Voeding stuurautomaat schip

In mijn boot zit een stuurautomaat Raymarine S3G.
Het dashboard wordt geheel omgegooid en voorzien van nieuwe apparatuur.
De stuurautomaat blijft zitten.

De stuurautomaat wordt ingeschakeld door een NC contact te verbreken, net andersom dus.
Dit zijn 2 extra contacten, dus niet voedingspanning.
Voedingspanning komt rechtstreeks van de zekeringautomaat.

Ik wil de stuurautomaat kunnen inschakelen via een schakelaar (NO) welke een relais bediend.
Op het relais zitten 3 paar contacten, elk naar keuze NO of NC.
NC gebruik ik dan voor de stuurautomaat en de andere 2 paar voor andere zaken.

De Raymarine dealer meent dat het relais er tussenuit moet daar dit storingen zou kunnen veroorzaken(?).
Op zich kan dat maar mijn dash heeft geen NC schakelaars.
Wat is wijsheid waarvoor dank!

mel

Golden Member

Een relais kan heel goed.Een stuurautomaat is relatief een lomp ding, die heeft niet veel storing..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

Ik zie het bezwaar ook niet, en vermoedelijk wil de dealer zich alleen maar indekken.

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2021 11:50:22 schreef Jazeker:
De Raymarine dealer meent dat het relais er tussenuit moet daar dit storingen zou kunnen veroorzaken(?).

Daar is iets voor te zeggen natuurlijk. Hoe minder contacten er voor zitten, hoe veiliger het is.

En het ligt eraan hoe de stuurautomaat gebruikt wordt. Is dat in de nacht terwijl je ligt te slapen, of overdag terwijl je een beetje rondwandelt op het schip en je alles in de gaten kunt houden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank je.
Maar, het aantal contacten voor de stuurautomaat blijft gelijk.
In de nieuwe situatie wordt de dash schakelaar vervangen door het contact via het relais.
De stuurautomaat ziet derhalve nog steeds maar 1 schakelaar.

Het klopt dat er 1 schakelaar extra en VOOR het relais komt.

Sine

Moderator

Enige bezwaar zou kunnen zijn dat je automaat niet meer uit gezet kan worden op het moment dat het relais of de aansturing daarvan sneuvelt.

Klopt.
Maar dat wordt snel duidelijk daar het relais ook de aansturing van de omvormer bedient.
En deze omvormer bedient alle apparatuur op het dashboard.

Ik laat dat relais gewoon in het ontwerp zitten.
Omgooien naar iets anders levert teveel andere uitdagingen op.
Dank allen!!!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 december 2021 11:50:22 schreef Jazeker:
De Raymarine dealer meent dat het relais er tussenuit moet daar dit storingen zou kunnen veroorzaken(?).
Op zich kan dat maar mijn dash heeft geen NC schakelaars.

En de betreffende schakelaar gewoon 180 graden draaien in het dashboard?

En als er een lampje is, label je dat 'AP OFF'. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Smart!
Ik had het al bekeken en de schakelaar staat dan niet meer in lijn met de andere NO schakelaars (Carling).
In lijn vind ik net wat mooier :-).
Na de vaart kan ik dan ook in een blinde beweging alle schakelaars, en dat zijn er nogal wat, uitzetten.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op woensdag 1 december 2021 13:43:00 (26%)