Energievoorziening buitengebied (luchtlijnen?)

Op 29 augustus 2021 21:32:12 schreef MaxHeadroom:

Ik vraag me af waarom deze situatie nog altijd bestaat. Gevaarlijk,

Met een huidige generatie die je moet vertellen ( in de handleiding van de auto) dat ze niet de vloeistof uit de accu moeten drinken, is een luchtlijn inderdaad gevaarlijk.
Vroeger had men nog hersenen en gezond verstand en bleef je weg bij dat soort draden als die op de grond lagen na een storm.

Angst zaaien is een geweldig verdienmodel bij domme mensen.

@mvdk: etagebouw is niet ongebruikelijk. In het Ruhrgebied heb ik vakwerkmasten gezien met 50kV, 150kV en 380kV boven elkaar.
Lijkt me een hele uitdaging als er bovenin een draad vervangen moet worden.

rob040

Golden Member

Op 30 augustus 2021 15:15:21 schreef stortbak:
[...]
Met een huidige generatie die je moet vertellen ( in de handleiding van de auto) dat ze niet de vloeistof uit de accu moeten drinken, is een luchtlijn inderdaad gevaarlijk.

Men zal het niet in de handleiding zetten omdat de huidige generatie dommer is dan generaties daarvoor, maar omdat we in een claim cultuur leven (al valt het in Nederland nog mee).
Het is dus vanuit juridisch oogpunt.

Op 29 augustus 2021 22:21:40 schreef Arco:

Men legde op vaste afstanden zo'n bekende 'PTT' tegel in de stoep. Daar zit een oog ingegoten aan de onderkant.
Daarvandaan liep er een ketting die om de kabel heen zat. (dus de kabel was a.h.w. opgehangen aan de tegels om wegzakken te voorkomen... ;)

8)7
heb je daar een bron van, want dat lijkt me een vreselijk sterk verhaal.

https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/vraag-over-herkomst-ptt-stoeptege…

mvdk

Golden Member

PTT: putje graven, tentje zetten, tukje doen.
Denk dat ze zo'n PTT tegel erin legden als ze een andere hadden gebroken. :+
Zo'n tegel is hartstikke handig als er geen objecten in de buurt waren om vanuit te meten. Meer als 30 meter word het al fuzzy.
Herinner me een keer het kabelbed aan de Schoemakerstraat, daar moesten we wat doen. Zette een puls op de kabel om em te selecteren. Kon geen pulsende kabel vinden. Bleek dat we in het verkeerde kabelbed zaten, de hele boel lag 1 meter verschoven.
Het beste is om een landmeter te laten komen om de plek uit te zetten.

Op 30 augustus 2021 04:14:35 schreef Hubie:
Hebben ze in Schoonhoven en omstreken ook telefoon? ;-)

https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-tangle-cable-pole-…

Die draad net iets onder links van het midden loopt naar het huis van een vage kennis van mij (Huisnummer5)

Arco

Special Member

Op 30 augustus 2021 16:06:51 schreef stortbak:
[...]

8)7
heb je daar een bron van, want dat lijkt me een vreselijk sterk verhaal.

Ik heb daar zelf gewerkt, dus ik weet 't vrij zeker ja... ;)
Die tegels werden trouwens ook gebruikt op plaatsen met weinig referentiepunten om situatieschetsen te maken.

Men is er wel vanaf gestapt, want de tegels bleven uiteraard niet op zijn plaats liggen.
Als er rioleringswerken o.i.d. waren, lag zo'n vastgemaakte tegel gruwelijk in de weg.

Meestal werd de verbinding waarmee 'ie aan de kabel zat gewoon doorgeknipt en de tegel op de hoop gegooid bij de rest.
Bij herstraten kwam die dan ergens op een willekeurige plaats te liggen... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier in Polen zijn veel van de kleinere dorpjes buiten de steden met bovenleiding gevoed.
Ik geef toe dat je soms storingen ziet tijdens onweer (Nooit schade van gehad, wel hoogst irritant, maar nooit meer dan een paar uur zonder stroom)
Ik denk er wel over om overspannings beveiliging in te bouwen, al met al ondanks dat ik in 5 jaar geen schade heb gehad dat zegt niet dat het onmogelijk is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat me in IJsland opviel was dat buiten de stad de elektra, uiteraard op palen, enkeldraads was; desgevraagd vertelde men mij dat dit 33 kV was, hoewel 50 kV ook voorkomt.
Bij iedere aansluiting (om de paar km; 't was daar niet dicht bevolkt) ging er een aftakking naar een paaltransformator; de andere kant van de primaire daarvan lag aan aarde. De secundaire ging dan getwist tweedraads naar de woning of ander gebouw, waar men zijn eigen aarde had.
In zeldzame gevallen ging de laagspanningsleiding langs de paal naar beneden de grond in en dan zo verder naar de woning; wat daarvoor in de grond lag weet ik natuurlijk niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Dan zit je met een IT-net aan de secundaire LS zijde? Er is geen fase of nul geaard thv de paal?

Als je HS aarding gebruikt als retour dan trek je toch het aardpotentiaal thv de paal naar boven?

Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed.

In de polders van West-Vlaanderen zie je nog heel veel bovengrondse leidingen. In de zekeringkast onder de paaltransformator zitten er dan maar een paar LS kringen van 40 of 63A, die paal bedient dan een paar boerderijen in de buurt.

Op 30 augustus 2021 20:12:00 schreef Frederick E. Terman:
de andere kant van de primaire daarvan lag aan aarde.

Dat betekent dat de aarde als retourgeleider diende. Is de weerstand van de aarde daar dan laag genoeg voor die functie? Of lag er stiekem een draad ingegraven?

mvdk

Golden Member

Gewoonlijk zijn die trafo's voor één boerderij 25, soms 50kVA.
Over wat voor stroom hebben we het dan?
Sec. volbelast 1,5A. Zou het 10kV zijn is het 5A.
Dat vind z'n weg wel in dat zompige land.

Ik vind een distributiespanning van 33kV wel een beetje hoog. Gewoonlijk is dat 13kV, de laatste 50 jaar is 23kV als distributiespanning in opkomst.
25kV bestond eigenlijk niet bij de leveranciers, (heb ik me ooit laten vertellen), gevolglijk waren 25kV schakelinstallaties uitgelegd voor 32kV.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 30 augustus 2021 22:54:30 (10%)

Op 30 augustus 2021 20:12:00 schreef Frederick E. Terman:
Wat me in IJsland opviel was dat buiten de stad de elektra, uiteraard op palen, enkeldraads was; desgevraagd vertelde men mij dat dit 33 kV was, hoewel 50 kV ook voorkomt.

Dat kom je in het buitengebied van West Australie ook tegen. Let wel, niet in de Outback, daar is helemaal geen distributienet.
Hier bijvoorbeeld: https://www.google.com/maps/@-33.9891201,115.0957424,3a,75y,269.63h,87…

Dit is natuurlijke geen 25kV, maar gewoon 240V. Return is via aarde, wat ik best knap vind want het kan hier lang droog zijn, en droog zand geleid slecht.

[Bericht gewijzigd door blurp op dinsdag 31 augustus 2021 01:14:50 (12%)

mel

Golden Member

Zou daar het fenomeen "aardstralen"vandaan komen? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

In IJsland ligt een mooi stroomnet met vooral 33/66KV en 132/220KV er zijn plannen om het hoofdnet op te trekken naar 400KV
https://www.landsnet.is/flutningskerfid/kerfisstjornun/aflflutningur-n…
Is een interactief kaartje met actuele vermogens

In IJsland gaat ~70% van de energie in de Aluminium industrie.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 31 augustus 2021 07:42:17 (12%)

Op 30 augustus 2021 17:57:49 schreef Arco:
[...]
Ik heb daar zelf gewerkt, dus ik weet 't vrij zeker ja... ;)

Tja sommige mensen kan je ook wijsmaken dat een waterpas lek is en dat je die moet bijvullen totdat de bel weg is.
Anderen kan je ook wijsmaken dat je een anker eerst moet natgooien voor je met een schip voor anker gaat, anders houdt het anker niet in de bodem.

Heb je een bron van die kabel die aan een tegel opgehangen werd?

mvdk

Golden Member

@stort, dit is erg wat je nou doet.
Moet Arco nou een overleden collega gaan opgraven waar ie dat verhaal van gehoord heeft?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vind het ook nogal gortig* . Tenslotte is @Arco een aloud deelnemer, die hier reeds handenvol inzicht en vakkennis heeft gedeeld. Zo iemand stelt men niet in vraag zonder stevige argumenten.

* al moet ik nederig erkennen dat ik zelf nog niet ben doodgegaan van mijn eerste gortige bericht

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op zoek naar "ptt tegel" kwam ik dit forum van kpn tegen:https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/vraag-over-herkomst-ptt-stoeptege…
Daar wordt gezegd dat zo'n tegel boven een knooppunt van kabels werd gelegd. Maar niks over de ophanging van de kabel middels een ketting.
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk niks.

Op 31 augustus 2021 10:52:35 schreef KlaasZ:
"ptt tegel"

Dat schreef ik gisteren om 1606 uur al.
En omdat er niet meer sterke verhalen gevonden werden door google, vroeg ik de auteur maar om bewijs. :)
Ja mvdk, "van horen zeggen" wordt nergens geaccepteerd als bewijs.

[Bericht gewijzigd door stortbak op dinsdag 31 augustus 2021 12:50:13 (12%)

mvdk

Golden Member

:) :)
Ik moet bij dit soort discussies altijd denken aan een edit war op wiki.
Het ging over PCC trams, en de moderators wisten niet dat ze te maken hadden met de HTM ingenieur die wíst hoeveel standen een accelerator heeft. De andere gebruiker, met meer wikipedia jaren kreeg gelijk van de mod.
Die ingenieur heeft maar afgehaakt op dat forum.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat soort vergelijkingen kan vervaarlijk krom lopen, maar ik heb toch ook al wel zo'n toestanden meegemaakt op openstreetmap.org ; daar heeft een moderator (nuja, het plaatselijke equivalent) jaren later schoorvoetend en enkel impliciet toegegeven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 augustus 2021 22:42:11 schreef KlaasZ:
[...] Is de weerstand van de aarde daar dan laag genoeg voor die functie? Of lag er stiekem een draad ingegraven?

Misschien, maar nodig lijkt het niet.
Als - zoals ik hier zelf heb - een woning een hoofdzekering van 35 A heeft, dan zou primair maximaal 0,24 A lopen. Houden we rekening met 80 A bij 230 V, dan zou het nog steeds maar om 0,56 A primair gaan.
Gemiddeld wordt het natuurlijk nog veel minder. Als werkelijk 70% naar de aluminiumfabriek gaat, dan blijft er van de ruim 2 GW op het plaatje hierboven zo'n 600 MW over. In IJsland wonen bijna 360 duizend mensen, die dus ieder blijkbaar gemiddeld zo'n 1700 W gebruiken. Dat komt neer op ongeveer 51 mA per persoon uit een 33 kV-net. Dat kan de aarde wel hebben zonder al te grote spanningsval - vooral omdat het gebruik in de stad hoger ligt, en daarbuiten dus juist lager per persoon.
En wie weet is het helemaal geen 33 kV, maar 15 kV. Dan nog zouden de stromen niet idioot groot worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Op 31 augustus 2021 10:19:10 schreef mvdk:
@stort, dit is erg wat je nou doet.

Ach,
We weten zolangzamerhand wel dat je alles wat die droeftoeter uitkraamt met een korreltje zout moet nemen... ;)

Maar niks over de ophanging van de kabel middels een ketting.

Daar zijn ze ook nooit voor bedoeld.
Maar als je kabels wegzakken moet je toch wat verzinnen... (ik heb nooit gedacht dat kabels gewoon wegzakken in de grond, maar het gebeurt echt...)
(in Wilnis waren ze in sommige straten binnen 10-15 jaar onbereikbaar geworden)

Ja mvdk, "van horen zeggen" wordt nergens geaccepteerd als bewijs.

Dan kun je de bijbel ook wel weggooien, want maar weinig wat daarin staat is te bewijzen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wie verwacht er nu ook dat je de Bijbel gebruikt om kabels te zoeken!
Hoewel, ook grondgereedschap wordt erin beschreven: 'zij freesden met grote frezen'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org