AT&T onbekend component

Robin F.

Golden Member

Dit ziet eruit als een gewone spanningsregelaar of iets vergelijkbaars. Het is in elk geval een standaard bipolair proces met één metaallaag (het groene spul). De grote kammen zijn de uitgangstransistor. De kleine rondjes in het onderste deel zijn geen via's, maar de emitters van kleine transistoren. Helemaal rechtsonder zie je bijvoorbeeld een Darlington, en in het midden vier transistoren die de uitgangstransistor aansturen.

Maar wat het precies is, is me ook nog niet duidelijk. Een spanningsregelaar meet in elk geval geen oneindig tussen al zijn pinnen... Misschien iets van een soort actieve schakelaar?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 6 december 2021 08:07:23 schreef Robin F.:
Dit ziet eruit als een gewone spanningsregelaar of iets vergelijkbaars.

Daar zat ik ook aan te denken, maar die theorie heb ik verworpen.

Middelste aan GND: logisch, net als een 7805. Maar dan hebben we links en rechts IN en OUT. Dan verwacht ik een collector aan IN en een emitter aan OUT of andersom. Maar wat ik zie is dat die pootjes alletwee aan een emitter of alletwee aan een collector hangen. Anderzijds: Ik gok waarschijnlijk dat dit zo is op basis dat ze alletwee bovenaan de tor vastzitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Robin F.

Golden Member

Ik denk dat ik het heb: volgens mij is dit een overspanningsbeveiliging vergelijkbaar met een LH1150. AT&T heeft de LH1150 in elk geval gemaakt, de package is hetzelfde, zo'n ding meet oneindig op zijn pinnen, en het typenummer (1515F) lijkt er een beetje op.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Arco

Special Member

Als 'ie vergelijkbaar is met de 1150 dan zou dit op de die moeten zitten:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2021 11:39:30 schreef Arco:
Als 'ie vergelijkbaar is met de 1150 dan zou dit op de die moeten zitten

Dan zouden die twee dunne spoortje die in het midden verticaal staan de aansturingen van de gates kunnen zijn.

En de transistoren die Robin beschrijft zouden hier wel mee overeen kunnen komen. De technologie lijkt me wel wat grof en oud.

Zouden die kammen een thyristor kunnen zijn?

Robin F.

Golden Member

Ja, zou best kunnen. Ik geloof niet dat ik ooit een chip heb gezien die grotendeels met thyristoren gemaakt is, maar ze zullen er net zo uitzien als transistoren. Je ziet ook dat die grote kam in twee stukken verdeeld is, eentje links en eentje rechts, dat de twee buitenste pootjes waarschijnlijk allebei aan de uitgangstorren zitten, en dat de kleine circuits niet aan een pin zitten, allemaal zoals in het schema. Die trimbare zener zou ook best die vijf kleine bondpads kunnen zijn. Wel een grappig ding in zijn geheel :)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

[Thyristoren]... En zoals ik al vermoedde: Die hangen met dezelfde poot aan de "RING" en "TIP" aansluitingen!

Hey.... Zie je die kammen? Dat zouden best wel eens antiparallel geschakelde torren kunnen zijn: Een thyristor!

@Henry hieronder: Dat bedoel ik met antiparallel.... Maar bij nader inzien... zit het in deze chip toch anders dan ik dacht.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 7 december 2021 11:31:03 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Zo dus (net niet antiparallel):

http://1.bp.blogspot.com/-r6RcVAqixKY/TZ4UOwBvtNI/AAAAAAAAB7E/KU6xgxfJx2k/s1600/1.gif

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 december 2021 20:23:12 (10%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Robin F.

Golden Member

Ja, ik zat ook te kijken of die uitgangstrap een NPN en een PNP naast elkaar zou zijn, maar ik zie nu dat het twee thyristoren parallel zijn. Dat zit in het schema namelijk ook zo:

Alleen vraag ik me nu een beetje af hoe de diffusies precies lopen, want je kunt in een gewoon bipolair proces (met p-substraat) namelijk heel makkelijk een thyristor maken die met z'n anode in het substraat ligt:

In het p-substraat ligt een niet-aangesloten n-bak (de basis van de PNP), daarin weer een p-basisdiffusie (de gate) en daarin de n-kathode.

Maar in dit circuit liggen ze niet beide met de anode aan het substraat, dus hoe het dan wel zit... Misschien is het wel een n-substraat waar dan twee keer het bovenstaande plaatje in zit.

[Bericht gewijzigd door Robin F. op maandag 6 december 2021 21:28:10 (35%)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Dus het kan best een werkende beveiliging zijn die pas boven een bepaalde spanning aanslaat. Dan zul je ook niets meten.

Thevel

Golden Member

Op 6 december 2021 10:52:47 schreef Robin F.:
Ik denk dat ik het heb: volgens mij is dit een overspanningsbeveiliging vergelijkbaar met een LH1150. AT&T heeft de LH1150 in elk geval gemaakt, de package is hetzelfde, zo'n ding meet oneindig op zijn pinnen, en het typenummer (1515F) lijkt er een beetje op.

Misschien dat het inderdaad een overspanningsbeveiliging is.
Ik had er 5 en heb er inmiddels 3 gesloopt, ik heb er dus nog maar 2 over.
In mijn vakantie binnenkort ga ik eens wat experimenteren door er een hogere spanning op te zetten en te kijken wat er dan gebeurd.

Kan het misschien een serieschakeling van 2 FETs oid zijn? Om echt bidirectoneel af te schakelen, zonder last te hebben van de body diodes?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EgbertG

Golden Member

Lijkt ook op een WIFI antenne ..... maar wetend dat het in deze behuizing zit is het dat niet.

Die golfvormen zijn normaal in halfgeleiders?

Henry S.

Moderator

IDD, voorbeeld van de RCA 2N3055 die:

http://www.richis-lab.de/images/transistoren/29x07f.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

Die ken ik, van Richi's lab of niet?

In elk geval klinkt wat Robin F. zegt best aannemelijk. Het is op zich niet gek om een overspanningsbeveiliging te hebben op basis van een thyristor/triac. Halfgeleiders op basis van minderheidsladingsdragers hebben vaak ook een grotere stroomdichtheid per cm3 halfgeleidermateriaal.