Goeie dag.
Ik heb van iemand een oude Batavus pedova gehad (dat is eigenlijk gewoon een Sparta ION). die iedere keer storing geeft op zijn accu. Het gedoe begon met dat de fiets na lange afstanden soms in eens uit viel, die afstanden werden steeds korter en nu doet ie zo goed als niks meer. Je start hem op. Dan werkt alles even een paar seconden tot een halve minuut en dat springt ie op fout en valt alles uit (die fout code verwijst ook naar de accu). Omdat die fiets dus aangeeft dat er een probleem met de accu is heb ik de accu even verwijderd en opengemaakt (en ja dat kan inderdaad eigenlijk niet maar met een zaagje, een beitel en een beetje geluk krijg je veel open). Nou geven volgens mijn multimeter eigenlijk alle cellen 1.37 volt op 1 na, die geeft 1.26 volt.
Nou zijn mij 2 vragen als volgt.
Om te beginnen:
-zou een spannings verlies van 0.11 volt nou echt deze problemen kunnen veroorzaken??? De accu cellen zijn wel allemaal in serie geschakelt maar toch vind ik het wel een klein verschil.
Ten tweede:
-ik lees net overal op internet dat de BMS op slot springt zodra deze zijn spanning verliest om revisie te voorkomen. Klopt dit?
Zo ja kan ik dan niet tijdens het vervangen van de cellen een extra (geladen cell) parallel bij het accu pakket zetten om op die manier de BMS niet te laten merken dat er aan gepruts word?
Ik zie graag een reactie tegen moet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Is bij de cel met de lagere spanning de plus en de min niet omgepoold? Zo ja dan mis je rekenkundig 2 cellen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waarschijnlijk stort de spanning over die cel in zodra hij belast wordt, onbelast de spanning meten zegt niets.
Op 25 november 2021 22:25:07 schreef Tychovg:
-ik lees net overal op internet dat de BMS op slot springt zodra deze zijn spanning verliest om revisie te voorkomen. Klopt dit?
Nee, dat is pertinent niet waar; er zijn hier een paar leden die dat beweren (net name Roland van Leusden, ik denk dat de rest het alleen van hem napraat). Dit is ook triviaal te bewijzen: de zekering zit tussen de + van de cellen en het BMS, dus als je die eruit trekt, krijgt het BMS ook geen voeding meer. Nadat dit is gebeurd, moet je het pakket volledig opladen, inclusief balanceren, voordat het BMS hem weer vrijgeeft. Sparta raadt de dealers zelfs aan om de zekering eruit te trekken als een accu voor lange tijd stil zal liggen.
Wat wel waar is, is dat een accu die eenmaal definitief afgekeurd is (E0003) nooit meer in leven komt, ook niet met nieuwe cellen. Het klinkt alsof dat bij jou nog niet is gebeurd, maar als je hem nog een paar keer op die manier uit laat vallen zal dat wel gebeuren, en dan kun je het hele ding weggooien.
Op 26 november 2021 06:43:01 schreef Tychovg:
Urmmm... E0003 zeg je?... Hoe dat zo dan? Kun je dan de BMS gewoon helemaal weg gooien???
Ja.
Das ballen zeg. Dat geeft ie wel aan op het display. Kan ik anders niet gewoon nieuwe firmware op de BMS flashen en em dan bij de centrale computer aanmelden als nieuwe accu?
Op 26 november 2021 00:10:49 schreef Hunebedbouwer:
Is bij de cel met de lagere spanning de plus en de min niet omgepoold? Zo ja dan mis je rekenkundig 2 cellen.
nee de polariteit is niet omgedraaid trouwens.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nou, dan moet je even nieuwe firmware schrijven, die het correcte protocol kan praten met de motor.
Het permanent afkeuren gebeurd in de EEPROM, waar ook alle andere instellingen staan, maar als dat is gebeurd, zou de fiets niet meer ondersteunen. Komt die E0003 direct bij het aanzetten?
Het blijven proberen en steeds laten uitvallen heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het over is, maar ik weet even niet zeker of E0003 pas komt als het definitief is, of ook elke keer dat hij uitvalt op onbalans.
Op 26 november 2021 10:17:04 schreef SparkyGSX:
maar ik weet even niet zeker of E0003 pas komt als het definitief is, of ook elke keer dat hij uitvalt op onbalans.
Dan denk ik dat laatste. Die melding gaf hij altijd als ie uitviel. Dan had je al een kilometer gefietst en dan verscheen er E0003 op het display en dan stopte het hele zaakje er mee. Is er dan nog een manier om met zekerheid te achterhalen of de BCM dan op slot zit of kan ik er wel van uit gaan dat ie op slot zit. Hij valt nu namelijk wel echt meteen uit na het opstarten.
Mag jij nog fietsen met ondersteuning. Dan is er nog hoop.
Bij mij was 0003 is definitief over en uit.
Het printje in de accu zit dan op slot en de ondersteuning werkt dan niet meer. De verlichting nog wel.
Dit is de beveiliging tegen ompolen van de cellen. Wat mogelijk tot ontgassen en ontploffen kan leiden. Al moet je daar wel meer je best voor doen als bij li-ion.
Ompolen is zowat het ergste wat je een accu aan kan doen.