Schakeling voor 12v motor heen en weer

Goedendag allen,

Ik ben een motor aan het bouwen en wil met een electromotortje een luikje laten sturen.

HEt doel is om bij het aanzetten van het contact de motor de ene kant op te laten draaien, en bij het afzetten van het contact de motor de andere kant op te laten draaien. Ik heb de beschikking over 12V continue spanning, een contact spanning, twee eindschakelaars die een signaal kunnen geven en uiteraard een massa. De electromotor die ik heb heeft twee aansluitingen en er is mij verteld dat die bij omschakelen van plus en min, de andere kant op gaat.
Nu kan ik een hele hoop moeilijk gaan doen met schakelbare relais, maar volgens mij zitten er hier wel een paar personen die dit voor mij kunnen bedenken in een electronische schakeling, en dat wellicht zelfs voor mij in elkaar kunnen zetten, uiteraard tegen een vergoeding.

Wie o wie kan mij helpen?

EricP

mét CE

Als je de eindschakelaars als hebt... Dan heb je toch niet meer nodig dan een dubbel om relais en een paar dioden? Daar is niet zo heel veel aan op te bouwen...

Indien je verstand hebt welke diodes en hoe op te bouwen, dan zal dat inderdaad simpel zijn. Mij ontbreekt die kennis helaas.

fatbeard

Honourable Member

Nu kan ik een hele hoop moeilijk gaan doen met schakelbare relais, maar volgens mij zitten er hier wel een paar personen die dit voor mij kunnen bedenken in een electronische schakeling, en dat wellicht zelfs voor mij in elkaar kunnen zetten, uiteraard tegen een vergoeding.

"schakelbare relais" is nogal onduidelijk, maar met twee "gewone" dubbelpolige relais kan er al een heleboel.

Maar voordat iemand er enig meer denkwerk aan gaat verrichten zullen we meer gegevens nodig hebben: wat voor motor(tje) is het precies?
"met twee aansluitingen" zegt niet zoveel...

Voor welke spanning (in Volt) is dat motortje bedoeld? 12V dus, slecht gelezen
Hoeveel stroom (in Ampère) heeft dat motortje nodig?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

SW1 is een dubbelpolige wisselschakelaar.

SW2 en SW3 zijn de beide eindschakelaars.
Die moeten NC (Normally Closed) zijn. Dus gesloten totdat de eindstand bereikt is.

GJ_

Moderator

Op 29 november 2021 13:27:13 schreef fatbeard:
... maar met twee "gewone" dubbelpolige relais kan er al een heleboel.

Twee enkelpolige is al genoeg voor linksom - stop - rechtsom. Met één dubbelpolige kun je niet met de relais zelf stoppen, dus alleen linksom - rechtsom.
In dit geval maakt het geen bal uit omdat je toch op eindschakelaars wil stoppen.

@deKees

Ik leg het niet geheel goed uit denk ik:

Ik heb een constante plus vanaf de accu. Die is er altijd net als de Massa.
Dan heb ik een plus die er is op het moment dat ik het contact aanzet. Dan moet het motortje de ene kant op draaien. Op het moemnt dat die plus wegvalt, moet het motortje de andere kant op draaien. zowel heen als terug zet ik een eindschakelaar die de motor stopt zodra er een aantal omwentelingen is bereikt.

In mijn taal: ik zet het contact aan en er draait een luik open (waar mijn achterlicht in zit) en als ik het contact uitzet draait dat luik weer dicht.

Alvast iedreen bedankt die hierop reageert. Ik wist niet dat er zoveel zijn die hier wel vaerstand van hebben

Oh ja,

de eindschakelaars zijn veer gestuurd, dus gaan terug in de rustpositie op het moment dat de motor daar weer van weg draait

De rustpositie kan dicht of open zijn. Ik heb dubbelwerkende gekocht

mel

Golden Member

Sw 1 a en b vervang je door 1 relais met kontakten dubbel om.De spoel van het relais gaat naar het contactslot.En massa, uiteraard :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ok, schema blijft hetzelfde.

Maar dan kun je een relais nemen voor SW1. Dus een relais met 2 contacten. Het stuursignaal gaat dan naar de spoel van het relais.

@mel zei dat ook al.

EricP

mét CE

Eh... Dat is toch exact wat deKees beschrijft? Alleen dan met een dubbel om relais ipv. een schakelaar. Hij dot het zelfs zonder dioden :)

(iets met wegen en Rome enzo).

[edit]Ow... mel en deKees waren me voor.

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 29 november 2021 14:09:28 (11%)

Een dubbelom relais? Is dat hetzelfde als een relais-dubbel-contact zoals hier in de bijlage ?

Automotive relais hebben doorgaans maar 1 wisselcontact, en als je 2 dergelijke relais gebruikt, kun je de eindschakelaars elk een relais laten uitschakelen, zodat de (waarschijnlijk aanzienlijk grotere) motorstroom niet door relatief kleine eindschakelaars hoeft te lopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Dan is er altijd 1 relais bekrachtigd. Dat lijkt me niet wenselijk.
Het idee was nou juist... Zonder 'contact' relais in rust, luikje dicht tot de eindschakelaar de boel stopt. Contact aan, relais bekrachtigd, motor loopt de andere kant op tot de eindschakelaar de boel stopt.

Hoe groot is de motorstroom eigenlijk? Dat maakt het zoeken naar een passend relais wat makkelijker... Als het een l*llig motortje is, dan doet elk Omron-of-Finder-din-rail het. Is het 20A, dan wordt het een andere discussie.

Lullig motortje, van amazon. staat geen vermogen bij, maar is bedoeld voor de aandrijving van een afstandsbedienbare auto. 3-4A max

EricP

mét CE

Zo lullig is dat niet. Het is wel inductief, en dan is 4A best wel wat. Ik denk dat het 10A ding van deKees wat te iel is. Maar... er zijn ook 16A varianten. Niet specifiek bedoeld voor 'inductief', maar het kan wat meer hebben zeg maar.

Op 29 november 2021 15:21:48 schreef EricP:
Dan is er altijd 1 relais bekrachtigd. Dat lijkt me niet wenselijk.

Nee, Beide relais zet je met de spoel op "geschakelde 12V". Bij de ene doe je het NC aan 12V en NO aan GND, en bij de andere andersom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@jaques1956
Daar heb ik al naar zitten kijken. Maar deze werkt iets anders.
De gestuurde plus (onderaan de pagina) verdeeld zich door de schakelaar van links naar rechts. En ik heb een gestuurde plus die wegvalt.
Bovendien heb ik eindschakelaars. Die zouden er ergens tussen moeten komen om te voorkomen dat de motor blijft draaien.
En..bij het bereiken van de eindschakelaar moet de motor reageren als de pulsstroom dat aangeeft.

eindschakelaars kan je verwerken in de draad van de wisselschakelaar naar de relais spoel. Bij het bereiken van de eindstand schakelt de spoel af.
De puls ingang die je hebt. Je kunt er een houd-schakling bij maken zodat de puls een contact wordt. Of de puls verlangen.

Jacques van Montfort
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Hou er rekening mee dat het voor de motor, en je schakeling, heel slecht is om direkt van draairichting te wisselen. Beter is te wachten tit de motor stil staat, en dan de draairichting aanpassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 29 november 2021 16:36:55 schreef Jacques1956:
eindschakelaars kan je verwerken in de draad van de wisselschakelaar naar de relais spoel. Bij het bereiken van de eindstand schakelt de spoel af.
De puls ingang die je hebt. Je kunt er een houd-schakling bij maken zodat de puls een contact wordt. Of de puls verlangen.

En zou je deze ook kunnen weergeven in een schema ?
Dit gaat mij iets te ver om te vertalen

Op 29 november 2021 15:21:48 schreef EricP:
Dan is er altijd 1 relais bekrachtigd. Dat lijkt me niet wenselijk.

Ik dacht dat ik een idee had waarbij beide relais onbekrachtigd waren als de contact uit is, en de motor de eindschakelaar (dicht) heeft bereikt, maar bij nader inzien gaat dat niet werken. Ik denk dus dat je er niet aan ontkomt om de motorstroom door de eindschakelaars te laten lopen, en die moeten daar dus wel geschikt voor zijn. Een andere mogelijkheid zou zijn nog een derde relais of andere elektronica toe te voegen; het nadeel van logica is dat je eerst een schone voeding moet gaan maken en zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je eindschakelaars gebruikt, kun je ook een kruisschakelaar gebruiken als omschakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?