Schakeling voor 12v motor heen en weer

Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 17:21:00 schreef Donald Breda:
klein ding 4-5A schat ik

Dan moeten je diodes en je eindschakelaars dat minimaal aan kunnen, dus 1A is niet genoeg.

En je moet het niet schatten, maar zeker weten. :)

En als de motorstroom 4A is, dan is je aanloopstroom minimaal 5 maal zo groot.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou nog een diode in sper over het contact van K2 zetten; dit om te voorkomen dat de charge dump uit de motor bij het uitschakelen een te grote spanningspiek over de (kleine) buffercondensators van de PWM regelaar zou geven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 november 2021 17:22:53 schreef Lambiek:
[...]
Dan moeten je diodes en je eindschakelaars dat minimaal aan kunnen, dus 1A is niet genoeg.

En je moet het niet schatten, maar zeker weten. :)

En als de motorstroom 4A is, dan is je aanloopstroom minimaal 5 maal zo groot.

Waarom? De diodes en de eindschakelaar hebben niets met de hoofdstroom te maken. Een sperdiode voor de dump van de PMW klinkt logisch, die moet wel de hoofdstroom aan kunnen. Aan de andere kant is die PMW gemaakt voor dit soort motoren en heeft mogelijk al een paar interne diodes

Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 18:46:26 schreef Donald Breda:
Waarom? De diodes en de eindschakelaar hebben niets met de hoofdstroom te maken.

Dat ligt er helemaal aan waar de eindschakelaars en de diodes zitten. Ik heb nog geen schema gezien van je.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 november 2021 18:46:26 schreef Donald Breda:
Een sperdiode voor de dump van de PMW klinkt logisch, die moet wel de hoofdstroom aan kunnen. Aan de andere kant is die PMW gemaakt voor dit soort motoren en heeft mogelijk al een paar interne diodes

Nee, je begrijpt het duidelijk niet helemaal; het gaat om de energie die magnetisch in de motor is opgeslagen als daar stroom loopt, en op het moment dat K2 afvalt, moet die energie ergens heen. Afhankelijk van de inductie van de motor, de stroom die daar loopt, en de capaciteit van de PWM controller, kan dat betekenen dat de spanning te ver omhoog vliegt, en je PWM controller stuk gaat. Een diode in de PWM controller gaat daar niets aan veranderen; die diode moet over het contact van rel2.

Aangezien dit een zeer korte puls is, en slechte één keer per beweging voor komt, hoeft alleen de piekstroom rating van de diode genoeg te zijn voor de motorstroom; een 1A diode is waarschijnlijk prima, want die kunnen doorgaans wel een korte piek van 5A verwerken.

@Lambiek: ik denk dat het schema van fatbeard het schema is waar de TS nu van uitgaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Als K2 afvalt is dat omdat ook 'op' of 'neer' afvalt, en dan wordt de motor kortgesloten...
Wil je zeker zijn dat K2 als laatste afvalt is een blusdiode over K2 aangewezen (al moet dat met de voorgestelde relaisprint anders worden opgelost).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 20:04:01 schreef SparkyGSX:
Aangezien dit een zeer korte puls is, en slechte één keer per beweging voor komt, hoeft alleen de piekstroom rating van de diode genoeg te zijn voor de motorstroom; een 1A diode is waarschijnlijk prima,......

Ik bedoelde als er een diode over de eindschakelaar staat, "net als in het voorbeeld schema" dan kom je niet weg met een 1A diode. Daar loopt even de motorstroom over als de eindschakelaar open is, als de motor weer op start.

In het andere geval "die jij noemt" klopt dat wel, het zijn vaak korte pulsen. Alhoewel ik de diodes toch liever iets zwaarder zie, maar wie ben ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij een constructie waarbij de motorstroom door de eindschakelaars loopt in één richting, en door een parallelle diode in de andere, is dat zeker waar; ik was echter uitgegaan van het schema van fatbeard, waar dat niet het geval is.

Het zou handig zijn als de TS nou eens laat weten welke types eindschakelaars en motor hij heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De eindschakelaars zijn:

Dat zijn 5A 12V schakelaars.

De Motor is deze:

Daar staan geen verdere gegevens bij. Behalve dat het 12V is, en bedoeld voor een RC auto. max 3000RPM Model Alamor 489560

Op 30 november 2021 20:04:01 schreef SparkyGSX:
[...]
@Lambiek: ik denk dat het schema van fatbeard het schema is waar de TS nu van uitgaat.

Klopt, toen ik het had over de diodes bedoelde ik het schema van Fatbeard

En hierbij voor de duidelijkheid een simplistische weergave van de bedoeling:

De Motor (M) draait de blauwe spindel rond waardoor de zwarte knop naar rechts beweegt tot tegen de SW uit. Daarmee klapt de lichtunit open naar buiten. Als het contact van de motorfiets uit gaat, klapt het geheel weer in.

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2021 10:16:55 schreef Donald Breda:
De eindschakelaars zijn: Dat zijn 5A 12V schakelaars.

Oké, de eindschakelaars staan dus in de stuurstroom van je relais. Dat moet gaan met de gekozen eindschakelaars.

Op 1 december 2021 15:16:19 schreef Donald Breda:
De Motor (M) draait de blauwe spindel rond waardoor de zwarte knop naar rechts beweegt tot tegen de SW uit. Daarmee klapt de lichtunit open naar buiten. Als het contact van de motorfiets uit gaat, klapt het geheel weer in.

Ik hoop dat je de hoek "van die blauwe stang" nog iets aanpast, want zo gaat het niet werken. Hij staat recht op de draaibare lichtunit te drukken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met een terugverend eind-schakelaartje, welke ook niet mechanisch wordt ingehouden totdat de "andere schakelaar" is bereikt heb je een geheugenfunctie nodig. Stel dat de spindle draait en de moer bedient de schakelaar, dan kun je de motor stoppen en de richting omkeren, als de motor dan weer gestart wordt en de moer loopt uit de schakelaar dan stopt de motor. Eigenlijk moet je een set- reset schakeling verzinnen. En een voorkeur positie waar de motor heen loopt als de complete spanning eraf is geweest en de moer bedient geen enkele schakelaar.

Ik zie het probleem niet.
Als het stuursignaal hoog is, wordt de motor aangestuurd totdat de eindschakelaar bediend wordt. Wordt het stuursignaal weggenomen wordt de motor in omgekeerde draaizin aangestuurd totdat de eindschakelaar in ruststand bediend wordt.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Precies, het contactslot van de motorfiets (wellicht was dat onderscheid niet duidelijk) bepaald wat er moet gebeuren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 december 2021 20:10:12 schreef MJN:
Met een terugverend eind-schakelaartje, welke ook niet mechanisch wordt ingehouden totdat de "andere schakelaar" is bereikt heb je een geheugenfunctie nodig. Stel dat de spindle draait en de moer bedient de schakelaar, dan kun je de motor stoppen en de richting omkeren, als de motor dan weer gestart wordt en de moer loopt uit de schakelaar dan stopt de motor. Eigenlijk moet je een set- reset schakeling verzinnen. En een voorkeur positie waar de motor heen loopt als de complete spanning eraf is geweest en de moer bedient geen enkele schakelaar.

Deze eindschakelaars hebben de mogelijkheid om in ruststand gesloten te zijn. Pas bij bediening gaan die open en klopt het volgens het schema van fatbeard

Op 1 december 2021 19:26:04 schreef Lambiek:
[...]
Oké, de eindschakelaars staan dus in de stuurstroom van je relais. Dat moet gaan met de gekozen eindschakelaars.

Zo dacht ik het ook, ja

[...]
Ik hoop dat je de hoek "van die blauwe stang" nog iets aanpast, want zo gaat het niet werken. Hij staat recht op de draaibare lichtunit te drukken.

Het is dan ook een (well heel erge) simplistische weergave van wat ooit de werkelijkheid gaat worden. Ik ben monteur, dus mechanisch gaat het wel goed komen :)

mel

Golden Member

Eigenlijk klopt het niet:iemand die mechanisch werk doet, hoeft geen verstand van elektriciteit te hebben, maar een elektromonteur moet wel kunnen sleutelen.... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Precies, het contactslot van de motorfiets bepaald wat er moet gebeuren

Ja, nu zie ik het ook. Ik heb het schema van fatbeard nog eens goed bekeken en K1 bepaald de richting daarbij maakt het niet meer uit dat de eindswitch weer om-toggeld omdat K1 dan al naar de andere kant is..

Lambiek

Special Member

Op 2 december 2021 12:25:16 schreef Donald Breda:
Het is dan ook een (well heel erge) simplistische weergave van wat ooit de werkelijkheid gaat worden. Ik ben monteur, dus mechanisch gaat het wel goed komen :)

Ik zeg het maar even, en wij kunnen niet ruiken dat je monteur bent. :)

Op 2 december 2021 15:09:19 schreef mel:
Eigenlijk klopt het niet:iemand die mechanisch werk doet, hoeft geen verstand van elektriciteit te hebben, maar een elektromonteur moet wel kunnen sleutelen.... ;)

Hij zegt dat hij monteur is, ik heb het woord elektromonteur niet horen vallen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat @mel zinspeelt op de uitdrukking, "een elektricien is een mechanicien die wat meer geleerd heeft". :+
Een niet altijd even populair gezegde.... ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Lambiek

Special Member

Het staat onder het kopje "voertuigelektronica" ik vermoed dat de TS automonteur is. Maar kan het mis hebben natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 december 2021 19:05:34 schreef Lambiek:
Het staat onder het kopje "voertuigelektronica" ik vermoed dat de TS automonteur is. Maar kan het mis hebben natuurlijk. :)

Bijna goed: tank monteur. Maar die categorie kon ik hier niet vinden.
Topic ging daar ook niet over ?

Op 2 december 2021 18:59:08 schreef 60204:
Ik denk dat @mel zinspeelt op de uitdrukking, "een elektricien is een mechanicien die wat meer geleerd heeft". :+
Een niet altijd even populair gezegde.... ;)

Niet erg hoor. Ik kan een hele hoop storingen oplossen. En nog veel meer mechanische storingen. Maar ontwerpen is weer een andere tak van sport. Daar komen jullie in het verhaal