Iets sterker dan 28BYJ....

Een kennis van me heeft een telescoop en wilde daar een motorgestuurde focusbediening op maken. Heb ik voor hem gemaakt op basis van de bekende 28BYJ48 motor. Nadat we alles in mekaar hebben gezet... is die motor eigenlijk NET te zwak. :-(

Het gave van de 28BYJ is dat de vertraging ingebouwd is, dus dat ie al behoorlijk koppel kan leveren wat je van zo'n klein motortje niet zou verwachten.

Weet iemand een vergelijkbaar mototje met een heftigere vertragingsbak of een iets sterkere onderliggende motor?

Wat ik heb kunnen vinden is dat de BYJ zo'n 8Ncm zou hebben. Een willekeurige Nema17 zou dan al een heel eind moeten kunnen komen. (claimen al snel iets van 42Ncm.)

Suggesties?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 23 oktober 2021 13:16:20 (0%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Kun je hoger dan 5v?
En moet hij unipolair zijn? Bipolair geeft meer opties

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 15 oktober 2021 22:03:27 (58%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Alles kan. Er is wel 12V. Huidige oplossing was handig omdat ik een bestaand printje heb wat bedoeld was om de 28BYJ48 aan te sturen. Dus "gratis" sturing via USB er bij. De elektronica wordt al direct een stapel van 3 printen tegen de tijd dat er een CPU bordje, stepper-breakout en A4988 driver op mekaar gestapeld moeten worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als dat motortje maar een klein deel van de tijd loopt, en niet te lang achter elkaar, zou je de stroom nog wat kunnen verhogen. Er zijn best betere stappenmotor met vertraging te krijgen, maar die zijn wel een stukje duurder (20-30 euro dacht ik).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er zijn een heleboel varianten van de 28BYJ48. Er zijn 5V en 12V uitvoeringen, en met tandwiel overbrengingen van ong. 1:16 en met 1:64. Verder vermoed ik dat er minstens 5 verschillende fabrikanten zijn. Als je foto's op aliexpress vergelijkt zitten er nogal veel kleine verschilletjes tussen deze motoren.

28BYJ is wel een erg goedkoop motortje .Als je wat meer koppel wilt kun je een paar motoren parrallel zetten, maar dat wordt mechanisch snel lastiger.

Nema17 met planetaire tandwielkast kosten ong. EUR20 bij Ali.

@sparky: op 7 volt... mwah, niet merkbaar beter. Op 12V na redelijk kort testen: "Auw!" motor was te heet. Waarschijnlijk zelfs voorbij de temperatuur "dan doen magneten het niet meer", want hij deed het niet meer totdat we hem hadden laten afkoelen.

Ik vermoed dat de permanente magneten in het ding nauwelijks meer koppel dan wat ie nominaal op 5V doet kunnen leveren.

@KO: Ik heb de 1:64 (ongeveer) versie. Ik ga er van uit dat de 12V versie gewoon anders gewikkeld is maar gewoon precies hetzelfde aantal wikkelingen * stroom heeft als de 5V versie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

extra reductie er op zetten van 1:2 ?

Ik realiseer me nu pas dat je waarschijnlijk nog niet ontdekt hebt dat er een slipkoppeling in de 28BYJ motor zit.

Meer koppel uit het ding zelf halen gaat dus niet lukken.
Als je er een extra vertraging achter zet zoals KGE suggereert kun je er natuurlijk weer wel meer koppel uithalen.

De originele toepassing van deze motoren is het instellen van ventilatie flappen in airdonditioning. Bij het opstarten worden de kleppen helemaal open (of helemaal dicht) gestuurd, en dan nog wat verder.verdere instellig wordt dan gedaan door stapjes te tellen. Er zitten geen eindschakelaars o.i.d. op.

Echt? Waarom zou je een slipkoppeling op een stappenmotor zetten? De stroom bepaalt het koppel.

12V op een 5V motortje is ook wel een beetje veel, maar ik had verwacht dat je het 7V toch wel iets meer koppel zou krijgen. Misschien is hij bij 5V stiekem al flink aan het verzadigen, dan levert meer stroom maar heel weinig extra koppel op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 oktober 2021 08:42:03 schreef SparkyGSX:
Echt? Waarom zou je een slipkoppeling op een stappenmotor zetten? De stroom bepaalt het koppel.

Altijd fijn als er mensen achter een toetsenbord zitten die 't beter denken te weten.

Hier een video van Big Clive met meer details over de binnenkant:
https://www.youtube.com/watch?v=srDDkkhh3NE

Oops, ik was vergeten te melden dat je er (vermoedelijk) meer koppel uit kan halen door de aansturing te verbeteren. Met een kleine ingreep in de motor zelf kun je er een bipolaire motor van maken en hem met een betere chip aansturen. Onderstaande video beweert dat je er dan 2 1/2 x meer koppel uit kunt halen.

https://www.youtube.com/watch?v=jHLyJbNgcDo

Maar misschien is het niet eens nodig de motor om te bouwen. Door de fase's op verschillende manieren aan te sturen verschilt het koppel wat je uit de motor kunt halen ook al Zie @11:00
https://www.youtube.com/watch?v=B86nqDRskVU

Maar zoals ik al eerder schreef, er zijn verschillende fabrikanten van deze motoren, en er zullen verschillen zijn in het binnenwerk.
Bij ondertaande video (@21:30) lijkt er b.v. geen slipkoppeling in te zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=SUziz1zupGk

Oops. Foutje.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op dinsdag 26 oktober 2021 06:28:22 (98%)

Ja, het "beter aansturen" heb ik ook al geprobeerd. Onvoldoende resultaat.
Ja, het bipolair maken heb ik al eens gedaan. Verrassend hoe hard die dingen kunnen met stroomterugkoppeling, nette ramping en voldoende spanning.

Mijn kennis vind het wel goed zo. Het "groter" maken van de sturing omdat er een A4988 op moet en zo is ook weer bezwaarlijk. Die slipkoppeling is geinig om geleerd te hebben dat dat er in zit. Thanks.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 oktober 2021 06:14:58 schreef Kortsluiting_Online:
Altijd fijn als er mensen achter een toetsenbord zitten die 't beter denken te weten.

Altijd fijn als mensen op de basisschool niet opgelet hebben: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vraagteken

Het is me niet helemaal duidelijk of die "slipkoppeling" als zodanig bedoeld is, of gewoon een gevolg van de manier waarop ze het laatste tandwiel aan de as hebben gekoppeld. De datasheet is er niet heel duidelijk over, het wordt niet genoemd als feature (wat me toch logisch lijkt), en er staat wel een "friction torque" in, wat gewoonlijk de interne wrijving is die een hoekafwijking geeft. De waarde van die friction torque lijkt dan wel weer erg hoog voor normale interne wrijving.

Van een koppeling verwacht ik eigenlijk een specificatie van de statische en dynamische wrijving, en het zou ook niet vreemd zijn als er een waarschuwing bij stond dat deze niet voor lange tijd en op een hoog toerental gebruikt zou mogen worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik neem aan dat een slipkoppeling ontworpen wordt op de dynamische en statische waardes zo dicht mogelijk bij mekaar. En dan vallen die prima samen te vatten met een subtiel ruimere min-max spec: Niet de moeite waard om apart te specificeren.

Ik denk dat je "friction torque" idd als slipkoppeling-activatie-koppel moet lezen, ondanks dat jij kennelijk ergens een andere definitie hebt gezien. Noem het een onglukkige formulering van deze fabrikant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/