Keithley 2000 Min/max meting

Dag,

Bij de fluke 8846A kan je een real time meting doen van de min, max en AVG waarde van een stroom of een spanning. Zo krijg je dit vlot op het scherm door op het gele knopje Analyze te drukken en vervolgens op Stat (F2) te drukken.

Iemand die toevallig weet hoe je dit bij een keithley 2000 doet?

Ha Robbe de Smet,

Daar vraag je wat ik heb zelf de 2015 THD volgens mij is dat op de 2000 niet mogelijk althans niet real time !
Je kunt met de store data en de recall het buffer uitlezen dit zijn 1024 punten, maar het is een F.I.F.O. functie dus buffer vol oude data wordt er uit geschoven :(
Ik denk dat je over de bus het data buffer kan uitlezen dan kan je elke batch van 1024 punten verwerken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb hier een Keithley 2010 en daar is dat zeker wel op mogelijk.
Probeer dit eens:
- druk op STORE
- aantal metingen veranderen met pijltjes toetsen, bevestigen met ENTER
- je ziet een * op het display; gaat uit zodra de acquisitie klaar is
- druk RECALL
- Parameter selecteren met pijltje omlaag: de meetwaardes zelf, STD DEV, AVERAGE, MIN, MAX, etc.
- Waarde van parameter aflezen met pijltje naar rechts. Pijltje links om terug te gaan

Ondertussen de manual even opgezocht. Op pagina 65 staat denk ik de uitleg welke Kojazz en electron920 beschrijven.

Van 2 tot 1024 metingen zou de keithley kunnen opslaan. De fluke 8846 meet continue door en onthoudt (in real time weer gegeven op scherm) de min, max, deviatie enz...

Gisteren dit vlug eens bekeken: bij de fluke had ik dit zonder de manual te lezen in een paar minuten op mijn scherm. Bij de keithley vond ik het niet onmiddellijk terug vandaar de vraag hier.

Aangezien ik voor langere tijd wil monitoren (geen idee hoe vlug die 1024 samples voorbij zijn) zal dat niet zijn wat ik zoek.

In de loop van volgende week ga ik hier mee verder. Ik ga die functie toch eens uitproberen.

Bedankt alvast voor het mee denken

(Ik wou de manual hier uploaden, maar blijkbaar is het bestand te groot)

Ah, je hebt de handleiding. Handig. Dan kan je zien dat de tijd tussen metingen ingesteld kan worden (DELAY).

Er is wel een FILTER functie, daarmee kan je een moving average over de laatste n samples live weergeven. Min, max en stddev heb je dan nog niet live.

[Bericht gewijzigd door kojazz op vrijdag 15 oktober 2021 09:22:56 (24%)

fred101

Golden Member

Bij de 2000 gebruik ik het nooit, bij de 7510 heel vaak. Ik vind dat veel van de functies van DMM's alleen bruikbaar zijn als je ze eenvoudig kunt gebruiken. Tenzij het iets is wat je echt nodig hebt en het de enige manier is. De 2000 is een geweldige meter, de mijne is na 10 jaar nog steeds spot on, hij is snel en heeft een aantal handige functies maar de gebruiksvriendelijkheid is niet geweldig als je sommige functies wil gebruiken.

Nu grafische kleuren(aanraak)schermen goedkoper worden, zullen we steeds meer DMMs zien die hiermee zijn uitgerust. Ik heb een hand DMM (is ook basic scoopmeter) met grafisch kleuren scherm. Veel beter uit te lezen, maar ook veel eenvoudiger om sommige functies te gebruiken. Ik denk dat ze in de toekomst veel meer zullen kunnen (ook bij-functies als calculator), en meer op telefoons gaan lijken (maar dan met een grotere behuizing ivm probe aansluitingen en rubber-baby-bumper) Ik gebruik bij mijn 7510 de knoppen nooit en maak gebruik van veel functies die zonder scherm niet mogelijk of heel lastig in gebruik zouden zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Inderdaad daar zeg je wat, bij de fluke stond het in geen tijd op het scherm. De handleiding is natuurlijk ook altijd handig maar het is lastig zoeken naar iets dat er mogelijks niet in staat.

Verder staan de Keithley's en de Fluke's (we hebben er een aantal) in een vaste opstelling verbonden met onze kalibrators (Fluke 5522A) via een IEEE-bus (I triple E). Dit alles wordt aangestuurd via kalibratiesoftware(Met/cal) van fluke om allerhande meettoestellen zo automatisch mogelijk te kalibreren.

Nu is er een nieuw type toestel binnen gekomen welke we nog moeten verwerken in een automatische procedure. In een eerste fase worden er vlug handmatige procedures gemaakt waarbij we deze functie dus nodig hebben (real time min/max op het scherm). In een latere fase worden deze geautomatiseerd.

Nu had ik gisteren een half uurtje tijd over om me erop te schieten, maar de Keithley heeft mij de das om gedaan. Vandaar ik op het idee gekomen was om hier vlug even poolshoogte te nemen.

Bedankt iedereen voor de input tot nog toe.

Arco

Special Member

Min/max aanduiding is inderdaad handig, mijn (goedkope) MT8208 heeft 't ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad Arco, dat klopt. Meerdere toestellen uit het 'goedkopere' gamma hebben ook deze functie, vandaar dat ik even met de handen in het haar zat dat onze keithley dat niet zou kunnen. Daarmee doel ik niet dat uw toestel niet betrouwbaar zou zijn. Natuurlijk mogen we de specs niet naast elkaar leggen. Als het over kalibratie gaat liggen deze toch mijlenver uit elkaar.

Komt daar nog bovenop dat wij, indien mogelijk, zoveel mogelijk data trachten te verzamelen via de IEEE-bus in ons kalibratie proces.

Natuurlijk kan er altijd gediscussieerd worden over de zin en onzin van kalibratie.

Versus

Arco

Special Member

Ik gebruik 'm ook alleen als ik onderweg iets wil meten. Handig, wat je kunt er veel mee... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vandaag nog wat proefjes gedaan met de gekregen tips. Net zoals Kojazz en electron920 beschrijven valt er één en ander te registreren en uit te lezen met store en recall. Je kan inderdaad tot 1024 samples opslaan, de snelheid is aan te passen via de functie delay.

In onderstaand filmpje leg ik één van onze keithley's aan onze kalibrator (fluke 5522A) en sample ik op ongeveer 1 sec. Ik varieer de spanning manueel tussen de 3.5V en 3.6V DC.

Op het einde van de registratie kan je de min, max, standaard deviatie, enz... uitlezen.

Niet echt wat ik zoek maar toch een functie die mogelijkheden biedt. Bij deze moet ik ook fred101 bij treden dat de keithley niet al te gebruiksvriendelijk is voor sommige fucties. Natuurlijk in een vaste opstelling met onze kalibrator een uitstekend toestel om geautomatiseerde klalibratieprocedures uit te voeren.

De toestellen worden meestal gebruikt in automatische procedures (IEEE-bus), vandaar dat het even zoeken was hoe één en ander funcioneert.

Bedankt voor de tips

Keithley.mp4