Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Op 9 augustus 2021 11:21:58 schreef flash2b:
Dat is al eerder vermeld.

Er moet BTW worden betaald als de Verkoper niet in de EU zit. Waar de voorraad ligt is niet belangrijk, beide gevallen is dit dezelfde verkoper die dus kennelijk in China zit met zijn vestiging adres.

In het voorbeeld hierboven betaal je dus extra omdat je het (waarschijnlijk) sneller binnen krijgt bij verzending vanuit EU.

Als een verkoper wel in de EU zit moet ook BTW betaald worden. Het principe is dat je overal nu BTW op moet betalen.

flash2b

Special Member

@Hoeben en @Rew

Mijn reactie is in relatie met de context van het topic. Natuurlijk weet ik dat er overal BTW moet betaald worden, maar dit topic ging toch over goedkoop bestellen vanuit China... vandaar !

Op 12 augustus 2021 12:58:19 schreef Hoeben:
[...]

Als een verkoper wel in de EU zit moet ook BTW betaald worden. Het principe is dat je overal nu BTW op moet betalen.

niet als je iets 2dehands koop. bv een set oude velgen op ebay van een partikulier.
er wordt ook zat 2dehands spul op ali aangeboden. uitgesoldeerde transistoren enzo. daar zou ook geen BTW op moeten zitten

Op 12 augustus 2021 11:58:42 schreef rew:
Ali is sinds.... deze week? over om prijzen Incl btw te laten zien.

had al iets gemerkt, staat vanalles in mijn mandje, maar kreeg de BTW nergens meer te zien. dus heb ik ook niks gekocht.
dus in principe, zou ik men lokatie in rusland zetten, zouden de prijzen goedkoper moeten zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 12 augustus 2021 16:20:47 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat is nu het irritante aan het kopen van 2dehands spul van buiten de EU.
Jaren geleden heb ik voor mijn hobbyauto een gebruikte nokkenashuis met nokkenas van 30+ jaar oud gekocht van een particulier in de VS. Bij het ophalen bij het postagentschap kon ik wel flink aftikken aan inklaringskosten en BTW. Bij navraag bij de douane waarom ik BTW enz. moest betalen over een oud 2dehands particulier gekocht onderdeel, kreeg ik het simpele antwoord: iedereen moet BTW betalen.
Nieuw via een (web)winkel kan ik begrijpen, maar als je zoiets koopt, via bijvoorbeeld marktplaats, betaal je ook geen BTW.
Het onderdeel heeft me uiteindelijk bijna anderhalf keer zoveel gekost.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 12 augustus 2021 16:33:33 schreef Nightwalker:
Dat is nu het irritante aan het kopen van 2dehands spul van buiten de EU.
Nieuw via een (web)winkel kan ik begrijpen, maar als je zoiets koopt, via bijvoorbeeld marktplaats, betaal je ook geen BTW.
Het onderdeel heeft me uiteindelijk bijna anderhalf keer zoveel gekost.

Koplamp voor mijn motor zat ik op factor twee...
Marktplaats is een lakse zooi, >50% van de auto's die daar worden aangeboden, zijn zonder BTW. Ze beweren dat ze er veel aan doen, maar da's onzin. Ze zijn zo groot dat mensen er toch wel adverteren dus gewoon ieder bedrijf dat de fout ingaat, een week van Marktplaats weren, zeker weten dat het zo over is.

Nu moet je twee A4tjes aan tekst doorworstelen om erachter te komen dat de prijs ex BTW is en je dus al 5 minuten van je tijd zit te verdoen aan een auto die veel duurder is dan werd voorgespiegeld.
Is bij wet geregeld dat een consumentensite (wat Marktplaats is!!!!!) alleen incl. BTW prijzen mag tonen. Maar daar heb je dus geen zak aan. Misschien eens door Radar of zo op laten pakken... Want mijn geklaag en melden van onjuiste advertenties heeft nog geen enkele zin gehad.

Bapaktus

Special Member

Mijn vrouw heeft op 23 juli iets in China gekocht via AliExpress.
Iets van een paar euro.
Op de bestelling stond dat de BTW nog bij de prijs kwam.
Ook een laag bedrag voor de verzending.
Betaald met Master Card.
Zij werd telkens op de hoogte gehouden op de momenten van verzending, aankomst in Nederland en wanneer bezorgd.
Ook kon je zelf zien waar het pakje onderweg was.
Zij kreeg , na ontvangst, bericht van Ali met de vraag of het geleverde product voldeed aan het bestelde product.
Zij moest toen via een "toets" een wel/niet akkoord geven.
Daarna bericht van Ali dat zij "ons" bedrag aan de leverancier in China gingen overmaken.
Klaarblijkelijk houd Ali het bedrag dus vast tot dat het juiste product is geleverd ?
Het overgeplakte verzend adres was in Nieuw-Vennep.
Daaronder de originele Chinese verzend plakker.
ruud

Chinezen zijn een volk waar het als "tof" gezien wordt om iemand een hak te zetten. Zeker als die andere dan een westerling is.

Dus als er de mogelijkheid zou zijn om een tuttemefruttie te adverteren en dan gewoon niets op de post te doen... tja dan doen ze dat graag. Aliexpress weet dat dus de deal met de verkopers is dat ze past betaald krijgen als de ontvanger aangeeft de spullen ontvangen te hebben.

Ze zijn soms heel slim in het wekken van verwachtingen die bij zorgvuldig lezen niet kloppen. Fotos van een accessoire (waar het jou om gaat) en dan in de text vermelden dat ie er niet bij zit.

Of als je zoekt op "met frutti" dan hebben ze een poduct titel met "niet met frutti".De zoekmachine zal die natuurlijk direct vinden. Maar ja, als ze dan opsturen wat er in de titel staat... heb jij geen poot om op te slaan als je niet krijgt wat je verwacht. Dus let op.

Op 23 juli stond er nog op de site dat er bij het afrekenen nog btw bij zou komen. Sinds ongeveer 1 aug is dat niet meer zo en staan de prijzen incl btw vermeld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Door eens naar de prijs te kijken vanwege een ander topic zie ik de prijzen de pan uitswingen op Ebay.
Een pwm generator module is in 10maanden zo'n 300% duurder geworden en ik weet niet of de BTW er al inzit en dat in dezelfde winkel.

De bestelling was op 29/10/20 en de prijs was 3.43 dollar incl. verzending per printje en nu al 12,30 dollar incl verzending en de BTW??

Het gaat snel...

LDmicro user.

hier is mijn 76€ motor gewoon aangekomen. sneller dan vroeger en geen rompslomp bij douane.
al er is precies wel controle, want 5dagen tussen het ontvangen door de eindleverancier en het vrijgeven van de douane:

25€ voor de motor, 38€ transport en 13€ BTW. nuja, normaal kost zo een motor gewoon 70€ maar t is een creative chinees die heel goedkoop aanbied (komt die bovenaan) met absurd hoge verzendkosten via ali standaard shipping

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 14 augustus 2021 22:03:54 (35%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zozo, vandaag kreeg ik een brief van de post dat over mijn vorige post gaat, die motor.

echter... het rammelt langs alle kanten want dat pakket heb ik reeds, en die brieven halen allemaal die artikels aan van btw vrijstelling tot 22€ (hetgeen is komen te vervallen).
ook hun eigen website (bpost.be) kunnen ze nog niet deftig vermelden op de brieven en ook typefouten in de tekst...
hoop dat de foto zichtbaar is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Wel, het is simpel, niet reageren en wachten tot ze de motor komen ophalen om terug te sturen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob040

Golden Member

@fcapri, dat is inderdaad een oud (< 1 juli) document.
Maar is er een probleem? Want je hebt BTW vooraf betaald en de motor in huis, toch?

@Jinny: Lijkt me geen goed plan, dan ben je en je geld en de motor kwijt.

yep, btw reeds betaald en pakket ook gewoon geleverd.
zou dit een automatisch bericht zijn dat een computer uitstuurd? want wel raar dat ik een pakket uit 'netherlands' krijg en toch importkosten zou betalen. lijkt mij dat dit in NL zou gebeurden waar het EU binnenkomt.

maar vooral het aantal fouten erin, op geenenkel blad staat hun url juist, 'inmport' schrijffout en dat ze de oude wetgeving aanhalen.

morgen alvast eens naar het postkantoor en die brieven gaan tonen. ben benieuwd wat ze zeggen.
pakket is gewoon aan het raam afgezet, hebben er niet moeten voor tekenen. daarom staat het bij ali ook nog steeds niet afgeleverd. dus wat gaan ze komen terughalen? krijgen ze van mij de doos met een baksteen erin terug

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rob040

Golden Member

Komt het niet van een oplichter? Die zijn namelijk sinds 1 juli ook actief op dit gebied.

Op 14 juli 2021 18:58:39 schreef henri62:
Ik heb nog een bestelling in de pijplijn zitten die waarschijnlijk per boot een keer aankomt (ruim 1.5 maand geleden besteld), iets van $15 of zo. Ben benieuwd of dat nog ooit aankomt (date max 16 aug of zo). En zo ja: wat ik dan kwijt ben. Waarschijnlijk het dubbele.

Effe mezelf quoten: Dat pakketje is dus rond 6 aug aangekomen.
Op het papiertje in de brievenbus stond dat het op een postnl ophaalpunt lag met € 0.00 kosten.

Envelopje opgehaald en op de envelop was een ruitvormige oranje sticker met grote "AD" erop geplakt met erop: "Kosten verschuldigd.
postnl.nl/bekijkinklaring"

Maar toch nog € 4.20 moeten betalen over een totaalbedrag van iets rond de €14.20 is dus toch niet alleen de BTW. Gelukkig niet de 15 euro inklaring en dat soort exorbitante bedragen.

OP het pakketje stond trouwens "GIFT Commercial sample", volgens mij zetten die Chinezen dat bijna overal op wat in de brievenbus past.

Op 16 augustus 2021 14:17:10 schreef fcapri:
yep, btw reeds betaald en pakket ook gewoon geleverd.

Ik denk het ook, gewoon oplichters. Door bots kunnen waarschijnlijk tracking nummers ook achterhaald worden als je maar wat moeite doet.
Kortom niet op reageren, hoor je nooit meer iets van.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 16 augustus 2021 19:38:23 schreef henri62:

Envelopje opgehaald en op de envelop was een ruitvormige oranje sticker met grote "AD" erop geplakt met erop: "Kosten verschuldigd.
postnl.nl/bekijkinklaring"

Maar toch nog € 4.20 moeten betalen over een totaalbedrag van iets rond de €14.20 is dus toch niet alleen de BTW. Gelukkig niet de 15 euro inklaring en dat soort exorbitante bedragen.

daar zit het hem:
je hebt BTW op artikelen die je koopt
je hebt invoerrechten op artikelen (afhankelijk wat)
en je hebt de inklaringskosten voor het werk.

van 0-22€ betaal je nu wel BTW.
van 22-150€ betaal je btw en geen invoerrechten meer. de BTW wordt afgedragen door aliexpress.

vroeger was 0-22€ vrij van btw en invoer
22-150€ BTW en invoerrechten te betalen.

en ik denk dat ze dat laatste nog proberen door te rekenen.
en bij u dus die 4,20€ ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Bapaktus

Special Member

Mijn vrouw zag ook dat de website pagina's van Ebay zijn gewijzigd.
Om nu haar vroegere aankopen in te zien moet je in "Mijn Ebay" naar de linker kolom en dan naar activiteit, aankoopgeschiedenis en verder.
Even wennen dus.
Ruud
NB, in vergelijking met AliExpress zijn de Ebay aanbiedingen véél duurder geworden.

Ik kon het rariteiten topic zo snel niet meer vinden, maar deze is toch wel grappig:

RTFM, dan pas vragen...

Zo raar is dat niet. Sommige landen hanteren een COVID-beleid op in- en uitgaande zendingen.

Dat gebeurde in Rusland geloof ik ook, maar zij hadden het niet vermeld. ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
GJ_

Moderator

Ook vanuit het VK verassingen nu ze uit de EU ziin. Staat er om 21.30 een met een pakje voor de deur of ik eerst even dik 2.000 euro wil aftikken :-(

Arco

Special Member

Pakjes hoeven eigenlijk niet gesteriliseerd te worden.
Meeste zijn zo lang onderweg dat alle virussen al lang dood zijn bij aankomst... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kan in deze kwestie verder kijken dan de westerse "experts".

Zo hebben ze met "lang niet zo veel volledig gevaccineerde mensen" in china al heel wat tijd dat corona gedoe veel beter onder controle dan hier. Dat doen ze onderandere door een grondig contactonderzoek.

Een aantal medewerkers die diepgevroren voedsel verwerkten heeft corona opgelopen zonder dat ze met andere corona-dragende-mensen in aanraking zijn geweest. Dat een virus diepgevroren kan worden weten we, maar de westerse wetenschappers geloven er geen snars van. Mij best. Ik geloof dit verhaal dus wel.

De simpelste verklaring is meestal de juiste: Waarom zou china belang hebben bij een verhaaltje dat je moet uitkijken met diepgevroren vis? Ze hebben deze constatering gewoon echt gedaan is de meest waarschijnlijke verklaring.

Sommige microorganismen kunnen verrassend lang overleven in omstandigheden waar je het niet zou verwachten. Je hebben een bacteriekolonie (dacht ik) een jaartje buiten het ISS gestationeerd... Blijkt een deel het gewoon nog te doen. Niks vaccuum kunnen ze niet tegen, niks veel te veel straling.

Ik ben dus niet overtuigd dat een weekje onderweg gegarandeerd alle virussen doodt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Is onderzocht. Virus leeft 1-3 dagen afhankelijk van het dragermateriaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 8 augustus 2021 16:38:04 schreef Ledlover:
Maar de 4 euro "inklaringskosten" vind ik niet in verhouding staan tot de geleverde arbeid.

Als het via e-mail gaat, dan kost het nog niet eens de moeite van het bezorgen van het briefkaartje - het is dan letterlijk een automatische scan en een automatisch mailtje waar je 4 euro voor betaalt.

Komaan zeg, wat is nu vier euro? Dat betaal je toch met de glimlach, als dat er al niet meer af kan voor de hobby...
Daarbij, de staat mag er toch ook nog iets aan verdienen hé. Dat is maar rechtvaardig.

rob040

Golden Member

Als je genoeg te besteden hebt is 4 euro misschien niet veel, maar als je dit 100 keer per jaar hebt is het alweer 400 euro waar je niets voor terug krijgt.
En het ging Ledlover om de verhouding geld/arbeid.
Maar deze discussie is al vaker gevoerd, want DHL vraagt (of vroeg) in het verleden 15 euro. Dat is helemaal van de ratten besnuffeld.
En PostNL zal er echt wel aan verdienen, die hebben het al zo zwaar met hun brieventak. :+