HM205

rbeckers

Overleden

Een bijzondere Hameg.

Met dank aan Gertjan Miedema.

rob040

Golden Member

En wat doet dat bijzonders?

mel

Golden Member

Lief ding, maar zo bijzonder?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Leuk om te zien, maar wat doet het?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Waarschijnlijk is dit het tweede prototype van de HM205.

Een prototype is bijzonder en de HM205 was een analoge scoop met beperkte AD converter.
Er zijn nogal wat modificaties aangebracht.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 25 oktober 2021 12:59:47 (11%)

fred101

Golden Member

Gaaf ding, wat zit er onder het stuk bandkabel ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Is de "-P" aanduiding in "205-P" van prototype ?

Want volgens mij is er geen "205-1", maar wel "205-2" etc.

Dus is het een prototype van de "205" of van de "205-2" ?

pietplof

Golden Member

Het lijkt wel of de bandkabel een extra spoel vormt rond de bestaande trafo. Het ene adertje is aan het volgende gesoldeerd en zo tot dat de laatste aan een blauw snoertje vastzit.
Er zou een aparte spanning nodig zijn of een iets hogere?

festina lente
fred101

Golden Member

Goed gezien, ze verspringen idd een ader

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Er wordt in prototypes wel vaker wat 'afgeprutst'... ;)
Dit zat in mijn Philips PM3311 (had een typeplaatje zonder serienummer erop):

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310-1.jpg
https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310-2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Op 25 oktober 2021 13:22:34 schreef flash2b:
Is de "-P" aanduiding in "205-P" van prototype ?

Want volgens mij is er geen "205-1", maar wel "205-2" etc.

Ik denk dat de -P inderdaad staat voor prototype.

Hameg heeft meestal een eerste serie gemaakt zonder toevoeging. Dus eerste serie was de 205 en de tweede serie was de 205-2.

Op 25 oktober 2021 13:42:58 schreef Arco:
Er wordt in prototypes wel vaker wat 'afgeprutst'... ;)
Dit zat in mijn Philips PM3311 (had een typeplaatje zonder serienummer erop):

[afbeelding]

Ziet er behoorlijk HF uit. De wirewrapdraadjes lopen via de kortste weg van het ene IC naar het andere IC. Normaal laat je de draadjes netjes tussen of om de IC's lopen. De tinklodders hadden wel wat zuiniger gekund.

miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

René, wat leuk dat je een topic voor deze scope gemaakt hebt! Een hele opgave voor iemand die nog slechts met moeite kan typen....

Op 25 oktober 2021 12:51:54 schreef mel:
Lief ding, maar zo bijzonder?

Dit is overduidelijk een prototype. Naast al die modificaties ziet de helft van de printen er precies zo uit als ze vroeger bij mij thuis ook uit de etsbak kwamen.

.

Op 25 oktober 2021 13:22:34 schreef flash2b:
Is de "-P" aanduiding in "205-P" van prototype ?

Want volgens mij is er geen "205-1", maar wel "205-2" etc.

Dus is het een prototype van de "205" of van de "205-2" ?

Zo interpreteer ik die type / serienummer sticker ook.
Een tweede of derde versie van een model kreeg bij Hameg -1 of -2 achter het model nummer mee. Dus een toevoeging achter het typenummer. Het ligt voor de hand dat -P staat voor prototype, de nul serie dus. Het serienummer van 0002 bevestigd dat....

Overigens was flash2b er bij toen ik deze scoop vond. Het was op de (vernieuwde) Jutberg, bij Oisterwijk. Hij stond wat eenzaam in het gras naast een auto (campertje?) Ze hadden duidelijk een paar spullen buitengezet om te rechtvaardigen dat ze lekker dichtbij op het kofferbakveldje parkeerden.

Pas later thuis, toen ik de scope nog eens beter bekeek zag ik dat het een prototype was :-)

Het leukste detail vind ik nog die stukken bandkabel rond de trafo. Door de aders steeds met de volgende te verbinden heeft iemand zo extra wikkelingen op de trafo gelegd. Je moet er maar opkomen....

Op 25 oktober 2021 13:17:25 schreef fred101:
Gaaf ding, wat zit er onder het stuk bandkabel ?

De voedingstrafo dus... :-)

hartelijke groet, Gertjan.

enige decennia terug stond er thuis een pm3260E scope welke een prototype was, ook diverse mods erin. destijds een demo model geweest bij philips.

waar rook was, werkt nu iets niet meer