Ladder filter bandbreedte berekenen

Voor mijn transceiver project heb ik een kristal ladder filter nodig; het bijgaande schema beschrijft de bouw hiervan.
Heeft iemand een beschrijving van het bereken van de condensatoren om tot de gewenste bandbreedte te komen? Ik heb op het internet niet echt een duidelijke beschrijving kunnen vinden.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Weet je iets van je kristallen die je gebruikt ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Tja dat staat waarschijnlijk op je kristal :D @Hubie geeft al iets aan of de Lm dan wel de Cm zou handig zijn !
Dus waarschijnlijk eerst meten, nu kan je een en ander inschatten zeg maar van een meest voorkomende situatie uitgaan.......
Kan je het kristal meten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb de frequentie kunnen meten mbv een een oscillator. Alle 4 de kristallen hebben dezelfde frequentie.
Andere dingen heb ik (nog) niet kunnen meten. Dis is ook onderdeel van de vraag vind ik.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 oktober 2021 22:29:26 schreef hansjo:
jazeker, 4.32 MHz

Da's een ander schema. :) Oh ok, is al hersteld.

Als werkelijk wilt weten hoe het filter te berekenen, moet je maar eens googelen op de naam Dishal. Artikel zie hieronder (heavy! fig. 9 boven-, fig. 10 onderzijbandfilter).

Maar met de software van de link hierboven bij @Hubie kom je een eind. Ook mooi is die uit het andere onderstaande artikel (software eenvoudig te vinden met google).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

die kristallen komen waarschijnlijk uit een KTV.Een ladderfilter maken is mogelijk. Het helpt als je een wobbelaar hebt. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

waarschijnlijk uit een KTV

Ja, vanzelfsprekend. Of liever gezegd, niet letterlijk uit een tv, maar gewoon nieuw in de dump. Die dingen kocht je voor een euro per handvol, en ze waren praktisch allemaal hetzelfde.
En door voor het filter een vrij hoge impedantie te kiezen, kon zo een vereenvoudigd schema gebruikt worden, zoals dat in de startpost. Er zullen zo heel wat SSB-filters gemaakt zijn, in allerlei zelfbouwprojecten.

Als je een andere bandbreedte wilt, kun je de condensatoren naar massa aanpassen: groter voor een smaller filter, kleiner voor een breder filter. Het is dan wel aan te bevelen het filter na te meten, want eigenlijk moet je dan ook de impedantie aanpassen, omdat anders óf de rimpel groter wordt, óf juist de flanken van het filter te slap worden.

Wil je het echt berekenen, zoals in de startpost stond, dan kun je de formules van Dishal volgen (zie de pdf hierboven). Of je rekent niet, maar vertrouwt op de software uit de links.
In beide gevallen moet je wel eerst de eigenschappen van de kristallen opmeten. Het artikel uit QEX (zie de andere pdf hierboven) beschrijft dat ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha hansjo,

Op 10 oktober 2021 22:47:59 schreef hansjo:
Ik heb de frequentie kunnen meten mbv een een oscillator. Alle 4 de kristallen hebben dezelfde frequentie.
Andere dingen heb ik (nog) niet kunnen meten. Dis is ook onderdeel van de vraag vind ik.

dat laatste was voor mij niet duidelijk :+

Hoe te beginnen.......voor elke set kristallen gespecificeerd door hun oscillerende frequentie en belastingcapaciteit, is het noodzakelijk om de bewegingsinductantie, bewegingscapaciteit en houdercapaciteit te kennen, om ze in een ladderfilter ( mesh netwerk ) te ontwerpen.
De serieweerstand van het kristal moet ook bekend zijn om de Q van het kristal te bepalen en te beslisen of de kristallen geschikt zijn voor gebruik in het filter.
De serieweerstand zal dan ook de belangrijkste factor zijn die het verlies van filter bepaald !

Voor ik een heel verhaal ga posten eerst de vraag is dit je bedoeling want zoals @Frederick al aan geef er zijn een stuk of 5 programma's in omloop die de berekeningen uitvoeren ik ken ze niet maar heb ze wel eens voorbij zien komen maar.......meten moet je altijd dat was dan ook mijn vraag in mijn eerste antwoord en dus niet de frequentie die staat er meestal op >:)

Ik weet niet waar je het gaat toepassen of het filter symmetrisch moet zijn of voor U.S.S.B. dan wel L.S.S.B. C.W. of schakelbaar en welke vorm steilheid wil je bereiken :?

Dan de metingen welke apparatuur heb je in de toolbox frequentie teller dat is een, heb je een meetzender en een scope die zeg 20 MHz haalt of een R.F. voltmeter !
Als je ook de amplitude frequentie karakteristiek ( Bode plot ) wil meten dan heb je een sweeper ( wobbulator ) nodig maar punt voor punt gaat ook prima :D

Even over de keuze van je frequentie zit je daar aan vast het is beter om een iets hoger werk frequentie te kiezen zeg 8 MHz onder de 6,5 MHz kan het problemen opleveren met de impedantie die wordt namelijk hoog en dus goed op letten hoe je bouwt i.v.m. de zwerfcapaciteiten.......
Daarbij komt waar vroeger 4,43361895 MHz met tonnen gemaakt werden is dat nu 8 MHz !

Zelf begrijpen en eventueel uitrekenen heeft zeker een pre boven zomaar iets in een formulier invullen, uiteindelijk weet je in het laatste geval nog steeds niet wat je aan het doen ben :?
Dus laat maar weten wat de bedoeling is........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Geen formule waar je om vraagt, maar wel een resultaat waar je naar op zoek bent. Den ik: https://ham.stackexchange.com/questions/17706/ssb-transceiver-architec…