Basversterker Hartke systems model 2000

Beste mensen, ik heb hier een bas versterker staan merk: Hartke systems model 2000 klacht: geen geluid wel power lampje en buis brand ook

Wie weet waar een schema is te vinden?

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de moeite.

Max23

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet het antwoord op de vraag:

Op 3 november 2021 10:40:46 schreef max23:
Wie weet waar een schema is te vinden?

Arco! :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het lijkt me toch dat de brugcelaansluiting in het schema niet klopt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 november 2021 11:26:36 schreef Arco:
Het lijkt me toch dat de brugcelaansluiting in het schema niet klopt... ;)

Inderdaad, en dat er geen spanning op de uitgang kan komen te staan (er ontbreekt een bolletje).

Edit: dat bolletje ontbrak in een andere versie van het schema die op het web rond zwerft, deze is op dat punt al verbeterd.

[Bericht gewijzigd door kojazz op woensdag 3 november 2021 11:51:14 (19%)

Arco

Special Member

Brugcel even 'verbeterd'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik mis ook de buis waarvan sprake in het openingsbericht. Zou het kunnen dat de buis in de voorversterker zit, en dat we hier alleen de eindtrap te zien krijgen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 3 november 2021 11:57:11 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Hele schema is er ook, hoor... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ha200_complete.gif

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 november 2021 12:36:53 (61%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik vind het toch maar niks..Een transistorversterker met ergens 1 buis ertussen...Neem dan Of allemaal halfgeleiders, Of allemaal buizen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 november 2021 12:49:29 schreef mel:
Ik vind het toch maar niks..Een transistorversterker met ergens 1 buis ertussen...Neem dan Of allemaal halfgeleiders, Of allemaal buizen...

Toch zie je dit in stage/studio apparatuur vaak. Bv. ook bij zang pre-amps.

Basversterkers zijn vaak al behoorlijk zwaar. Het gewicht van een power eind trap met buizen (en zo'n zware eindtrafo) kan als kiespijn gemist worden. Een basgitaar hoeft ook niet te clippen zoals een rock gitaar.
Bij basversterkers gaat het al gauw om 500..2000 watt, waar bij gitaarversterkers live 50 .. 100 watt al prima overeind blijft.

Tegenwoordig zijn veel eindtrappen van basversterkers klasse D en ze hebben SMPS voor de mains. Met een DSP kan het effect van een buis dan worden benaderd. Veel praktischer.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ofwel puur buizen, maar dan voor de nostalgie en de autenticiteit; ofwel volop naar de stand van de huidige techniek. Dit schema is noch mossel noch vis, oftewel "ik wil wel maar ik kan ni" - en ja, dat komt volop voor tegenwoordig, ja, helaas. Als voldoende mensen zoiets willen kopen, dan zal er zoiets aangeboden worden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

't Is inderdaad in dit geval een vreemde mix:
Een buis voor het 'buizengeluid' met daarachter een 10 bands graphic equalizer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Ik zie niet waar de massa en aarde samenkomen en ik zie ook niet hoe het buisje gloeispanning krijgt...
Zal voor TS niet van belang zijn (het buisje gloeit immers), maar viel me gewoon op.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en ik zie zelfs geen merk of type van de buis...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Het hele schema is wat twijfelachtig met foutjes en vergeten zaken...
Ik denk dat CN104 voor de gloeispanning is (ik neem aan dat 't iets als een ECC83 is, met 12,6v gloeispanning)
Symbool aan CN104 lijkt een vrije variatie op het heater symbool:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

@max Hoor/zie je het luidspreker relais tikken na inschakelen?

rob040

Golden Member

Op 3 november 2021 16:29:20 schreef Arco:
Het hele schema is wat twijfelachtig met foutjes en vergeten zaken...
Ik denk dat CN104 voor de gloeispanning is (ik neem aan dat 't iets als een ECC83 is, met 12,6v gloeispanning)
Symbool aan CN104 lijkt een vrije variatie op het heater symbool:

[bijlage]

Heb ik ook gedacht, maar 24V? Dacht eigenlijk dat nagenoeg al dat soort buizen op 6,3V werkten...

Op 3 november 2021 15:06:15 schreef Arco:
't Is inderdaad in dit geval een vreemde mix:
Een buis voor het 'buizengeluid' met daarachter een 10 bands graphic equalizer...

Puur technisch gezien zie ik die tegenstelling niet. De buis werkt als limiter, dus als niet-lineair element. Als je zacht speelt is er minder vervorming dan wanneer je hard speelt. De equalizer is er puur om de klank goed te krijgen, en werkt onafhankelijk van het volume.

Het blijft inderdaad zo dat Hartke ook met een beetje moeite een goed klinkende limiter/compressor had kunnen bouwen met halfgeleiders.

Arco

Special Member

Heb ik ook gedacht, maar 24V? Dacht eigenlijk dat nagenoeg al dat soort buizen op 6,3V werkten...

De ECC83 is 2x6.3V = 12.6V. Met de weerstand van 33 Ohm die in serie staat kom je heel aardig op de juiste spanning uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Op 3 november 2021 17:09:52 schreef Arco:
[...]
De ECC83 is 2x6.3V = 12.6V. Met de weerstand van 33 Ohm die in serie staat kom je heel aardig op de juiste spanning uit...

Ah, twee kathodes, twee gloeidraden. Dat volg ik. ;)
Maar die +24V staat na de weerstand, en ik zou spanningen in het schema verwachten in werkende toestand en niet onbelast. 8)7

Arco

Special Member

Het lijkt een origineel schema van Samson (de fabrikant).
Maar hiervan hebben ze toch echt nooit een werkende print kunnen maken met al die missers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ìdd wat een zooitje, de buis is een 12AX7, de USA equivalent van onze ECC83.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 november 2021 17:09:52 schreef Arco:
De ECC83 is 2x6.3V = 12.6V. Met de weerstand van 33 Ohm die in serie staat kom je heel aardig op de juiste spanning uit...

Zoals in dit schema getekend, staan de twee gloeidraden parallel (4+5 tegen 9), en moeten samen dus 6,3 V krijgen. Ze nemen dan samen 0,3 A.
Het blijkt dat de buis dan de juiste gloeispanning krijgt als de trafowikkeling 2×18Vrms is, wat heel goed zou kunnen.
De 33Ω-weerstand moet dan 4,3 W dissiperen, wat hem flink warm maakt.

Nu is er een heel grappige bijzonderheid. Als je de buis wél met de gloeidraden in serie (4 tegen 5; 9 not connected) zou aansluiten, zodat je 12,6 V en 0,15 A nodig hebt, dan gaat er met deze schakeling niets mis: door de hogere weerstand die de gloeidraden dan laten zien, stijgt de spanning en zakt de stroom, en komen beide nagenoeg op de juiste nieuwe waarden uit.1
De 33Ω-weerstand hoeft in dat geval nog maar 1,4 W te dissiperen.

Persoonlijk zou ik de gloeidraadaansluiting daarom meteen wijzigen in 'serie'. Als dat trouwens al niet in werkelijkheid de situatie is!

--
1Als je een grafiek plot van afgegeven gloeistroomvermogen tegen gloeistroomweerstand, dan is dat een soort berg. De 6,3V-aansluiting ligt op de linkerflank, de 12,6V-aansluiting op de rechterflank van die berg, op - binnen tolerantie - gelijke hoogten.
Wat een grappig toeval!)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org