Je kan in deze kwestie verder kijken dan de westerse "experts".
Zo hebben ze met "lang niet zo veel volledig gevaccineerde mensen" in china al heel wat tijd dat corona gedoe veel beter onder controle dan hier. Dat doen ze onderandere door een grondig contactonderzoek.
Een aantal medewerkers die diepgevroren voedsel verwerkten heeft corona opgelopen zonder dat ze met andere corona-dragende-mensen in aanraking zijn geweest. Dat een virus diepgevroren kan worden weten we, maar de westerse wetenschappers geloven er geen snars van. Mij best. Ik geloof dit verhaal dus wel.
De simpelste verklaring is meestal de juiste: Waarom zou china belang hebben bij een verhaaltje dat je moet uitkijken met diepgevroren vis? Ze hebben deze constatering gewoon echt gedaan is de meest waarschijnlijke verklaring.
Sommige microorganismen kunnen verrassend lang overleven in omstandigheden waar je het niet zou verwachten. Je hebben een bacteriekolonie (dacht ik) een jaartje buiten het ISS gestationeerd... Blijkt een deel het gewoon nog te doen. Niks vaccuum kunnen ze niet tegen, niks veel te veel straling.
Ik ben dus niet overtuigd dat een weekje onderweg gegarandeerd alle virussen doodt.