Laptop wil niet meer opstarten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb nog ergens een oud laptopje, ooit voor een habbekrats gekocht als "refurbished", een HP EliteBook 2570p.
Nu heb ik hem erg lang laten opstaan, zonder externe voeding, en met het scherm dichtgeklapt; en ik krijg hem niet meer opgestart.

Haal ik de batterij en de externe voeding weg, dan gaat alles uit (uiteraard!) Geef ik nu terug voeding, hetzij door de batterij terug te plaatsen of door de adapter in te pluggen, dan gaat er een wit ledje aan in de powerknop, en vooraan gaat er een wit ledje permanent branden, en een oranje gaat knipperen.

Ik heb alle mij bekende trucjes geprobeerd, bv. een hele nacht zonder batterij laten liggen en dan nog eens proberen, niets helpt. Het lijkt wel alsof de logica van het powermanagement van slag is en niet terug op de sporen geraakt.

Suggesties?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Als die oranje LED de accu LED is dan geeft dat normaal gezien aan dat de accu leeg is.

Met enkel de netvoeding zou het ding prima moeten kunnen opstarten overigens.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 augustus 2021 12:08:55 (32%)

Het geforceerd uit- of aanzetten gebeurt door 10s de powerknop te bedienen. Heb je dat geprobeerd?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb hier nog een Dell die ook niet meer wil. Die geeft echter duidelijk een mechanisch geluidssignaal (dus niet via een speakertje of zo, hoe laptops vaak een foutcode doorgeven) van hoog naar laag en ik vermoed dat dit ergens een essentiële interne DC-DC-converter is met brakke elco's. Zoiets hoorbaar?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Alweer bedankt voor de snelle reacties - het blijft een van de sterkste kanten van dit forum.

@Sine: ook opstarten zonder batterij maar met adapter is geprobeerd, het maakt allemaal geen ene moer verschil. Leds blijven gewoon branden, en verder gebeurt er helemaal niets. Enne, de batterij is wel opgeladen intussen.

@rew: ja, dat is bekend, al dacht ik dat het vijf seconden is. Maar zelfs na een hele minuut duwen verandert er nix.

@r-p: nee niks te horen. Bemerk overigen dat hij eigenlijk niet wil uitgaan, hij staat blijkbaar geblokkeerd in een of andere modus van diepe slaap.

Ik denk dat ofwel de batterij ofwel de logica goed gaar zijn, en denk niet dat het nog de moeite loont hier veel moeite in te steken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi bfm,

Controleer de CMOS batterij.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zelf zoiets ook wel eens gehad met m'n Sony Vaio laptop. Wel LEDs aan de voorkant bij inschakelen/aansluiten lader, maar geen beeld en alleen maar een ventilatie die op volle toeren ging draaien.

Het is vast een jou bekende truc die je waarschijnlijk ook al uitgeprobeerd hebt, maar: accu en lader verwijderen. Dan gewoon de aan/uit knop indrukken zoals je dat normaal zou doen. Minuut wachten, dan de accu er weer in.

Mijn laptop kwam zo weer tot leven.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

IK meen dat HP soms ook knippercodes met een specifiek aantal knippers op die manier naar buiten brengt. Is dus een kwestie van opzoeken (ze hadden toen nog goede field manuals).

En anders toch iets met een lege accu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Allen bedankt voor het meedenken, ik doe het ding weg, nogmaals het was toch niet veel moeite meer waard. Nieuwe is reeds besteld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

backup batterij eruit, accu eruit en voeding los 2min. dan alleen adapter erin en aanzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama,

Heb je de CMOS batterij nou gecontroleerd?
Ook als hij b.v. 3V is hem even loshalen en desnoods aan de laptopkant de +-even kortsluiten.

Natuurlijk zonder dat je batterij en je netvoeding zijn anagesloten!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Op 25 augustus 2021 15:33:30 schreef big_fat_mama:
Allen bedankt voor het meedenken, ik doe het ding weg, nogmaals het was toch niet veel moeite meer waard. Nieuwe is reeds besteld.

Och, dat is best een leuk gooi-en-smijt laptopje ik heb een 2530 en een 2560 hier rondslingeren.