ik heb een dubbeldin die ik wil inbouwen echter mijn spanning in de auto is in ruststand 12,5 volt de autoradio doet het prima. Na het starten gaat de spanning omhoog van 13,5 – 14,5 volt de autoradio start maar toetsen doen het niet meer. Er is duidelijk overspanning.

Ik heb overal gemeten in het zekeringkastje maar telkens die hogere spanning met starten.

Hoe kan ik de autoradio nu werkend krijgen?

Spanning voor een auto is volkomen normaal, je dynamo draait de stroom die je met starten verbruikt heb worden gelijk weer geladen en dat faat idd. met 14,5+ Volt, volkomen normaal.

Hier verder niet je probleem in zoeken , er is een andere oorzaak!

Een hogere spanning is normaal bij een auto.Als je een voeding neemt, is ook meestal 13,5V.
Ik denk dat er iets anders kapot is in de radio.
Wat is trouwens een dubbeldin? :?

[Bericht gewijzigd door mel op (11%)]

je hebt de ACC wel goed zitten? anders kan de radio na starten zijn geheugen kwijt zijn. is dit een chinese autoradio? want die dingen zijn ellende op afroep, niet werken in een auto die loopt en dus 14,5V boordspanning heeft is er 1 van..

Dank voor het snelle antwoorden. Dubbeldin is een autoradio met 7 inch (of groter) scherm dus een dubbele autoradio.

Het is inderdaad een Chinees ding, gek dat hij het perfect doet in ruststand en na het starten werkt bijna niets meer.

Is er niet een transistor of condensator op de voedingskabel van de autoradio te monteren zodat hij rond de 12 volt blijft?

Dat is meer een tv dan een radio..mag je daar dan WEL op kijken tijdens het rijden?

Op 21 november 2021 16:19:29 schreef mel:
Dat is meer een tv dan een radio..mag je daar dan WEL op kijken tijdens het rijden?

ik gebruik hem niet voor films kijken, meer navigatie en muziek

Valt tijdens het starten de voeding van de radio even weg? Dan zit het probleem wellicht daar in. Sluit de radio eens aan terwijl de motor draait.

weet niet hoeveel vermogen die radio heeft, maar je zou een dikke diode in de voedingslijn kunnen opnemen om 0,6V per diode te verliezen.

als de te hoge spanning het probleem is dan, want een autoradio zou dit moeten kunnen hebben

het zal de stijgende voeding spanning niet zijn, maar de 12V vast voor radio geheugen word afgeschakeld als de startmotor rond gaat. de wegval van die continu lijn doet de radio vastlopen. een goede radio vangt dat op, deze loopt vast blijkbaar.

Dit China-brol zo snel mogelijk retour afzender, ook die dingen moeten blijven werken na het starten. Het wegvallen van de spanning bij het starten wordt met opzet gedaan.

Ik ben nog even aan het stoeien geweest. Ik heb ook een achteruitrij camera en de kabel op de radio om de camera aan te zetten had ik, tenminste dacht ik) aangesloten op de achteruitrijlampen. Nu bleek deze constant op spanning te staan ook weer die 13,5 en meer en niet alleen spaningkje als ik hem in zijn achteruit zet. Dit veroorzaakte kennelijk de storing want ik trok deze kabel los, en de radio deed het goed ook tijdens starten. Ik ga morgen verder kijken want het werd te koud ;-)

Ik hou jullie op de hoogte.

Als de (LED) lichten met PWM gestuurd worden en de cam wordt gevoed vanuit de achteruitrijlamp dan moet er een filtertje tussen. Die maakt er schone spanning van.
https://www.need4street.de/Signal-filter-for-retrofit-rear-view-camera…
Mijn voor en achter camera's worden met 12V gevoed vanuit een MMI box. Die schakelt de spanning als de versnelling in de achteruit wordt gezet.

met veel stoeien doet hij het eindelijk. Heb een draad van de achteruitrijverlichting naar voren getrokken die op de 'back' aangesloten. Videokabel aangesloten, alles nog even goed nagelopen en hij doet het
:-)

Bedankt voor jullie hulp!

verkeerd aangesloten dus.
ik werk al jaren emt zulke chinese radios en die doen het allemaal goed. zijn eigenlijk tablets die op een vaste voeding zitten ipv li-ion accu EN waar een eindversterker is ingebouwd. voor die 40-50€ dat ze kosten zijn het prima dingen.

voordeel is ook dat je uw EIGEN software kan draaien. dus GPS die je van het internet plukt, eigen music players, ...
films speel ik natuurlijk niet af al is het wel makkelijk als de kindjes lastig doen achteraan. gewoon filmpje van de SD card of youtube spelen. jammer dat ze nog geen extern scherm ondersteunen voor achteraan
http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/640/volvo8.JPG

http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/2/640/radio.jpg

moet wel zeggen, die met een draai volume knop zijn makkelijker dan die druktoesten. zeker als je telefoon krijgt is zo een draaiknop makkelijker te regelen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Op 22 november 2021 19:55:46 schreef fcapri:
moet wel zeggen, die met een draai volume knop zijn makkelijker dan die druktoetsen. zeker als je telefoon krijgt is zo een draaiknop makkelijker te regelen

Mijn carkit heeft gewoon voorrang op de autoradio. Ik hoef dus alleen maar te luisteren en te praten en verder de handen aan het stuur en de ogen op de weg gericht...... :S

Ja bij mij ook, navigatie inspreken, Whatsapp beantwoorden met de Google Assistent en leest ook geschreven teksten voor beantwoorden in speech to txt. Handjes aan het stuur is wel zo veilig. Maar mooi dat het allemaal werkt. Die extra voedingsdraad trekken naar de camera is het betere werk.