Grondkabels leggen voor in de toekomst

Te dik kan niet cq is niet erg, alleen voor de kosten . . .
Is het een optie om (ook) lege buizen te leggen ? Flinke, riool 125.
En, een extra mantelbuisje is altijd handig.

En/of, soms is het handig om naast een kabel voor een (3 fase) grootverbruiker een dunnere enkelfase te leggen voor lichte dingen, die "dansen" dan niet mee met bv een lasapparaat.

tja 6mm2 lijkt me ook prima voor de garage met vermogen erin, kun je altijd nog een onderverdeler hangen en van die uit de 2 andere schuren voedden. vergeet een evt loze pijp of kabel niet voor ethernet om wifi te verkrijgen in de garage wel handig is voor de toekomst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 september 2021 17:33:37 schreef Toeternietoe:
Lijkt me een beetje overdreven die diktes.
Of je moet 63A in je schuur willen hebben....

wat bedoel je met overdreven? niet gemeen bedoeld, maar zou graag onderbouwing willen om het goed te begrijpen.

Op 24 september 2021 18:30:49 schreef Kees frees:
Te dik kan niet cq is niet erg, alleen voor de kosten . . .
Is het een optie om (ook) lege buizen te leggen ? Flinke, riool 125.
En, een extra mantelbuisje is altijd handig.
mantel buis voor ethernet ligt al aan de andere kant van het huis naar de grote schuur, maar aangezien ik het riool en waterleiding al helemaal naar achteren ga trekken kunnen de kabels meteen mee naar achteren, ik kom dan langs de garages en moet links af naar vlak voor de grote schuur om de waterleiding aan te sluiten. dan is 3 meter extra graven ook al niet meer zo,n probleem.
En/of, soms is het handig om naast een kabel voor een (3 fase) grootverbruiker een dunnere enkelfase te leggen voor lichte dingen, die "dansen" dan niet mee met bv een lasapparaat. is misschien nog wel een idee om dat inderdaad te doen.

waar de huisjes komen ligt al een netwerk kabel. moet vernieuwd worden maar alles is daarin al voorbereid door verbouwing van vorige bewoner.

enige is dat ik alles graag apart wil om eventueel gezeur in de toekomst te voorkomen. nu erg slechte ervaring met dat door gelus van schuur naar schuur.

Ik zou zeker niet de minimale dikte kiezen.
Om te voorkomen dat alle verlichting al te veel knippert in die huisje als je gaat lassen of de draaibank aanzet.

Maar ja helemaal voorkomen doe je het niet. Hier knipperen op de hele buurt de lampen als ik even erg enthousiast te keer ga in de werkplaats, daar maak je geen vrienden mee.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

daarom ook liever een tikje te dik en ik weet echt nog niet wat ik over 5 jaar allemaal van plan ben :) dan kan ik in ieder geval met een gerust hart de stoppen laten verhogen zonder weer kabels hoeven aan te passen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 september 2021 18:49:21 schreef udjenl:
[...]

wat bedoel je met overdreven? niet gemeen bedoeld, maar zou graag onderbouwing willen om het goed te begrijpen.

Er vanuitgaande dat je grondkabel neemt met XLPE oid isolatie.
10 qmm mag je met 61 A beveiligen (bij 3 fase)
6 qmm mag je met 46 A beveiligen.

Beetje rekenenen kun je wellicht naar boven afronden, dus 63A resp 50A
Daar kun je nogal wat mee.

Wat is je aansluiting van je netbeheerder?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x10-per-1-meter/ ik wou deze in de grond gaan stoppen..

als ik naar deze lijst kijk kom ik op andere waardes uit.
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

of is die 61a de 3 fases bij elkaar opgeteld?

op moment heb ik 3x 25 maar misschien in de toekomst naar 3x35

Wat is de spannings val over die kabel bij de gegeven afstand en vol belast?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

geen idee wat houd het in en hoe bereken ik dat?

De spanningsval is wat je lampjes doet knipperen.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Jinny

Golden Member

Standaard ga ik tot max 35A over 6qmm.
35A continue zorgt er al voor dat een vrij hangende 5g6 al opwarmt tot een 40 graden of zo bij een omgevingstemperatuur van ergens 10 graden...
Laat staan ergens waar het de warmte niet kwijt kan...
Dat wat betreft het vermogen..
En een 5% spanningsval in je garage bij het aanslingeren van je zware draaibank is niet heel erg..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 24 september 2021 22:04:20 schreef Jinny:
Standaard ga ik tot max 35A over 6qmm.
35A continue zorgt er al voor dat een vrij hangende 5g6 al opwarmt tot een 40 graden of zo bij een omgevingstemperatuur van ergens 10 graden...
Laat staan ergens waar het de warmte niet kwijt kan...
Dat wat betreft het vermogen..
En een 5% spanningsval in je garage bij het aanslingeren van je zware draaibank is niet heel erg..

Als de lampjes in die woningen dan beginnen te knipperen denken sommigen daar toch anders over waarschijnlijk.
Helemaal weg krijg je het niet maar het kan wel minder vervelend zijn.

Spanningsval scheeld wel 40% tussen 6 of 10 mm2
Geen idee hoe zich dat vertaald naar het dimmen van verlichting

Wat is het verschil in prijs tussen de beide opties?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

oke en dat houd in dat beide kabel prima kunnen ?

5x10 is 11.86 per meter
5x6 is 8.93 per meter

Voor die wat is het? 150 euro verschil zou ik er een 10mm2 in gooien maar 6 gaat ook, alleen de spanning zakt iets meer bij belasting en dus dimmen de lampjes iets meer.
Maar technisch is het geen probleem.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

alu kabel is een stuk goedkoper, wel dikkere nemen dan, alu heeft een 50% hogere weerstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 september 2021 23:14:54 schreef Sparks:
Voor die wat is het? 150 euro verschil zou ik er een 10mm2 in gooien maar 6 gaat ook, alleen de spanning zakt iets meer bij belasting en dus dimmen de lampjes iets meer.
Maar technisch is het geen probleem.

dan is het als volgt,

2x 5g6 naar de huisjes
1x 5g10 naar de garage
2x 5g10 naar de schuur/werkplaats

Deze mag je ook gebruiken, wij gebruiken het ook ons park.
Vele kilometers liggen van 2.5mm t/m 150mm.
https://shop.jaeger-direkt.nl/assortiment/installatietechniek/draad-ka…

Op 25 september 2021 10:07:26 schreef udjenl:
[...]

dit is 4x10

maar is zelfde prijs als op elektramat :)

+ aardscherm als 5e draad