Nul rail gesmolten

Beste,

Gisteren heb ik even mijn oven naar voren geschoven om wat schoon te maken. Ik had ook even de deksel van de groepenkast eraf gehaald. Tot mijn schrik was de het kunststof van de bovenste rail helemaal gesmolten.

Het gaat om een Miwe Condo oven. 40kW.
Er gaat een behoorlijk dikke kabel in de kast naar binnen, in de kast wordt het verdeeld over de verschillende verwarmingselementen in de oven. De oven bevat 4 lagen en elke laag bestaat uit meerdere elementen (vloer/kap en stoomgenerator).

De oven is een keer uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd. Daarbij moet ook de groepenkast opnieuw aangesloten worden. Het lijkt erop alsof er niet de juiste schroef is gebruikt bij de rail?

De oven doet het verder zonder problemen. Het lijkt iets van een weerstand waardoor de boel te heet geworden is?

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en wat ik er aan kan doen. Is het inderdaad een slechte aansluiting waardoor het gesmolten is of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Tim

Sine

Moderator

Dat lijkt inderdaad op een slecht contact wat is gaan knetteren, als ik mag gokken de aansluiting van de inkomende nul zelf.
Die aansluiting is origineel het zelfde geweest als de aansluiting van de aard draad op de rail onderin, dus die schroef is inderdaad niet orgineel en wellicht niet geschikt geweest voor zijn taak.

Dat is wel te fixen uiteraard, maar alle verbrande meuk moet er uit, ook het kabeldeel wat heeft lopen knetteren flink inkorten of vervangen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 24 oktober 2021 08:15:55 (27%)

Ik zou verwachten dat de verwarmingselementen netjes verdeeld zitten over de fasen, dan zou er door de N echt niet zoveel stroom mogen vloeien.
Op de foto kan ik niet goed zien hoe de Nul op de rail aangesloten is, en wat er nog op zit.
Mijn eerste idee zou zijn, N niet, of onvoldoende, aangehaald.

(off topic, die afgebroken hoek zou ik ook niet zo laten.)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
EricP

mét CE

Kastje Duitse stijl. Alleen maar fase schakelen, geen 0.

Zoals GJ_ zeg: de inkomende nul heeft niet lekker vast gezeten. Dan de boel wat 'scheef' belasten en je hebt prijs. Het is ook wel broddelwerk om die draad zo aan te sluiten - waarschijnlijk was-ie te dik voor het railtje (vaak zitten er verschillende diameters gaten in zo'n rail...), dus heeft men wat geknutseld.

[edit]Even goed lezen... dit kastje zit *in* de oven. Dan is was hier stond onzin[/edit]

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 24 oktober 2021 08:24:17 (45%)

Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad een oven van Duitse makelij.

Duidelijk. Het lijkt dus wel mee te vallen. De oven is tweedehands gekocht en komt oorspronkelijk bij de Albert Heijn vandaan, waar de oven nauwelijks belast is geweest (vaak niet hoger dan 200 graden). Ik bak er wel mee op 250 graden dus misschien dat het probleem zich daardoor nu voordoet.

De kast is van Striebel en John. Er staat verder geen type nummer op de kast. Zijn dat soort rails los te vinden? Kan iemand mij in de goede richting verwijzen waar ik hiervoor losse onderdelen kan bestellen?

Ik denk dat het verstandig is om het hele kastje te vervangen. Niet alleen die aansluiting is beschadigd, maar de hele kast is eigenlijk stuk. Ik weet de omgeving niet waarin dat kastje zit, maar als dat een corrosieve omgeving als een keuken is kun je met dat open kastje wachten op nog meer ellende. Het kastje is met die af gebroken hoek eigenlijk gewoon open.

Misschien moet je ook eens kijken naar de verdeling van de drie fasen. Zoals 60204 zegt zou je bij zo'n oven verwachten dat de elementen eerlijk over de fasen verdeeld zijn. Maar zo te zien wordt er meer dan alleen die oven gevoed uit die kast. Ik zie nog meer draden naar buiten gaan. Misschien dat die voor de scheve belasting zorgen. En met een flinke overgangsweerstand hoeft de stroom niet eens heel groot te zijn om dit soort van smelt verschijnselen te veroorzaken. Een waterkoker, tosti-ijzer of koffieautomaat kan dit ook heel mooi veroorzaken.

Het is in elke geval de moeite waard om eens helemaal na te lopen hoe e.e.a. geschakeld is in dat kastje. En misschien is helemaal opnieuw opbouwen een goed idee.

Je hebt dit smeltprobleem in elk geval mooi op tijd gevonden.

Dit lijkt me een standaard 54 module groepenkast. Afhankelijk van het merk kan je daar misschien een nieuwe rails voor krijgen. Of een DIN-rails mounted N-verdeler plaatsen. Gezien je kast gebroken is, is het misschien gemakkelijker om een nieuwe kast te plaatsen met geschikte N en PE rails, en de boel over te bouwen.
Ook, zoals @Sine aangaf, beschadigde draaddelen verwijderen!

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
EricP

mét CE

Wat zit er allemaal aan die strip? Zo te zien... eigenlijk... niks... Maar dat is vast bedrog. Kun je daar eens een mooie foto van scoren?

Het is iets wat in een typisch Duitse groepenkast zit. In NL werken we niet met 'nul rails' (in deze context). Kijk eens bij Reichelt. Kastje waar ook de ontbrekende hoek weer in zit. En eh... de oorzaak van de fout ligt niet in het kastje, maar in de montage. Dat zal dus met de juiste materialen en op de juiste manier moeten gebeuren. Op stripjes als dit: momentschroevendraaier!

De automaten kun je natuurlijk gewoon over zetten. Daar lijkt niks mis mee te zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De kast die je noemt is op zich niets bijzonders, dat is een standaard automatenkast.
Heeft er verder niet zo veel mee te maken, Net zo iets als michellin banden onder een auto, dat had net zo goed goodyear kunnen zijn.

Er zal vast wel een schroef (of meerdere) niet goed vast hebben gezeten.
Dit zijn toch K#€@&( rails.
Voor aarde gaat het nog, daar gaat nooit langdurig een flinke stroom doorheen, maar zo als hier als Nulrail. Met de schroef verniel je de adereindhuls. Altijd K..

Dijkman in Breda (dijkman.com) heeft heel veel van dit spul.
Ik weet zo niet of ze aan particulieren leveren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Een beetje kast is overal wel te vinden, en idd de automaten kan je gewoon overzetten. Wel alles deugdelijk vastzetten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat enkel de fasen geschakeld worden en de N niet heeft volgens mij meer te maken met het feit dat je deze kast los moet zien van de algemene elektrische installatie. Dit is de stroomverdeling van het toestel, niet van het gebouw.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 24 oktober 2021 09:02:36 schreef EricP:
Wat zit er allemaal aan die strip? Zo te zien... eigenlijk... niks... Maar dat is vast bedrog. Kun je daar eens een mooie foto van scoren?

Het is iets wat in een typisch Duitse groepenkast zit. In NL werken we niet met 'nul rails' (in deze context). Kijk eens bij Reichelt. Kastje waar ook de ontbrekende hoek weer in zit. En eh... de oorzaak van de fout ligt niet in het kastje, maar in de montage. Dat zal dus met de juiste materialen en op de juiste manier moeten gebeuren. Op stripjes als dit: momentschroevendraaier!

De automaten kun je natuurlijk gewoon over zetten. Daar lijkt niks mis mee te zijn.

Klopt, er zitten 3 of 4 draden in zover ik kan zien. Ze zitten vlak naast de dikke kabel dus het is een beetje lastig te zien.

deze stuurkast van de oven zelf ziet er als een low budget oplossing uit. zo'n aftakblokje gebruiken met een 10mm2 kabel eraan is vragen om ellende. de nulrail ( meer 2e aardrail ) is gewoon te dun daarvoor. een railklem erop zetten waar die draden allemaal in een eigen gaat kunnen. deze oven doet 3F 50A dat is kleintje meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Wat is eigenlijk de max ambient temperatuur van deze automaten en verdeelkast? Volgens mij worden de platen waar de kast op geschroefd zit best wel warm.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Aha, nu wordt het wat duidelijker.
Onder de grote sterschroef zit de Nul. Die komt rechtstreeks van de voedingskabel.
Dat is een 10 of een 16 qmm kabel, en die past niet in het railtje.
Met een aftakblok hebben ze dat (proberen) op te lossen.
Kijk onder bij de aarde, daar is het net zo opgelost.

Het schroefje in het railtje voor het aftakblok zal wel niet goed vast hebben gezeten.

Standaard gaan deze railtjes tot 63 Ampere, dat is het probleem niet.
Wel een slecht aangedraaide schroef.

Meestal hebben deze railtjes 1 grotere aansluiting. Dat LIJKT bij deze ook zo, het meest rechtse gaatje. Laat daar nu net de schroef van ontbreken......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 24 oktober 2021 11:30:40 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Meestal hebben deze railtjes 1 grotere aansluiting. Dat LIJKT bij deze ook zo, het meest rechtse gaatje.

Dat las ik al ergens. Op zich niks mis met de constructie. Wel met de installatie.

de nulrail ( meer 2e aardrail ) is gewoon te dun daarvoor.

Neen. Dit is heel gebruikelijk in Duitsland. Daar fikken ze ook niet bij bosjes uit. Gewoon prutswerk bij het aanzetten van de kabel... (en specifiek dit draadje...). Dat hoeft niet eens af-fabriek gedaan te zijn, dat kan heel goed de Nederlandse 'installateur' geweest zijn.

[brakke oplossing]De linker kant van dat railtje is niet heet geweest. Als nou alle aders lang genoeg zijn om het stuk wat heet geweest is af te knippen en het plastic heeft nog ruim voldoende verband...[/brakke oplossing]

KGE

Golden Member

Twee fases worden met 4 groepen belast en de derde fase met 8 groepen ? Dan kun je wel flinke stromen in de nul-leiding krijgen.

fatbeard

Honourable Member

Voorzover ik kan zien zijn er 4 groepen bijge'knutseld', allemaal op dezelfde fase. Die scheve belasting zorgt voor die grote nulstroom.
Samen met de onvoldoend aangedraaide schroeven is dat een recept voor ellende: dit had even gemakkelijk kunnen ontaarden in een brand.

Door die vier extra groepen te verdelen over de fasen wordt de stroom in de nuldraad gereduceerd; samen met de maatregelen die door de andere CO-leden zijn genoemd zou dat voldoende moeten zijn om herhaling te voorkomen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zoals andere ook al opmerken, aansluiting van de nuldraad heeft niet goed vastgezeten.
Nulrail is verder niets mis mee.

Nieuwe kast plaatsen, automaten overzetten.
Enne, een hoofdschakelaar plaatsen.

Ik ga absoluut niet betwisten dat het beter zou zijn om die vier extra groepen te verdelen over de drie fasen.
Nu zie ik op iedere fase 4 automaten van 16A en op 1 fase 4 extra automaten van 10A. Misschien zijn dit enkel de voedingen van de sturing van de ovens? In dat geval zou de extra stroom op die fase waarschijnlijk wel meevallen. (edit: en dus de stroom door N)
Sowieso, zoals door de meeste hier reeds gezegd. Nieuwe kast plaatsen, automaten overbouwen en alles netjes terug aansluiten.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Door die vier extra groepen te verdelen over de fasen wordt de stroom in de nuldraad gereduceerd; samen met de maatregelen die door de andere CO-leden zijn genoemd zou dat voldoende moeten zijn om herhaling te voorkomen.

Ik zou eerst even kijken of dat wel kan. Misschien zitten die vier extra groepen niet zomaar op dezelfde fase. En Misschien valt de nulstroom best wel mee. Zoals al gezegd Bij een rotte verbinding hoeft er niet eens heel veel stroom te lopen om dit soort van uitfik verschijnselen te krijgen. Een paar ampere en enkele tientallen volts spanningsverlies die je afhankelijk van de toepassing niet eens hoeft te merken gaat al snel naar de 100 en meer Watts.

mvdk

Golden Member

Ik zie drie ovens. En zit me sinds ik de openingspost heb gelezen, af te vragen of elke oven op 1 fase zit aangesloten, of dat er meerdere elementen, over meerdere fasen verdeeld, per oven zitten. Onder het motto "es gibt alles was es nicht gibt".
Als je dan op een gegeven moment drie zachte ovens nodig hebt, bedoel, thermostaat laag, dan zou het zo kunnen gebeuren dat er een hele zwik elementen aan ene fase staan te trekken, en er dan onnodig stroom door de nul loopt.
Onnodig, als de ovenbouwer de boel netjes uitverdeeld zou hebben.

evelo

Golden Member

Ik vind het in ieder geval niet bijster overzichtelijk.

Ik tel 16 1-polige beveiligingen. Hoeveel ovens zijn dat dan?

flash2b

Special Member

Gelukkig was het geen "Bakkerij Vuur uit de Schuur" want dat had zomaar gekund.

mvdk

Golden Member

Op 24 oktober 2021 14:04:34 schreef evelo:
(...)
Ik tel 16 1-polige beveiligingen. Hoeveel ovens zijn dat dan?

Ik zie er drie. Kan zijn dat er nog een rijskast onder zit, niet goed zichtbaar. Die kan een stoomgeneratortje en een klein verwarmingselementje hebben.