Energievoorziening buitengebied (luchtlijnen?)

De bijbel wordt dan ook nergens gebruikt (of hoort nergens gebruikt te worden) waar feiten worden gebruikt en wetenschap wordt bedreven... Horses for courses.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

@Arco:
Goed idee! :?

@FET:

Op 31 augustus 2021 16:34:34 schreef Frederick E. Terman:
oewel, ook grondgereedschap wordt erin beschreven: 'zij freesden met grote frezen'.

Oei, twee zpelvoaudte O-) ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 31 augustus 2021 16:32:37 schreef Arco:
(ik heb nooit gedacht dat kabels gewoon wegzakken in de grond, maar het gebeurt echt...)

Ik heb het lang gelden eens meegemaakt met 10kV kabels in de Poel, dat is het gebied ten zuiden van Goes. In het kabelbed was een kabel met een interne sluiting. Om de fout te zoeken hebben ze er met een plofapparaat pulsen op gezet. Met een grondmicrofoon geluisterd boven moffen die mogelijk de boosdoener waren. Omdat het agrarisch gebied is lagen de kabels wat dieper dan gebruikelijk. Boven de plek van de mof niks te horen, dus een putje gegraven van een meter om de microfoon dichter bij de kabel te krijgen. Nog niks. Na verder graven bleek het hele kabelbed daar 2 meter gezakt te zijn ten opzichte van de oorspronkelijke diepte.

Arco

Special Member

... boven moffen die mogelijk de boosdoener waren...

Onze Oosterburen krijgen nog steeds overal de schuld van... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Er word hier met die berekeningen van hoeveel stroom er door het aardrijk zal lopen, uit gegaan van een distributiespanning van 33 of zelfs 66kV. Dat is niet correct. Dat zijn transportspanningen. Distributie gebeurt daar vermoedelijk op 10 of 13kV.
Die 33 en 66 staan op de kaart van de landelijke transmissie utility, en dan gaat het om een paar uithoeken.
Zit nu een beetje ongemakkelijk met m'n bek in t zonnetje, (moet aan mn vitamientjes denken), anders had ik die kaart hier wel geplakt.

Op 30 augustus 2021 20:12:00 schreef Frederick E. Terman:

Ik vind het apart, een trafo hoogspanning via de aarde terug voeren.
Maar eens met google-maps rond gereden. Ik zie toch duidelijk 2 fase gevoede trafo's in enkele aansluitingen. De meeste paaltrafo's zijn wat groter en 3 fase. Overigens stoppen ze in Ijsland steeds meer in de grond aangezien ze daar in de winter altijd enorm last van sneeuw aangroei hadden.

In Australië zijn die earth return systemen ook gangbaar. Het gaat dan om relatief laag belaste systemen. E.e.a. daarover is op wikipedia te vinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 augustus 2021 17:23:44 schreef Peter112:
Ik vind het apart, een trafo hoogspanning via de aarde terug voeren.

Dat vond ik ook.
Maar de 'berekening' (schatting) hierboven was ook alleen om aan te geven dat de aardstroom niet te groot zou zijn zélfs al was dit in heel IJsland zo; daarmee wil ik niet zeggen dát het in heel IJsland zo zou zitten, of gezeten zou hebben. Maar waar ik was was het wel zo.
Misschien was het wel het allerlaatste stukje, en de dinsdag daarop vervangen?; wie weet. Maar het wás, toen, daar, enkelfazig earth return.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 augustus 2021 16:32:37 schreef Arco:
[...]
Ach,
We weten zolangzamerhand wel dat je alles wat die droeftoeter uitkraamt met een korreltje zout moet nemen... ;)

Praat je altijd tegen jezelf.......

Je levert dus geen bewijs.
Een normaal mens weet dan genoeg.
Zuig dus maar lekker verder op je duim.

Hoe kan je een bericht aangeven als ongepast / pest gedrag?

edit: en wil je godsdienst niet in het openbaar bespreken?
Dat je het in huis gebruikt is al erg genoeg voor je kinderen.

[Bericht gewijzigd door stortbak op dinsdag 31 augustus 2021 18:27:16 (13%)

mvdk

Golden Member

:) ;) _/-\o_

Edit: ik hoor een sleutelbos rammelen.
:+

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 31 augustus 2021 18:32:39 (64%)

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2021 21:35:36 schreef pietplof:
Maxheadroom; voor zover ik weet heeft Nederland al tientallen jaren geen bovengronds elektriciteitsnet meer in gebruik.

Ik zal het je nog sterker vertellen, zo'n jaar of 15 geleden is tussen Gouda en Haastrecht en tussen Haastrecht en Oudewater het hele bovengrondse net vervangen. Het zijn alleen geen losse draden meer, maar het zit netjes ingepakt. Het is één bundel. Er zijn ook allemaal nieuwe palen geplaatst.

In die omgeving zie je niet anders, er zijn daar nog veel boeren bedrijven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Hoe kan je een bericht aangeven als ongepast / pest gedrag?

Die zijn gemerkt met 'stortbak'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kinderen houden in het algemeen wel van sprookjes.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 31 augustus 2021 18:24:20 schreef stortbak:
Hoe kan je een bericht aangeven als ongepast / pest gedrag?

Lees de FAQ

Op 31 augustus 2021 18:41:38 schreef Arco:
[...]
Die zijn gemerkt met 'stortbak'... ;)

Dat is oefenmateriaal. De berichten zijn niet ongepast maar bedoeld om je scherp te houden. Als je zijn post leest moet je eerst tot tien tellen. Dan even diep in- en uitademen en dan merk je dat reageren niet meer nodig is. Ik ben nog steeds aan het oefenen. Ik heb het nog niet onder de knie, maar het gaat wel beter.

Op 31 augustus 2021 18:31:20 schreef mvdk:
:) ;) _/-\o_

Edit: ik hoor een sleutelbos rammelen.
:+

Ik hoor ook een sleutelbos rammelen. Eigenlijk is het wel jammer, want dan raak ik de posts van stortbak (= oefenmateriaal zelfbeheersing) kwijt.

haha, heel de kliek is het weer eens met elkaar.
Best wel zielig dat haantjesgedrag hier tegen een buitenstaander die ondanks jullie domme gepraat zonder uitleg, zelf goed werkende projecten heeft weten te maken.
Tja dat doet zeer voor mensen die zich beter vinden dan buitenstaanders.
Nu blijkt dat hun ooit met vreselijk veel moeite aangeleerde kunstje (dat ze echter niet kunnen uitleggen omdat ze niet weten wat ze doen), helemaal niet moeilijk is.
Fijne avond verder.

En verzin nog meer sterke verhalen, kan men nog eens schaterlachen.
Ondergrondse kabels ophangen aan stoeptegels, omdat anders de kabels zinken.........
HAha hoe krijg je het verzonnen.

mvdk

Golden Member

:) :) _/-\o_ O-)

stortbak heeft ergens wel een punt. Welk natuurkundig fenomeen zorgt ervoor dat de tegel minder hard zakt als die kabel?
Die tegel is gewoon een marker, als zodanig bedoeld. Dattie kan verdwijnen, ergens anders kan opduiken, het is al neergeschreven.
Afsluiters en brandkranen in waterleidingen hebben in mijn dorp bordjes aan nabije gevels, handig voor de brandweer. Als je ze nauwkeurig bestudeert zie je fouten.

@stortbak,
Ik ben geen psycholoog, maar als ik je posts lees heb ik medelijden met je.
Ik weet niet of het terecht is maar voor mijn gevoel ben je een vijand van jezelf. Dat is jammer voor je want je moet toch altijd met jezelf leven.

Op 31 augustus 2021 19:54:17 schreef mvdk:
Welk natuurkundig fenomeen zorgt ervoor dat de tegel minder hard zakt als die kabel?

Tja, Hoe werkt een parachute?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 31 augustus 2021 20:08:38 (31%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 augustus 2021 19:54:17 schreef mvdk:
:) :) _/-\o_ O-)

[....]
Als je ze nauwkeurig bestudeert zie je fouten.

Die bordjes worden wel eens verhangen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Welk natuurkundig fenomeen zorgt ervoor dat de tegel minder hard zakt als die kabel?

De tegel heeft een veel groter oppervlak. En hij ligt op een (redelijke) stabiele laag zand, de kabel ligt in de prut daaronder.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik vraag me af of die tegel echt met een ketting (die kan doorroesten) aan de kabel vast zit (of beter gezegd andersom).
Veel te gevaarlijk, zeker in het donker, als de tegel mee zakt :)
Dat ze kunnen verdwijnen lijkt me logisch. Dat gebeurt soms ook met straatnaambordjes en verkeersborden... :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is net andersom , de tegel zit vast aan de kabel zodat de tegel niet gestolen word.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 31 augustus 2021 21:24:07 schreef Tidak Ada:
..
Veel te gevaarlijk, zeker in het donker, als de tegel mee zakt :)

Lijkt me niet echt een probleem. Als je overdag ziet dat de tegel verzakt is dan trek je hem met kabel en al gewoon omhoog. Dan een paar scheppen zand onder de tegel en dan ligt hij weer paar maandjes goed.

Op 31 augustus 2021 22:41:24 schreef ohm pi:
[...]Lijkt me niet echt een probleem. Als je overdag ziet dat de tegel verzakt is dan trek je hem met kabel en al gewoon omhoog. Dan een paar scheppen zand onder de tegel en dan ligt hij weer paar maandjes goed.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een kabel die verzakt is en ca 60cm diep licht niet zomaar omhoog te trekken is, behalve met bruut mechanisch geweld.

Op 31 augustus 2021 19:54:17 schreef mvdk:
:) :) _/-\o_ O-)

stortbak heeft ergens wel een punt. Welk natuurkundig fenomeen zorgt ervoor dat de tegel minder hard zakt als die kabel?
Die tegel is gewoon een marker, als zodanig bedoeld. Dattie kan verdwijnen, ergens anders kan opduiken, het is al neergeschreven.
Afsluiters en brandkranen in waterleidingen hebben in mijn dorp bordjes aan nabije gevels, handig voor de brandweer. Als je ze nauwkeurig bestudeert zie je fouten.

na straat vernieuwing komt men er ooit decennia later achter dat brandkranen zijn verdwenen. die waren er dan wel, maar de putring en deksel zijn met de renovatie gewoon geruimd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 31 augustus 2021 19:54:17 schreef mvdk:
stortbak heeft ergens wel een punt. Welk natuurkundig fenomeen zorgt ervoor dat de tegel minder hard zakt als die kabel?

En hoeveel moet je er dan hebben? Om de meter?

Niet dat ik meteen aan info van Arco wil twijfelen, maar schaar mij toch maar onder 'sceptisch'