LiFePo4

Beste lezers,
Eerst en vooral het laden met zonnepaneel lukt (mijn vorige vraag)
Nu mijn probleempje,
Mijn rolstoel had 2 lood batterijen van 12v 12A in serie. Die heb ik vervangen door 1 LiFePO4 van 24V 20A daar ben ik zeer tevreden over.
Nu wil ik het zelfde doen met mijn scooter. Die heeft origineel 2 lood-gel batterijen van 12V 52A in serie. De bouw van de scooter heeft echter niet genoeg plaats voor een 24 volt 50A batterij, eventueel wel 2 stuks van 24V 20A parallel dan heb ik 40A maar ik had liever wat meer dan wat minder.
Nu dacht ik 2 batterijen van 12V 50A te gebruiken maar blijkbaar mag je die LiFePo4 batterijen niet in serie zetten. Maar is dat enkel bij het laden of ook bij het gebruiken? Als het enkel bij het laden is (wegens de BMS) weet iemand dan hoe ik een soort serie/parallel schakeling zou kunnen maken zodat de batterijen in serie staan bij het rijden (24V dus) en met een contacteur of zo parallel gezet wordt bij het aansluiten van een 12V lader?
Liefst niet te veel elektronisch maar eerder elektrisch.
Als ze echter nooit in serie mogen dan heeft mijn vraag natuurlijk geen zin en zal ik het op 2 stuks 24V 20A moeten houden.
Alvast bedankt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

blijkbaar mag je die LiFePo4 batterijen niet in serie zetten

Welke wet verbiedt dat?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Serie is geen enkel probleem kwa cellen.

de BMS kan wel de beperkende faktor zijn, vaak zijn de kleinere FET-based en die fets hebben een maximale spanning. In theorie moet 1 BMS dus de volledige accuspanning aan kunnen zou er echt wat aan de hand zijn. En dat kan niet elke BMS.

Maar het gewoon veel handiger om gewoon een 8S config te maken met 1x een 24V BMS.
Als de fysieke ruimte een uitdaging is kun je ook zelf een set op maat maken: 8 cellen en een BMS is alles wat je nodig hebt.
Vergt wel wat meer handigheid maar is kwa maten flexibeler (en vaak goedkoper)

het gaat over volgende batterijen:
https://www.bootman.nl/aq-lith-24v-50ah-lifepo4-accu of de
https://www.bootman.nl/aq-lith-12v-100ah-lifepo4-accu maar dan de 50 ah versie
Ik denk wel dat daar iets meer dan 8 cellen in zitten

@ big fat mama
Of daar een wet over bestaat dat weet ik niet. Het staat wel in koeien van letters in de handleiding.
De wet zal het wel niet verbieden maar een microfoon steek je ook niet in het stopcontact hé

@DJSmiley. Ik begin het door te krijgen (eindelijk)
Dat zijn dus vrij grote 3.2V cellen van elk 20, 50 of meer Ah die door een bms bewaakt worden. 8S is dus 24 V.
Volgens Bootman kan ik ze niet in serie zetten omdat er dan 24V door die bms gaat i.p.v. 12V
Heeft iemand zo een complete batterij al eens open gehad?
Stel dat ik deze koop https://www.bootman.nl/voltium-24v-50ah-lithium-accu
Zou ik die dan kunnen openprutsen en met wat kabels en draden te verlengen
de cellen zeg maar herschikken of zijn die batterijen ingegoten? Bootman blijkt daar niet veel over te willen zeggen.

Op 26 augustus 2021 12:16:09 schreef Rollatertje:
Mijn rolstoel had 2 lood batterijen van 12v 12A in serie. Die heb ik vervangen door 1 LiFePO4 van 24V 20A daar ben ik zeer tevreden over.
Nu wil ik het zelfde doen met mijn scooter. Die heeft origineel 2 lood-gel batterijen van 12V 52A in serie. De bouw van de scooter heeft echter niet genoeg plaats voor een 24 volt 50A batterij, eventueel wel 2 stuks van 24V 20A parallel dan heb ik 40A maar ik had liever wat meer dan wat minder.

waarom zeg je dat je liever niet minder hebt?
52Ah lood batterij, daar haal je geen 52Ah uit. beste geval 75-80% van de capaciteit of een goeie 39-42Ah.
bij een lifepo kan je er in principe wel de volledige 40Ah uithalen dus zou je evenver kunnen ermee.
bestaan er geen grotere lifepo dat je kan monteren? of 4 kleinere parallel.

als ik zo opzoek is een 24V 20Ah 134x190x170mm
en de 24V 15Ah is 77x182x168. 2 zulke parallel is dan 154x182x168.
2cm dikker, 8mm smaller en hoogte quasi gelijk. maar je hebt wel 30Ah dan op 24V.
en als je zo 2 packs maakt, ga je tot 60Ah.

dus blijft de vraag, welke afmetingen kan je kwijt in die scooter?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 augustus 2021 08:46:52 schreef Rollatertje:
@DJSmiley. Ik begin het door te krijgen (eindelijk)
Dat zijn dus vrij grote 3.2V cellen van elk 20, 50 of meer Ah die door een bms bewaakt worden. 8S is dus 24 V.
Volgens Bootman kan ik ze niet in serie zetten omdat er dan 24V door die bms gaat i.p.v. 12V
Heeft iemand zo een complete batterij al eens open gehad?
Stel dat ik deze koop https://www.bootman.nl/voltium-24v-50ah-lithium-accu
Zou ik die dan kunnen openprutsen en met wat kabels en draden te verlengen
de cellen zeg maar herschikken of zijn die batterijen ingegoten? Bootman blijkt daar niet veel over te willen zeggen.

Kant en klare (12v) accu's zijn gebouwd uit OF een stapel cylindrische cellen (ronde kleinere zoals een 18650 formaat), bv in een 4S30P configuratie,
OF
een 4-tal prismatic cellen in serie.

Soms zie je ook een combinatie: Bv een 4S2P config als er met kleinere prismatic cellen gewerkt wordt, dus bv 50Ah cellen, dan worden ze soms per 2 parallel gezet en dan weer 4 in serie om zo een 100Ah eindresultaat te krijgen.

Zoals je begrijpt: Hoe kleiner de individuele cellen, hoe flexibeler je bent kwa formaten, want dan kun je met slim positioneren de meest gekke 'vormen' bouwen.

Zelfbouw wordt 99% van de gevallen met prismatic cellen gedaan. Die zijn goedkoop en goed te hanteren, voor de cylindrische zit je snel aan bv de noodzaak van een puntlasapparaat.
Kant en klare accu's is het makkelijkst, als de maten uitkomen en de kosten niet relevant zijn.

Maar belangrijk is wat fcapri zegt: Kijk niet naar de capaciteit van de accu, maar kijk naar de BRUIKBARE capaciteit.
Bij een loodaccu is dat max 50% voor de meeste accus, muv volledige tractiacuu's. Maar in scooters en dat soort gein worden eigenlijk altijd AGM of dat soort dingen gebruikt, en dat is max 50%.

Een 50Ah loodaccu betekend dus netto max 25Ah bruikbaar.
Een 30Ah Lithium accu (80% bruikbaar) is dus 24Ah bruikbaar

Zoals je ziet heb je dus, voor vergelijkbare capaciteit, geen 50Ah nodig. En dus kan een kleinere prima.

Check wel of de laders geschikt zijn. Een LFP met 14.8V continue opladen is niet goed voor de levensduur.

@fcapri. Je hebt overschot van gelijk.
Op mijn rolstoel heb ik zo een 24V 20A batterij.
Zo zou ik er 4 in men scooter krijgen (2 links en 2 rechts)als ik die parallel zet heb ik dus 80 Amp die ik vrijwel volledig kan benutten.
Zelfs 2 stuks 40A dus zou al genoeg moeten zijn omdat die veel dieper kunnen ontladen dan de lood Batterijen 52A
de scooter heeft 2 compartimenten van 27 x 18 cm en 22 cm hoog.
de 24v 50A batterijen zijn al snel meer dan 30 cm lang.
Ik zal dus best 2 stuks van 20A gebruiken en als ik terug wat centen heb kan ik er nog 2 bijzetten ( alles parallel dus)
Ik vind die bluetuth app heel gemakkelijk en zal nu dus 4 batterijen afzonderlijk moeten monitoren. Het zal wel lukken
Bedankt

Als geld een beperkende faktor is, en tijd/tools niet, dan kun je beter zelf iets bouwen.

Een 24V 100Ah setje bouw je zelf voor een goede 400-600 euro, afhankelijk waar je het spul haalt

Dan is 940 euro voor 50Ah toch wel faktor 4 duurder. Maar dan heb je wel garantie, snel in huis en een doosje eromheen. Dat zijn keuze's :)

Op 27 augustus 2021 09:34:07 schreef Rollatertje:
..de 24v 50A batterijen zijn al snel meer dan 30 cm lang.

24v 50Ah

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein