Probleem met bms Li-ion accu

Ik denk dat het probleem eerder in je aansluitingen zit, of misschien heeft er kortstondig iets verkeerd gezeten, waardoor het IC nu stuk is.

Als dat IC warm wordt terwijl er verder niets gebeurd, is daar echt iets aan de hand; die energie moet ergens vandaan komen, en in rust zou zo'n IC geen significante stroom mogen trekken uit de accu.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

kan ook gewoon het stuur IC zijn die zegt: de cellen zijn weg geweest (0V op de meetpunten) dus ik ga op slot. het is onveilig om verder te werken zonder dat iemand mij reset (fabrikant of misschien zelf totaal niet mogelijk)

li-ion werkt van 3.0 tot 4.2V. als de cellen boven de 4.2V gaan grijpt de BMS in.
als de cellen onder de 3.0V gaan grijpt die ook in door alles af te zetten.
als de cellen onder de 2.75V gaan zegt de BMS vaak: er is iets grondig mis, ik stopt ermee. en die schakelt alle fets uit, ook de veiligheidsfets die altijd aan blijven.
als de cellen onder de 1.0V gaan zijn er veel BMS die gewoon zeggen: gevaar voor ontploffing, ik ga definitief op slot. en dat gebeurt dus als jij de kapotte cellen (3-4V) eraf soldeerd zonder extern weer die spanning aan te houden.
ook kan jij dan overal 4V zetten, maar stel dat de cellen 3.0 - 3.0 - 3.1V waren, en jij vervangt de eerste door er 4.0V op te zetten en af te solderen.
de BMS ziet 4.0 - 3.0 - 3.1, is er veel kans dat die zegt: iets grondig fout, ik ga op slot.

die dingen zijn gemaakt om de accu onbruikbaar te maken als er maar iets eigenaardigs gebeurt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik had alles zorgvuldig los gemaakt en ook weer zorgvuldig gemonteerd, lijkt mij dus niet dat het probleem daar in zit.

Weet iemand een adres waar ik dit printje kan krijgen?

@fcapri: er zijn een paar BMSen die dat doen (Sparta wordt er hier altijd van beschuldigd, onterecht), maar buiten laptop accu's is dat betrekkelijk zeldzaam, heb ik het idee.

Aangezien dit BMS helemaal geen data interface lijkt te hebben, zelfs niet op testpads, kan dat bijna niet, want de fabrikant zou hem na productie ook niet in kunnen schakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ Type one: Ze zijn op aliexpress voor ongeveer 6 euro te krijgen.
https://www.aliexpress.com/item/1005001427315418.html

als je niet 2 weken kan wachten kan je ze ook voor iets meer in NL kopen: http://www.amppower.nl/7s-Cells-24V-20A

(of VEEL meer: https://www.tbmfietsen.nl/Webwinkel-Product-99253089/BMS-7S-24v-10S-36… )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2021 10:09:44 schreef SparkyGSX:
@fcapri: er zijn een paar BMSen die dat doen (Sparta wordt er hier altijd van beschuldigd, onterecht), maar buiten laptop accu's is dat betrekkelijk zeldzaam, heb ik het idee.

Niet. Mijn video-accu's van Bebob (BQ20Z65)(en menig ander merk idem) doen dat ook. Wist ik de eerste keer natuurlijk niet, dus bij het lossolderen van de cellen ging het BMS onmiddelijk in protectie: de safety-status en safety-alert waren overduidelijk: 'battery removed'.

Op 6 augustus 2021 10:09:44 schreef SparkyGSX:
Aangezien dit BMS helemaal geen data interface lijkt te hebben, zelfs niet op testpads, kan dat bijna niet, want de fabrikant zou hem na productie ook niet in kunnen schakelen.

Mijn video-accu's kennen, op de compleet onbekende interface via 5 extra pinnen op de 'Cine' accu's die ik heb na, geen verbinding met de buitenwereld. De 'standaard' accu's die ik heb hebben helemaal géén extra pinnen (zitten wel op de connector, maar niet uitbedraad).

BMS'en kunnen een 'sealed ship delay' hebben, waarbij de accu pas bruikbaar wordt na een vooraf ingestelde tijd of worden pas 'wakker' door extern spanning aan te bieden (op de lader plaatsen).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 6 augustus 2021 10:09:44 schreef SparkyGSX:
@fcapri: er zijn een paar BMSen die dat doen (Sparta wordt er hier altijd van beschuldigd, onterecht), maar buiten laptop accu's is dat betrekkelijk zeldzaam, heb ik het idee.

Aangezien dit BMS helemaal geen data interface lijkt te hebben, zelfs niet op testpads, kan dat bijna niet, want de fabrikant zou hem na productie ook niet in kunnen schakelen.

die chips worden geproduceerd en hebben een 1x gebruik.
als de BMS na spanning te krijgen toch merkt dat er iets fout is, blaast die intern een fuse op en is het afgelopen.
fiets accu's hebben dat wel degelijk en recellen is gewoon niet mogelijk. je moet dan toch een nieuwe BMS print hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Allen hartelijk dank.

Stel dat ik een nieuwe koop zoals rew aangeeft,
is het dan noodzakelijk om een bepaalde volgorde aan te houden
qua aansluiten? Als men het circuit rond heeft, kan men de kring dan niet meer onderbreken daar de BMS dan ook onbruikbaar wordt?

Vandaag is eindelijk het nieuwe printje binnen gekomen.
Gelijk mee aan de slag gegaan, maar helaas, werkt niet.
Aansluitingen zijn anders dan de originele maar zou hetzelfde moeten werken ga ik vanuit. De algemene plus zit niet op de print dus worden de 3 plussen aan elkaar gekoppeld zonder tussenkomst van de print.

Gedaan zoals omschreven en zoals de verkoper vertelde, alles aansluiten en dan de lader erop voor activatie, maar helaas, werkt niet. Gaat alleen maar weer aan met de lader erop.

Iemand nog suggesties?

Op 25 september 2021 18:55:55 schreef TYPE ONE:
De algemene plus zit niet op de print dus worden de 3 plussen aan elkaar gekoppeld zonder tussenkomst van de print.

Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat de originele print daar ook in voorzag: het soldeermasker op de achterzijde lijkt helemaal niet bedoeld om meerdere rode draden aan te sluiten, maar door wegkrabben ervan, zitten er toch draden.

Op 25 september 2021 18:55:55 schreef TYPE ONE:
Gedaan zoals omschreven en zoals de verkoper vertelde, alles aansluiten en dan de lader erop voor activatie, maar helaas, werkt niet. Gaat alleen maar weer aan met de lader erop.

Dan is het tijd voor verdere metingen, maar om de accu en het BMS uit te sluiten, zou ik die zeker eerst meten.

Het zou natuurlijk kunnen dat de motorcontroller gewoon dood is en het inschakelen zoveel stroom trekt dat de boel afgeschakeld wordt door de motorcontroller óf het BMS.

Meet wat er met de spanning vanaf het BMS gebeurt zodra je de motorcontroller aansluit. Als die ineens inzakt, zit het probleem bij de motorcontroller, waar ik eigenlijk sowieso inmiddels wel van uit ga.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

begin eens zonder step.
sluit de cellen aan op de BMS, meet de celspanningen, meet wat de BMS aan de uitgang geeft.
geeft die niks, activeer de BMS door een laadspanning aan te bieden. kijk of de cellen bijladen. kijk wat de BMS doet.

krijg je de volle accu spanning op de uitgang, hang er eens een belasting aan die NIET de step is.

voor 36 en 48V accus, gebruik ik gewoon 4 halogeen spots van 12V die in serie hangen (met kroonsteentjes aan elkaar verbonden).
hang die belasting aan de accu en kijk wat de BMS doet.
als dat alles werkt, dan verder kijken met de step

misschien dat je bij een mede CO'er eens langs kan gaan om te bekijken, want zo gaan we bezig blijven. ik zit helaas 300km verder

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 25 september 2021 19:33:25 schreef weardguy:
[...]
Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat de originele print daar ook in voorzag: het soldeermasker op de achterzijde lijkt helemaal niet bedoeld om meerdere rode draden aan te sluiten, maar door wegkrabben ervan, zitten er toch draden.

Zo te zien is er een draad bijgebeund, bij de andere draden staan wel silkscreen markeringen. Anders zou de dikke diode/TVS er ook voor niks zitten (of deze stroom moet via de balanceer stekker terug gaan, maar dat is maar een dun draadje)

Maar in ieder geval zou eerst tussen de B+ en de P- meten en daarna tussen de B+ en de B- meten, bij een BMS die aan staat moet deze vrijwel exact gelijk zijn.

Of uiteraard direct tussen de P- en de B-, deze moet vrijwel 0 volt zijn (wanneer de BMS aan staat)

Als dat niet het geval is, alle cellspanningen controleren of deze in range zijn en ongeveer gelijk aan elkaar.

En ik vermoed dat je de min van de lader ook op de P- hebt aangesloten ? (daar er geen C- aansluiting is, of ik zie die over het hoofd). Het kan dan best zijn dat de lader de step direct voedt en de BMS sowieso nooit aan staat. En dit vermoeden lijkt te worden bevestigd als je de achterkant van de print bekijkt, hier zitten alle drains bij elkaar geknoopt en alle sources van de mosfets. Bij een aparte C- aansluiting is er vaak 1 mosfet speciaal voor het laden, zoals op de andere print.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Op 25 september 2021 19:33:25 schreef weardguy:
[...]
Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat de originele print daar ook in voorzag: het soldeermasker op de achterzijde lijkt helemaal niet bedoeld om meerdere rode draden aan te sluiten, maar door wegkrabben ervan, zitten er toch draden.
[...]
Dan is het tijd voor verdere metingen, maar om de accu en het BMS uit te sluiten, zou ik die zeker eerst meten.

Het zou natuurlijk kunnen dat de motorcontroller gewoon dood is en het inschakelen zoveel stroom trekt dat de boel afgeschakeld wordt door de motorcontroller óf het BMS.

Meet wat er met de spanning vanaf het BMS gebeurt zodra je de motorcontroller aansluit. Als die ineens inzakt, zit het probleem bij de motorcontroller, waar ik eigenlijk sowieso inmiddels wel van uit ga.

Print is origineel, is absoluut niets weggekrabd, door mij niet en ook niet niet door de fabrikant of iets dergelijks.

Motorcontroller werk prima op de lader, motor draait als het geheel wordt aan geschakeld.

Spanning zakt niet in.

Op 25 september 2021 19:50:07 schreef fcapri:
begin eens zonder step.
sluit de cellen aan op de BMS, meet de celspanningen, meet wat de BMS aan de uitgang geeft.
geeft die niks, activeer de BMS door een laadspanning aan te bieden. kijk of de cellen bijladen. kijk wat de BMS doet.

krijg je de volle accu spanning op de uitgang, hang er eens een belasting aan die NIET de step is.

voor 36 en 48V accus, gebruik ik gewoon 4 halogeen spots van 12V die in serie hangen (met kroonsteentjes aan elkaar verbonden).
hang die belasting aan de accu en kijk wat de BMS doet.
als dat alles werkt, dan verder kijken met de step

misschien dat je bij een mede CO'er eens langs kan gaan om te bekijken, want zo gaan we bezig blijven. ik zit helaas 300km verder

Uitgangsspanning is 27,9V
Spanning van de cellen is 4 8 11,9 15,9 19,9 23,9 en 27,9V

Als ik op een cel meet, meet ik niets méér met de lader erop, kan zo zijn omdat de cel vol is?
Ik heb niets liggen jammer genoeg om hem even te belasten.

Op 25 september 2021 20:54:10 schreef Gatze:
[...]

Zo te zien is er een draad bijgebeund, bij de andere draden staan wel silkscreen markeringen. Anders zou de dikke diode/TVS er ook voor niks zitten (of deze stroom moet via de balanceer stekker terug gaan, maar dat is maar een dun draadje)

Maar in ieder geval zou eerst tussen de B+ en de P- meten en daarna tussen de B+ en de B- meten, bij een BMS die aan staat moet deze vrijwel exact gelijk zijn.

Of uiteraard direct tussen de P- en de B-, deze moet vrijwel 0 volt zijn (wanneer de BMS aan staat)

Als dat niet het geval is, alle cellspanningen controleren of deze in range zijn en ongeveer gelijk aan elkaar.

En ik vermoed dat je de min van de lader ook op de P- hebt aangesloten ? (daar er geen C- aansluiting is, of ik zie die over het hoofd). Het kan dan best zijn dat de lader de step direct voedt en de BMS sowieso nooit aan staat. En dit vermoeden lijkt te worden bevestigd als je de achterkant van de print bekijkt, hier zitten alle drains bij elkaar geknoopt en alle sources van de mosfets. Bij een aparte C- aansluiting is er vaak 1 mosfet speciaal voor het laden, zoals op de andere print.

Er is niets bijgebeund bij de originele print, bij de vervangende print heb ik wel de draden samengevoegd omdat de soldeer punten ontbreken op de nieuwe print.

B+ en de P- met lader aangesloten 29,1V
B+ en de B- 0V
P- en de B- 0V

Als ik het goed begrijp is deze print niet geschikt voor dit circuit?

Ik heb een mail gestuurd naar IconBIT met de vraag of ze mij kunnen helpen aan een nieuwe print..
Wordt vervolgd.

Even een kort antwoord, deze print zou het moeten kunnen doen, je hebt meestal 2 typen BMS'en, een met een aparte laadaansluiting en een zonder, jij had er eerst een met (C- aansluiting) en nu een zonder. De plus en de min van de lader wordt dan parrallel aan de belasting aangesloten (B+ en P-)

Ik denk dat het handig is in deze dat je een foto plaatst van de nieuwe situatie, dat werkt wat makkelijker, als de print nog goed is, kan het nooit veel zijn.

Het klopt sowieso niet dat je 0 volt meet tussen B+ (van het 'knooppunt') en B- (print) daar wordt de accu rechtstreeks op aangesloten, daar zou altijd een accuspanning op moeten staan, of de BMS nu aan of uit staat, dat maakt niet uit.

Celspanningen lijkten te kloppen.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously