Ik heb net wat optocouplers gekocht. Dat zit in een SO8 behuizing.... maar dan wat hoger/dikker. Kennlijk lukt het niet om het binnenwerk van een optocoupler zo plat te maken als een 32Mbit flash chip.
Ik kan ook 2 optocouplers in diezelfde behuizing kopen, maar "veel"... nee, ik denk het niet.
Ik zou even meten welke draden de aangestuurde kant zijn. Stel dat dit de vijf rijen zijn, an stuur je die met 5x weerstandje-optocoupler naar "de andere kant". Als er in de huidige rij een toets ingedrukt moet zijn, dan maak je snel de bijbehorende kolom-opto actief.
De output van de 8 kolomdrivers trekken dan dus de kolom-draden omhoog of omlaag zoals het apparaat het wil zien.
Klein issue is: Hoe snel moet dat en hoe snel krijg je het voor mekaar. Dat zal nog even meten/proberen zijn. Worst case moet je een kleine FPGA o.i.d. gebruiken om het snel genoeg te krijgen. Ik zou denken dat het te stimuleren apparaat oud is en dat je moderne technologie kan gebruiken aan de sturende kant. Dan is het heel wel te doen om binnen 1 microseconde de interrupt te krijgen en af te handelen om de juiste kolom actief te maken...
Kwa optocouplers: Ik heb net HCPL0600 gekocht, die zouden tot 10Mbaud moeten kunnen, dus ik verwacht een reactietijd van minder dan 100ns. een oud apparaat zal wel een 6502-tijdperk CPU in zitten die op z'n vroegst na 1 mircoseconde gaat kijken wat er aan de hand is.