Gelijkstroommeting tbv raambediening

Ik mag graag knutselen aan mijn auto en de electrische raambediening is iets wat al een tijdje op mijn "to do" lijstje staat.

Het raam aan bestuurderszijde kent een "one touch" functie. Dus met een korte druk op de knop sluit het raam helemaal. Als tijdens dit sluiten het raam weerstand ondervindt dan stopt het raam met sluiten. Er zit ergens af fabriek een module die een stroom meet.

De andere drie ramen hebben deze functie niet. Ze hebben een knop die je actief moet bedienen om het raam te openen en te sluiten.

Graag zou ik hier ook de "one touch" functie toevoegen door zelf iets te maken dat de stroom meet. Maar het stoppen van de raambeweging bij te hoge belasting is hierbij ook belangrijk.

Hoe kan ik het beste, liefst zo eenvoudig mogelijk, ervoor zorgen dat er bij een te hoge stroom uitgeschakeld wordt? Ik heb zojuist gemeten en in normale situatie neemt het raam ongeveer 3A op; bij volledig sluiten of als het raam tegengewerkt wordt loopt de stroom op naar 10A totdat de knop wordt losgelaten.

Voedingspanning ligt uiteraard in het bereik rondom 12VDC. Bij het openen en sluiten van het raam wordt de voedingsspanning omgepoold.

Sine

Moderator

Bedenk dat dit ook een veiligheidsfunctie is voor als er iemand met zijn frieten tussen het raam zit.

Ik zou hier niet aan gaan prutsen. Dit heeft de fabrikant niet zomaar voor de lol gemaakt ofzo.

Het zou me ook niets verbazen als die stroommeting in een één of andere boordcomputer geintegreerd zit. Het is wat lastig om daarin in te grijpen denk ik.

Je kunt misschien wel zelf iets maken dat buiten alle knopjes en besturingen om gaat. Maar ik denk dat dit uit veiligheids overwegingen gewoon een afrader is.

Shiptronic

Overleden

op de sloop 3x besturing van linker raam halen en die in de overige deuren zetten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik ben mij er van bewust dat het om een veiligheidsfunctie gaat. De huidige stroommeting voor het bestuurdersraam zit niet in een boordcomputer verwerkt maar in een module tussen schakelaar en raammotor aldus het elektrisch schema van de auto.

Mijn auto is in diverse uitvoeringen geleverd in heel veel landen. Van alle vier de ramen met een slinger in de basis-uitvoering tot en met af fabriek alle vier met de eerder genoemde functie voor de meest luxe variant. Qua uitrustingsniveau zit mijn auto hier tussenin.

Het elektrisch schema van de raambediening is heel basic. Gewoon 12VDC naar een hoofdmodule met 4 schakelaars in de bestuurdersdeur en die uitgebreid met 3 extra schakelaars voor elke andere deur. Standaard liggen beide aansluitingen van een raammotor aan de plusdraad geschakeld; Bij het bedienen van het raam wordt één van de twee draden aan massa gelegd. Dit gaat dus compleet buiten een boordcomputer om.

Eventueel kan ik hier het schema in PDF uploaden, indien gewenst.

Je bent dus op zoek naar twee functies?

enerzijds een houdfunctie zodat openen/sluiten verdergaat.
Anderzijds een stroommeting, die bij een grotere stroom dan vooropgesteld de houdmode stopt. (wat ook kan gebruikt worden voor als het raam helemaal open/dicht is)

mvdk

Golden Member

Aan TS: U geeft teveel informatie.
De vraag is eigenlijk alleen maar om hoe een te hoge stroom te meten.

Ik zou eerst proberen te doorgronden hoe de raambediening werkt. Dan ontdek je vanzelf of het haalbaar is om die andere 3 ramen om te bouwen.
Als het allemaal in de boordcomputer wordt geregeld, dan geef ik je weinig kans.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 30 juli 2021 22:36:12 (23%)

Aan kris van damme: inderdaad, precies dat.

Aan mvdk: Zo zou je het inderdaad heel kort kunnen samenvatten.

Over het algemeen zit de meting in de deurmodule. In serie met de motor zit een weerstand (strip meestal)
de spanningsval over de weerstand is dan ook de maat voor de stroom. Dit wordt weer teruggekoppeld aan een opamp in de simpele gevallen die dan weer het relais van de motor bedient.
Wat shiptronic zegt is het makkelijkst overal deurmodules inbouwen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
RAAF12

Golden Member

Je hebt het over one touch. Betekent dat er bij elk raam maar 1 drukschakelaar zit?

mel

Golden Member

stroommeting:zet een weerstand van 1Ω in serie met de motor,en meet de spanning erover.dan dit in een comparator, bij te grote stroom een of ander relais laten schakelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Aan RAAF12: Rechtsvoor, rechtsachter en linksachter zit 1 schakelaar, in module aan bestuurderskant zitten 4 schakelaars.

Aan PaulWelther: was het maar zo eenvoudig. Ik heb vanochtend de deurbekleding verwijderd aan bestuurderszijde. de bewuste module blijkt een samenbouw te zijn met de raammotor en is qua bouwvorm niet toe te passen op de andere deuren.

Aan Mei: Op zich een goed idee. maar de motor wordt wisselend geschakeld met plus en min bij openen en sluiten van het raam. Dat betekent dat de comparator de ene keer een positief signaal krijgt en de andere keer een negatief signaal.

[Bericht gewijzigd door RichardLodgy op zaterdag 31 juli 2021 11:01:54 (25%)

Op 30 juli 2021 21:11:42 schreef RichardLodgy:
De andere drie ramen hebben deze functie niet. Ze hebben een knop die je actief moet bedienen om het raam te openen en te sluiten.

Graag zou ik hier ook de "one touch" functie toevoegen door zelf iets te maken dat de stroom meet. Maar het stoppen van de raambeweging bij te hoge belasting is hierbij ook belangrijk...

Wettelijk mag dat niet, daarom zit dat er niet in.

LDmicro user.
KGE

Golden Member

Op 31 juli 2021 10:45:29 schreef RichardLodgy:
Aan RAAF12: Rechtsvoor, rechtsachter en linksachter zit 1 schakelaar, in module aan bestuurderskant zitten 4 schakelaars.

Aan PaulWelther: was het maar zo eenvoudig. Ik heb vanochtend de deurbekleding verwijderd aan bestuurderszijde. de bewuste module blijkt een samenbouw te zijn met de raammotor en is qua bouwvorm niet toe te passen op de andere deuren.

Bij de Engelse/Australische/Japanse versies van jouw auto zal die module in de andere (voor)deur zitten. Misschien eens op eBay zoeken naar een UK/JP versie ?

Op 31 juli 2021 10:45:29 schreef RichardLodgy:

Aan Mei: Op zich een goed idee. maar de motor wordt wisselend geschakeld met plus en min bij openen en sluiten van het raam. Dat betekent dat de comparator de ene keer een positief signaal krijgt en de andere keer een negatief signaal.

Je moet de meting doen voor de wisselschakelaar, bvb in de - leiding.

en de weerstand mag best wat kleiner, bvb 0,1 Ohm.

Op 31 juli 2021 11:23:08 schreef MGP:
[...]
Wettelijk mag dat niet, daarom zit dat er niet in.

In de wat luxere auto's zit dat er echt wel in. (in mijn bus iedergeval wel)
De achter ramen hebben die functie dan via de bestuurderskant.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

inderdaad, de bus die ik van mijn werkgever in gebruik heb, heeft dat ook. Daar kan ik de ramen zelfs openen en sluiten met de afstandsbediening.

Volgens mijn dealer mag dat wettelijk niet meer in personenwagens omdat ik er ook naar vroeg bij aankoop van mijn nieuwe wagen, teveel ongevallen mee gebeurd.
Graag zou ik eens horen van wie het wel werkt in zijn wagen en welk merk en model dat is.
e:/
Laat mij duidelijk zijn, aan de kant van de bestuurder werkt dat bij mij ook maar de 3 andere ramen die ik ook aan bestuurderszijde kan bedienen werkt dat niet.

LDmicro user.

Aan Kris van Damme: In een normale situatie neemt de raammotor zo'n 3A op, dus een spanningsval van 0,3V over de weerstand. De comparator zal dus boven deze stroom een relais moeten schakelen om de houd-functie uit te schakelen.

Kan bijvoorbeeld de 741 een relais schakelen dat op dezelfde 12vdc werkt als de voedingsspanning van de 741?

mel

Golden Member

Ik zou er een tor tussen zetten,die het relais schakelt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 31 juli 2021 13:09:33 schreef MGP:
Volgens mijn dealer mag dat wettelijk niet meer in personenwagens omdat ik er ook naar vroeg bij aankoop van mijn nieuwe wagen, teveel ongevallen mee gebeurd.

Waarom zou je daar ongevallen van krijgen? Lijkt mij juist veiliger.
Mijn Corsa uit 2009 heeft het, links en rechts.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een eenvoudige overstroom schakelaar kan men maken door het juiste aantal windingen gepast draad om een reed schakelaar te leggen.

GJ_

Moderator

Op 31 juli 2021 13:09:33 schreef MGP:
Volgens mijn dealer mag dat wettelijk niet meer in personenwagens omdat ik er ook naar vroeg bij aankoop van mijn nieuwe wagen, teveel ongevallen mee gebeurd...

Hij heeft ze misschien niet, maar ik kan nergens vinden dat het niet mag. Mijn splinternieuwe Peugeot Expert heeft het ook.
Mijn Jeep Grand Cherokee van 2017 had het ook.

Turbokeu

Golden Member

Op 31 juli 2021 13:09:33 schreef MGP:
Volgens mijn dealer mag dat wettelijk niet meer in personenwagens omdat ik er ook naar vroeg bij aankoop van mijn nieuwe wagen, teveel ongevallen mee gebeurd.
Graag zou ik eens horen van wie het wel werkt in zijn wagen en welk merk en model dat is.
e:/
Laat mij duidelijk zijn, aan de kant van de bestuurder werkt dat bij mij ook maar de 3 andere ramen die ik ook aan bestuurderszijde kan bedienen werkt dat niet.

Kia Cee'd 2016, net getest, werkt vanaf elk portier.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"