Ik wil het stukje kabelboom vervangen dat vertakt naar m'n achterlichten. Daarvoor moet ik diverse solderingen maken in nieuwe soepele koperader van 1mm^2. Ik heb Almit KR-19 tin/lood aangeschaft van 1,2mm. En ik heb een wat lompige 80 W soldeerbout om te verwarmen.

Op het forum gaat het vooral over solderen van voorvertinde artikelen op printplaten. Mij wordt niet duidelijk of mijn ietwat grofstoffelijke solderingen kunnen gaan lukken op schoon rood koperdraad met alleen maar de Almit fluxkern. Of moet ik een fluxpen er bijzetten voor goede doorvloeiing? En zoja wat is een prettig werkende flux?

Ik heb even wat specificaties opgezocht:
- flux classificatie: REL1 No clean
- alliage: Sn-40.0Pb
- temp.: 183° - 190°C

Mij zie je geen lood meer gebruiken. Maar omdat jij niet ervaren soldeerder bent lijkt het me wel beter dat je dit met lood doet.

De tin heeft al een fluxkern. Dit is een no-clean flux. Dit betekent dat je het niet hoeft te reinigen op een PCB, het zal geen oxidatie van metalen geven. JE kunt het zo gebruiken, mits je te solderen draad schoon en vrij van oxidatie is.

Het nadeel van solderen is dat het koper naast de soldering wat minder sterk wordt. Ik zou dan ook niet voor solderen gaan maar voor klemverbindingen.

Bedankt voor je antwoord.

Wat betreft solderen versus klemmen is het een dilemma van plotselinge stijfheid in verder soepele draad. Trillingen zijn een dynamische belasting die met name piekt bij de overgang van massief naar soepel materiaal. Daardoor zullen ook klemverbindingen uiteindelijk breken daar waar de kabel uit de klem treedt.

In de automotive is het gebruikelijk om stekkers te klemmen op het frame en de in- en uitgaande draad ook op enkele centimeters afstand te klemmen op het frame.

Ik wil de solderingen daarom leggen op een plek waar ik het kabeldeel goed kan ondersteunen in een flexibele ribbelslang of een spiral wrap.

Heb al meermaals kabelbomen moeten verlengen of herstellen. Daarvoor worden deze smeltverbinders gebruikt.

Ik zou toch voor klemmen gaan, van die geïsoleerde busjes die je dichtperst met een goede AMP tang. Krimpkous er overheen ivm vocht en goed ondersteunen (met ty-raps aan weerszijden van het busje aan de kabelboom vastmaken) tegen trillingen. Ik denk dat een soldeerverbinding niet per se minder betrouwbaar is, maar een persverbinding lijkt me niet minder robuust en het werkt makkelijker en sneller.

Een gesoldeerde verbinding heeft de kans om bij trillingen te breken op de overgang van de soldering naar de soepele draad. Daarom zou ik er altijd een krimpkous over leggen die ook over de isolatie aan beide kanten doorloopt. Dan hebben trillingen weinig kans meer om de boel op die plek te laten bewegen.

Dodge heeft het in zijn werkplaatshandboek staan. Waterdichte krimpkous hebben ze bij Rick Donkers ( https://www.rdae.nl/) :

[Bericht gewijzigd door bprosman op (36%)]

Ik heb geen splice clips en tang. Aftakking op aders in kabelboom van m'n auto om 7-polig stopcontact te bedraden (trekhaak) maakte ik door de isolatie van kabelboomdraad over ong. 1cm te verwijderen.
De aftakdraad ook 1cm vrijmaken en er tegenaan leggen. Daarna met dun (0,8mm) vertind koperdraad de hele las strak omwikkelen en dan solderen waarbij je tin ruim laat vloeien zodat de las volledig vertind is. Met een 80W bout gaat dat heel goed.

Een beetje zoals Philips vroeger aftakkingen maakte d.m.v. soldeerveertjes.

Na afkoelen opnieuw isoleren met goed isolatieband (Coroplast) dat je onder spanning (beetje uitrekken) aanbrengt.

Zit al 15 jaar probleemloos.

Ik heb al wat proefjes gemaakt met een restantje soldeer van onbekende herkomst en S39. Zoutzuur werkt als een malle natuurlijk, maar kruipt capillair waarschijnlijk ook verder naar binnen tussen de aders. En dat is helemaal niet goed.

Daarna heb ik de verbinding geisoleerd met zuurvrije vaseline en krimpkous. De kous gekrompen vanuit het midden waardoor de vaseline er aan weerszijden uitpulpt. Dat is ook voldoende waterafstotend. Mogelijk lijkt dit resultaat op de (veel snellere) smeltverbinders van Jerome.

Bij mijn aanhangwagen eerder heb ik gedaan wat Schimanski beschrijft. Gestripte draadeinden die ik wilde verbinden heb ik in een ongeisoleerde adereindhuls geschoven, aangekepen (ontzettend gepiel omdat het ingebracht volume van huls tot huls verschilt en de aders er soms weer uitglijden) en daarna doorgesoldeerd. Vervolgens krimpkous eroverheen per verbinding en een ruimere krimpkous later over de hele bundel.

Rick Donkers had ik al ontdekt. Bedankt voor alle suggesties en adviezen.

S39 is een nogo.

Geheid ellende. Alleen bij waterleiding gebruiken

Bij elektrische verbindingen allwey harskern

Op 23 november 2021 23:10:15 schreef amDEwolff:
De kous gekrompen vanuit het midden waardoor de vaseline er aan weerszijden uitpulpt.

De vaseline verdwijnt na verhitting onder de motorkap. Beter is krimpkous te gebruiken die van binnen een lijmlaag heeft.

https://www.allekabels.nl/kabel_accessoires/krimpkous/krimpkous-met-li…

S39

Een Streng Verboden middel in elektra soldeertoepassingen...

Mijn advies: Ga niet solderen aan een kabelboom in een auto. Zie KlaasZ z'n bericht voor uitleg.

solderen aan een kabelboom die zwevend ligt is meestal niet zo'n probleem.
Het is wel een dingetje als 1 kant ergens vast ligt...

Dan scheurt het wel af, maar als er aan beide kanten een 10 cm draad zit, is het niet zo'n probleem meestal.

Op 23 november 2021 23:10:15 schreef amDEwolff:
..S39...

NO NO NO!!! zie hierboven!

Hoofdader voor ! 1cm strippen, toe te voegen ader ook strippen en strak om de hoofd ader wikkelen, solderen met flux core soldeer. In wikkelen met zelf vulkaniserende tape (flink oprekken anders werkt het niet, het is geen plakband)

of de methode die bprosman laat zien.

Op 24 november 2021 08:31:13 schreef rew:
Mijn advies: Ga niet solderen aan een kabelboom in een auto. Zie KlaasZ z'n bericht voor uitleg.

Ik heb jarenlang taxameters ingebouwd en daar waren gesoldeerde verbindingen een eis van het NMi. Gesoldeerd met een krimpkous er over geeft nooit gelazer.

En ik herhaal ook nog maar een keer dat S39 bij elektra reuze stout is!!