Deviation zwaaimeter fm tuner

Ik wil een fm zwaaimeter op een bestaande tuner bouwen , kan ik daar een gewone led VU meter voor gebruiken ?,en waar moet ik hem dan op aansluiten in de tuner? Mpx ? Of gewoon op de audio uitgang ?

Vroeger had ik een AKAI 2600. Tuner daar zat er een op, maar het gaat er dus om dat ik kan zien of de modulatie zwaai niet boven de 75 kHz komt en dus bij. 100 MHz niet boven 100.075 en nog onder 99.925
De zwaai dus , is er iemand die dit weet???

MVV jehudi

Hubie

Special Member

Een meter met in het midden het 0 punt lijkt me dan wel handig maar hoeft niet.
http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/DeviationMeter.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 8 december 2021 21:03:42 (41%)

Die zal dan altijd op 0 blijven staan, omdat de gemiddelde waarde 0 is.

Beter ergens een spectrumanalyser, of een geschikte SDR met spectrum software vandaan halen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Hier staat een deviation meter beschreven. http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/DeviationMeter.htm

Vroeger had ik een AKAI 2600. Tuner

AKAI 2600 is een versterker. edit: Hubie was iets sneller...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 8 december 2021 21:13:57 (15%)

AKAI at 2600 is tuner geen versterker

Hubie

Special Member

Op 8 december 2021 21:03:52 schreef Ledlover:
Die zal dan altijd op 0 blijven staan, omdat de gemiddelde waarde 0 is.

Beter ergens een spectrumanalyser, of een geschikte SDR met spectrum software vandaan halen.

;-) tja,ff een denkfoutje mijnerzijds denk ik.

Aan raaf , deze heb ook ook al gezien maar ik wil hem op een bestaande tuner bouwen , dit is niet wat ik zoek.

RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2021 21:13:20 schreef jehudy:
Aan raaf , deze heb ook ook al gezien maar ik wil hem op een bestaande tuner bouwen , dit is niet wat ik zoek.

Ga je ook niet vinden imho. En als je denkt dat het op een bestaand apparaat heeft gezeten down je het schema en nabouwen!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 8 december 2021 21:16:01 (18%)

Ik wil dus gewoon de modulatie meten op een bestaande tuner .

RAAF12

Golden Member

Modulatie en zwaai zijn verschillende dingen. Er waren ook FM tuners oa. van Marantz die een ingebouwde scope hadden. Je kan het zo gek maken als je wilt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 8 december 2021 21:18:23 (35%)

Ik heb wel wat gevonden met 20 leds met een stel lm324 opamps
Maar vroeg mij af of het ook kan met een VU meter met de lm3914
Die in een bouwpakket van velleman zit

Of weet iemand nog een tuner merk en typenummer. Waar die standaard al op zit. Zoals de at 2600 van AKAI, maar dan een nieuwere versie
Omdat de tuner te groot is en niet oogt , gewoon een tuner van 5 cm hoog ongeveer en dan van. Metaal en niet van een houten kap

Raaf ,dat idee van het schema van de AKAI waren de ice niet meer aan te komen ,helaas

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 8 december 2021 21:33:16 (51%)

Op 8 december 2021 21:17:51 schreef RAAF12:
Modulatie en zwaai zijn verschillende dingen.

Maar bij FM hebben ze wel een vaste relatie. Je kan dus één meter zowel modulatie als zwaai laten aanduiden. .. bvb 100% mod = 75 kHz zwaai.

een zwaai meter richt het het signaal na de FM demodulator gelijk (dus het mpx signaal) en geeft de amplitude daar van weer omdat die amplitude nu eenmaal in relatie staat tot de zwaai. kwestie van het ding te calibreren met ene zwaai van 75 kHz.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 8 december 2021 21:36:21 (30%)

Kris van Damme ,jij weet er meer van zo te horen , dus als ik een goeie tuner heb en weet het mpx te vinden en zet daar een led VU meter van bv velleman op ,en ijk hem met bijvoorbeeld een andere station. Bv Hilversum 2, zou dat dan kunnen ?

Aan raaf , deze heb ook ook al gezien maar ik wil hem op een bestaande tuner bouwen , dit is niet wat ik zoek.

@jehudy:
Deze schakeling,

kun je toch gewoon in elke willekeurige tuner bouwen? En dan heb je een zwaaimeter. Het is best een leuk ding. De fout uit de PLL loop geeft dan in feite de zwaai weer. Je moet alleen de frequentie van de oscillator aanpassen en het filter.

Als je denkt dat er in elke willekeurig tuner gewoon een aansluitdraadje voor een zwaaimeetinstrument dan zit je fout. Het meten van de zwaai is bij een gewone luisterdoos nergens voor nodig. En de meetschakeling zit er dus ook nooit ingebouwd. Alleen hele dure bijzondere toestellen hadden dit. Meestal een beetje voor de fun. En die die toestellen zijn helaas dun gezaaid.

Op sommige detector ic's zat soms wel al een squelch fuctie ingebouwd. Maar deze werden meer in communicatie apparatuur gebruikt. In gewone omroep radio's gebruikte men andere vaak wat breedbanderige ic,s als detector.

Volgens mij heb je dan nog steeds gewoon een VU meter (edit: slaat op de bijdrage van Jehudy hierboven, niet op het PLL schema)

Wat is nu je doel? Waarom wil je specifiek die zwaai meten? Waarom is een echt meetapparaat geen optie?

Als je gewoon lampjes of metertjes wil zien bewegen, of de relatieve audiosterkte van de signalen onderling wil vergelijken dan zet je gewoon een VU meter op de uitgang.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 december 2021 21:51:00 schreef jehudy:
dus als ik een goeie tuner heb en weet het mpx te vinden en zet daar een led VU meter van bv velleman op ,en ijk hem met bijvoorbeeld een andere station. Bv Hilversum 2, zou dat dan kunnen ?

op voorwaarde dat dit metertje hoog genoeg gaat in frequentie, ja.

het mpx signaal bestaat uit het mono signaal (20... 15kHz) de piloottoon op 19kHZ (en deze zorgt steeds voor een modulatie van 10%, ook bij stilte) en dan het verschilsignaal met onderdrukte draaggolf. voor dat laatste moet de meter tot 38kHz en iets meer geraken. de modulatie is de ogenblikkelijke som van de drie. Gaat het metertje niet hoog genoeg in frequentie, dan zal ie vooral bij extreme stereo te weinig zwaai aangeven.
edit:

ondertussen heeft Ex-fietser al een schema gepost van een amplitude detector net na de FM demodulator, en meterschakeling.

Op 8 december 2021 21:55:15 schreef Ledlover:

Wat is nu je doel? Waarom wil je specifiek die zwaai meten? Waarom is een echt meetapparaat geen optie?

die dingen zijn niet dik gezaaid. Vorig jaar bood Henry S er hier eentje te koop aan. (heathkit). bleef hier meer te koop staan.. heb hem dan maar over genomen :-)

Klopt, dikke spectrum analysers zijn lastig. Maar voor 30 euro ofzo heb je al een SDR module die meer mogelijkheden biedt dan ik kan opnoemen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

38 kHz zal denk ik niet zichtbaar ziin op de VU meter en 19 kHz ook niet denk ik ik dacht dat bij fm. Meer dan 15 khz ook een filter audio was , maar zit er dan veel verschil in het audio signaal en het mpx signaal???

Het is dus voor het vergelijken. Van mijn mono fm zender audio signaal of dat het audio niet te hart gemodelleerd word ,laten we niet over het stokje masker beginnen wand dat kan ik niet meten ,maar
Gewoon een simpele zwaai meter

Ex fietser , ik dacht dat dat schema alleen achter de zender kon ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 december 2021 18:28:09 (41%)

Op 8 december 2021 22:09:22 schreef jehudy:
maar zit er dan veel verschil in het audio signaal en het mpx signaal???

dat hangt van de inhoud af. is L=R 100%( bvb spraak) dan zit alle info in het mono signaal en duidt een meter die enkel dat ziet juist aan (afgezien van de 19kHz piloottoon, maar das maar een kleine fout)

maar stel, R= -L 100% dan is het monosignaal 0 en zit alles in de zijbandmodulatie. als de meter die dan niet ziet duidt ie totaal verkeerd aan. R= -L is uiteraard een extreem voorbeeld, maar zo snap je beter hoe meer je naar stereo gaat, hoe fouter je meet als je enkel tot 15kHz meet.

nu, moeilijk is het niet. beetje versterken , piekdetector en dan naar de meter.

het schema van ex-fietser is een goede aanzet.

Als je de zwaai weet van een zender, wat wil je daar dan mee? Het is voor de ontvanger onveranderbaar. Heb je zelf een zender in de lucht, dan kan ik me wel voorstellen of je wil meten dat de zwaai niet al te groot is.

Gewoon de audio zo dicht als mogelijk is van de detector (ic) af tappen en dan op een LM3914 Led-vu meter aansluiten.
De LM3914 mag niet meer als 250Vrms dacht ik zo uit mijn hoofd hebben, dat is dus 25mV per ledje.
Oja en een piekdetector voor de gelijkrichting van het audiosignaal is er nog nodig.

Wanneer je niet harder bent gemoduleerd, in vergelijking met andere stations, zit het wel goed.

Telefunken Sender Systeme Berlin

https://images.app.goo.gl/D3YALLpFU137w9nk6

Is deze meter aan te sluiten op het mpx signaal?
Of zit er geen piek meter op??

[Bericht gewijzigd door jehudy op woensdag 8 december 2021 23:01:07 (14%)

Nogmaals: wat wil je er mee bereiken?

Wil je de breedte van een signaal weten om een zender netjes binnen de gestelde eisen te laten werken?
Wil je de relatieve sterkte van de audiosignalen onderling vergelijken?
Of wil je gewoon wat knipperende lichtjes?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!