Op 10 augustus 2021 11:54:14 schreef John99999:
We hebben zonnecelpanelen, zoveel dat we boven de 45 ampere komen bij terug levering, zekering klapt er dan uit, maar is het eventueel mogelijk om als je boven de 40A komt het overschot aan stroom te verstoken?
Ik heb een keer zoiets voor iemand gemaakt, maar de overtollige energie opslaan heeft niet zo heel veel zin. Tenminste dat was in het geval van de persoon waar het voor was.
Je hebt waarschijnlijk een probleem bij heel zonnige dagen en die hebben we niet zo heel veel hier.
Wat ik toen gedaan heb is de stroom meten in de meterkast en als de stroom te hoog werd dan schakelde er een paar panelen af. Zat ook een vertraging in om niet het ge klapper van de relais te krijgen bij bewolking. Dit was ook een drie fase systeem, er hingen daar drie omvormers.
Je zou zeggen zonde van de energie, maar het systeem werd er efficiënter van omdat de persoon in de zomer een paar strings lostrok van het systeem. Dus bij bewolkt weer minder opbrengst.
Het probleem met de overtollige energie opslaan is, waar laat ik het "het is al door meerdere personen aangehaald hier" Niet dat het niet kan, maar het is minder simpel dan je denkt. Als je het opslaat in een boiler dan moet je het water de zelfde dag nog gebruiken om er de volgende dag weer energie in op te slaan, zoals eerder gezegd hier.
Zo zag de regeling eruit.