plc naar frequentieomvormer naar motoren

Hallo,
Voor mijn eindwerk van dit jaar moet ik een machine met 4 motoren aantsturen via een plc. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om een frequentieomvormer aan de uitgang van de PlC te zetten en daarmee de 4 motoren aan te sturen.

Moest dit lukken, kan ik dan ook de 4 motoren apart van elkaar laten werken met een verschillende frequentie?

Alvast bedankt
Lukas

benleentje

Golden Member

Uiteraard kan dat, elke regelaar kan op zijn eigen snelheid werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 8 november 2021 16:10:29 schreef Lukas Theys:
Voor mijn eindwerk van dit jaar moet ik een machine met 4 motoren aantsturen via een plc. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om een frequentieomvormer aan de uitgang van de PlC te zetten en daarmee de 4 motoren aan te sturen.

Dat kan heel goed, maar het beste kun je voor iedere motor een frequentieregelaar nemen.

..., kan ik dan ook de 4 motoren apart van elkaar laten werken met een verschillende frequentie?

Ja, dat kan ook. Je kunt het digitaal aansturen maar ook via analoog. Je PLC moet dan wel een analoge kaart hebben.

Lees ook dit eens door als je wil.

https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beetje moderner is om via een bus, bv profinet de regelaars aan te sturen.

GJ_

Moderator

Op 8 november 2021 18:47:43 schreef Peter112:
Beetje moderner is om via een bus, bv profinet de regelaars aan te sturen.

Precies. Met veel motoren is dit wel de manier. Met één of maar enkele motoren is analoog aansturen soms aan te bevelen. Dat maakt het voor de doorsnee TD'er eenvoudiger om storingen op te sporen. En het is veel eenvoudiger om na 15 jaar een kapotte drive te vervangen als deze analoog word aangestuurd.

mel

Golden Member

Precies, ik had toen zo,n 120 regelaars aangesloten op een bus.Maar tevens een aparte bus voor de PG. ,om de parameters van de regelaars apart te wijzigen, dan hoef je niet aan de PLC te komen. btw, de regelaars waren Danfoss.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Vroeger had je 2 digitale uitgangen (start en richting) en 1 analoog uitgang als signaal nodig. Soms kon je de richting weg laten (lees best wel vaak)

Maar daarna kwamen er bus signalen
RS-485 is een standaard (profibus, modbus rtu etc)
Can bus is een standaard
Maar tegenwoordig zie je vaker ethernet (profinet, mod bus TCP/ip, soms zelfs udp)

Voordeel is dat je zonder het wijzigingen veel meer kunt en ook meteen 2 richtings verkeer hebt. Je kan dus ook parameters terug lezen (temperatuur, stroom, frequentie etc)

Ik heb rs422 eigenlijk nooit gezien, maar zal vast ook bestaan hebben

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 9 november 2021 08:22:21 schreef High met Henk:
Maar daarna kwamen er bus signalen
RS-485 is een standaard (profibus, modbus rtu etc)

vrijwel alle serieuze drives hebben standaard modbus aan boord. Toch word er vaak gekozen voor extra opties voor bijvoorbeeld Profibus of Profinet. Gemak aan de drive kant word ingeruild voor gemak aan de PLC kant. Bovendien is modbus met b.v. Siemens een beetje onhandig.

High met Henk

Special Member

Je hebt het over Modbus RTU. Modbus TCP/IP is zeker nog geen standaard embedded.

Omron / Yaskawa is toch serieze drive en Vacon ook.
Zijn bij sommige wel losse kaarten die je erbij moet kopen.

je kunt ook andere interface kaarten kopen (bijv de andere die ik genoemd heb)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 9 november 2021 09:44:09 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 9 november 2021 09:25:50 schreef High met Henk:
Je hebt het over Modbus RTU. Modbus TCP/IP is zeker nog geen standaard embedded.

Omron / Yaskawa is toch serieze drive en Vacon ook.
Zijn bij sommige wel losse kaarten die je erbij moet kopen.

Klopt, Modbus is geen modbusTCP. Modbus over RS485 is niet altijd RTU.

Yaskawa en Vacon zijn serieuze merken en hebben redelijk standaard Modbus volgens mij.
Omron heeft nog nooit een frequentieregelaar gemaakt en is geen serieus merk, maar een low-budget merk en een stickerplakker.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 9 november 2021 18:42:32 (15%)

High met Henk

Special Member

op de J1000 is hij niet standaard.

die VACOM heeft die waardeloze dubbel pin header blokjes zelfs voor I/O...
https://www.danfoss.com/nl-nl/products/dds/low-voltage-drives/options/…

word je niet heel geukkig van overigens. Mechanisch erg wiebelig.

Maar Modbus ascii heb ik nog nooit gezien. De rest is ETH of nog verder dedicated.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 9 november 2021 10:00:16 schreef High met Henk:
op de J1000 is hij niet standaard.

Hahahaha, dat is de enige waar inderdaad een SI-232/J optie in moet. Op alle andere is het standaard.

Dus precies zoals ik al zei: "vrijwel alle serieuze drives hebben standaard modbus aan boord"

Ik heb zelf een paar goedkope chinese "Huan Yang" frequentieregelaars in gebruik en daar zit ook modbus op.

Daar heb ik echter geen gebruik van gemaakt.
Voor mijn toepassing was het handiger om er gewoon een potmeter en een paar schakelaars aan te hangen. Ik gebruik hem voor het instellen van het toerental van een conventionele freesmachine.

Wat bedoel je met "Modbus RS485 obsolete"?

Voor zover ik weet is er nooit een "Modbus RS485" geweest.
"Modbus RTU" werkt wel op RS485 en dat is niet obsolete.

Op de onderstaande site staan links naar veel spul, van "arduino" spul tot meer professionele aanpak zoals b.v. Linux kernel drivers.

https://modbus.org/tech.php

Ook op wikipedia staat niets over "obsolete".
https://en.wikipedia.org/wiki/Modbus

Verder zou het me niets verbazen als fabrikanten van "proprietary" protocollen zoals profinet proberen om modbus "obsolete" of "ouderwets / achterhaald" proberen te verklaren omdat ze er geen geld aan kunnen verdienen. (IC's die "profinet" begrijpen zijn schandalig duur).

GJ_

Moderator

Op 9 november 2021 17:16:54 schreef Kortsluiting_Online:
Wat bedoel je met "Modbus RS485 obsolete"?

Voor zover ik weet is er nooit een "Modbus RS485" geweest.
"Modbus RTU" werkt wel op RS485 en dat is niet obsolete.

Dar was een vergissing, het is niet echt obsolete.
Niemand heeft het overigens over "modbus rs485" gehad maar over Modbus over RS485. Het kan ook over RS232 trouwens. Er zijn twee modes: RTU en ASCII.