Probleem met bms Li-ion accu

Het probleem kwam aan het licht toen ik cellen van de accu voor deze step had vervangen.
Het gaat om een stepje van het merk Iconbit.
De accu was dood en zodoende heb ik de cellen vervangen (18650) voor nieuwe.
Accu werkt nu weer goed, geeft 28V. Het probleem zit hem in het bms, deze geeft maar 17,7V naar de motor controller.

Met een labvoeding rechtstreeks op de motor controller werkt de step prima en later heb ik de accu zo aangesloten en dat werkt dus ook, het ligt dus aan het bms.
Iemand een idee wat er defect kan zijn op het bms?

Als er 17.7V uit het BMS komt, gaat dat iets flink mis. Is die spanning belast of onbelast?

Dit is heel vreemd; als er ergens een weerstand is die er niet hoort te zijn (MOSFETs die niet goed aangestuurd worden of zo), zou de spanning moeten instorten als je ook maar een beetje stroom trekt. Een vaste spanningsval kan bijna niet.

Het zou kunnen dat het BMS heel snel aan het in- en uitschakelen is (een soort onbedoelde PWM), en je multimeter het gemiddelde daarvan weergeeft.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het BMS een precharge circuit heeft om het inschakelen beheerst te laten gebeuren, en deze om één of andere reden niet hoog genoeg komt (motorregelaar trekt teveel stroom tijdens het prechargen), waardoor de grote MOSFETs nooit ingeschakeld worden. Ook in dat geval zou de spanning direct moeten inzakken als je hem belast.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 1 augustus 2021 16:38:25 (28%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

eens de volle spanning op de uitgang van de BMS gezet, of op de charge pin? als dit een chinese bms is, kan het zijn dat je die ff moet starten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dan zou je nog geen 17.7V op de uitgang verwachten, tenzij dat echt helemaal onbelast is, en dat alleen door een heel hoogomig pad komt (ongeveer 5.8 mega-ohm), en er aan de uitgang dus echt alleen een multimeter zit, met een interne weerstand van 10 mega-ohm. Met een motorregelaar eraan (nog niet eens actief) zou die spanning al veel verder moeten inzakken.

Bij veel BMS'en moet je inderdaad even de lader aansluiten om ze actief te maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja, t is een rare waarde. lijkt wel een gesneuvelde fet die als weerstand staat nu.

maar dacht misschien een spanningsdeler die overbrugged wordt eens geactiveerd. de startstroom moet ergens heen, dus weerstanden zou je op dat pad dan wel verwachten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zowel onbelast als belast, blijft hetzelfde, maar dit komt omdat de motor niet wordt 'gezien' daar de spanning te laag is.

Op 1 augustus 2021 16:36:21 schreef SparkyGSX:
Als er 17.7V uit het BMS komt, gaat dat iets flink mis. Is die spanning belast of onbelast?

Dit is heel vreemd; als er ergens een weerstand is die er niet hoort te zijn (MOSFETs die niet goed aangestuurd worden of zo), zou de spanning moeten instorten als je ook maar een beetje stroom trekt. Een vaste spanningsval kan bijna niet.

Het zou kunnen dat het BMS heel snel aan het in- en uitschakelen is (een soort onbedoelde PWM), en je multimeter het gemiddelde daarvan weergeeft.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het BMS een precharge circuit heeft om het inschakelen beheerst te laten gebeuren, en deze om één of andere reden niet hoog genoeg komt (motorregelaar trekt teveel stroom tijdens het prechargen), waardoor de grote MOSFETs nooit ingeschakeld worden. Ook in dat geval zou de spanning direct moeten inzakken als je hem belast.

Je bedoeld spanning zetten op de kant van het BMS die naar de motor gaat?
Dat lijkt mij niet zo'n goed idee toch het is een uitgang..

Op 1 augustus 2021 16:49:38 schreef fcapri:
eens de volle spanning op de uitgang van de BMS gezet, of op de charge pin? als dit een chinese bms is, kan het zijn dat je die ff moet starten

Uiteraard heb ik de bijbehorende lader er een tijdje op gehad, deze wil niet naar groen springen, dat zou normaal gesproken in 3 a 4 uur wel moeten gebeuren, vreemd want de accu geeft toch al 28V.

Als de lader is aangesloten, dan kan ik het systeem wel aan schakelen, maar zodra de lader wordt los genomen gaat het geheel dus uit omdat er dus te weinig spanning uit het BMS komt.

Het ic op de print is trouwens erg warm als de accu is aangesloten op het BMS. Ook de fets zijn iets warm. Motor is hierbij niet aangesloten.

[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op zondag 1 augustus 2021 20:26:46 (16%)

ik zie 2 rode draden, en 3 zwarte. waar gaan die allemaal heen en welke spanningen hebben ze?

de + is vermoedelijk direct verbonden van accu naar lader en naar fiets. dat neem je als gemeenschappelijke pool op u multimeter.

meet dan eens de spanningen van die B-, P- en C-.
meet nog eens dezelfde als je de lader insteekt.

C- zou charge moeten zijn, dus dan heb je tussen de rode en C- de laadspanning.
P- zou de fiets moeten zijn, hier heb je dus die 17V met de rode.
B- is de accu, hier heb je dan die 28V accuspanning.

ik denk dat de BMS gaan hemelen is doordat je de cellen hebt losgenomen, zal volledig op slot zijn gegaan. sommige BMS melden dat door alternerend de leds te laten knipperen (1-3-5, daarna 2-4, dan 1-3-5 weer...).

worst case moet je een BMS in china bestellen en dit ding vervangen. bij een chinese ga je die telkens kunnen 'herstarten' als je de cellen vervangt

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 1 augustus 2021 21:05:34 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het volgende heb ik gemeten:

Zonder lader:
(Het is idd een algemene plus)
Plus met B- = 28V
Plus met P- = 19V
Plus met C- = 19,1V

Met lader:
Plus met B- = 28V
Plus met P- = 28,6V
Plus met C- = 28,8V

Vierde alinea klopt inderdaad.

Wat zou de reden zijn van dat hemelen?
Kun je dat weer opheven zonder een nieuwe aan te schaffen en
hoe zit dat bij een nieuwe, dan krijg je niet die hemel activiteit?

Weet je heel zeker dat je de draden naar de cellen goed hebt aangesloten? Als het IC met de MOSFETs warm worden is er iets flink mis, want daar zou normaal gesproken geen stroom moeten lopen als je niet aan het laden of gebruiken bent.

Op 1 augustus 2021 20:16:33 schreef TYPE ONE:
Je bedoeld spanning zetten op de kant van het BMS die naar de motor gaat?
Dat lijkt mij niet zo'n goed idee toch het is een uitgang..

Dat zijn gewoon een paar MOSFETs, dus die hebben body diodes, dus die kunnen gewoon geleiden richting de accu. Er bestaat in dit geval niet zoiets als een "uitgang". Echter, dat is niet wat er bedoeld werd, zoals gezegd moet je bij veel BMS'en gewoon de lader aansluiten om ze wakker te krijgen, een paar seconden is genoeg.

Het zou handig zijn als je de foto's scherp genoeg had genomen, of er bij had gezet wat het typenummer van het IC is. Ik lees L6017AA, maar de foto is zo onscherp dat ik het niet zeker weet.

EDIT: zeg, zou je na 41 (!) topics over je eigen spullen te openen niet eens wat terug gaan geven aan dit forum?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zover ik weet heb ik de BMS draden naar de cellen goed aangesloten, maar dat kan ik nogmaals contoleren.

Feitelijk is het wakker maken dan al gebeurd, ik heb de lader immers al aangesloten gehad.

Ik zal nog wat foto's toevoegen.

EDIT: Volgens mij is dit forum om elkaar te helpen en als men dan iets weet over een topic dan ben je vrij in om daar wel of niet iets mee te doen. Dan erbij, het meerderendeel van de topics gaat mij boven de pet..

Op 1 augustus 2021 22:44:45 schreef TYPE ONE:
Met lader:
Plus met B- = 28V
Plus met P- = 28,6V
Plus met C- = 28,8V

Doe me een lol en meet alles ten opzichte van de B-.

Ik kan het wel uitrekenen, maar het is niet handig.

Volgens mij heb je nu met de lader aangesloten 0.8V over de charge mosfet. Dat is VEEL meer dan gewenst/verwacht.

Volgens mij heb je met nul stroom naar de belasting 0.2V over de discharge mosfets. Dat is VEEL meer dan gewenst/verwacht (zeker bij 0A).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Alle segmenten, 4 cellen parallel, geven nu elk 4V.
Alle segmenten hebben hun eigen balance plus draad naar het BMS. Laatste heeft geen balance draad, deze heeft de algemene plus.

Hoe bedoel je dat precies rew?
B- met algemene plus meet 28V
Zowel met als zonder lader.

hij bedoeld om B- gemeenschappelijk te nemen op je multimeter en te meten

B- naar P-
B- naar C-

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zonder lader: B- naar P- = 6,7V
Met lader is het -0,62V

Zonder lader: B- naar C- =6,7v
Met lader is het 0V

En je hebt de lader aangesloten op B+ en C-?

En B- en B+ gaan naar de batterij?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 augustus 2021 12:26:41 schreef rew:
En je hebt de lader aangesloten op B+ en C-?

En B- en B+ gaan naar de batterij?

Beiden correct.

B+ C+ en P+ vormen de algemene plus en zit aan de plus van de accu,
aan de plus van de motor en aan de plus van de lader.

Bij het meten aan de mosfet’s het volgende:

Bij 3 mosfet’s:
Linkse pootje 14,60 M ohm
Rechte pootje 4,55 M ohm

1 mosfet:
Linkse pootje 0,36 K ohm
Rechtse pootje 0 ohm, dus sluiting?

Iemand een idee of het opgelost kan zijn door de ene SID6806 te vervangen?

Tja, dan rest mij 1 conclusie: het BMS is kapot.

Je kan nog de mosfets doormeten, maar ik verwacht dat die "UIT" gestuurd worden.

Hou de mosfet zodanig dat je de letters rechtop staan. Zwarte draad van de multimeter op de rechter poot, rode op de linker poot, wat voor spanning?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daar heb je een punt, hoop dat dat opgelost kan worden.

Als ik meet zoals je vroeg meet ik helemaal niets, ook met lader, niets, 0V

Als ik de plus van de multimeter op de algemene plus houd en dan pootje voor pootje van de mosfet’s meet met de min van de multimeter meet ik bij allen 28V, dus zowel op het rechter als het linker pootje maar behalve bij de mosfet waar ik eerder over melde dat die niet lekker is. Deze meet op beide pootjes 18,9V en die staat gelijk aan de connector die naar de motorcontroller gaat.

Het lijkt erop dat dus die ene mosfet de boel tegen houd, zou het geheel weer werken als deze vervangen is?
Heb hem zo niet liggen dus kan het niet testen helaas.

Om te beginnen heeft een MOSFET 3 aansluitingen en niet 2, en de conclusie van die meting is dat de MOSFET niet aangestuurd wordt, dus het probleem is zeer waarschijnlijk niet de MOSFET zelf.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het ding heeft een "brains/baas" gedeelte en een "dikke bonken voor het uitvoerende werk". Die mosfets zijn de dikke bonken. Als de baas zegt: niets doen, blijf maar effe lekker TV kijken, ik heb jullie later pas nodig, dan doen ze dat braaf. Dus de mosfets zitten op de zijlijn en doen niets. En dat is dus waarschijnlijk omdat de baas zegt dat ze niets moeten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan ik verder dan nog iets doormeten om te kijken waar het probleem zit?
Fet's eraf solderen en dan doormeten, is dat nog zinvol?

Wat SOMS gebeurt is dat een mosfet doorbrand en kortsluiting wordt.

Dan kan de "baas" aansturen wat ie wil, maar de bonk is doof/dood. Dan zou je ook vrijwel zeker een kortsluiting meten tussen alle drie de pootjes van de mosfet. Daar hoeft ie niet voor uit het circuit. Ik denk dat we ondertussen ruimschoots genoeg meetresultaten hebben gezien om dit uit te sluiten.

Dus mijn advies: laat de mosfets lekker zitten, dat is het probleem niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/