AT&T onbekend component

Alvorens destructief verder te slijpen: test of het een "HDD g sensor" is voor valbeveiliging.

Slijpen werkt niet, je maakt alles kapot en kun de tekstopdruk niet meer zien. Het plastic of epoxy zit niet zo vast gehecht op de chip. De chip heeft een polymeer of siliciumnitride gebaseerde toplaag waar het plastic niet goed aan hecht. Gewoon knakken haalt het uit elkaar, je ziet vast de chip.

Een andere mogelijkheid is sterk zuur, maar dat moet je aan de professional overlaten.

Thevel

Golden Member

Op 3 december 2021 16:51:22 schreef Hoeben:
Gewoon in de breedte in je bankschroef zetten en openknakken. Met een beetje geluk breekt het plastic open, los van de chip, en kun je hem goed zien.

Ga ik morgen proberen.

Op 3 december 2021 16:51:22 schreef Hoeben:
Gewoon in de breedte in je bankschroef zetten en openknakken. Met een beetje geluk breekt het plastic open, los van de chip, en kun je hem goed zien.

Eventueel de boel opwarmen tot een graad of 400 (heteluchtbout of zo). Dan schijnt dat een grotere kans van slagen te hebben. Mij is het nog niet helemaal gelukt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wellicht een speciale fotodiode? Is de behuizing 'transparant' voor infrarood licht? Kun je testen met een ipcamera die ook nachtvison heeft.

maartenbakker

Golden Member

Een IR-ontvanger zou misschien kunnen, al verwacht ik dat je dan wel ergens iets meet.

Zonder IR-camera kun je die dingen meestal wel herkennen omdat het zwart niet dofzwart is maar wat glimmender en een beetje paarsig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Ik heb nu de pootjes los getrokken, onder het middelste pootje komt nu een zilverkleurig vlak tevoorschijn welke elektrisch geleidend is (0 Ohm).

Op elk van de buitenste pootjes zijn 2 kleine afdrukken te zien (misschien van bonding wires?)

Dat grijze zal de "lijm" zijn waarmee de chip op de middelste (substraat) poot gelijmd is geweest. Die puntjes zien er idd uit als bonding wire aanhechtingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is via de casing van dit device en de nummers niks te vinden?
Alleen wat is de naam van deze casing? Ik heb er best wel veel platte gezien maar meestal met aan beide zijden een afgeschuind kantje (Zetex bijvoorbeeld).

Verder die M in dat circeltje van wie is dat logo?

Ik denk ook eerder aan een soort dubbel diode. Wat EgbertG ook al zegt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 5 december 2021 11:39:15 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Motorola heeft een M in een circel. Maar dan is de circel volledig rond, zonder die vier onderbrekingen en staan de buitenste benen van de M iets schuin.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Motorola en Micrel zijn het zeker niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Vonkbrug? Als er geen chip inzit blijft er weinig anders over. Circel? Dat staat raar imho en klinkt ook vreemd 'sirsel' :-)

Die gele puntje die je ziet zijn resten van de bonddraad. Deze zijn hier heel duidelijk van goud.

Ik zie op die ene pin twee bonddraden.

Het grijze vlak is zilverepoxy waarmee de chip op het leadframe is gelijmd. Waarschijnlijk moet de achterzijde van de chip geaard zijn. FETs bijvoorbeeld hebben dat nogal eens nodig.

Ik kan op je foto niet goed zien of de 2 bovenste koperdelen ook bonddraden hebben, ik vermoed van wel.

Het is dus duidelijk 1 chip hier. Dan kunnen daar nog wel meerdere diodes of zo op zitten, of een complex iets. De chip lijkt best groot, dus ofwel complex of het kan wat meer power aan.

Wat je nu kun doen is dat openknakken of de chip eruity wippen. Veel hechting kan hij niet meer hebben.

Ik raad je af om te slijpen. Als het GalliumArsenide is komt Arsenicum vrij wat zeker in stofvorm zeer ongezond is. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat het Silicium is. En met slijpen zie je niet meer want de tekstopdruk en het actieve circuit zit aan de andere kant. Daar waar de bonddraden aan de chip liggen. Probeer daarom de chip er in zijn geheel uit te halen.

Arco

Special Member

Er kan ook berylliumoxide in zitten: dat adem je liever ook niet in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Robin F.

Golden Member

BeO zit hier niet in, dat is een keramisch materiaal dat vrijwel alleen in dure RF-onderdelen gebruikt werd. Wat je hier hebt is gewoon plastic, en dat zilveren spul is inderdaad waarmee de chip op die middelste poot zat geplakt. Als je het plastic warm stookt (heteluchtpistool, gasvlam oid), en er dan kracht in dwarsrichting op zet (bijv klemmen in een bankschroef en dan met een tang proberen 90 graden te draaien), dan wordt het plastic zacht en breekt hopelijk open zonder de chip te versplinteren. Wel buiten doen, want de stank van smeulend plastic is echt verschrikkelijk...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Thevel

Golden Member

Op 5 december 2021 15:52:56 schreef Hoeben:
Wat je nu kun doen is dat openknakken of de chip eruity wippen. Veel hechting kan hij niet meer hebben.

Ik een andere component aan beide kanten afgeslepen en daarna er stukjes vanaf geknakt.
Hieronder is de chip nog niet helemaal vrij en zit dus nog vast aan het middelste pootje.

Uiteindelijk is het gelukt om de chip helemaal vrij te krijgen.
Bovenin zijn duidelijk de 4 aansluitingen van de bonddraden te zien.

Arco

Special Member

BeO zit hier niet in, dat is een keramisch materiaal dat vrijwel alleen in dure RF-onderdelen gebruikt werd.

BeO is niet alleen beperkt tot 'dure' transistors, zit in allerlei hoog vermogen halfgeleiders.
(waarschijnlijk ook in de zwaardere 78xx regulators, en ook in hoogvermogen weerstanden)

BeO is niet verboden, omdat het in een transistor niet schadelijk is (zolang je er niet aan gaat zagen.).
Er is ook weinig alternatief voor BeO wat even effectief is (op diamant na, maar dat wordt wat duur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 5 december 2021 17:07:30 schreef Thevel:
[...]Ik een andere component aan beide kanten afgeslepen en daarna er stukjes vanaf geknakt.
Hieronder is de chip nog niet helemaal vrij en zit dus nog vast aan het middelste pootje.[bijlage]

Uiteindelijk is het gelukt om de chip helemaal vrij te krijgen.
Bovenin zijn duidelijk de 4 aansluitingen van de bonddraden te zien.[bijlage]

Het blijft een beetje een mysterie inderdaad. Het is te complex voor een TVS achtige structuur.

Heb je ook iets gevonden op die losse metalen delen? Het lijkt me dat die er niet voor niets zitten, misschien een soort hybride chip of zo... :?

Op 5 december 2021 17:07:31 schreef Arco:
[...]
BeO is niet alleen beperkt tot 'dure' transistors, zit in allerlei hoog vermogen halfgeleiders.

Ja maar niet in halfgeleiders in een plastic behuizing. Als je geen isolatie nodig hebt is BeO wat onhandig. Bedenk ook dat AlO ook gebruikt werd waar het minder kritisch was. Het lijkt me sterk dat het in 78xx regelaars zou hebben gezeten.

RAAF12

Golden Member

Op 5 december 2021 17:13:28 schreef Kruimel:
[...]Het blijft een beetje een mysterie inderdaad. Het is te complex voor een TVS achtige structuur.

Wilde gok, een vertragingslijn?

fatbeard

Honourable Member

Nog wilder: dubbele radarantenne?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Op 5 december 2021 17:13:28 schreef Kruimel:
Heb je ook iets gevonden op die losse metalen delen? Het lijkt me dat die er niets voor niets zitten

Er is niets op die losse delen te zien, het lijkt wel of ze er gewoon "los" inzitten.

Het lijkt wel een of ander kamfilter? Edit: @hubie, ander woord voor saw filter.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 5 december 2021 23:12:54 (37%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 5 december 2021 15:58:51 schreef Arco:
Er kan ook berylliumoxide in zitten: dat adem je liever ook niet in...

Kan wel, maar het ding is niet echt op power ge-optimaliseerd, lijkt me onwaarschijnlijk dat er een beryllium plaatje op de zilverepoxy ligt.

Verder zie je vaak dat fabrikanten een code of zelfs de fabrikant op de chip zetten. Ik zou hen helemaal uit het plastic halen, flink vergroten en kijken. Een microscoop of stereoviewer helpt wel.

Op 5 december 2021 17:07:30 schreef Thevel:
[...]Ik een andere component aan beide kanten afgeslepen en daarna er stukjes vanaf geknakt.
Hieronder is de chip nog niet helemaal vrij en zit dus nog vast aan het middelste pootje.[bijlage]

Uiteindelijk is het gelukt om de chip helemaal vrij te krijgen.
Bovenin zijn duidelijk de 4 aansluitingen van de bonddraden te zien.[bijlage]

Het groene is het geleidende deel. Rechtsonder zit ook een bonddraad?Lijkt wel alsof ze veel capaciteit of oppervlak wilden hebben, ik bedoel daar vooral in stroom maar misschien ook capacitief.

Ik zie via's dus in andere lagen (of aan de onderkant) zit ook nog wat.

Helemaal in het midden, vertikaal, lijken een soort sense-lijnen te lopen.

Maar ik er helaas niet echt iets van maken. Misschien dat iemand dit al eens eerder gezien heeft?

Hubie

Special Member

Ik doe maar een gok maar zou het mss een SAW of BAW filter kunnen zijn?
edit\die hebben meestal meer dan 3 pinnen maar er zijn er wel met 3 pinnen.in gnd out.
Er zijn heel veel SAW filters met 1515 in het typenummer maar dat is allemaal SMD.

https://www.google.com/search?q=1515+saw+filters&rlz=1CAVARX_enNL964NL…

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 6 december 2021 03:22:06 (26%)