Raar startprobleem

High met Henk

Special Member

Vraag in praktijksituatie:

Auto startte niet goed meer bij aanvang en klonk als een defecte / lege accu.
Echter na paar slagen deed hij steeds beter en auto sloeg telkens wel aan.

Accu spanning zakte niet noemenswaardig in. (Meter op min max en dan minimaal 11 V)

Accu was nog geen jaar oud..

Maar zekerheid voor alles, dus maar alvast een nieuwe in de kofferbak gezet.

En met even licht aan ging het goed en weer iets beter met starten.

Vervolgens na 2 ca 4 weken is het probleem uit zichzelf opgelost..

Hoe kan dit?
Slechte kabel of startmotor kan ook natuurlijk.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

klinkt als een overgang weerstand, die warmt op en probleem lost op. net als bij accu met slechte verbinding.. check de poolklemmen maar eens op oxidatie en de dikke kabels op de startmotor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Precies wat testman zegt ergens een slechte verbinding als die kous is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Accu was nog geen jaar oud..

Hoe oud is de auto? Denk zomaar geen jonkie.. :)
Startmotor al een keer opgejeuzeld?

Mogelijk een beschadiging aan de starterkrans of bendixtandwiel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb ooit eens een voltmeter over de startmotor gezet en een voltmeter over de accu. Tijdens het starten zouden de voltmeters dezelfde waarde moeten aangeven. Verschillen de waarden te veel dan heb ergens een rotte verbinding. Dat kan dan zowel de massa als de andere (meestal plus) verbinding zijn.

Het is jaren geleden dat ik deze test deed. En het werkte zo goed dat ik tegenwoordig definitief twee vaste voltmetertjes in de waken heb gebouwd.
Deze dus:

https://aliexpress.com/item/33017235960.html

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 28 september 2021 16:19:39 (15%)

Ik denk dat je startmotor versleten is.....

Shiptronic

Overleden

Op 27 september 2021 23:49:37 schreef Ex-fietser:
Ik heb ooit eens een voltmeter over de startmotor gezet en een voltmeter over de accu. Tijdens het starten zouden de voltmeters dezelfde waarde moeten aangeven. Verschillen de waarden te veel dan heb ergens een rotte verbinding. Dat kan dan zowel de massa als de andere (meestal plus) verbinding zijn.

Het is jaren geleden dat ik deze test deed. En het werkte zo goed dat ik tegenwoordig definitief twee vaste voltmetertjes in de waken heb gebouwd.
Deze dus:
[bijlage]
https://aliexpress.com/item/33017235960.html

Makkelijker is de spanning te meten tussen accu en startmotor ;)

[edit] Ik ken het fenomeen, door het opwarmen van de accu word de Ri lager. even starten of de verlichting aan verhelpt het probleem tijdelijk. Tot het moment dat het erg slecht uitkomt en dan doet hij helemaal niets meer >:)

Om welke van je voertuig arsenaal gaat het ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Gekke is dat hij nu dus weer normaal start.

bedenk me wel dat er soms een vertraging in het starten zat (sleutel om en dan begon pas na 1 a 2 seconden te draaien)

Gaat hier om een Range Rover P38 4.6 HSE van BJ 1999

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 september 2021 17:37:39 schreef High met Henk:
Gekke is dat hij nu dus weer normaal start.

bedenk me wel dat er soms een vertraging in het starten zat (sleutel om en dan begon pas na 1 a 2 seconden te draaien)

Gaat hier om een Range Rover P38 4.6 HSE van BJ 1999

Zou dan ook richting startrelais of slechte verbinding denken.

Semtexx

Golden Member

Slechte massaverbinding? Met name die tussen blok en carrosserie wil op leeftijd graag gammel worden.

EgbertG

Golden Member

Slechte koolborstels startmotor zou mijn gok zijn.

benleentje

Golden Member

Wel leuk zo een opsomming van alle overgangen van accu naar startmotor terwijl al in het eerste antwoord het probleem is uitgelegd. Welke van de vele overgangen het dan precies is lijkt me dan meer iets voor de lotto waar je dan je geld op kan inzetten, maar verder totaal niet interessant om er naar te gaan raden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 29 september 2021 18:26:46 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik had ooit eens een auto van het type minder dan Hfl500. Om te starten moest ik eerst een klap met een hamer op de startmotor geven en dan starten met de sleutel. Zonder de klap kwam deze nauwelijks rond. Na demontage en een grondige reinigingsbeurt ging de startmotor weer rond als een tierelier. Goede suggestie van EgbertG

startmotor startrelais deze laatste zal wel de boosdoener zijn

https://www.youtube.com/watch?v=Gxsazm-3kL8

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Of ik lees te snel maar volgens mij stelt niemand voor om eens de startstroom te meten. Over het algemeen geeft de fabrikant een bepaalde startstroom op bij een bepaalde accuspanning. Deze meting geeft nagenoeg altijd uitsluitsel over het probleem.

High met Henk

Special Member

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb inderdaad.
Heb een mooie stroomtang die dit wel aan kan!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Ik heb dat bij mijn series 2A en bij 2 motoren gehad. Allemaal accus die nog geen jaar oud waren. De oorzaak zat steeds in de accu, waarschijnlijk een niet goede interne verbinding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 september 2021 07:51:13 schreef Semtexx:
Slechte massaverbinding? Met name die tussen blok en carrosserie wil op leeftijd graag gammel worden.

Heb ik gehad met een Rover diesel. Als het gevroren had startte hij niet meer. bour van de aardverbinding blok naar chassis zat niet meer vast....

High met Henk

Special Member

Dan zou het licht ook in moeten zakken en dat doet het niet....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is niet altijd het geval de massa loopt van de accu naar de carosserie en dan door naar het motorblok.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Dat weet ik, maar dan zou er wel meer af moeten gaan wijken. O.A de bobines die niet ontsteken (Zitten op motorblok) etc. etc.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

bobine heeft geen massa, of die komt uit de kabelboom.

meet gewoon het verlies tussen accu en startmotor, dan weet je genoeg.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Exact, en als er vet en/of olie in de startmotor zit kun je ook dit fenomeen krijgen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

@paul: dank je: ik heb een lekke achterste krukas kering....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???