@Arco

Ik denk ook niet dat je die gaat vinden voor een zo gedateerd systeem (meeste fabrikanten ondersteunen 10 jaar oude chips niet meer)

Even gezocht in de Device Manager/beeldschermadapters.
Je hebt gelijk :( , het betreft de Intel G33/G31 chipset uit de Express Chipset Family.
Mijn PC is geboren op 11-2-2009 :? De driver die geïnstalleerd is heeft als datum 1-10-12, dus bijna 10 jaar geleden. Nieuwe PC kopen? op zich geen bezwaar. Ik wil echter niet een apparaat met W10 of erger er op. Ik ben blij met mijn W8.1 licentie. Onder W10 draaien een aantal programma's van mij niet(goed).
Ik moet maar een goed nadenken over wat ik ga/moet doen :? ruud

Op 27 december 2021 12:52:02 schreef Bapaktus:
Tja, ik heb inderdaad een oudere PC met een oude GLview.
Windows update vind geen nieuwe Updates.
Hoe kom ik nu aan een neuwere update van GLview. Een andere kaart er in stoppen, zoeken naar nieuwe drivers voor mijn ASUS moederbord?
ruud

Dat zo kunnen, als er een losse video kaart in zit zou je ook drivers kunnen proberen te vinden voor de kaart alleen.

Hier hetzelfde; paden staan goed, ik zie de PCB en 3 componenten, maar de rest niet

Wat zegt deze TAB van een component waarvan je het 3D model niet ziet ?
(Hier van een component bij mij wat wel werkt)
Ze hebben wat environment variabelen aangepast/veranderd.

En deze is niet zichtbaar :

Chipset support inderdaad OpenGL 1.5 niet:

OK, duidelijk dus.
Bedankt voor het meedenken.
Als het goed is zit er op mijn moederbord een AGP 8X slot.
Zou dus een modernere kaart in kunnen ?.
Straks even mijn PC uit de bedrading onder mijn bureau halen en open schroeven. Wordt vervolgd. ruud

'Moderner' is betrekkelijk: het AGP slot is ook ongeveer 10 jaar geleden obsolete verklaard. (dus of daar nog wat bruikbaars voor te vinden is?)

Opengl 1.4 was introductie 2002. 1.5 2003. Lijkt me wel een heel bejaarde computer.

@Peter 12
Lijkt me wel een heel bejaarde computer.

Tja, wat is oud :S
Op deze PC heb ik veel oudere programma's draaien die niet meer op de nieuwe W110 etc machines werken.
Hij was al niet blij dat ik van XP naar W7>W8>W8.1 ging.
Voor d erest gebruik ik voor andere zaken een Ipad en HP-Notebook of mijn Iphone.
Héél vroeger heb ik wel eens een W2000 en W7 systeem op 1 PC gedraaid. Dual Boot dus.
Misschien ga ik toch een nieuwe PC kopen (welk merk) en daar dan, naast
het nieuwste Operating System, mijn W8.1 licentie zetten. Het makkelijkste zou dan een keuze tussen 2 omschakelbare of via een keuze menu, HD's of SSD's zijn, elk met hun eigen O.S.
Of in/naast die PC een SSD connector aan de voorkant zetten. Elke SSD zijn/haar eigen O.S.
Of opstarten via een USB3 aansluiting met twee O.S. Stickies.
Ik weet niet of iemand op dit Forum zoiets draaien heeft.
Overigens zijn beide HD's en DVD reader/writer al heel lang geleden 2 keer vervangen :(

Op 27 december 2021 19:17:36 schreef Bapaktus:
..Op deze PC heb ik veel oudere programma's draaien die niet meer op de nieuwe W110 etc machines werken.
..

En die zijn perse nog wel nodig? Moet wel heel speciaal zijn dan, dat er geen modernere alternatieven voor zijn. Kan zijn hoor, EPROM programmers bv, daar heb je hoog bejaarde software voor nodig. Of Baycom. Laat het los zou ik zeggen, werkt bevrijdend :-)

Op deze PC heb ik veel oudere programma's draaien die niet meer op de nieuwe W110 etc machines werken.

Zelf zou ik dan inderdaad een nieuwe machine nemen met W10 er op en de "ouwe meuk" in een VM draaien.

@bprosman
"Zelf zou ik dan inderdaad een nieuwe machine nemen met W10 er op en de "ouwe meuk" in een VM draaien."

Je hebt gelijk, ik ga wel op zoek naar een nieuwe PC.
Op mijn dooie gemak een merk en type uitzoeken.
Lijstje met wensen opstellen. Opstarten van een SSD, USB3 aansluitingen etc. Lenovo (Cool Blue), MS, HP, er is genoeg keus. En dan W10 als OS.
Ik weet nog niet of ik bij de installatie van W10 al rekening moet houden met een eventuele Virtual Manager? Ik weet (nog) niet hoe dat precies werkt. Met een Dual Boot systeem wat ik vroeger op een PC had was die volgorde wél belangrijk. ruud

Houdt er wel rekening mee dat nieuwe PC's veel oude DOS programma's niet meer kunnen draaien...

@Arco
"Houdt er wel rekening mee dat nieuwe PC's veel oude DOS programma's niet meer kunnen draaien..."

Ik denk dat ik zolang ik nog oude software draai :+ mijn oude PC dan naast de nieuwe PC zet. Ruimte zat onder mijn bureau. Alleen voor de monitor een VGA-switch maken/kopen.ruud

O jee, VGA... :o

Het lijkt er op dat je wel meer problemen tegen gaat komen als je met oude hardware de nieuwste software wil draaien. Het is nu door het chiptekort geen goed moment om nieuwe hardware te kopen, maar ik zou het zeker overwegen zodra het zo ver is.

Als performance niet je doel is kan je voor een bescheiden bedrag een PC'tje bouwen met iets als een Intel i3-10105 of wat er tegen die tijd op die plek in de markt zit.

Ik heb hier ook een paar VM's met obscure windows versies. MsDos Windows95 en ook nog wel ergens windows 3.1 . Heel handig voor bepaalde software soms nog even te gebruiken. Voordeel van een VM dat deze makkelijk even te dupliceren zijn en de software apart erop te zetten, vroeger had je nog wel eens software pakketten die elkaar dwars zaten.

Op 28 december 2021 10:55:02 schreef Bapaktus:
..Op mijn dooie gemak een merk en type uitzoeken.
Lijstje met wensen opstellen. Opstarten van een SSD, USB3 aansluitingen...

Niet te moeilijk over doen. Alle nieuwe PC's hebben die dingen wel die je noemt. Niet de hoofdprijs gaan betalen, goed is goed genoeg. Waar ik wel rekening mee zou houden: Windows11 stelt nogal strikte eisen aan de hardware. Ik zou nu zeker een PC komen die daaraan voldoet. Ik neem aan dat de leveranciers dat wel aangeven bij de specs.
En VGA? Dat zal toch wel HDMI worden mag ik hopen?

@flipflop
"En VGA? Dat zal toch wel HDMI worden mag ik hopen?"

Nou, ik gebruik al jaren een HP 2309m monitor 59cm diagonaal en 1920x1080 bij 60Hz. En heb ook nog zo'n zelfde als reserve staan. Maar die dingen gaan niet kapot bij :) mij. Dus daar ligt op dit moment niet mijn prioriteit.ruud

Laat je in elk geval niet gek maken, als het werkt voor je werkt het toch? ;)

Volgens de datapagina van HP heeft deze monitor ook DVI-D en HDMI aansluitingen, dus hij kan nog wel even mee zelfs al heeft je hypothetische nieuwe computer geen VGA aansluiting (wat tegenwoordig best waarschijnlijk is).

@Kruimel.
"Volgens de datapagina van HP heeft deze monitor ook DVI-D en HDMI aansluitingen, dus hij kan nog wel even mee zelfs al heeft je hypothetische nieuwe computer geen VGA aansluiting (wat tegenwoordig best waarschijnlijk is)."

Even het beeldscherm van de wand gehaald en aan de achterzijde gekeken. Inderdaad, ik zag een HDMI aansluiting. :)
Bedankt, zorg minder.
ruud

Op 27 december 2021 14:57:58 schreef bprosman:
[...]
Wat zegt deze TAB van een component waarvan je het 3D model niet ziet ?
(Hier van een component bij mij wat wel werkt)
Ze hebben wat environment variabelen aangepast/veranderd.

Klopt, ik heb de PCB file geopend in Notepad++ en daarmee een global replace van "KISYS3DMOD" naar "KICAD6_3DMODEL_DIR" gedaan, en sindsdien werkt alles weer.

Als alternatief kun je natuurlijk ook een nieuwe variabele "KISYS3DMOD" aanmaken en die naar hetzelfde pad laten verwijzen, dan werken je oude board files ook.

Nu 6.0 ook op een nieuwe laptop geinstalleerd maar ik zie dat de 3D modellen een heel andere naam hebben. Zelfs een simpele SO8 doet het niet meer.

De layouts zijn dus niet compatible tussen de versies, dat is balen want nu kun je alles handmatig gaan verbouwen.

Oud design: SOIC-8-N.wrl -> nieuw SOIC-8-N7_3.9x4.9mm_P1.27mm (of zoiets)

Na update van het symbool in de schema editor maakt ie er dit van: (Package_SO:)SOIC-8_3.9x4.9mm_P1.27mm

Ik zie wel dat je alles in een keer kunt updaten en ook dat je niet meer via de netlist het PCB hoeft te updaten, kan in de schema editor nu.

Maar na de conversie is de layout een puinhoop: De rotatie van de SO8 klopt niet met het origineel. En de pad sizes zijn anders.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (24%)]

Alleen voor de monitor een VGA-switch maken/kopen.

Ik heb nog een ongebruikte StarView SV421+ van StarTech (4 kanaals, KB/muis/VGA, geen USB) liggen waarvan ik op dit moment alleen de handleiding niet kan vinden.
Kan weg voor een spreekwoordelijke appel en ei...
PM maar als er interesse is.

Ik heb er pas nog een verschrot, omdat ik niet zag dat die ooit nog gebruikt ging worden... ;)

Hoe kun je trouwens tekst bij vertikale pinnen ook fatsoenlijk horizontaal krijgen? (ik zie daar geen mogelijkheid voor?)
Diptrace doet dat ook zo, heel storend... :(

[Bericht gewijzigd door Arco op (50%)]

KiCad 6:
Ik probeer een drawing sheet (a.k.a. template) te maken, maar om een onduidelijke reden is het grid 12.7mm (500mil, 0.5inch), niet erg handig.
Waar verander ik dat?

Op 9 januari 2022 13:40:16 schreef Arco:
Ik heb er pas nog een verschrot, omdat ik niet zag dat die ooit nog gebruikt ging worden... ;)

Hoe kun je trouwens tekst bij vertikale pinnen ook fatsoenlijk horizontaal krijgen? (ik zie daar geen mogelijkheid voor?)
Diptrace doet dat ook zo, heel storend... :(

[bijlage]

Zul je in de componenten DB moeten doen.