heb onlangs een DAB+ adapter in de wagen geplaatst. (DAB+ radio & Bluetooth player with FM Transmitter)

Heb de antenne op de vooruit gekleefd zoals beschreven. De massastrip op het metaal van de wagen gekleefd.
Ontvangst is slecht. Ik vermoed dat er een zonwerende metaalhoudende folie op de ruit zit. Volgens de documentatie moet ik een stukje van die folie verwijderen. Dat is geen optie, ik zal mijn vooruit niet beschadigen voor een antenne.

Ik heb de antennekabel uit de FM-radio getrokken en deze via een zelfgemaakt verloopkabeltje aangesloten op de DAB+ radio. In de antenne-ingang van de FM-radio een klein draadje geplugd. (voldoende voor de ontvangst van het door de DAB+ uitgezonden signaal te ontvangen)
Resultaat is slecht. Ontvangst is niet ok.

Ik heb de DAB+ adapter eens in huis aangesloten op een discone-antenne die 6m hoog staat. Ontvangst is ok. Meer dan 100 programma's zelfs vanuit Frankrijk (ik woon op 20 km van de grens en kan deze stations niet binnenshuis ontvangen)

Nu kan ik nog één test doen. Er bestaan actieve splitters om het antennesignaal van de autoantenne aan te sluiten op de FM-radio en de DAB+ adapter.

Heeft iemand ervaring met dergelijke splitters. Het zal een reden hebben dat het een active splitter is. Is extra versterking een must ? Anders zou men toch een weerstandsnetwerk toepassen.

Alvast dank, Marc

Ha VORENUS,

Ik ken je adapter niet welk merk ?
Tegenwoordig moet alles actief das lekker makkelijk kan je alle tekortkomingen wegpoetsen !
Kan je zo'n apparaatje er gemakkelijk tussen plaatsen of,
Moet je er connectoren voor aan zetten :?

Wat je zou willen gebruiken is een frequentie wissel ( duplexfilter ),
ik zou verwachten dat die er wel zijn, of is bouwen een optie.

Groet,
Henk.

raamantenne is belabberd ontvangst, als je de coax aan dat ding afknipt en affstript over 15cm cm heb je al beter ontvangst op de DAB

In plaats van folie kan ook voorruit verwarming roet in het eten gooien.

Veel voorruiten hebben sowieso al een metallisering, net als de HR-ruiten in je huis.

Vaak zit er boven de achteruitkijkspiegel een stuk wat vrij is van metalen coating dat wordt oa. gebruikt voor de badge die dient voor het openen van tolpoorten.
https://www.promovendum.nl/reizen/tolbadge-2021-plaatsen-voorruit-5-st…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]

Ik heb de antennekabel uit de FM-radio getrokken en deze via een zelfgemaakt verloopkabeltje aangesloten op de DAB+ radio. In de antenne-ingang van de FM-radio een klein draadje geplugd. (voldoende voor de ontvangst van het door de DAB+ uitgezonden signaal te ontvangen)
Resultaat is slecht. Ontvangst is niet ok.

Dat komt omdat de radioantenne ongeschikt is om DAB+ te ontvangen. Gewone broadcast radio werkt op 100 MHz. DAB werkt met hele andere frequenties en de antenne moet daar dan wel geschikt voor zijn.

Het plaatsen van een andere antenne die zowel voor DAB+ als voor de gewone radio ontvangst geschikt is zou hier een oplossing kunnen zijn.

Omdat de gewone radio antenne wel wat van de dab+ frequenties binnen krijgt, alleen heel zacht, worden ook wel versterkers toegepast. Maar dan omzeil je het feit dat je gewoon een waardeloze antenne hebt aangesloten.

Het is net als met vissen. Met een groter net vang je meer vis. Maar als je netje hele grote gaten heeft moet je niet verbaasd zijn dat je niets anders vangt dan alleen af en toe walvis ofzo.

Ik heb ook soortgelijke adapter via Ali gekocht en gebruik een versterker/splitter via de gewone antenne de ontvangst is super. Zeker als er dx condities zijn heb je een overvloed uit diverse landen.

hartelijke dank voor de info. Nu nog nadenken of ik geschikte buitenantenne kan plaatsen of ik gemakshalve de adapter test.

Paul, hartelijke dank voor de link. Niet goedkoop die adapter. Er zijn veel adapters te koop voor een veel lager bedrag. Vermoedelijk veel verschil in kwaliteit . Is er iets specifiek waar ik op moet letten ?

Ik had zo even wat opgezocht. De splitter van mij heeft een metalen behuizing.
Dat is beter en dan met signaal versterker.
Ik kwam er ook achter dat het usb kabeltje ook als fm zend antenne wordt gebruikt.
Ik had zelf een gepakt met een haakse stekker maar dan had ik geen ontvangst meer van dab adapter op de radio.

De reviews zijn niet echt goed bij de in de link getoonde adapter.
Ik heb reeds een adapter besteld. Ik heb mij wel vergist in het type stekker. Moet MCX zijn en de adapter is voorzien van een een SMB hoekstekker. Heb intussen een verloopstekker besteld. Na ontvangst van de spullen zal ik mijn bevindingen delen.

heb tussen autoantenne en ontvanger een splitter geplaatst. Resultaat is negatief. Nog steeds verschillende zenders niet te ontvangen. Er is nog één optie en dat is een volwaardige DAB+ antenne op het dak.

Heb nog wat opzoek werk verricht. In Vlaanderen worden de commerciële zenders uitgezonden door NORKRING. De openbare stations door BROADCAST PARTNERS. Alle stations die door NORKRING worden uitgezonden ontvang ik probleemloos. Die van BROADCAST PARTNERS zijn blijkbaar zwakker. (locatie: tussen Lo-Reninge en Diksmuide)

Ik zal de DAB+ enkel voor de commerciële gebruiken gezien een andere buitenantenne geen optie is. Blijkbaar hebben dergelijke antennes ook spanning vandoen.

Is de auto antenne niet gewoon een actieve antenne! (dus voeding spanning nodig via de coax)En, geen voeding spanning matige ontvangst!

gewone staafantenne van ongeveer 40 cm.
Ik zou nog een staafantenne kunnen proberen die ook DAB geschikt is.

probleem opgelost. Andere antenne geplaatst (Ex-fietser geeft gelijk) Maakt een wereld van verschil. Installatie bestaat nu uit: DAB dakantenne - active splitter - DAB-radio en natuurlijk de bestaande FM-autoradio.