Ik ben momenteel weer bezig met Kicad. Ik gebruikte 5-1-10 en heb nu 5-1-12 platform 8 (build 9200) 32 bits gedownload. Die heb ik nu, werkend. Is dit de laatste voor mij bruikbare of moet ik richting 5.99 of 6 gaan experimenteren?
ruud

Persoonlijk vind ik de 5.99 (de Nightly builds zelfs) de leukste nieuwe features hebben.

bprosman

Persoonlijk vind ik de 5.99 (de Nightly builds zelfs) de leukste nieuwe features hebben.

OK, bedankt.
Ga ik dat proberen. Groet, ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (20%)]

Inmiddels is de nieuwe 6.0.0 uit, zoals gewoonlijk hier te vinden. https://www.kicad.org/download/

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (20%)]

Weet iemand of er in die (windows) versie eindelijk python3 support in zit?
Ik vraag dit omdat ik een panelize plugin in het verleden wilde gebruiken maar kreeg die plugin alleen aan de praat onder linux omdat de Kicad windows versie alleen python2 had.

Kan geinstalleerd worden in Windowsversies nieuwer als Windows 7...

Op 25 december 2021 16:50:50 schreef Peter112:
Inmiddels is de nieuwe 6.0.0 uit, zoals gewoonlijk hier te vinden. https://www.kicad.org/download/

Zelf gebruik ik de Nightly Builds inmiddels op 6.99

6.0 geïnstalleerd. Leuke verbeteringen.
Maar ik loop tegen een probleem aan. De 3D functie vereist een Open GL viewer van minimaal 1.5.
Die heb ik niet. Waar en hoe kan ik die ophalen?
Ruud.

Aanvulling; ik heb een OpengL viewer van NVDIA SDK10 geladen, maar dit werkt niet. :(

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (19%)]

Oef geen idee, is dit geen driver-issue?

In elk geval zou ik me geen zorgen maken om het gebruik van de laatste versie als je de functionaliteit niet mist. Ik ga met dit soort programma's altijd voor de "iets.1 strategie": wacht gewoon tot de eerste update(s) uit zijn en gebruik die. Dan zijn de meeste problematische bugs meestal wel opgelost. Ik hoor niets over specifieke functies die je nodig hebt en nu lastig werken.

Gelukkig is KiCAD beter dan Altium waar elke nieuwe versie een garantie is op een probleem in een functie die je nodig hebt. Leuk dat er zoveel functionaliteit in zit, maar helaas doen ze er te weinig aan bèta testen. Ik vond KiCAD 5 vanaf de eerste versies al wel redelijk bruikbaar en stabiel (full disclosure: ik ben niet begonnen op 5.0.0, maar (ik denk) 5.0.2). Wel mooi om te zien dat er zoveel vooruitgang wordt geboekt met KiCAD, ik heb wel sympathie voor de makers en ik ben best onder de indruk van alle nieuwe functies.

@kruimel

"Oef geen idee, is dit geen driver-issue?

Ja, het is een grafische driver om gemaakte print ontwerpen 3D weer te geven. Voorkant, achterkant kantelen en draaien. Gebruikte ik vaak om van de onderdelen op de complete print een "foto" te maken.
Niet echt noodzakelijk, maar ik vond dit een mooie toevoeging. Voor de rest moet ik nog wennen aan de andere kleuren die op diverse plekken in PCBNEW gebruikt worden.
Maar weer een nieuwe uitdaging erbij :?
ruud
Een voorbeeldje hieronder.

Ik heb hem vanmiddag geïnstalleerd, en er zijn best wat verbeteringen merkbaar; de manier van selecteren, zoals de schema editor en Altium ook gebruikt is erg handig, en de zone-editor, die echt heel slecht was, lijkt wat verbeterd. Je kunt deze versie gewoon naast je oude versie installeren, dus je kunt triviaal terug.

De 3D viewer werkt bij mij wel, maar hij laat veel 3D modellen van componenten niet zien, die in V5.1 wel gewoon zichtbaar waren.

SparkyGSX
Gepost zondag 26 december 2021 18:21:53 |
Quoten
Ik heb hem vanmiddag geïnstalleerd, en er zijn best wat verbeteringen merkbaar; de manier van selecteren, zoals de schema editor en Altium ook gebruikt is erg handig, en de zone-editor, die echt heel slecht was, lijkt wat verbeterd. Je kunt deze versie gewoon naast je oude versie installeren, dus je kunt triviaal terug.

Ik heb nog even getest, de vorige versie werkt nog steeds. Óok de 3D functie is dan nog aanwezig. Ik had voor de zekerheid een nieuwe map gemaakt en daarin 6.0 geïnstalleerd. Ik kreeg alleen de opmerking dat wanneer ik een "oud" printontwerp opende in 6.0 deze omgezet wordt naar 6.0 wanneer ik "gewoon" sluit.
Kwestie van opletten dus! ruud

De 3D viewer werkt bij mij wel, maar hij laat veel 3D modellen van componenten niet zien, die in V5.1 wel gewoon zichtbaar waren.

Was bij mij een kwestie van het pad aanpassen naar de 3D modellen. Stond bij mij verkeerd

Over die 3D viewer: Ik heb hier 3 installaties van Kicad 5.x daarvan werkt er maar bij 1 de 3D viewer (windows 8.0) en op een nieuwere windows 10 installatie NIET (zelfde versie kicad), ik zie alleen het PCB in 3D en onder linux (in een VM) werkt het ook NIET (op dezelfde laptop).
Wel raar, ik heb vanalles geprobeerd om op die andere LT de 3D viewer werkend te krijgen maar homaar, nada niks.

Op 26 december 2021 22:23:23 schreef henri62:
Over die 3D viewer: Ik heb hier 3 installaties van Kicad 5.x daarvan werkt er maar bij 1 de 3D viewer (windows 8.0) en op een nieuwere windows 10 installatie NIET (zelfde versie kicad), ik zie alleen het PCB in 3D en onder linux (in een VM) werkt het ook NIET (op dezelfde laptop).
Wel raar, ik heb vanalles geprobeerd om op die andere LT de 3D viewer werkend te krijgen maar homaar, nada niks.

Klik een onderdeel aan in de PCB, kijk op de 3D tab even of het pad klopt.

Nee was niet het probleem, stonden allemaal goed. Ik heb een nieuwe laptop en ga daar kicad op zetten en zal het deze week nog eens proberen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (48%)]

Ik denk dat het probleem op mijn PC duidelijk is?
Wanneer ik op de 3D opdracht klik krijg ik de bijgevoegde foutmelding.
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (40%)]

Heb je ook de laatste grafische drivers geinstalleerd?
Zo te zien worden standaard drivers geinstalleerd die OpenGL 1.1 ondersteunen...

OpenGL support op windows loopt inderdaad achter. Daar ben ik ook een keer achter gekomen toen ik met RDP iets wilde doen en dat sommige applicaties totaal niet werkten. Remote desktop gebruikt, afhankelijk van de applicatie, ook dit soort driver API's.

Ik heb nog even gekeken of ik de 3D files wel had geladen bij de installatie.
Dat heb ik inderdaad gedaan. Voorbeeld:
Pad = C:/Program Files/Kicad//6.0/share/3d models/connector/step en wrl bestand.
Ik weet het niet meer :(
ruud

Op 26 december 2021 22:32:51 schreef henri62:
Nee was niet het probleem, stonden allemaal goed.

Hier hetzelfde; paden staan goed, ik zie de PCB en 3 componenten, maar de rest niet, die er wel waren bij hetzelfde project in de oude versie. Dit geldt voor zowel componenten uit de meegeleverde KiCAD libraries als geïmporteerde componenten, waarvan het pad in het project-specifieke deel staat.

OpenGL en DirectX versie kun je met deze tool zien: https://realtech-vr.com/api/deeplink?SKU=15&target=UrlWin32
Als je inderdaad OpenGL lager als 1.5 hebt, dan is het een heel oude PC of zijn de drivers oud. (pc van de laatste 5 jaar zit al gauw op OpenGL 4.xx)

Tja, ik heb inderdaad een oudere PC met een oude GLview.
Windows update vind geen nieuwe Updates.
Hoe kom ik nu aan een neuwere update van GLview. Een andere kaart er in stoppen, zoeken naar nieuwe drivers voor mijn ASUS moederbord?
ruud

Op 26 december 2021 18:21:53 schreef SparkyGSX:
Ik heb hem vanmiddag geïnstalleerd, en er zijn best wat verbeteringen merkbaar; de manier van selecteren, zoals de schema editor en Altium ook gebruikt is erg handig,...

Hebben ze het muis-gedrag nu aangepast naar de "wereld standaard" inmiddels? Dus:
scrolwiel = vertikaal scrollen
shift-scrolwiel = horizontaal scrollen
ctrl-scrolwiel = zoom in/out

Kicad deed dat volkomen anders dan wat je gewend bent uit andere tools. Verder vond ik het pannen met de rechter muisknop van Altium super handig. Dat heb ik in andere tools ook nog niet gezien helaas.

Windows update vind geen nieuwe Updates.

Ik denk ook niet dat je die gaat vinden voor een zo gedateerd systeem (meeste fabrikanten ondersteunen 10 jaar oude chips niet meer)