robomow laadstation defect

ik heb een 'defecte' grasrobot gekocht, omdat ik van plan was mijn eigen ding erin te steken.
maar aan de robot is eigenlijk niks mis, alleen het basisstation is defect. het laad wel op, maar geeft geen signaal op de 'draad' die in de tuin loopt.

de printplaat was in rubber gegoten, en heb het er maximaal proberen afsnijden. enkel 1 elco is hierbij losgekomen en die heb ik terug gestoken. diodes heb ik al wat nagemeten en voor de rest zou ik zo niet direct weten waar ik het moet gaan zoeken.

misschien dat er hier al iemand ervaring mee heeft? ik heb reeds een vervanger proberen zoeken, maar het printje zelf vind ik nergens.

volgens de vorige eigenaar, zat er een mierenhoop in en werkte het daarna niet meer. aangezien dat ding in rubber was gegoten, vermoed ik dat het weinig kwaad kon. enkel de schroefjes van de laadpinnen waren verroest en die heb ik dan ook vervangen.
echter bij lossnijden van het rubber, precies toch veel waterschade op de print gezien (achterkant laat het groene spul precies los). voor ik er met de zandstralen tegenaan ga, wou ik toch hier eens wat raad vragen.

mijn pcb heeft als nr ESB9006E en ik vond op ebay een verlopen advertentie van de ESB9006EU.
https://www.ebay.com/itm/223979576053

of de ESB9006D
https://www.befr.ebay.be/itm/Robomow-RX-Base-Station-ESB9006D/22394842…

ik vind wel vele 'gelijkende' laadkoppen maar met andere nummers en weet niet of die compatibel zijn. het laden misschien wel, maar dat 'signaal' op die draden is misschien anders. ik heb ook geen flauw idee welke signaal er hoort te zijn, want het kan evengoed in de robot zitten dat die het signaal niet detecteerd

bv deze ziet er hetzelfde uit, maar heeft als nr SMSB9009A
https://www.befr.ebay.be/itm/174960328331?hash=item28bc72be8b:g:QbwAAO…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
fred101

Golden Member

Op 24 oktober 2021 10:01:38 schreef fcapri:
enkel 1 elco is hierbij losgekomen en die heb ik terug gestoken.

Solderen werkt beter dan steken. :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

vandaag wat topics op andere fora gevonden waar radio amateurs klagen van de storing van die robotmaaiers. dus een radio amateur dat ik ken eens wat gevraagd en die heeft al gevonden dat er een zuivere sinus van 40kHz hoort op te zitten.

dus ikzelf met een generator een 40kHz opgewekt op die lus, maar gehaald, reageert er niet op.

dan maar wat closeups genomen van de IC's zodat ik kan gaan kijken wat er allemaal op zit. ik vrees alleen dat daar in de hoek links boven iets arduino achtig zit. dus de code van het geneneren kan daar ook in zitten.

STM32F051K6T6 : MCU 32-bit ARM Cortex M0 RISC 32KB Flash 2.5V/3.3V 32-Pin LQFP T/R

???

NXP8631: 3W BTL audio amplifier

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je zou eens kunnen meten of er een 40 ? kHz audio signaal binnenkomt op die NXP8631

vandaar dat die robotmaaiers niet onder de 0 graden nog buiten mogen staan. vandaag nog zo'n ding gezien bij een storing, adapter van basestation zat half in de grond..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

morgen op werk uitzoeken hoe die STM32 aangesloten is op die versterker.
die kleine 6poter ic kan ik niet thuisbrengen, hopelijk brengt het schema daar verduidelijking in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik denk dat ik maar een nieuwe base print ga aanschaffen. ben het schema wat gaan uittekenen, het signaal zou opgewekt worden in de stm32 en dan naar die versterker gaan.
echter daar loopt wat fout.
OUT+ loopt wel degelijk naar 1 van de aansluitingen voor de lus,
OUT- loopt NERGENS heen of kan het allesinds niet volgen. ze gaat ergens onder die grote blok met rubber.

wat me vooral opviel, is dat die led enkel rood knippert. de meeste filmpjes tonen ook andere kleuren. nuja, dat kon ook het model van mij zijn die enkel rood heeft. echter...

die led heeft meer kleuren, EN alle 4 de aanslutingen zijn verbonden met weerstanden en transistoren. doch licht er geenenkele op.
de gemeenschappelijke heb ik gevonden (rechts onder nr 1), maar de andere 3 doen weinig.
nr 4 laad de rode led oplichten
nr 2 ook de rode led
nr 3 doet niks, maar dat loopt naar een transistor, dus moet toch ook wat gedaan hebben ooit

leds branden niet zomaar door, tenzij er ergens een kortsluiting is geweest (door die mierennest) tussen de 17V inkomende spanning (om de 12V accu te laden), en het 3.3v gedeelte

update: wat metingen gedaan

ik heb dus enkel 50hz op de uitgang en rond de 34V???

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

die led heeft geen gezamelijke cathode voor alle kleuren, aan het silkscreen te zien is het gewoon een package met daarin een rode en waarschijnlijke groene led.
pin 1 is de cathode voor de rode led en pin 3 de cathode voor de groene.
Die laatste ziet er overigens wel wat zwart uit.
Tussen 3 en 4 zou toch de groene led moeten oplichten. (wel met een weerstandje en 3 aan de ground en dan 3 of 5v onderaan R12)

kun je met je scope ook meten op die IN- en IN+ pin van die NXP amplifier?

geen groene led, geprobeerd met 3,3V op die weerstand, direct van de spanningsregelaar (heel het regelcircuit draait op 3,3V).
led ziet idd zwart, dat viel me direct op, vandaar dat ik verder zocht.
het signaal is totaal niet aanwezig, dus kan nu al met 99% zekerheid zeggen dat de robot zelf niet het defect heeft dat die het signaal niet detecteerd, maar dat het wel degelijk de zender is die kaduuk is. hoef ik al geen 100€ uit te geven om een nieuwe te testen. het risico dat ik 100€ weggooi nu wordt klein.

ik ga direct meten aan die NXP, heb die rubber dop nog moeten wegsnijden om er aan te kunnen. gegevens volgen

UPDATE:

ingang IC IN+ en IN-:

meting uitgang IC

meting uitgang aan de lus

deze signalen pulseren wel, ze zijn er kort, dan valt alles weg, heel korte puls, weer weg. heb de scoop op 'hold' moeten drukken om foto te nemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

schema (kan maar 5 fotos toevoegen per post)

rechts onder is principeschema uit pdf van nxp

ik verdenk misschien dat die diodes die tussen uitgang en massa zitten, ergens het signaal omzeep helpen. want er komt iets sterkers uit het ic (het versterkt dus), maar niet bij A en B. en het enige ertussen zijn 2x 5ohm weerstanden en diodes naar massa (in sper vermoed ik). die 2 onderste componenten herken ik niet (8C 7GZ50 maar kan ook 6C zijn. de linkse licht leesbaar, rechts is afgeschuurd)

de 702 S1M zijn 1A 1000V diodes in sper, en die meten goed.
vermoed dat de andere zeners zijn, om de sinus af te toppen tot een blokgolf?

soldeerbout is hier kapot, dus kan niet uitsolderen. zal dat thuis moeten doen, maar daar geen scope

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken