radiator spuiten met luchtdruk en dan water en vanachter hetzelfde. Het water loopt dan richting pompruimte en daar zuig je het dan op. Als de pompruimte vooraf al heel netjes wat bestaat de kans dat er in de radiators niets in zit.

Een 2de test:
Doe een volle was met handdoeken die je op 1200-1400tr gezwiert hebt in de droger. Plaats een kwh metertje in de stekker (kost een 15€ in aldi of drg). En zet dan op kastdroog. Is de was droog en hij geeft rond de 0,8kwh dan zit je droogsysteem goed voor de rest.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

yep, maar je kan de onderbak splitsen en gehele verdamper/ condenser er uithalen ICM tegelijk de compressor.. gaat goed

Condensator is zoals verwacht defect... iog minder dan de helft !

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 20 juli 2021 18:56:48 (22%)

Lucky Luke

Golden Member

Condensator is vervangen, dit weekend volgt de echte test als er weer wassen gedraaid worden. Ik zal dan ook het energiemetertje ertussen prikken om eens te kijken wat het verbruik is. (Goeie!)

Ik heb in de tussentijd ook de condensor wat schoner gekregen met een plantenspuit en bij gebrek aan een waterstofzuiger een emmer en een hevel slangetje, wat dweiltjes, en een kruimeldief die water mag. Ziet er nu beter uit maar aan het verbruik hoop ik te kunnen zien of het ook fatsoenlijk werkt.

(Niet wetenschappelijk, omdat ik geen “nulmeting” heb gedaan en bovendien zowel de condensator heb vervangen (dezelfde motor drijft de waaier aan die lucht langs de condensor voert), als de condensor heb “gewassen”, maargoed)

(De nieuwe condensator meet 9,4 uF)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik temperatuur de leindingen altijd na plm half uur draaien, ongeveer 10-20 gr verdamper zijde en 40-80 Graden rond condensorleidingen

Lucky Luke

Golden Member

Beter laat dan nooit: ik heb vorig weekend wat wassen (drogen) het verbruik gemeten.

Eerste was drogen duurde 1 uur, 18 minuten en kostte 1,4 kwh. (Witte was)
Tweede was drogen duurde 1 uur en 3 minuten en kostte 0,7 kwh (bonte was).

Direct na elkaar, dus droger nog warm van de eerste. En bij de eerste waarschijnlijk nog water in de condensor van het schoonmaken ervan.

En dagje later een derde was: handdoeken. 1 uur, 40 minten, en 1 kWh rond.
4e was 1 uur 25 minuten, 0,6 kWh (geen idee wat. Waarschijnlijk wel warm gestart na de vorige).

Gemiddeld dus zo’n 0,9 kWh voor een was. Er zal dus nog wel wat stof op de condensor zitten.

Maar hij start in elk geval weer prima met de nieuwe condensator.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat zijn aanvaardbare metingen en nog niet een indicatie om gans te slopen. Gaat nooit kwaad kunnen qua verbruik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Netjes, een webshop met zelfs nog reparatieadvies bij de onderdelen:

Als de motor van uw droogtrommel niet start, moet u misschien de condensator vervangen, aangezien dit het onderdeel is dat de motor doet aanslaan

Daar kan elke fabrikant een voorbeeld aan nemen.

Aswo heeft dezelfde originele onderdelen iets goedkoper op voorraad, als monteur zou je ze tegen dezelfde prijs als van de Zanussi website kunnen doorverkopen.

Nouja, sommige teksten zijn een beetje inhoudsloos, maar alsnog grappig:

Uw condensdroger heeft een werkende condenspomp nodig. Indien deze pomp defect is, kan hij worden vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 juli 2021 20:11:37 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, dat schijnt een nieuwe trend te zijn (filmpjes). Siemens en Aswo zijn al volle bak bezig hiermee.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Droogtijden zijn wel OK hoor en energie verbruik netjes.. laat maar lekker zo..

Lucky Luke

Golden Member

Nou, dan heeft de plantenspuit-methode blijkbaar gewerkt. Al heb ik geen “nulmeting” van ervoor. Maar de condensor ziet er wel stukken schoner uit.

(Er gaat ongeveer anderhalve liter in mijn plantenspuit, wat ook ongeveer is wat onderin die bak van de droger past. Met een heveltje of een paar dweiltjes is het er ook langs de voorkant weer uit te krijgen, dat water. 1 dweiltje uitvwringen terwijl de andere water ligt op te zuigen. Gaat sneller dan een kruimeldiefwaterstofzuiger die je steeds moet demonteren om ‘m te legen elke 20 picoliter. 150 mililiter. Het stof dat er uit spoelt bezinkt wel, en het pompje in de droger zit uiteraard op het laagste punt. Dus alle troep zit nu ongeveer daar. Wat ik er met de kruimeldief wel gepoogd heb weg te krijgen. Maar het zijn geen grote draderige pluizen, die komen niet door de eerdere filters. Het is gewoon een soort fijn stof, en so far is het pompje er nog niet op vastgelopen. Ik heb er wel een stuk of 10 a 15 keer een plantenspuit op leeggespoten, met dus ook 10 a 15 keer weer leegmaken. En met een zaklamp voorlangs er in kijken waar nog stof kleeft)

De foto’s van EricN hielpen om er voldoende vertrouwen in te hebben dat alles in die condensorbak wel tegen water kan.

Op 30 juli 2021 20:07:13 schreef maartenbakker:
Netjes, een webshop met zelfs nog reparatieadvies bij de onderdelen:

Yup, vind ik ook. En dat je gewoon op type droger de juiste onderdelen kan vinden. Met wat snuffelen hebben ze zelfs tekeningen als hulpje om het goede onderdeel te vinden.

Nouja, sommige teksten zijn een beetje inhoudsloos, maar alsnog grappig:[...]

>:) “uw frupsinator-machine heeft een frupsinator nodig om te werken, indien deze defect is, kan deze worden vervangen”. Ach, het is wat opendeurig, maar erger zou zijn: “in uw frupsinator-machine zit een plarpegrup. De plarpegrup dient geen enkel doel. Indien deze defect is, zal uw frupsinator nog perfect functioneren. Wilt u desondanks een vervangende plarpegrub dan kunnen wij deze leveren voor de somma van … “

(Het had natuurlijk korter gekund: “als de condenspomp van uw condensdroger defect is, kunt u deze vervangen”. Eventueel met er nog iets achteraan als “dit is een geschikte vervanger voor machines types zus en zo” oid)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mel

Golden Member

De frupsinator werkt alleen als de gigicokelare aanwezig is O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..