Bosch active line plus moter met defecte print

Bij de revisie van deze motor (nieuwe lagers) is er van de print een component kapot gestoten. Het is een kleine rechthoekige smd spoel/trafo. De trafo heeft 4 aansluitingen. Het lijkt op een 1:1 trafo, maar het zou ook een ontstoorspoeltje kunnen zijn. Ik weet het niet. Ik heb 2 foto's toegevoegd. De ene foto is van het internet, en daarop is de trafo als een klein blokje te zien. De andere foto is de defecte print, dus zonder trafo. Wie weet iets meer van zo'n print, bijvoorbeeld de functie van deze trafo? Of wie heeft er soms een defecte print, waar deze trafo nog op zit?

Piet

Shiptronic

Overleden

kan je hem niet terug solderen, of is hij mechanisch defect?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De trafo is verbrijzeld...., dus er valt niets terug te solderen.

de spoel zit via de 2 weerstanden op de middelste pennen van het onderdeel wat van achter op een to3 lijkt, echter dat is het zeker niet. gezien de dikte van de sporen een filterspoel, loopt geen vermogen over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het TO-3 achtige component is volgens het internet een connector.

Uit de scherven is allicht wel op te maken of het een common mode spoel of een transformator was, maar daarmee is men er nog niet.
Beste lijkt om het type te bekijken op een andere print, mogelijk kan een leverancier een foto voor u maken.

[edit]
Op die foto's is het type bijna leesbaar, maar net niet..

Deze vorm heb ik nog niet eerder gezien, er is een redelijke kans dat iemand de serie herkent.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 17 oktober 2021 11:26:33 (22%)

Ik vermoed zelf ook dat het een common mode filterspoel is. De draadjes waren heel erg dun, dus veel stroom zal er niet lopen. En aan de andere kant van de print zitten connectorpinnen. Mogelijk dus een aansluiting voor en sensor of zoiets. Als ik verder de spoel niet kan vinden, dan eventueel zelf maar een common mode spoel maken met een ringkerntje. En kijken of het dan weer werkt. Maar daar wacht ik nog maar even mee. Want het is een heel gedoe om de boel in elkaar te zetten. Misschien komt er nog een oplossing.

Piet

de 3 stekkergaten bij de fets is natuurlijk de motor aansturing, gezien de 2 dikke pennen van de to3 achtige stekker zal dat de voeding zijn, lijkt wel DC gevoed te worden. de 2 kleine pennen die door de filterspoel gaan zijn gelieerd aan de voeding, wrs daarom extra ontstoord. kan de pwm sturing van de pomp zijn onder andere..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat het een canbus line filtertje is. Herken de lay-out van de automotive ecu’s. Ook die 33,2 ohm weerstanden ernaast. Ik heb allen niet zo snel een onderdeel nummer.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb wat gezocht naar canbus filters. Ik vond de ACT45B serie van TDK. En ja, dat is inderdaad het spoeltje, dat ik zoek. Uit mijn brokstukken herken ik deze uitvoering. En de maat van deze spoel klopt met de soldeervlakjes op de print. De juiste inductie weet ik niet, dus dat blijft gokken. Maar het moet dus in ieder geval een common mode spoeltje zijn. De aansluitingen zijn nu ook wel bekend. Dus ik denk, dat ik zelf maar iets in elkaar zet met een ringkerntje, en dan uitproberen.

Piet

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik kan aan de slag. En als de motor weer draait, zal ik het nog melden.

Piet

De print is inmiddels weer voorzien van een filter. Uitgevoerd met een ringkerntje. De zelfinductie is ongeveer 2x60uH. Nu nog de proef op de som...

Piet