Ampere beperking tot 40A en dan afstoken

Ampere beperking tot 40A en dan afstoken het overschot.

We hebben zonnecelpanelen, zoveel dat we boven de 45 ampere komen bij terug levering, zekering klapt er dan uit, maar is het eventueel mogelijk om als je boven de 40A komt het overschot aan stroom te verstoken?
Het is voor drie fasen tegelijk dus. Verstoken op elke fase dus.
Zo zou ik steeds maximaal kunnen terug leveren op 40 A per fase.

En dan steeds de maximale terug levering leveren van 40 ampere per fase 230 volt. (er liggen zoveel zonnecelpanelen dat op bepaalde momenten de stroom boven de 45 ampere uitkomt en dan klapt de boel eruit.)

Zwaarder laten afzekeren is geen optie dat is te duur.

Iemand bekend met zoiets of zijn hier speciale schakelingen voor ik heb dit zelf nog nooit gezien.

Sine

Moderator

3x5x230 = 3,45kW

Dat zou je natuurlijk in een boiler kunnen duwen of iets in die richting.

Of je omvormer begrenzen op maximaal 40A per fase.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat voor een zekering klapt er uit?
van 40 A naar 45 Amp dat iseen overbelasting van iets meer dan 10%
een beetje beveillging moet dit meer dan een uur kunnen verdragen zonder uit te gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 augustus 2021 12:01:12 schreef Sine:
Of je omvormer begrenzen op maximaal 40A per fase.

De omvormer begrenzen lijkt me de meest zinnige oplossing. Goedbeschouwd heb je te veel panelen.

Wegstoken in een boiler lijkt me niet handig. Die schakelt zichzelf af als hij op temperatuur is. Of je moet dat warme water laten weglopen.

Hoe optimaal wil je alles gebruiken?

De meest optimale oplossing, is een meter in je net-aansluiting opnemen, die in de gaten houdt of je boven de teruglevergrens komt. Die geeft vervolgens een signaal aan je omvormer(s) dat ie af moet schakelen of terug moet regelen. Moet voor een paar honderd (zelfbouw) tot een paar duizend (professioneel) wel te doen zijn met een PLC en wat meetmodules ofzo.

Als je kan programmeren dat je omvormer niet meer dan X levert, dan is dat ook een optie. Als je 'm op 40 ampere zet, en je verbruikt zelf 10 ampere, dan gebruik je de boel niet optimaal, maar het is wel een goedkope optie om te zorgen dat je zekering er niet uit gaat.

Ook een mooie optie is om een grote warmte/koude opslag installatie aan te leggen, en je overschot op te slaan. Vervolgens je HVAC op de opslag laten draaien, met gas als backup. Maar dit is een heel duur project.

Nog mooier is om een elektrolyse apparaat te kopen/maken, en je zelf-opgewekte waterstof in een auto/tractor/CV ketel op te stoken. Maar da's luchtfietserij.

Lompe optie is om een schaduwdoek over je panelen te gooien in de weken dat je denkt teveel terug te gaan leveren, of met zware gelijkstroom-geschikte schakelaars een aantal panelen af te schakelen. Een paar zeilen of doeken lijken mij wel een goed idee om te zorgen dat je zekering er niet uit gaat tot je een permanente oplossing hebt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ipv affakkelen (wat in de zomer hitte oplevert, mogelijk in je huis waar het juist al aan de warme kant is...) zou ik overwegen om de zonnecellen kort te sluiten of misschien een kring onderbreken zodat je het gewoon niet opneemt uit de zon.

Maar goed. Idealiter zoals hierboven minder duidelijk aangegeven, meet je de teruggeleverde stroom en niet de door de panelen geleverde stroom. Maar zoeken naar een instelling op je omvormer naar een "max XX A leveren" instelling is natuurlijk het allermakkelijkste.

IK zou denken dat "van nature" een omvormer die mogelijkheid moet hebben. Enerzijds omdat ik ongeveer weet hoe ie in mekaar zit, maar anderzijds moet ie dat ook doen bij de "max XXX" die op de verpakking van het ding staat... STEL je hebt een 3kW omvormer, dan moet ie niet zichzelf kapotwerken door 3.5 te gaan proberen te leveren als er toevallig zoveel uit je panelen komt.

Ik las Sine's opmerking even verkeerd. Ik dacht dat de hele installatie 3.5kW was. Toen ik het voor mezelf even zat na te rekenen het gaat om een 31kW installatie! Van een omvormer die dat kan verwacht ik wel dat dit soort features beschikbaar zijn.

het wordt natuurlijk lastiger als je zeg zes 6kW omvormers hebt. Die allemaal op 4.5kW begrenzen is natuurlijk niet het efficientst.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je kan in elke omvormer keurig je max vermogen instellen.. je omvormer kiest dan gewoon een iets minder gunstig punt in zijn MPPT's

wat ook kan is een boiler inschakelen op het moment dat je teveel vermogen gaat terug leveren dan heb je nog gratis warm water.

[Bericht gewijzigd door -chefke- op dinsdag 10 augustus 2021 14:32:58 (33%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mvdk

Golden Member

Die vraag is hier al eens eerder voorbijgekomen.
TS vraagt om een schakeling. Mijn inbreng was toen een oude kWh meter te tweaken, om dat woord te misbruiken. Er kwamen in dat topic ook meer eigentijdse oplossingen aan bod.

Op 10 augustus 2021 11:54:14 schreef John99999:
Ampere beperking tot 40A en dan afstoken het overschot.

Iemand bekend met zoiets of zijn hier speciale schakelingen voor ik heb dit zelf nog nooit gezien.

Ja, werkt perfect. Heb hier een boiler verwarmer die als de boiler kouder is dan maximaal alle vermogen meer dan 250W richting het net, dan in de boiler stopt.
Kostte even tijd, maar werkt geweldig.
Een amperespoel in de meterkast, een pic, wat komponenten en 3 triacs.
Voor elk boiler element 1.
500W naar het net dan 250 de bolier in
1750 het net op dan 1500W de boiler in.
Steeds 1 periode alles dicht om te kunnen meten en dan weer 5 sec de boiler voeden, dan uit en meten en zo verder.
Dat afschakelen doe ik omdat er niet te meten is aan een aangesneden sinus met een doe het zelf vermogensmeting in mijn pic. En niemand hier op CO antwoord kon geven./ wilde geven.

Minder hebberig zijn had een hoop gescheeld: had je minder panelen moeten leggen.
Beetje regelaar kan je begrenzen overigens. Dat kon mijn regelaar uit 2011 tenslotte al.

https://www.youtube.com/watch?v=i6BrDOVBp3c

benleentje

Golden Member

Op 10 augustus 2021 12:21:23 schreef Toeternietoe:
Wat voor een zekering klapt er uit?
van 40 A naar 45 Amp dat iseen overbelasting van iets meer dan 10%
een beetje beveillging moet dit meer dan een uur kunnen verdragen zonder uit te gaan.

Ik heb zomaar het vermoeden dat de beveiliging eerder 35A is en dat bij 40A het net aankan en bij 45 het net niet aankan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 augustus 2021 17:20:05 schreef benleentje:
[...]Ik heb zomaar het vermoeden dat de beveiliging eerder 35A is en dat bij 40A het net aankan en bij 45 het net niet aankan.

als het hoofdautomaten zijn dan is 40A wel standaard. een airco laten rammelen oid helpt al. een stuk of 10 panelen minder aansluiten is de degelijke oplossing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb 22 omvormers dus een omvormer minder laten doen is geen optie.
Als het warm is heb ik er geen last van omdat het vermogen in elkaar zakt.
Ik zou omvormers uit kunnen zetten maar dat is ook zonde.
De echte oplossing heb ik nog niet gelezen

Het zijn de hoofdautomaten die eruit klappen dan.

Er zijn diverse oplossingen aangedragen.

Je kan belastingen aanschakelen als je te veel dreigt te gaan terugleveren.
Je kan panelen gaan uitschakelen. Of omdat je zoveel omvormers hebt: per omvormer.

Je zou de stroom kunnen meten met een stroom-spoel, en kunnen onderzoeken of je dan via internet een omvormer opdracht kan geven om "uit" te gaan. Of jou omvormers dat kunnen valt met de gegevens die wij hier hebben niet te bepalen natuurlijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 augustus 2021 00:36:52 schreef John99999:
Ik heb 22 omvormers dus een omvormer minder laten doen is geen optie.
Als het warm is heb ik er geen last van omdat het vermogen in elkaar zakt.
Ik zou omvormers uit kunnen zetten maar dat is ook zonde.
De echte oplossing heb ik nog niet gelezen

Het zijn de hoofdautomaten die eruit klappen dan.

set dan op zonnige zomerdagen 2 of 3 vandie 22 omvormers uit?
en in de winter zet je ze terug aan? misschien kan je dit wel gewoon met een tijdsklok doen?

of: schakel een 1 a 2 ohm weerstand voor sommigen van die omvormers.
met voldoende vermogen. dan gaan die op zonnige dagen sneller in "beveiliging door overspanning". Zorg wel voor voldoende koeling op die weerstand
(1 ohm@5A = 5 watt)

[Bericht gewijzigd door verstrooid_profke op woensdag 11 augustus 2021 10:26:24 (18%)

Op 11 augustus 2021 00:36:52 schreef John99999:
Ik zou omvormers uit kunnen zetten maar dat is ook zonde.
De echte oplossing heb ik nog niet gelezen

Er zijn meerdere oplossingen aangedragen. Je kunt extra vermogen wegstoken door water op te warmen. Maar dan is de vraag wat je vervolgens met dat warme water gaat doen. Bewaren is een geïsoleerd buffervat is ook kostbaar.
Een andere oplossing is je aansluiting laten verzwaren, maar dat vind je te duur.
In de basis is je solar-installatie verkeerd ontworpen. Er is niet bij doorgedacht dat het vermogen te groot kan worden voor je hoofdzekeringen. Dus sloop gewoon een deel en verkoop de spullen.

benleentje

Golden Member

Ik zou omvormers uit kunnen zetten maar dat is ook zonde.

Dat is toch minder erg dan het zinloos opmaken van dat vermogen, dat is als de airco aanzetten omdat je de verwarming niet wilt uitzetten.

De echte oplossing heb ik nog niet gelezen

Ik wel, je hebt ruwweg 3 opties

Je aansluiting verzwaren.
Max vermogen in je omvormer instellen
En zoals klaasZ zegt je totale vermogen van je panelen in overeenstemming brengen met je aansluiting.

De meest optimale oplossing, is een meter in je net-aansluiting opnemen, die in de gaten houdt of je boven de teruglevergrens komt. Die geeft vervolgens een signaal aan je omvormer(s) dat ie af moet schakelen of terug moet regelen. Moet voor een paar honderd (zelfbouw) tot een paar duizend (professioneel) wel te doen zijn met een PLC en wat meetmodules ofzo.

Wel jammer dat zoiets nog niet gewoon een standaard optie is

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 augustus 2021 10:24:12 schreef verstrooid_profke:
Zorg wel voor voldoende koeling op die weerstand
(1 ohm@5A = 5 watt)

voor TS is het rond de 7A per omvormer, dus 7A * 1 Ohm = 7V, 7V * 7A = 50W. Ik wilde gaan "zeiken" over die 5<->7, maar je hebt ook een rekenfoutje. :-)

Op 11 augustus 2021 11:58:52 schreef KlaasZ:
Maar dan is de vraag wat je vervolgens met dat warme water gaat doen.

Ik zat te denken: Als je een tweede boiler neemt, die laat je op "overflow-zonne-energie" gewoon het inkomende water voor de normale boiler verwarmen.... Maar goed... Ik weet niet of drie-fase 3.5kW boilers makkelijk te krijgen zijn...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 augustus 2021 10:24:12 schreef verstrooid_profke:
[...]
of: schakel een 1 a 2 ohm weerstand voor sommigen van die omvormers.
met voldoende vermogen. dan gaan die op zonnige dagen sneller in "beveiliging door overspanning". Zorg wel voor voldoende koeling op die weerstand
(1 ohm@5A = 5 watt)

Ik vind dit nog wel een redelijk charmante oplossing.
Het probleem is niet de zonnepanelen, het probleem zijn de omvormers. Ik heb meerdere omvormers die >5000W kunnen leveren maar een EMS (?) stand hebben waar ze tot 4600W geknepen worden.
Gezien jouw aantal omvormers, schat ik in dat het micro-omvormers zijn en dan moet je denk ik echt af gaan schakelen tenzij de fabrikant je een oplossing kan geven.

Edit: nog wat beter gelezen en rew's antwoord gezien. Weerstandje wordt wel heet hoewel ik ook maar tot 5A kom per inverter. D sondanks klinkt dat niet echt meer als een micro omvormer. Het charmantst zou m.i. nog steeds zijn als de leverancier een oplossing weet. Tegen een software matige mppt punt aanpassing kun je niet op met extra boilers (die mogelijk ook weer te heet kunenn worden waardoor je weer een extra oplossing moet verzinnen, etc)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 11 augustus 2021 17:08:36 (23%)

@r-p: TS heeft 30kW aan panelen over 22 omvormers. -> ruwweg 1.5kW per omvormer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 augustus 2021 07:48:16 schreef rew:
@r-p: TS heeft 30kW aan panelen over 22 omvormers. -> ruwweg 1.5kW per omvormer.

40.000 W ligt er op de daken.

Op 12 augustus 2021 07:48:16 schreef rew:
@r-p: TS heeft 30kW aan panelen over 22 omvormers. -> ruwweg 1.5kW per omvormer.

Natuurlijk zijn het geen micro omvormers maar gewone omvormers
Totaal 40.000W aan panelen en binnenkort komen er nog 6000 W bij.
Waarom?
Omdat ik ze gratis krijg incl 2 SMA omvormers
De vraag was is er iets te maken wat de stroom affakkelt bv dmv een warmte element in een ton met water
Hij gaat er maar af en toe over heen.

Op 12 augustus 2021 08:41:41 schreef dynasty:

De vraag was is er iets te maken wat de stroom affakkelt.

Als je dat antwoord niet wilt lezen................ |:(
En het andere antwoord gewoon negeert.............. 8)7

Sine

Moderator

Op 12 augustus 2021 08:37:13 schreef dynasty:
[...] 40.000 W ligt er op de daken.

Ben je John99999 of spreek je voor John99999 ??

John99999 heeft de vraag voor mij gesteld
Toen ik ging lezen en mij probeerde te registreren bleek dat ik mij in 2008 al geregistreerd had….
Vandaar mijn reactie

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 augustus 2021 13:52:37 schreef rew:
Ipv affakkelen (wat in de zomer hitte oplevert, mogelijk in je huis waar het juist al aan de warme kant is...)

Airco? Levert nog steeds hitte op, maar dan buitenshuis en verplaatst daarbij ook nog wat warmte van binnen naar buiten.

En precies 'nodig' op juist die dagen dat het het meest zonnig is. ('nodig' want het klimaat is nog niet ver genoeg om zeep dat je echt niet meer zonder kan).

Waar je ook in wilt opstoken, je zou dan moeten meten hoeveel je teruglevert, verrekend met verbruik. Zodat je niet onnodig extra gaat "wegstoken". Dus iets van een stroomtrafo/stroommeetspoel om de binnenkomende netkabel (1 per fase). En van daaruit een signaaltje naar de airco of de boiler of... dat 'ie aan moet. (Of een grote vriezer wat dieper laten vriezen, of een auto laten laden, of ...)

http://www.raponline.org/wp-content/uploads/2016/05/rap-lazar-teaching…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)