DS18B20 en thermistor

Ik heb een ingebouwde thermistor temperatuur sensor (2 draads) en een schakelapparaatje dat werkt met DS18B20 (drie pins). Kan ik op een of andere wijze de thermistor aansluiten alsof het een DS18B20 is? In de arduino moet je de thermistor ook aanaluiten met drie draden door een brug te maken met constante weerstand. Zou dat werken?

Nee. Een ds18B20 is een digitale sensor welke het one-wire protocol gebruikt. Wat zou kunnen is de thermistor uit te lezen met b.v. een Arduino en deze als one-wire slaaf de waarde door te laten geven aan het schakelapparaatje.

Voor one wire zijn goede libraries, maar toen ik het zelf eens probeerde viel het mij in mijn herinnering nogal tegen. Allicht zijn er eenvoudiger opties, zoals het vervangen van het 'schakelapparaatje'.

Shiptronic

Overleden

De DS18B20 kan je ook als 2 draads gebruiken, dan houd je 1 draad over voor het termistor signaal, de ground kan je delen.

Kan je een schema posten van wat je nu hebt? (en wat je erbij wil)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 6 augustus 2021 17:30:09 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ship, jij interpreteert de vraag heel anders dan ik.

Volgens mij heeft ie een thermostaat achtig apparaat met interne sesor waarvan ie de sensor extern wil hebben.

Het makkelijkste is gewoon een DS18B20 te kopen en die drie-draads aan te sluiten op je apparaatje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat ik mee ga met Aart ;-) de situatie is ik heb een thermostaat apparaatje dat werk met DS-sensoren. Echter ik heb een (PVT-panelen) situatie waar thermistors zijn geinstalleerd (en waar ik niet verder bij kan). Dus ik moet werken met thermistor sensoren. En dacht leuk apparaatje die doet qua functionaliteit precies wat ik nodig heb, kan ik dat aasluiten. Volgens Aart, nee dus. Dan gebruik ik toch maar een arduino. Dank voor jullie reacties

Er bestaan ook complete controllers die overweg kunnen met thermistors, via Ali en consorten niet duur meer.
Let op, binnen de categorie thermistor is nogal wat variatie mogelijk. Dus onderzoek eerst wat er precies zit.