Ha hansjo,
Op 10 oktober 2021 22:47:59 schreef hansjo:
Ik heb de frequentie kunnen meten mbv een een oscillator. Alle 4 de kristallen hebben dezelfde frequentie.
Andere dingen heb ik (nog) niet kunnen meten. Dis is ook onderdeel van de vraag vind ik.
dat laatste was voor mij niet duidelijk
Hoe te beginnen.......voor elke set kristallen gespecificeerd door hun oscillerende frequentie en belastingcapaciteit, is het noodzakelijk om de bewegingsinductantie, bewegingscapaciteit en houdercapaciteit te kennen, om ze in een ladderfilter ( mesh netwerk ) te ontwerpen.
De serieweerstand van het kristal moet ook bekend zijn om de Q van het kristal te bepalen en te beslisen of de kristallen geschikt zijn voor gebruik in het filter.
De serieweerstand zal dan ook de belangrijkste factor zijn die het verlies van filter bepaald !
Voor ik een heel verhaal ga posten eerst de vraag is dit je bedoeling want zoals @Frederick al aan geef er zijn een stuk of 5 programma's in omloop die de berekeningen uitvoeren ik ken ze niet maar heb ze wel eens voorbij zien komen maar.......meten moet je altijd dat was dan ook mijn vraag in mijn eerste antwoord en dus niet de frequentie die staat er meestal op
Ik weet niet waar je het gaat toepassen of het filter symmetrisch moet zijn of voor U.S.S.B. dan wel L.S.S.B. C.W. of schakelbaar en welke vorm steilheid wil je bereiken
Dan de metingen welke apparatuur heb je in de toolbox frequentie teller dat is een, heb je een meetzender en een scope die zeg 20 MHz haalt of een R.F. voltmeter !
Als je ook de amplitude frequentie karakteristiek ( Bode plot ) wil meten dan heb je een sweeper ( wobbulator ) nodig maar punt voor punt gaat ook prima
Even over de keuze van je frequentie zit je daar aan vast het is beter om een iets hoger werk frequentie te kiezen zeg 8 MHz onder de 6,5 MHz kan het problemen opleveren met de impedantie die wordt namelijk hoog en dus goed op letten hoe je bouwt i.v.m. de zwerfcapaciteiten.......
Daarbij komt waar vroeger 4,43361895 MHz met tonnen gemaakt werden is dat nu 8 MHz !
Zelf begrijpen en eventueel uitrekenen heeft zeker een pre boven zomaar iets in een formulier invullen, uiteindelijk weet je in het laatste geval nog steeds niet wat je aan het doen ben
Dus laat maar weten wat de bedoeling is........
Groet,
Henk.