Electrische Boot

Jinny

Golden Member

44.5V lijkt me wat hoog voor loodaccu's.
42V max voor een 36V systeem lijkt me voldoende

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Mee eens, 44,5 lijkt me erg hoog. Vraag aan de originele vraagsteller: Fotootje of typenummer van de controller? En gegevens van de zonnepanelen? Of begrijp ik de opmerking 'zonnenenergiebranch' niet goed en zit die controller ergens anders op aangesloten?

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 25 augustus 2021 13:15:41 (67%)

44.5V is hoog, maar niet te hoog gok ik. TS specifieert niet exact het type accu's, maar sommige accusoorten willen een hoge spanning.

44.5V op een 36V pak = 14.83V op een 12V set. En die 14.8V is wel de spanning van sommige accusoorten.

Grotere 6V accu's zoals TS heeft zie ik ook vaak met dat soort spanningen.

De Trojan 225Ah cellen hebben bv ook die spanning nodig.

http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T105_Trojan_Data_Sheets.pd…

Daar zie je bij 36V ook een bulk charge spanning van 44.46V

Is het teveel? Ja en nee, maar dan zal TS eerst moeten specificeren welke cellen ie exact heeft

Maar goed, er worden ook float spanningen benoemd. Die staan er niet voor niets, een goede lader kent meerdere stages. Dat komt de levensduur van een accu wel ten gunste.

Maar kwa shunt: Een 500A is meer dan voldoende voor de meeste 'normale' voerbootachtige dingen. En gezien de specs van dat ding van TS is dat ook hier het geval.

Dus dan is de smartshunt (als je t via BT wilt bekijken) of een simpele BMV gewoon een bewezen betrouwbare oplossing.

Lambiek

Special Member

Op 25 augustus 2021 10:50:59 schreef hvanweelden:
Ik heb er een batterijcontroller 36V 30A aan gekoppelt en het opladen gaat goed. bij een gemeten laadspanning van +/- 40 volt loopt hij naar 44.5
en slaat dan af todat de laadspanning weer is gedaald.

Daardoor bekruipt mij het gevoel dat ik iets niet goed doe. Of iets doe wat helemaal niet kan. Wel wordt de controller behoorlijk warm, zeker als er een paar uren mee is gevaren.

Eigenlijk moet je een solarlader hebben die ook de temperatuur van je accu controleerd, dan kan je accu nooit warm worden. Victron heeft dat voor 24 en 48VDC meen ik.

Die 44VDC is rijkelijk veel voor een niet automatische regelaar , 40 tot 42VDC zou eigenlijk max moeten zijn.
Ook moet je eigenlijk een lader hebben met bulk, absorption en float. Dat is beter voor de levensduur van je accu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het zijn inderdaad Trojan accu's.

De lader is een Telwin Computer en die leverd alleen maar stroom.
Hij beschermd niet tegen overladen okk al staat dat er soms bij.

Wel is het er een die het vermogen heeft de accu's binnen een redelijke tijd te laden.

Nog even mijn vraag herhalen.
Er zijn geen opladers te vinden met een dergelijk hoog vermogen om deze accu's in serie en parralel te kunnen laden. en beschikken niet over een controller. Als je daarom vraagd dan zegt men dat het niet te koop is
Bij toeval i.v.m zonnepanelen waar ik mee bezig ben kom ik een controller tegen voor loodaccus's en dat werkt ook met acculader en zonder zonnepanelen.