Schakeling voor 12v motor heen en weer

Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 11:07:26 schreef fatbeard:
:? Vrijloopdiodes over een motor die wordt omgepoold ? Gaat niet werken...

Ik zou niet weten waarom niet.

Als de TS het doet zoals op het onderste schema, moet het gaan.
De eindschakelaars en de diodes moeten wel het vermogen van de motor aan kunnen, maar dat moge duidelijk zijn. :)

Dat Kemo ding wordt dan het contactslot. Dit was een voorbeeld voor iemand anders, was voor een kippenluik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

@Lambiek: Ik ga wel even in de hoek staan met de ezelsmuts op... :o |:(

@Donald Breda (TS is zo onpersoonlijk):
Het is gebruikelijk om alle (relais)contacten en schakelaars in de rust (niet bekrachtigde) toestand te tekenen.
Eindschakelaars zijn vaak uitgevoerd met een wisselcontact, dus daar is niets vreemd aan.
Voor eindschakelaars worden wel verschillende bedieningsschema's toegepast: bediening aan het eind van de slag (meestal met een kleine nok) of bediening gedurende de beweging (met een veel grotere/langere nok).
Dat dit uitmaakt in de aansturende schakeling zal duidelijk zijn, jouw beschrijving maakt duidelijk dat er met korte nokken gewerkt wordt (bediening aan het eind).

Om alle bezwaren van een mogelijk leeglopende accu te behelpen is een extra relais nodig en twee dioden:

Mogelijk moet er voor het gebruik van 'voertuigrelais' met een niet potentiaalvrij contact wat worden rondgeschoffeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 15:42:52 schreef fatbeard:
@Lambiek: Ik ga wel even in de hoek staan met de ezelsmuts op... :o |:(

Dat hoeft nu ook weer niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wauw,

Dus met deze 4 relais:

en twee van deze diodes (max 1A)

zou het werkzaam moeten zijn en hoef ik niet de motor aan te lopen duwen.

Wat een geweldig resultaat. Ik wist dat ik het antwoord hier gezamenlijk goed kon bereiken.

Mag ik u allen hartelijk danken voor het meelezen en denken.

Dit wordt leuk knutselen :)

Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 17:14:15 schreef Donald Breda:
en twee van deze diodes (max 1A)[bijlage]

zou het werkzaam moeten zijn en hoef ik niet de motor aan te lopen duwen.

Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb, maar om wat voor motor gaat het?
Hoeveel stroom trekt dat ding?

Is wel belangrijk om te weten. :)

En als je het goed wil doen heb je zes diodes nodig, zie eerste schema. En let niet op de rest wat in het schema staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 17:21:00 schreef Donald Breda:
klein ding 4-5A schat ik

Dan moeten je diodes en je eindschakelaars dat minimaal aan kunnen, dus 1A is niet genoeg.

En je moet het niet schatten, maar zeker weten. :)

En als de motorstroom 4A is, dan is je aanloopstroom minimaal 5 maal zo groot.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou nog een diode in sper over het contact van K2 zetten; dit om te voorkomen dat de charge dump uit de motor bij het uitschakelen een te grote spanningspiek over de (kleine) buffercondensators van de PWM regelaar zou geven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 november 2021 17:22:53 schreef Lambiek:
[...]
Dan moeten je diodes en je eindschakelaars dat minimaal aan kunnen, dus 1A is niet genoeg.

En je moet het niet schatten, maar zeker weten. :)

En als de motorstroom 4A is, dan is je aanloopstroom minimaal 5 maal zo groot.

Waarom? De diodes en de eindschakelaar hebben niets met de hoofdstroom te maken. Een sperdiode voor de dump van de PMW klinkt logisch, die moet wel de hoofdstroom aan kunnen. Aan de andere kant is die PMW gemaakt voor dit soort motoren en heeft mogelijk al een paar interne diodes

Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 18:46:26 schreef Donald Breda:
Waarom? De diodes en de eindschakelaar hebben niets met de hoofdstroom te maken.

Dat ligt er helemaal aan waar de eindschakelaars en de diodes zitten. Ik heb nog geen schema gezien van je.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 november 2021 18:46:26 schreef Donald Breda:
Een sperdiode voor de dump van de PMW klinkt logisch, die moet wel de hoofdstroom aan kunnen. Aan de andere kant is die PMW gemaakt voor dit soort motoren en heeft mogelijk al een paar interne diodes

Nee, je begrijpt het duidelijk niet helemaal; het gaat om de energie die magnetisch in de motor is opgeslagen als daar stroom loopt, en op het moment dat K2 afvalt, moet die energie ergens heen. Afhankelijk van de inductie van de motor, de stroom die daar loopt, en de capaciteit van de PWM controller, kan dat betekenen dat de spanning te ver omhoog vliegt, en je PWM controller stuk gaat. Een diode in de PWM controller gaat daar niets aan veranderen; die diode moet over het contact van rel2.

Aangezien dit een zeer korte puls is, en slechte één keer per beweging voor komt, hoeft alleen de piekstroom rating van de diode genoeg te zijn voor de motorstroom; een 1A diode is waarschijnlijk prima, want die kunnen doorgaans wel een korte piek van 5A verwerken.

@Lambiek: ik denk dat het schema van fatbeard het schema is waar de TS nu van uitgaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Als K2 afvalt is dat omdat ook 'op' of 'neer' afvalt, en dan wordt de motor kortgesloten...
Wil je zeker zijn dat K2 als laatste afvalt is een blusdiode over K2 aangewezen (al moet dat met de voorgestelde relaisprint anders worden opgelost).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 30 november 2021 20:04:01 schreef SparkyGSX:
Aangezien dit een zeer korte puls is, en slechte één keer per beweging voor komt, hoeft alleen de piekstroom rating van de diode genoeg te zijn voor de motorstroom; een 1A diode is waarschijnlijk prima,......

Ik bedoelde als er een diode over de eindschakelaar staat, "net als in het voorbeeld schema" dan kom je niet weg met een 1A diode. Daar loopt even de motorstroom over als de eindschakelaar open is, als de motor weer op start.

In het andere geval "die jij noemt" klopt dat wel, het zijn vaak korte pulsen. Alhoewel ik de diodes toch liever iets zwaarder zie, maar wie ben ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij een constructie waarbij de motorstroom door de eindschakelaars loopt in één richting, en door een parallelle diode in de andere, is dat zeker waar; ik was echter uitgegaan van het schema van fatbeard, waar dat niet het geval is.

Het zou handig zijn als de TS nou eens laat weten welke types eindschakelaars en motor hij heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De eindschakelaars zijn:

Dat zijn 5A 12V schakelaars.

De Motor is deze:

Daar staan geen verdere gegevens bij. Behalve dat het 12V is, en bedoeld voor een RC auto. max 3000RPM Model Alamor 489560

Op 30 november 2021 20:04:01 schreef SparkyGSX:
[...]
@Lambiek: ik denk dat het schema van fatbeard het schema is waar de TS nu van uitgaat.

Klopt, toen ik het had over de diodes bedoelde ik het schema van Fatbeard

En hierbij voor de duidelijkheid een simplistische weergave van de bedoeling:

De Motor (M) draait de blauwe spindel rond waardoor de zwarte knop naar rechts beweegt tot tegen de SW uit. Daarmee klapt de lichtunit open naar buiten. Als het contact van de motorfiets uit gaat, klapt het geheel weer in.

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2021 10:16:55 schreef Donald Breda:
De eindschakelaars zijn: Dat zijn 5A 12V schakelaars.

Oké, de eindschakelaars staan dus in de stuurstroom van je relais. Dat moet gaan met de gekozen eindschakelaars.

Op 1 december 2021 15:16:19 schreef Donald Breda:
De Motor (M) draait de blauwe spindel rond waardoor de zwarte knop naar rechts beweegt tot tegen de SW uit. Daarmee klapt de lichtunit open naar buiten. Als het contact van de motorfiets uit gaat, klapt het geheel weer in.

Ik hoop dat je de hoek "van die blauwe stang" nog iets aanpast, want zo gaat het niet werken. Hij staat recht op de draaibare lichtunit te drukken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met een terugverend eind-schakelaartje, welke ook niet mechanisch wordt ingehouden totdat de "andere schakelaar" is bereikt heb je een geheugenfunctie nodig. Stel dat de spindle draait en de moer bedient de schakelaar, dan kun je de motor stoppen en de richting omkeren, als de motor dan weer gestart wordt en de moer loopt uit de schakelaar dan stopt de motor. Eigenlijk moet je een set- reset schakeling verzinnen. En een voorkeur positie waar de motor heen loopt als de complete spanning eraf is geweest en de moer bedient geen enkele schakelaar.

60204

Golden Member

Ik zie het probleem niet.
Als het stuursignaal hoog is, wordt de motor aangestuurd totdat de eindschakelaar bediend wordt. Wordt het stuursignaal weggenomen wordt de motor in omgekeerde draaizin aangestuurd totdat de eindschakelaar in ruststand bediend wordt.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Precies, het contactslot van de motorfiets (wellicht was dat onderscheid niet duidelijk) bepaald wat er moet gebeuren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 december 2021 20:10:12 schreef MJN:
Met een terugverend eind-schakelaartje, welke ook niet mechanisch wordt ingehouden totdat de "andere schakelaar" is bereikt heb je een geheugenfunctie nodig. Stel dat de spindle draait en de moer bedient de schakelaar, dan kun je de motor stoppen en de richting omkeren, als de motor dan weer gestart wordt en de moer loopt uit de schakelaar dan stopt de motor. Eigenlijk moet je een set- reset schakeling verzinnen. En een voorkeur positie waar de motor heen loopt als de complete spanning eraf is geweest en de moer bedient geen enkele schakelaar.

Deze eindschakelaars hebben de mogelijkheid om in ruststand gesloten te zijn. Pas bij bediening gaan die open en klopt het volgens het schema van fatbeard

Op 1 december 2021 19:26:04 schreef Lambiek:
[...]
Oké, de eindschakelaars staan dus in de stuurstroom van je relais. Dat moet gaan met de gekozen eindschakelaars.

Zo dacht ik het ook, ja

[...]
Ik hoop dat je de hoek "van die blauwe stang" nog iets aanpast, want zo gaat het niet werken. Hij staat recht op de draaibare lichtunit te drukken.

Het is dan ook een (well heel erge) simplistische weergave van wat ooit de werkelijkheid gaat worden. Ik ben monteur, dus mechanisch gaat het wel goed komen :)

mel

Golden Member

Eigenlijk klopt het niet:iemand die mechanisch werk doet, hoeft geen verstand van elektriciteit te hebben, maar een elektromonteur moet wel kunnen sleutelen.... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Precies, het contactslot van de motorfiets bepaald wat er moet gebeuren

Ja, nu zie ik het ook. Ik heb het schema van fatbeard nog eens goed bekeken en K1 bepaald de richting daarbij maakt het niet meer uit dat de eindswitch weer om-toggeld omdat K1 dan al naar de andere kant is..